Announcement

Collapse
No announcement yet.

535i ei toimi, kaipaa pikaista apua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osmodraama
    Bimmer Rookie
    • Aug 2014
    • 28
    • haapavesi

    535i ei toimi, kaipaa pikaista apua

    Autona siis 535i -97 M62 manuaali.

    Bemari alkoi muutama päivä sitten starttauttamaan väliajoin pitkään että on lähtenyt käyntiin, pelasi kuitenkin sen jälkeen ihan hyvin. Nyt kuitenkin menopelistä katosi tehot ajaessakin ja pitkään starttaus on jatkuvaa. Käynnistyessään ei käy aina kaikilla sylintereillä ja kaasua painettaessa meinaa sammua. Välillä kuitenkin tyhjäkäynti normalisoituu ja saattaa jopa yrittää kierroksiakin nostattaa.

    Tähän mennessä on tutkittu että kaikki puolat ovat kunnossa, tulpat vaihdettu ja öljyt poistettu tulpan koloista, MAF anturin pistoketta käytetty pois, bensapumppun toiminta varmistettu ja kaikki liitokset käyty läpi.

    Ohmeja mittailin nokka-akselin anturista kun jostain luin että täytyisi tulla n.600 ohmia mutta näytti nollaa. Vika tässä vai jossain muussa?

    Alla olevissa linkeissä on otettu kuvia diagnostiikasta, jossa vikakoodeja on tullut sekä ajon aikana että esim. tulppien ja puolien toimintaa testatessa, jossa hämmästytti mm. lopussa olevat koodit joita ohjelma ei ilmeisesti voinut näyttää. Ohilyönnit ainakin luulisin tulleen tulppia testaillessa ja lambda viat kun on ajettu tiellä muutaman sylinterin voimin.. vai voiko vika piileä niissä?

    Nämä koodit kuitenkin nollattiin ja laitettiin auto uudelleen käyntiin... ja kas kummaa ei tullut yhtään vikakoodia vaikka kone kävi välillä tosi huonostikkin ja sammuikin kesken mittailun. (smoothness testissä ensimmäinen sylinteri antoi välillä jopa arvoja yli tuhannenkin)

















    Osaako siis joku "ohjelmaguru" nyt kertoa nuista amatöörille että mitä ne tarkoittaa vai mikä hitto tuota jatketta vaivaa?


    Vastauksia kuumeisesti odotellen:
    Osmo Hyvärinen
    Haapavesi
    [email protected]
    Last edited by osmodraama; 11-08-2015, 20:35.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Mikäli siellä tulpan koloissa oli paljon öljyä niin kannattaa alkaa suunnittelmaan venttiilikopan tiivisteiden vaihtoa. Itsellä öljy tulpan koloissa hajotti puolan (M62tu). Miten bensapumpun toiminta on varmistettu? Onko bensanpaineet mitattu?
    Tuo vikakoodi 112 Phase sensor on käsittääkseni nokka-akselin anturin vikakoodi, mikäli ei tullut takaisin voi olla kyllä joku vanha koodikin, jota ei vaan ole nollattu vian korjaamisen jälkeen.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • osmodraama
      Bimmer Rookie
      • Aug 2014
      • 28
      • haapavesi

      #3
      Originally posted by HTK12 View Post
      Mikäli siellä tulpan koloissa oli paljon öljyä niin kannattaa alkaa suunnittelmaan venttiilikopan tiivisteiden vaihtoa. Itsellä öljy tulpan koloissa hajotti puolan (M62tu). Miten bensapumpun toiminta on varmistettu? Onko bensanpaineet mitattu?
      Tuo vikakoodi 112 Phase sensor on käsittääkseni nokka-akselin anturin vikakoodi, mikäli ei tullut takaisin voi olla kyllä joku vanha koodikin, jota ei vaan ole nollattu vian korjaamisen jälkeen.
      Näinhän se tuppaa tekemään, nimittäin tuo öljyn vuoto ja puolan hajoaminen tuli tutuksi aikoinaan MV6 Omegan kanssa ja aikomus on kopan tiivisteet jossain vaiheessa vaihtaakkin.

      Ja mitä tulee bensapumppuun, niin ei ole nuin syvällisesti tutkittu, tankkiin kurkattiin että kaikki siellä ok, testattiin että pumppu lähtee pyörimään startatessa että myöskin läppärillä ohjattuna. Ja koska bensa haisee ja kastelee tulppia niin ajatus kävi mielessä että menovettä kyllä piisaa.

