Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nokkakaselitunnistin/vanos/kampiakselitunnistin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kuopioguy
    Newbiemmer
    • Jun 2015
    • 5
    • kuopio

    Nokkakaselitunnistin/vanos/kampiakselitunnistin

    Heip elikkäs tuli hommattua tuommonen 528i 1997vm bmw ajettu 300tkm, huomasin puuttuvat alatehot kun auton ostin joten käytin vikakoodit luetuttamassa, antoi nokka-akselin asentotunnistimelle koodit. Vaihdoin kyseisen anturin josta ei tuntunut olevan mitään hyötyä. Eli siis auto ei meinaa oikein vetää 1t-3,5t kierroksen kohdalla, lähtee 4tuhannen kierroksen kohalla sitten vetämään ihan kunnolla(niinkuin 2.8l kone pitääkin vetää). Käytin tämän jälkeen uudestaan vikakoodeissa antoi tällä kertaa vikakoodia vanokselle sekä edelleen nokka-akselin asentotunnistimelle. Voiko tuo herjata tuota nokka-akselintunnistinta vaikka vika ei ois siinä ja tosiaan vaihdon jälkeen tuli vielä tuo vanos tuohon kaveriks. Mietin siinä sitten etten kai tehnyt mitään väärää vaihdon aikana o.O Eli tuon valkoisen mötikän alta lähti siis anturi [linkki alla](vanosjuttuja tämä mötikkä ilmeisesti), sitten tässä selailin kampi-akselin tunnistinta antaa varaosahakuna samanlaisen tunnistimen mutta vähän pidempänä, onko näillä tunnistimilla siis ero ja missä tämä kampiakselintunnistin sijaitsee/voisko mahd olla siinäkin vikaa? Vähän tyhmä olo tulee näitä kysellessä, mutta tosiaan ensimmäinen bmw merkkinen auto ja ei oo tämmösiin tullu perehdyttyä, enemmänkin alustan kuluvia osia tullu vaiheltua Ja auto vähän heikon oloisesti käynnistyy, tai aina lähtee käyntiin mutta semmonen heikon olonen käynnistys.. Ja kannattaisiko nuita vanoksen tiivisteitä ruveta vaihtelemaan, lueskellut että alatehot sais niitten vaihtamisella takas, ja jos kokemusta on nii onko kuin iso homma ollu/onko järkeä ruveta niitä vaihtelemaan kun kuitenkin auto toimii ihan hyvästi, ainoo vaan nuo alaväännöt..

    Last edited by kuopioguy; 10-06-2015, 21:48.
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #2
    Eli kampuran asentoanturihan siinä vikana, ja itseasiassa tuohon on tullut Recall BMW:ltä, alkuperäinen 5V Hall-anturi korvataan 12V anturilla(sama kuin M52tu & M54) ja vaatii myös adapteripiuhan joka ryöstää 12V-jännitesyötön vanokselta. Kannattaa vaihtaa suosiolla, nuo 5V-hall anturit pelaavat aivan paskasti vanhemmiten kun piuhoihin tulee vähän jännitehäviöitä.

    Siis koskee ainakin moottoreita joissa Hall-anturi lohkon takapäässä mutta luulisi sen 5V-anturin toimivan paskasti lohkon etupäässäkin, malli vaihtuu siinä just jossain vm 97 paikkeilla.

    Ja se vikakoodikin kannattaa tarkistaa varmasti, sama koodi on toisessa taulukossa nokka-anturi ja toisessa kampuran anturi, ei noista aina voi olla satavarma että on tulkittu koodi oikeasta taulukosta. Jos luet ite vikakoodeja niin homma on helppo tarkastaa, kampianturi/nokka-anturi irti ja lukemaan mitä vikakoodia antaa. Kone käy ja kukkuu myös vaikka kampuran anturi on irti, tehoja vaan on aika paskasti ja käynnistys kestää ~ sekunnin normaalia pitempään.
    Last edited by naukkis; 10-06-2015, 21:59.

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #3
      Originally posted by naukkis View Post
      Eli kampuran asentoanturihan siinä vikana, ja itseasiassa tuohon on tullut Recall BMW:ltä, alkuperäinen 5V Hall-anturi korvataan 12V anturilla(sama kuin M52tu & M54) ja vaatii myös adapteripiuhan joka ryöstää 12V-jännitesyötön vanokselta. Kannattaa vaihtaa suosiolla, nuo 5V-hall anturit pelaavat aivan paskasti vanhemmiten kun piuhoihin tulee vähän jännitehäviöitä.

