Announcement

Collapse
No announcement yet.

m62 termostaatin testaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • igmas
    Bimmer Rookie
    • Aug 2009
    • 128
    • Vaasa

    #16
    En kyllä suosittele ketään asentamaan matalampi asteinen termostaatti. Moottorin sisälmykset rasittuu enemmän kun se ei ikinä saavuta optimaalista lämpötilaa.
    Last edited by igmas; 21-09-2016, 10:55. Reason: sanoja sanoja sanoja
    EXiä.
    VW Jetta 1.4 1985
    Honda Civic 1.4 2001
    E34 518i 1989
    E36 325i 1992
    VW Golf III 1.8 1995
    VW Passat 1.8T 1998
    e38 735i 1999
    E38 750i 2001

    Nyt:
    Lexus S190 GS450H 2007

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3610
      • Raisio

      #17
      Originally posted by igmas View Post
      En kyllä suosittele ketään asentamaan matalampi asteinen termostaatti. Moottorin sisälmykset kuuluu nopeamin kun se ei pääse ikinä sihen optimalisen lämpötilaan.

      Höpö höpö. TÄmä bemarin kone pitää jäähdytysnesteen noin 105 asteessa normiajossa ja jos saadaan tippumaan 90-95 asteeseen on sekin henkilöauton moottoreiden joukossa täysin normaali lämpötila.

      Öljy pitää metallipinnat toisistaan erossa joten mitään hankautumista pääse tapahtumaan ja molemmissa lämpötiloissa koneen lämpölaajentumiset normaalilukemissa.

      Itse näkisin edun pienemmällä lämpötilalla mm ohjelmoinnin alla, sais pienemmällä lämpötilalla sytkäkartasta muokattua pikkasen enemmän tehoa antavamman.

      Vaikka tu koneen termari säätää nesteen lämpötilaa kovassa kiihdytyksessä alas, tapahtuuko todellinen muutos koneen metallipintojen lämpötilassa muutamassa sekunnissa vai vasta myöhemmin jolloin kiihdytys jo ohi?
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #18
        Originally posted by ritariässä View Post
        Höpö höpö. TÄmä bemarin kone pitää jäähdytysnesteen noin 105 asteessa normiajossa ja jos saadaan tippumaan 90-95 asteeseen on sekin henkilöauton moottoreiden joukossa täysin normaali lämpötila.

        Öljy pitää metallipinnat toisistaan erossa joten mitään hankautumista pääse tapahtumaan ja molemmissa lämpötiloissa koneen lämpölaajentumiset normaalilukemissa.

        Itse näkisin edun pienemmällä lämpötilalla mm ohjelmoinnin alla, sais pienemmällä lämpötilalla sytkäkartasta muokattua pikkasen enemmän tehoa antavamman.

        Vaikka tu koneen termari säätää nesteen lämpötilaa kovassa kiihdytyksessä alas, tapahtuuko todellinen muutos koneen metallipintojen lämpötilassa muutamassa sekunnissa vai vasta myöhemmin jolloin kiihdytys jo ohi?
        Onkohan tuolla reilun satkun lämpötilalla haettu kenties matalampia päästöja / kulutusta?

        Eikä edes tarvitse olla TU kone että lämpöjä pudotetaan rasituksessa. Vain M60 sisältää perinteisen termarin.

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #19
          Päästöjen takiahan se lämpö niin korkea on.
          Vanhemmat m62 koneet käy 112-114asteisina ja tu kone n. 105 asteisena. Josta sitten sähköllä ohjataan lämmöt n.85 asteeseen kun lapun painaa lattiaan.
          Ja tää lämpöjen pudotus tapahtuu todella nopeasti..
          Painat kaasun pohjaan rekan takapäässä, kun tuut rekan ohituksen jälkeen sen eteen on lämmöt sen 85.
          Ite väitän et toi jos mikä tekee hallaa koneelle kun lämmöt muuttuu liki 30astetta muutamassa sekunnissa.

          Negatiivisena puolena vielä noiden +100°C lämpöjen aiheuttama kaikkien kumitiivisteiden kuivuminen/kovettuminen.
          Last edited by jannmann; 21-09-2016, 12:22.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • igmas
            Bimmer Rookie
            • Aug 2009
            • 128
            • Vaasa

            #20
            Originally posted by ritariässä View Post
            Höpö höpö. TÄmä bemarin kone pitää jäähdytysnesteen noin 105 asteessa normiajossa ja jos saadaan tippumaan 90-95 asteeseen on sekin henkilöauton moottoreiden joukossa täysin normaali lämpötila.