      Nokka-akselin koodi sopisikin tuohon pitkään starttaamiseen mutta ei ilmeisesti pitäisi vaikuttaa enää koneen kännistyttyä.

      Olisiko siis kampiaskelin anturi joka aiheuttaisi tuon huonon käynnin?

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by osmodraama View Post
        Näinhän se tuppaa tekemään, nimittäin tuo öljyn vuoto ja puolan hajoaminen tuli tutuksi aikoinaan MV6 Omegan kanssa ja aikomus on kopan tiivisteet jossain vaiheessa vaihtaakkin.

        Ja mitä tulee bensapumppuun, niin ei ole nuin syvällisesti tutkittu, tankkiin kurkattiin että kaikki siellä ok, testattiin että pumppu lähtee pyörimään startatessa että myöskin läppärillä ohjattuna. Ja koska bensa haisee ja kastelee tulppia niin ajatus kävi mielessä että menovettä kyllä piisaa.

        Nokka-akselin koodi sopisikin tuohon pitkään starttaamiseen mutta ei ilmeisesti pitäisi vaikuttaa enää koneen kännistyttyä.

        Olisiko siis kampiaskelin anturi joka aiheuttaisi tuon huonon käynnin?
        Kyllä joillakin on vaikuttanut koneen käynnissä ollessaki tuo nokka-askelin anturi. Kun googlella haet tulla 112 Phase sensor, niin löytyy juttua aiheesta. Kampiakselin anturi ei taida kovin usein huonoa käyntiä aiheuttaa, vaan lähinnä, ettei auto käynnisty/sammuu (tarvikeanturit toki aiheuttaa sitten vaikka millaisia ongelmia).

        Bensainpaineita kyselin siksi, että siitä ei jää mitään vikakoodia.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Vikakoodit lukuun ja sen näyttämänä kumpi nokka-akselin asentotunnistin vaihtoon.

          Comment

          • osmodraama
            Bimmer Rookie
            • Aug 2014
            • 28
            • haapavesi

            #6
            Sepä se kun olisikin tuo ohjelma ne vikakoodit lätässy näytölle niin ei tarttis liikkeeseen viedä mutta mikäpä se menisi kuin strömsöössä.
            Mutta kovasti kyllä tuon nokka-akselin anturin piikkiin tuo viittaa jos on kerta mahdollista sekin käyntiin vaikuttaa ja teoriaa tukee toki tuokin kun ei niitä ohmeja ollut yhtään.

            Comment

            • osmodraama
              Bimmer Rookie
              • Aug 2014
              • 28
              • haapavesi

              #7
              Tänään edistytty sen verran että lambda anturit ja kampuran anturi ollut syynin alla ja mittausten/testauksien perusteella toimivat. Siinä sivussa tuli öljytkin vaihdettua. Mutta vika on edelleen päällä...joten huomenna nokan anturi vaihtoon ja jos ei sillä kummene niin tartutaan bensan paineisiin kiinni. Edelleen kuitenkin hyviä neuvoja otetaan vastaan.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by osmodraama View Post
                Tänään edistytty sen verran että lambda anturit ja kampuran anturi ollut syynin alla ja mittausten/testauksien perusteella toimivat. Siinä sivussa tuli öljytkin vaihdettua. Mutta vika on edelleen päällä...joten huomenna nokan anturi vaihtoon ja jos ei sillä kummene niin tartutaan bensan paineisiin kiinni. Edelleen kuitenkin hyviä neuvoja otetaan vastaan.
                Älä arvo ja takerru epäoleellisuuksiin kuten ”öljynvaihtoihin” jos autossa kerran on todennäköisemmin anturivika. Se on 99.5%:n varmuudella nokan anturi.

