Announcement

Collapse
No announcement yet.

m57 startti / virrat katoaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • songoku
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 70

    m57 startti / virrat katoaa

    Tuossa 525D 2001 touringissa tuli starttiongelmia pari viikkoa sitten.
    Virrat meni päälle normaalisti ja startatessa ei edes oikein yrittänyt, kaikki virrat vain hävisi. Siis ihan kaikki keskuslukitusta ja peräluukkua myöten. Kyseessä ei ole vain tyhjä akku, eikä sekään tyhjä ollut. Hinaamalla sai kyllä käyntiin kun akun napaa oli pitänyt tarpeeksi kauan irti, että virrat palasi. Starttausyritys johti aina tuohon virtojen häviämiseen kokonaan. Lisävirralla / täydellä akulla kun yritti starttailla, niin kuulosti että solenoidi kuitenkin naksahti, joten startti vaihtoon.

    Tilasin uuden startin Saksasta alle 100e toimituksineen, mutta ainakin aikaisemmin kaikki "halvat osat" sieltä ovat pelittäneet ja tuntuneet ihan laadukkailta. Vanha startti oli varmaan vähän kulunut kun uudella startilla starttausääni oli terävämpi ja starttasi nopeammin. En ole kuitenkaan varma oliko vika sitten startissa.
    Nyt virtojen pimeneminen tapahtui uudestaan ja lähti kyllä käyntiin kun akun napaa piti irti, mutta ensimmäinen starttaus oli vähän nihkeä. Ensin kuulosti että ei pyörähdä, mutta sitten kuitenkin lähti käyntiin ja sen jälkeen pari starttia toiminut ihan terävästi.

    Mutta jokuhan tässä täytyy olla vikana?

    Tuossa startin virtajohdossa on varmaan joku sulake tai oikosulun esto, mutta mikä ja miten toimii? Mitään sulakkeita taulusta ei ole palanut, mutta tarkoitan isompaa starttivirran kestävää sulaketta. Mistähän se löytyy ja miten toimii?
    Sitten on tietysti rele ja virtalukko. Mitään muuta sähköhäikkää ei ole ollut, niin virtalukko tuntuisi epätodennäköiseltä.
    Ja mikä tuon täydellisen sähkökatkon saa aikaan? Ei ainakaan voi olla virtalukko, kun mitään sähköjä ei ole.
    Onko se joku suojaus starttivirran häirössä, mikä palautuu akun napaa irti pitämällä?
    Voiko ajonesto liittyä tähän?
    Huono virtajohto tai maadoitus ym. voi tietysti estää käynnistymisen, mutta mikä tuon virtakadon selittää? En ole löytänyt vikakoodeja inpalla, mutta en tiedä olenko etsinyt oikeista moduuleista tai saanut yhteyttä.

    Olisiko kellään valaisua asiaan?
  • Erijeeper
    Newbiemmer
    • Oct 2014
    • 3
    • Oulu

    #2
    Mulla oli muutamia vuosia sitten satunnaisesti (muutaman kuukauden välein) virtojen äkillisia katoamisia/hiipumisia startatessa. Syyksi paljastui akun sisäinen oikosulku, joka itsekseen korjaantui kun odotteli 5-30 minuuttia. Silloin oireena oli juuri mittariston valojen hiipumista, ettei startti edes naksahtanut. Etsin myös vikaa kaikista sulakkeista, johdoista yms. Odottelin virtojen palautumista (5-30 min) esim. huoltoaseman pihalla, tarhan pihalla, parkkipaikalla. Työpaikan parkkipaikalla ongelman iskiessä mittasin akkujännitteen yleismittarilla (akkukaapelit irroitettuna) ja se tais näyttää jotain alle 10 voltin lukemia.Virta aina palautui kun antoi auton olla hetken paikallaan, ja sen jälkeen kaikki oli ihan normaalia pitkän aikaa.

    Mulla ongelma korjaantui akun vaihtamalla, en tiedä olisko sama ongelma sinulla kyseessä...