      Siis koskee ainakin moottoreita joissa Hall-anturi lohkon takapäässä mutta luulisi sen 5V-anturin toimivan paskasti lohkon etupäässäkin, malli vaihtuu siinä just jossain vm 97 paikkeilla.

      Ja se vikakoodikin kannattaa tarkistaa varmasti, sama koodi on toisessa taulukossa nokka-anturi ja toisessa kampuran anturi, ei noista aina voi olla satavarma että on tulkittu koodi oikeasta taulukosta. Jos luet ite vikakoodeja niin homma on helppo tarkastaa, kampianturi/nokka-anturi irti ja lukemaan mitä vikakoodia antaa. Kone käy ja kukkuu myös vaikka kampuran anturi on irti, tehoja vaan on aika paskasti ja käynnistys kestää ~ sekunnin normaalia pitempään.
      Eihän sellaisilla vikakoodinlukulaitteilla tee mitään, joihin ei voi luottaa. Toimivan ja luotettavan saa kuitenkin jo muutomalla kympillä, niin miksi ei sellaista hankkisi.

      Kampiakselin anturin kun irroittaa niin ei kone edes käynnisty. Näin ainakin M62tu:ssä. Nokka-akselin anturin voi irroittaa ja silloin startauttaa vähän pidempään.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Tuliko tarvike anturi vai orginaali?

        Comment

        • kuopioguy
          Newbiemmer
          • Jun 2015
          • 5
          • kuopio

          #5
          Kiitos vastauksista, eli siis vaikka nokka-akselianturi ois irti auto toimis mutta käynnistys vähä heikosti tosiaan 1sek viiveellä niinku puhuttiin? Tuli nimittäin semmone mieleenku tätä asensin, oli tosi ahdasta saada asennettua se toinen pää, yhellä sormella sivusta ja pihdeillä päältä yritin sitä työnnellä paikallen, aikani sitä räplättyä sain sen sinne(ehkä) ei mahtunu edes käsi siitä vetämään että menikö pohjaan, kasailin siinä kaikki ja pistin auton käyntii, aattelin että ku lähti käyntiin et kyllä se pohjaan meni. Voiskohan siis olla että se ei pohjaan ole mennyt koska ei tapahtunut asialle yhtään mitään :P Ja jäi nyt epäselkäks siitä kampiakselitunnistimesta että missä se sijaitsee, lueskelin huoltokirjaa jonka mukaan 25.6.2014 on kyseinen tunnistin vaihdettu liikkeessä maksanut 98e nettohintana osalla+työ, eli en nyt usko että siitä kuitenkaan olisi kyse. Pitääpäs tuossa kun aikaa on nii mennä rassailemaan ja tarkistamaan onko tämä tunnistin nyt menny pohjaan asti! tosiaanku ajattelin ettei se kyllä käyntiin lähe jos se ei oo pohjassa. Vikakoodit luetutan yhellä tutulla ilmatteeks, eli ei oo itelläni. Ja tarvikeanturi advaraosalta minkä vaihdoin 56e makso..

          Comment

          • Tome
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 548
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by kuopioguy View Post
            Ja tarvikeanturi advaraosalta minkä vaihdoin 56e makso..
            No nii just. Nämä anturit oltava AINA alkuperäisiä ja piste.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by kuopioguy View Post
              Kiitos vastauksista, eli siis vaikka nokka-akselianturi ois irti auto toimis mutta käynnistys vähä heikosti tosiaan 1sek viiveellä niinku puhuttiin? Tuli nimittäin semmone mieleenku tätä asensin, oli tosi ahdasta saada asennettua se toinen pää, yhellä sormella sivusta ja pihdeillä päältä yritin sitä työnnellä paikallen, aikani sitä räplättyä sain sen sinne(ehkä) ei mahtunu edes käsi siitä vetämään että menikö pohjaan, kasailin siinä kaikki ja pistin auton käyntii, aattelin että ku lähti käyntiin et kyllä se pohjaan meni. Voiskohan siis olla että se ei pohjaan ole mennyt koska ei tapahtunut asialle yhtään mitään :P Ja jäi nyt epäselkäks siitä kampiakselitunnistimesta että missä se sijaitsee, lueskelin huoltokirjaa jonka mukaan 25.6.2014 on kyseinen tunnistin vaihdettu liikkeessä maksanut 98e nettohintana osalla+työ, eli en nyt usko että siitä kuitenkaan olisi kyse. Pitääpäs tuossa kun aikaa on nii mennä rassailemaan ja tarkistamaan onko tämä tunnistin nyt menny pohjaan asti! tosiaanku ajattelin ettei se kyllä käyntiin lähe jos se ei oo pohjassa. Vikakoodit luetutan yhellä tutulla ilmatteeks, eli ei oo itelläni. Ja tarvikeanturi advaraosalta minkä vaihdoin 56e makso..
              Kyllä se käynnistyy ja voi sillä ajaakkin ilman nokka-akselin anturia. Kuluttaa tosin hieman enemmän polttoainetta. Kuten edellä todettu niin laita alkuperäinen tai ainakin OEM anturi. Monilla on ollut ongelmia tarvikeantureiden kanssa.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Tome
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 548
                • Joensuu