                Comment

                • osmodraama
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2014
                  • 28
                  • haapavesi

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Älä arvo ja takerru epäoleellisuuksiin kuten ”öljynvaihtoihin” jos autossa kerran on todennäköisemmin anturivika. Se on 99.5%:n varmuudella nokan anturi.
                  Eihän toki, tässä vain anturia odotelessa on hyvää aikaa tarkastella muutkin paikat jotta ei jää mitään arvailun varaan. Mutta pianhan tuo selviää kun vain posteljooni anturin toisi ovelle.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by osmodraama View Post
                    Eihän toki, tässä vain anturia odotelessa on hyvää aikaa tarkastella muutkin paikat jotta ei jää mitään arvailun varaan. Mutta pianhan tuo selviää kun vain posteljooni anturin toisi ovelle.
                    Usein vain käy niin että ne epäoleelliset huollot/korjaukset voivat aiheuttaa lisäkysymyksiä ja epävarmuutta itse vianetsinnässä.
                    Eli viimeistään siinä kohtaa jos alkuperäisen vian aiheuttanut osa saadaan vaihdettua, mutta auto ei palaudukkaan ihan täysin alkuperäistä vikaa aiheuttaneeseen kuntoon.
                    Itse pääasia on siis peittänyt alleen jonkin pienen asennusvirheen tai jonkin muun viallisen osan ja sitten kun primäärivika saadaan korjattua jää jäljelle jotakin muuta.
                    Yleensä vasta sitten alkaa savotta kun ei enään tiedetä onko kyse ”välikorjauksissa” tehdystä mokasta, itse alkuperäisestä viasta vai jostain ihan uudesta?
                    Sama kuin avoimen haavan päälle alettaisiin tatuoimaan...

                    Comment

                    • osmodraama
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2014
                      • 28
                      • haapavesi

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Usein vain käy niin että ne epäoleelliset huollot/korjaukset voivat aiheuttaa lisäkysymyksiä ja epävarmuutta itse vianetsinnässä.
                      Eli viimeistään siinä kohtaa jos alkuperäisen vian aiheuttanut osa saadaan vaihdettua, mutta auto ei palaudukkaan ihan täysin alkuperäistä vikaa aiheuttaneeseen kuntoon.
                      Itse pääasia on siis peittänyt alleen jonkin pienen asennusvirheen tai jonkin muun viallisen osan ja sitten kun primäärivika saadaan korjattua jää jäljelle jotakin muuta.
                      Yleensä vasta sitten alkaa savotta kun ei enään tiedetä onko kyse ”välikorjauksissa” tehdystä mokasta, itse alkuperäisestä viasta vai jostain ihan uudesta?
                      Sama kuin avoimen haavan päälle alettaisiin tatuoimaan...
                      Puhut viisaita sanoja ystävä hyvä.

                      Mutta mutta... mitäs nyt tehdään kun kävin äsken nokka-akselin anturin vaihtamassa uuteen ja vika vain on päällä!
                      Nyt ei edes lähtenyt käyntiinkään enää. On maar kyllä merkillinen homma....

                      Missäs tuossa M62 koneessa sijaitsee bensanpaineen säädin ettei siellä kalvossa olisi mitään reikää tms.?!
                      Kaasuläpän tunnistinkin tuli mieleen että ettei se sitten ole vain epäkunnossa...

                      Bensan ja sylinterin paineita en ainakaan tähän hätään pääse mittaamaan kun en mittaria omista ja peräkylällä kun asuu niin ei ole korjaamoitakaan ihan lähellä.
                      Last edited by osmodraama; 13-08-2015, 14:21.

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10065
                        • KVLA

                        #12
                        Originally posted by osmodraama View Post
                        Puhut viisaita sanoja ystävä hyvä.

                        Mutta mutta... mitäs nyt tehdään kun kävin äsken nokka-akselin anturin vaihtamassa uuteen ja vika vain on päällä!
                        Nyt ei edes lähtenyt käyntiinkään enää. On maar kyllä merkillinen homma....

                        Missäs tuossa M62 koneessa sijaitsee bensanpaineen säädin ettei siellä kalvossa olisi mitään reikää tms.?!
                        Kaasuläpän tunnistinkin tuli mieleen että ettei se sitten ole vain epäkunnossa...

                        Bensan ja sylinterin paineita en ainakaan tähän hätään pääse mittaamaan kun en mittaria omista ja peräkylällä kun asuu niin ei ole korjaamoitakaan ihan lähellä.
                        Ensinnäkin moottoriin ei sitten kannata vaihtaa muita kuin OEM-antureita.Tarvikepaskoilla voi käydä just noin.(Vika voi tosin kyllä olla muuallakin).