    Comment

    • Kiwes
      BTCF Member
      • Nov 2010
      • 707
      • JKL

      #3
      Originally posted by songoku View Post
      Tuossa 525D 2001 touringissa tuli starttiongelmia pari viikkoa sitten.
      Virrat meni päälle normaalisti ja startatessa ei edes oikein yrittänyt, kaikki virrat vain hävisi. Siis ihan kaikki keskuslukitusta ja peräluukkua myöten. Kyseessä ei ole vain tyhjä akku, eikä sekään tyhjä ollut. Hinaamalla sai kyllä käyntiin kun akun napaa oli pitänyt tarpeeksi kauan irti, että virrat palasi. Starttausyritys johti aina tuohon virtojen häviämiseen kokonaan. Lisävirralla / täydellä akulla kun yritti starttailla, niin kuulosti että solenoidi kuitenkin naksahti, joten startti vaihtoon.

      Tilasin uuden startin Saksasta alle 100e toimituksineen, mutta ainakin aikaisemmin kaikki "halvat osat" sieltä ovat pelittäneet ja tuntuneet ihan laadukkailta. Vanha startti oli varmaan vähän kulunut kun uudella startilla starttausääni oli terävämpi ja starttasi nopeammin. En ole kuitenkaan varma oliko vika sitten startissa.
      Nyt virtojen pimeneminen tapahtui uudestaan ja lähti kyllä käyntiin kun akun napaa piti irti, mutta ensimmäinen starttaus oli vähän nihkeä. Ensin kuulosti että ei pyörähdä, mutta sitten kuitenkin lähti käyntiin ja sen jälkeen pari starttia toiminut ihan terävästi.

      Mutta jokuhan tässä täytyy olla vikana?

      Tuossa startin virtajohdossa on varmaan joku sulake tai oikosulun esto, mutta mikä ja miten toimii? Mitään sulakkeita taulusta ei ole palanut, mutta tarkoitan isompaa starttivirran kestävää sulaketta. Mistähän se löytyy ja miten toimii?
      Sitten on tietysti rele ja virtalukko. Mitään muuta sähköhäikkää ei ole ollut, niin virtalukko tuntuisi epätodennäköiseltä.
      Ja mikä tuon täydellisen sähkökatkon saa aikaan? Ei ainakaan voi olla virtalukko, kun mitään sähköjä ei ole.
      Onko se joku suojaus starttivirran häirössä, mikä palautuu akun napaa irti pitämällä?
      Voiko ajonesto liittyä tähän?
      Huono virtajohto tai maadoitus ym. voi tietysti estää käynnistymisen, mutta mikä tuon virtakadon selittää? En ole löytänyt vikakoodeja inpalla, mutta en tiedä olenko etsinyt oikeista moduuleista tai saanut yhteyttä.

      Olisiko kellään valaisua asiaan?
      Tuskin on, mutta kysytääs kuitenkin, että eihän vain ole akun kenkä löystynyt? Eli kiristyykö kunnolla kun laitat paikalleen? Mikäli ei kunnolla kiristy, niin hitsaa ja saattaa jopa hukata kaikki virrat autosta (tästäkin on omakohtaista kokemusta), tapahtuu nimenomaan startatessa tuo virtojen hukkuminen/hitsaaminen. Tarkasta samalla ettei ole hapettumaa kengissä
      Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
      INPA, BMW Scanner 1.4.0

      Nykynen:E39 530dA tourinki -02
      EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

      Comment

      • songoku
        Bimmer Rookie
        • Nov 2006
        • 70

        #4
        En usko että akussa on vikaa kun se ei tyhjene, vaan auto menee johonkin outoon tilaan ettei virtaa tule mihinkään. Täytyy vielä tarkistaa liitännät, mutta mikähän tuon virrattoman tilan aiheuttaa kun akussa kuitenkin on virtaa.

        Nyt sain kaivettua seuraavat vikakoodit, mitä siten tarkoittaakin. Ainakin ews löytyy oikosulku.
        Last edited by songoku; 05-08-2022, 15:04.