                #8
                Jos nokka-anturi ei toimi niin sen tunnistaa heti suuttimien säksätyksestä. Rikkonainen kampianturi aiheuttaa monesti vikakoodin nokka-anturista. Yleensä vikaantunut kampianturi aiheuttaa satunnaisesti ajossa hetkellisen sytytyskatkoksen (jonka jälkeen tehot katoaa kun moottorinohjaus menee vikamoodiin) tai auto sammuu tyhjäkäynnillä. Uudestaan startatessa toimii taas normaalisti.

                Comment

                • janne1974
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 405
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by kuopioguy View Post
                  Ja kannattaisiko nuita vanoksen tiivisteitä ruveta vaihtelemaan, lueskellut että alatehot sais niitten vaihtamisella takas, ja jos kokemusta on nii onko kuin iso homma ollu/onko järkeä ruveta niitä vaihtelemaan kun kuitenkin auto toimii ihan hyvästi, ainoo vaan nuo alaväännöt..

                  http://www.btcf.fi/forum/attachment....6&d=1219778107
                  Ei tuo vanoksen huolto mikään niin iso homma ole. Ja jollei vanoksen tiivisteitä vaihdettu, niin on jo korkea aika vaihtaa ne. (Juuri moisen huollon tehneenä) Omassa vanos oli jo ainakin kertaalleen uusittu, mutta vanos oli väljä kaikinpuolin.
                  -Janne-

                  F10 535iX sedan -11
                  ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                  ex. E39 528i touring -99
                  ex. E36 325ia coupe -93

                  Comment

                  • kuopioguy
                    Newbiemmer
                    • Jun 2015
                    • 5
                    • kuopio

                    #10
                    Originally posted by Tome View Post
                    Jos nokka-anturi ei toimi niin sen tunnistaa heti suuttimien säksätyksestä. Rikkonainen kampianturi aiheuttaa monesti vikakoodin nokka-anturista. Yleensä vikaantunut kampianturi aiheuttaa satunnaisesti ajossa hetkellisen sytytyskatkoksen (jonka jälkeen tehot katoaa kun moottorinohjaus menee vikamoodiin) tai auto sammuu tyhjäkäynnillä. Uudestaan startatessa toimii taas normaalisti.
                    Nonii sen verran tässä selvittelin ja kattelin että kyllä oli ihan pohjassa tämä anturi, kampiakselintunnistin on vaihdettu tosiaan (alkuperäinen) alle vuosi sitten joten en sitä epäile, tosiaan suuttimien säksätystä havaittavissa(tai säksätystä jossaki 1,5-3tonnin kieppeillä kuuluu huomannu ajaessa), ei oo mitään oireita nuista kampiakselintunnistimen puolelta, paitsi syttykatkoja ollu satunnaisesti (vaihdoin tulpat jotka oli aivan paskat ihmekku on ees kipinätä antanu xD just viime viikonloppuna eli veikkaan että siinä oli se syttykatkojen vika). Meinaatteko nyt ihan tosissaan että tarvikeanturi ei pelais ? ei kehtais ruveta huntin anturia tilailemaan huvikseen.. btw entinenkin anturi näytti tarvikeanturilta kun sen vaihdoin, voisiko syy olla tosiaan ettei tarvikeanturit toimi kunnolla.. Mutta sitä ihmettelen että ku ennen ei antanut vanokselle mitään vikakoodeja heti tämän anturin vaihdon jälkeen anto sille vikakoodit, jouduin sen mötikän irrottamaan siitä edestä sillon vaihdon aikana(näkyy siinä kuvassa jonka linkkasin), josta muuten huomasin että oli johdot tosi huonossa kunnossa, oisko vaikutusta jos ois murtunu siitä johtoja et antaa sit sen takia noita vikakoodeja vanokselle? Ja ja sillon ennenku tuon anturin vaihdoin välillä rupesi heijailemaan kierroksie 500-800 välissä aina liikennevaloissa, varsinki kuumalla ilmalla jonka se lopetti heti kun vaihdoin tuon anturin, nyt heiluu sillon tällön tosi tosi vähän 600-650 välissä tyyliin eli ihan normaalin oloista..
                    edit: ja totta helvetissähän sillä on väliä jos ne johot on siellä ratkeillu, tämän katsottuani tulin taas vähän viisaammaksi (ehkä )
                    Last edited by kuopioguy; 11-06-2015, 13:44.