                        Bensapaineen säädin on joissain malleissa bensansuodattimen yhteydessä.Löytyy pohjasta sieltä kuskin puolelta.
                        Last edited by Heguli 31; 13-08-2015, 15:43.

                        Comment

                        • osmodraama
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2014
                          • 28
                          • haapavesi

                          #13
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Ensinnäkin moottoriin ei sitten kannata vaihtaa muita kuin OEM-antureita.Tarvikepaskoilla voi käydä just noin.(Vika voi tosin kyllä olla muuallakin).

                          Bensapaineen säädin on joissain malleissa bensansuodattimen yhteydessä.Löytyy pohjasta sieltä kuskin puolelta.
                          Niinpä näyttää olevan, vanhalla sain auton jopa taas käyntiinkin. Mutta kävi silti vajaalla....
                          No nyt sitten joku pieni ihme tapahtui kun tuossa monta keraa autoa käynnistelin niin johan rupesi ottaamaan jostain syystä kiekkojakin. Tosin edelleen saa sahata käyntiin kauan ja vastaa hitaasti kaasuun. Jos lyö tallan pohjaan niin nostaa kierrokset korkeintaan 2000rpm ja röpöttää mutta jos pumppaamalla nostattaa niin menee ihan rajoitintakin vasten. Välillä paukuttelee imupuolelle melko paukkuja... Riivattu taitaa olla koko pirssi!

                          Comment

                          • osmodraama
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2014
                            • 28
                            • haapavesi

                            #14
                            No nyt se todellinen ihme tapahtui!! Pistin koneen käyntiin ja annoin vähän kiekkaa ja tukin kädellä ilmanoton kun kävi epäilys tuosta paukkumisesta että ei saa kunnolla ilmaa tms... Niin sepä piru imasi oikein kunnolla käden kiinni imuputkeen ja pienen paukkeen jälkeen alkoi käymään miltei normaalisti!!! Ei enää starttauttanutkaan pitkään mutta vähän vielä hitaasti vastasi kaasuun kuitenki. No tätä kesti muutaman käynnistyksen verran kunnes taas alkoi sama vanha laulu mutta käynnin sai taas hyväksi käyttämällä kättä putken edessä.
                            Onko näissä joku läppäventtiili kuten uudemmissa dieseleissä tai muu vastaava joka voisi olla jumissa tai hajalla aiheuttaen moisen homman?

                            Ja miten tuon tyhjäkäynnin säätömoottorin pitäis toimia kun se tärisee ja pitää ääntä kokoajan. Otin sen poiskin letkujen välistä ja laitoin virrat päälle että näkee mitä tapahtuu mutta luisti on vain paikoillaan, hieman auki ja moottori tärisee kummasti.
                            Last edited by osmodraama; 13-08-2015, 19:46.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by osmodraama View Post
                              No nyt se todellinen ihme tapahtui!! Pistin koneen käyntiin ja annoin vähän kiekkaa ja tukin kädellä ilmanoton kun kävi epäilys tuosta paukkumisesta että ei saa kunnolla ilmaa tms... Niin sepä piru imasi oikein kunnolla käden kiinni imuputkeen ja pienen paukkeen jälkeen alkoi käymään miltei normaalisti!!! Ei enää starttauttanutkaan pitkään mutta vähän vielä hitaasti vastasi kaasuun kuitenki. No tätä kesti muutaman käynnistyksen verran kunnes taas alkoi sama vanha laulu mutta käynnin sai taas hyväksi käyttämällä kättä putken edessä.
                              Onko näissä joku läppäventtiili kuten uudemmissa dieseleissä tai muu vastaava joka voisi olla jumissa tai hajalla aiheuttaen moisen homman?

                              Ja miten tuon tyhjäkäynnin säätömoottorin pitäis toimia kun se tärisee ja pitää ääntä kokoajan. Otin sen poiskin letkujen välistä ja laitoin virrat päälle että näkee mitä tapahtuu mutta luisti on vain paikoillaan, hieman auki ja moottori tärisee kummasti.
                              Onko nokka-akselin anturi orggis vai tarvike? Jos tarvike, niin vika edelleen voi olla siinä. Joku vaikutus sillä on oltava jos ei lähtenyt käyntiin enään ollenkaan?
                              Menee kuitenkin kalliiksi arpomiseksi ilman vikakoodinlukua?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