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Tarkista tosiaan ne liitännät. Kannattaa katsoa myös se virtakaapelin räjähdyspaukku. Siinä voi myös olla kontaktihäiriötä.

          Vikakoodeja voi tuollaisen virran vähyyden jälkeen olla vaikka mitä. Niistä ei kannata alkuun välittää.

          Comment

          • songoku
            Bimmer Rookie
            • Nov 2006
            • 70

            #6
            Onko se räjähdyspaukku tuo mistä lähtee keltainen liitäntä?
            Ja onko tämä se turva startin oikosulun varalta?

            En ole ennen kiinnittänyt huomiota tuohon keltaiseen liitäntään, mutta vedetäänkö se vain ulos vai miten lähtee? Vanhat liittimet tuntuu hajoavan käsiin niin helposti
            Last edited by songoku; 05-08-2022, 15:04.

            Comment

            • songoku
              Bimmer Rookie
              • Nov 2006
              • 70

              #7
              Kysynpä vielä startin toiminnasta, vaikka periaatteessa tiedän miten se toimii, niin mikä saa aikaan starttauksen eli solenoidin liikkeen? Starttiin menee paksu + kaapeli ja vähän paksumpi ja vähän ohuempi miinus kaapeli. Noihin molempiin miinuksiin tulee virta koko ajan, niin mistä tulee "käsky" startille?

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Starttihan maadottuu koneen runkoon. Sinne ei tule miinuskaapelia ollenkaan.
                Se ohut kaapeli startin päähän antaa solenoidille signaalin. Siihen ei voi tulla kokoaikaa virtaa. Nyt on sinun mittauksissa vikaa. Siellä suunnalla tuskin mikään onkaan väärin.

                Virtajohdossa ei ole mitään oikosulkusuojaa.

                Näyttää myös siltä että sinulla irvistää juurikin tuosta paukun juuresta kaapelin johtimet näkyville. Taitaa olla vika löystyneessä puristusliitoksessa.

                Comment

                • songoku
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 70

                  #9
                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  Starttihan maadottuu koneen runkoon. Sinne ei tule miinuskaapelia ollenkaan.
                  Se ohut kaapeli startin päähän antaa solenoidille signaalin. Siihen ei voi tulla kokoaikaa virtaa. Nyt on sinun mittauksissa vikaa. Siellä suunnalla tuskin mikään onkaan väärin.

                  Virtajohdossa ei ole mitään oikosulkusuojaa.

                  Näyttää myös siltä että sinulla irvistää juurikin tuosta paukun juuresta kaapelin johtimet näkyville. Taitaa olla vika löystyneessä puristusliitoksessa.
                  No ihmettelin itsekkin miksi molempiin johtoihin tulee virta kun starttia vaihdoin. Tai jännitettähän siis mittasin. Taisi tulla vanhassa startissa jännitteet saman lailla. Niin olen asian ajatellut että nuo ohuet johdot yhdistää startille virran, mutta jotain vikaa on mittauksissa kai sitten
                  Voihan siihen jännite tulla jos virta on nolla, mutta mitä järkeä siinä olisi?

                  Täytyy räplätä tuota kaapelin liitosta ja koittaa parantaa maadoitusta.
                  Mutta miten se selittyy että auto on ihan pimeänä eikä palaudu ilman akun irroitusta?

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Kontakti "palaa poikki" jos esim. kengät eivät ole tarpeeksi kiinni.

                    Arvaa vaan montako kertaa noin on käynyt kun tässä noiden ford vanhuksien kanssa jumppailen ja laittaa akun kengät akkiä vain paikoilleen kiristämättä.

                    Pieni naks ja sitten ei autossa ole mitään virtaa. Tokenee taas kun kääntelee akunkengät paremmin.

