Tuossa 525D 2001 touringissa tuli starttiongelmia pari viikkoa sitten.
Virrat meni päälle normaalisti ja startatessa ei edes oikein yrittänyt, kaikki virrat vain hävisi. Siis ihan kaikki keskuslukitusta ja peräluukkua myöten. Kyseessä ei ole vain tyhjä akku, eikä sekään tyhjä ollut. Hinaamalla sai kyllä käyntiin kun akun napaa oli pitänyt tarpeeksi kauan irti, että virrat palasi. Starttausyritys johti aina tuohon virtojen häviämiseen kokonaan. Lisävirralla / täydellä akulla kun yritti starttailla, niin kuulosti että solenoidi kuitenkin naksahti, joten startti vaihtoon.
Tilasin uuden startin Saksasta alle 100e toimituksineen, mutta ainakin aikaisemmin kaikki "halvat osat" sieltä ovat pelittäneet ja tuntuneet ihan laadukkailta. Vanha startti oli varmaan vähän kulunut kun uudella startilla starttausääni oli terävämpi ja starttasi nopeammin. En ole kuitenkaan varma oliko vika sitten startissa.
Nyt virtojen pimeneminen tapahtui uudestaan ja lähti kyllä käyntiin kun akun napaa piti irti, mutta ensimmäinen starttaus oli vähän nihkeä. Ensin kuulosti että ei pyörähdä, mutta sitten kuitenkin lähti käyntiin ja sen jälkeen pari starttia toiminut ihan terävästi.
Mutta jokuhan tässä täytyy olla vikana?
Tuossa startin virtajohdossa on varmaan joku sulake tai oikosulun esto, mutta mikä ja miten toimii? Mitään sulakkeita taulusta ei ole palanut, mutta tarkoitan isompaa starttivirran kestävää sulaketta. Mistähän se löytyy ja miten toimii?
Sitten on tietysti rele ja virtalukko. Mitään muuta sähköhäikkää ei ole ollut, niin virtalukko tuntuisi epätodennäköiseltä.
Ja mikä tuon täydellisen sähkökatkon saa aikaan? Ei ainakaan voi olla virtalukko, kun mitään sähköjä ei ole.
Onko se joku suojaus starttivirran häirössä, mikä palautuu akun napaa irti pitämällä?
Voiko ajonesto liittyä tähän?
Huono virtajohto tai maadoitus ym. voi tietysti estää käynnistymisen, mutta mikä tuon virtakadon selittää? En ole löytänyt vikakoodeja inpalla, mutta en tiedä olenko etsinyt oikeista moduuleista tai saanut yhteyttä.
Olisiko kellään valaisua asiaan?
Virrat meni päälle normaalisti ja startatessa ei edes oikein yrittänyt, kaikki virrat vain hävisi. Siis ihan kaikki keskuslukitusta ja peräluukkua myöten. Kyseessä ei ole vain tyhjä akku, eikä sekään tyhjä ollut. Hinaamalla sai kyllä käyntiin kun akun napaa oli pitänyt tarpeeksi kauan irti, että virrat palasi. Starttausyritys johti aina tuohon virtojen häviämiseen kokonaan. Lisävirralla / täydellä akulla kun yritti starttailla, niin kuulosti että solenoidi kuitenkin naksahti, joten startti vaihtoon.
Tilasin uuden startin Saksasta alle 100e toimituksineen, mutta ainakin aikaisemmin kaikki "halvat osat" sieltä ovat pelittäneet ja tuntuneet ihan laadukkailta. Vanha startti oli varmaan vähän kulunut kun uudella startilla starttausääni oli terävämpi ja starttasi nopeammin. En ole kuitenkaan varma oliko vika sitten startissa.
Nyt virtojen pimeneminen tapahtui uudestaan ja lähti kyllä käyntiin kun akun napaa piti irti, mutta ensimmäinen starttaus oli vähän nihkeä. Ensin kuulosti että ei pyörähdä, mutta sitten kuitenkin lähti käyntiin ja sen jälkeen pari starttia toiminut ihan terävästi.
Mutta jokuhan tässä täytyy olla vikana?
Tuossa startin virtajohdossa on varmaan joku sulake tai oikosulun esto, mutta mikä ja miten toimii? Mitään sulakkeita taulusta ei ole palanut, mutta tarkoitan isompaa starttivirran kestävää sulaketta. Mistähän se löytyy ja miten toimii?
Sitten on tietysti rele ja virtalukko. Mitään muuta sähköhäikkää ei ole ollut, niin virtalukko tuntuisi epätodennäköiseltä.
Ja mikä tuon täydellisen sähkökatkon saa aikaan? Ei ainakaan voi olla virtalukko, kun mitään sähköjä ei ole.
Onko se joku suojaus starttivirran häirössä, mikä palautuu akun napaa irti pitämällä?
Voiko ajonesto liittyä tähän?
Huono virtajohto tai maadoitus ym. voi tietysti estää käynnistymisen, mutta mikä tuon virtakadon selittää? En ole löytänyt vikakoodeja inpalla, mutta en tiedä olenko etsinyt oikeista moduuleista tai saanut yhteyttä.
Olisiko kellään valaisua asiaan?
Comment