            Öljy pitää metallipinnat toisistaan erossa joten mitään hankautumista pääse tapahtumaan ja molemmissa lämpötiloissa koneen lämpölaajentumiset normaalilukemissa.

            Itse näkisin edun pienemmällä lämpötilalla mm ohjelmoinnin alla, sais pienemmällä lämpötilalla sytkäkartasta muokattua pikkasen enemmän tehoa antavamman.

            Vaikka tu koneen termari säätää nesteen lämpötilaa kovassa kiihdytyksessä alas, tapahtuuko todellinen muutos koneen metallipintojen lämpötilassa muutamassa sekunnissa vai vasta myöhemmin jolloin kiihdytys jo ohi?
            Jos pitää asentaa matalampi asteinen termostaatit että lämmöt pysy kunnossa niin järjestelmässä on jotain vikaa.

            Kun se ei auta missä normali tilantessa mootoria.
            Ei se auta mootorin jäädytämiseen.
            Sitä varten on jäähdytin.

            Enkä tiedä miksi pitäs asentaa matalampi asteinen termostaati?
            Rata käyttö ymmärän mutta ei nyt päivitäisen ajoon ole mitään järkee?


            Pystykö noissa OEM boxeissa koodaa se sytytyskartaa?
            EXiä.
            VW Jetta 1.4 1985
            Honda Civic 1.4 2001
            E34 518i 1989
            E36 325i 1992
            VW Golf III 1.8 1995
            VW Passat 1.8T 1998
            e38 735i 1999
            E38 750i 2001

            Nyt:
            Lexus S190 GS450H 2007

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #21
              Originally posted by igmas View Post
              Jos pitää asentaa matalampi asteinen termostaatit että lämmöt pysy kunnossa niin järjestelmässä on jotain vikaa.

              Kun se ei auta missä normali tilantessa mootoria.
              Ei se auta mootorin jäädytämiseen.
              Sitä varten on jäähdytin.

              Enkä tiedä miksi pitäs asentaa matalampi asteinen termostaati?
              Rata käyttö ymmärän mutta ei nyt päivitäisen ajoon ole mitään järkee?


              Pystykö noissa OEM boxeissa koodaa se sytytyskartaa?
              Tässä ei varmaan haetakkaan tehokkaampaa jäähdytystä vaan paremmin kestäviä tiivisteitä yms. varmaan syö näistä hajoavia jakopäänlaahaimiakin tuo lämpötila.

              Ja kyllä sopivasti osaava jolla on sopivat laitteet säätää OEM boksiin vaikka mitä.

              Comment

              • ritariässä
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 3610
                • Raisio

                #22
                Originally posted by igmas View Post
                Jos pitää asentaa matalampi asteinen termostaatit että lämmöt pysy kunnossa niin järjestelmässä on jotain vikaa.

                Kun se ei auta missä normali tilantessa mootoria.
                Ei se auta mootorin jäädytämiseen.
                Sitä varten on jäähdytin.

                Enkä tiedä miksi pitäs asentaa matalampi asteinen termostaati?
                Rata käyttö ymmärän mutta ei nyt päivitäisen ajoon ole mitään järkee?


                Pystykö noissa OEM boxeissa koodaa se sytytyskartaa?
                Sä et nyt jutun ydintä hahmota.

                Orkkis lämpötila on turhan korkea ja siitä ei ole mitään hyötyä paitsi auttanut tehdasta saamaan päästöt pienemmiksi.

                Tehtaat tekee asioissa kompromisseja paljon ja vaikka tuhannet insinöörit asioita suunnittelee se ei tarkoita ettei jotain parannusta normaalia käyttöä ajatellen voi tehdä joihinkin tehtaan tekemiin juttuihin.

                Jannmann mainitsikin mitä pikkasen turhan korkea lämpötila tekee pitkässä juoksussa.
                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  #23
                  No mikä on se sopiva kylmempi termari m62tu:n?
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3610
                    • Raisio

                    #24
                    Vain pelkkä hämärä muistikuva saman aikakauden 740d termari.

                    Osaako joku tiedolla kumota tai vahvistaa???
                    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                    Comment

                    • Nutcase
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 280
                      • Kymenlaakso

                      #25
                      Originally posted by ritariässä View Post
                      Vain pelkkä hämärä muistikuva saman aikakauden 740d termari.

                      Osaako joku tiedolla kumota tai vahvistaa???
                      Kyllä, ainakin yksi malli on Behr TI 32 88

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