                    Comment

                    • songoku
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 70

                      #11
                      Startin johdot


                      Tämä ei ole omasta autosta mutta ihan vastaava startti ja johdot.
                      Mustat johdot ei näy tuossa, mutta tulee noihin pienempiin liittimiin.
                      Mittailin tosiaan useaan kertaan ja jännite tulee molempiin mustiin johtoihin.
                      Toinen pitäisi olla ilmeisesti virtalukolta tuleva heräte joka sitten yhdistää virran starttiin ja liikuttaa solenoidia, mutta startti toimii kuitenkin normaalisti, niin miten se on mahdollista? Sähkömittari on ainakin muuten toiminut luotettavasti.
                      Onko joku mittaillut noita jännitteitä, tai saa kyllä mitattua yläkautta ilman purkamistakin jos joku kehtaa testata.
                      Last edited by songoku; 19-06-2015, 08:20.

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Originally posted by songoku View Post
                        Tämä ei ole omasta autosta mutta ihan vastaava startti ja johdot.
                        Mustat johdot ei näy tuossa, mutta tulee noihin pienempiin liittimiin.
                        Mittailin tosiaan useaan kertaan ja jännite tulee molempiin mustiin johtoihin.
                        Toinen pitäisi olla ilmeisesti virtalukolta tuleva heräte joka sitten yhdistää virran starttiin ja liikuttaa solenoidia, mutta startti toimii kuitenkin normaalisti, niin miten se on mahdollista? Sähkömittari on ainakin muuten toiminut luotettavasti.
                        Onko joku mittaillut noita jännitteitä, tai saa kyllä mitattua yläkautta ilman purkamistakin jos joku kehtaa testata.
                        Älä nyt enään mittaa suotta noita johtoja.
                        Se miinus puoli tulee tuon startin kiinnikeistä suoraan moottorin kylkeen. Ei tarvitse erikseen johtoja. Kuten jo aiemmin sanoin siellä on kaikki OK.

                        Katsele vain sinne akun suuntaan. Siellä se vika on. Ja mitä ilmeisimmin vain kontaktissa.

                        Comment

                        • songoku
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2006
                          • 70

                          #13
                          Originally posted by Muurahainen View Post
                          Älä nyt enään mittaa suotta noita johtoja.
                          Se miinus puoli tulee tuon startin kiinnikeistä suoraan moottorin kylkeen. Ei tarvitse erikseen johtoja. Kuten jo aiemmin sanoin siellä on kaikki OK.

                          Katsele vain sinne akun suuntaan. Siellä se vika on. Ja mitä ilmeisimmin vain kontaktissa.
                          Ei se vika startissa varmasti olekkaan, mutta ihmettelen vain miten siihen startin heräte piuhalle tulee virta + navasta? Irti otetulla startilla tarkistin että solenoidi toimii, kun noihin ohuisiin johtoihin laittaa virran eli miinus paksumpaan ja + ohuempaan. Ihmettelen vain miksi ohuempaan johtoon tulee jatkuvasti virta toisin päin, eli plussalta miinukseen? Vaihtaako starttaus sitten tuohon ohueen johtoon virran toisin päin että siihen menee +? Ja onko virta toisin päin solenoidin pitämiseksi irti kun ei startata?
                          En ole mikään sähkä asiantuntija mutta kiinnostaa vain.

                          Olen putsaillut kontakteja ja kyllä se pluskaapeli ihan tiukasti on kiinni vaikka karvoja vähän näkyy. En kyllä tiedä miten se räjähdyspaukku tarkastetaan. Käsittääkseni koko paketti vaihdetaan jos se poksahtaa.

                          Akku on noin puolitoista vuotta vanha trane-merkkinen ja en ole huomannut että se erityisemmin tyhjenisi. Mutta mikä on normaali virrankulutus kun auto seisoo eikä mikään pitäisi olla päällä? Ja jos akku menee sisäiseen oikosulkuun, niin onko se satunnaista ja voiko sitä mitata? Tarkoittaako se että akku vaihtoon?

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8257
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            #14
                            Akkukaapelit löysällä.
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • kalez
                              Newbiemmer
                              • Dec 2013
                              • 1
                              • Suomi

                              #15
                              Kannattaa kokeilla toisella akulla. Itsellä aivan samat oireet korjaantui akun vaihdolla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