                    Comment

                    • kuopioguy
                      Newbiemmer
                      • Jun 2015
                      • 5
                      • kuopio

                      #11
                      Originally posted by janne1974 View Post
                      Ei tuo vanoksen huolto mikään niin iso homma ole. Ja jollei vanoksen tiivisteitä vaihdettu, niin on jo korkea aika vaihtaa ne. (Juuri moisen huollon tehneenä) Omassa vanos oli jo ainakin kertaalleen uusittu, mutta vanos oli väljä kaikinpuolin.
                      Oisko tiedossa mitään sivua jossa ois vaihto-ohjeet :P ? Ei tässä ihan heti pysty ruveta vaihtelemaan nii vois ainakii opiskella etukäteen..

                      Comment

                      • Attekun
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2013
                        • 1407
                        • Saarijärvi

                        #12
                        Originally posted by kuopioguy View Post
                        Meinaatteko nyt ihan tosissaan että tarvikeanturi ei pelais ? ei kehtais ruveta huntin anturia tilailemaan huvikseen..
                        Mitä oon itse foorumia selaillut, se on tullut aika selväksi, että tarvikeantureita ei kannata hankkia
                        Toyota Alphard MS
                        Peugeot e-2008
                        ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                        Comment

                        • kuopioguy
                          Newbiemmer
                          • Jun 2015
                          • 5
                          • kuopio

                          #13
                          Originally posted by Attekun View Post
                          Mitä oon itse foorumia selaillut, se on tullut aika selväksi, että tarvikeantureita ei kannata hankkia
                          jooh, selvittelinpä tässä taas kaikenlaisia juttuja, tutulla sama ongelma vaihtoi tunnistimen ja silti antaa välillä vikakoodia sille ja osti alkuperäisenä, sammuili kuulema ennen sitä ja välillä oli vedot ihan kadoksissa nyt kuitenki kaikki ihan hyvin antaa vaan sille koodia, eli en usko nyt kuitenkaan että siinä mitään vikaa on vaikka antaakin vikakoodia. Ja kattelin just tuossa opetusvideon mitenkä vanos huolto tehään, turahtaa päivä varmasti ku tuon ekaa kertaa tekee Eli pistänpäs saksasta tilaukseen nuo tiivisteet ja heinäkuussa remppaan, pitää sitte jakaa mitenkä tämmöne tavallinen tallaaja tuommosen rempan tekee :P kiitoksia neuvoista, mukavampi aina jakaa nämä omat hommat täällä foorumeilla, saapi samalla tietoo. Ainakin se tuli selväks että tästä lähin anturit ostetaan alkuperäsenä
                          edit: tuossa jollekki vanoksen tiivisteiden vaihto ohjeet jos tarttee

                          Comment

                          • janne1974
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 405
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by kuopioguy View Post
                            Oisko tiedossa mitään sivua jossa ois vaihto-ohjeet :P ? Ei tässä ihan heti pysty ruveta vaihtelemaan nii vois ainakii opiskella etukäteen..


                            tuolta löytyy..
                            -Janne-

                            F10 535iX sedan -11
                            ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                            ex. E39 528i touring -99
                            ex. E36 325ia coupe -93

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Kampiakselin anturin kun irroittaa niin ei kone edes käynnisty. Näin ainakin M62tu:ssä. Nokka-akselin anturin voi irroittaa ja silloin startauttaa vähän pidempään.
                              M52 käy limp-home moodissa ilman kampuran asentoanturia jos vain nokka-anturi pelaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