Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kattoluukku jämähti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • schwarze
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 2017
    • Kangasala

    #16
    Originally posted by Pmak View Post
    Nojooh. Voi olla, että olen taas vähän hölmö, mutta kun tuossa ohjeessa sanotaan avaamaan luukkua pikkuisen ja sitten liu'ttamaan sisäluukku katon sisälle, niin miulla se vaan ei tunnu liukuvan sinne. Tekniikka laji, vai mikä?
    Sinulla taitaa nyt mennä toinen puoli luukusta edellä ja siksi verhous ei mene taakse. Käyttömoottorille tulee luukun molemmilta puolilta oma "vetoketju" ja nyt epäilen, että toinen ketjuista on päässyt hyppäämään hampaalla. Avaa luukkua n.10cm ja mittaa vaikka rullamitalla ovatko luukun reunat millilleen yhtä etäällä luukun aukkoon nähden. Mikäli eivät, käyttömoottori pois ja varovasti houkuttelet käsipelillä luukun suoraan. Moottori paikoilleen ja raja-arvojen haku ohjeen mukaan. Mikäli luukku on jo lähtökohtaisestikin suorassa, vika on takareunan säädössä (kiinnityksestä luistanut), tai sitten mekanismista on oikeesti jotakin hajonnut.
    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
    Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

    Comment

    • Pmak
      Bimmer Rookie
      • Nov 2006
      • 178
      • Lahti

      #17
      Originally posted by schwarze View Post
      Sinulla taitaa nyt mennä toinen puoli luukusta edellä ja siksi verhous ei mene taakse. Käyttömoottorille tulee luukun molemmilta puolilta oma "vetoketju" ja nyt epäilen, että toinen ketjuista on päässyt hyppäämään hampaalla. Avaa luukkua n.10cm ja mittaa vaikka rullamitalla ovatko luukun reunat millilleen yhtä etäällä luukun aukkoon nähden. Mikäli eivät, käyttömoottori pois ja varovasti houkuttelet käsipelillä luukun suoraan. Moottori paikoilleen ja raja-arvojen haku ohjeen mukaan. Mikäli luukku on jo lähtökohtaisestikin suorassa, vika on takareunan säädössä (kiinnityksestä luistanut), tai sitten mekanismista on oikeesti jotakin hajonnut.
      Jooh. Kävin tuossa pihalla mittailemassa ja ainakin millin tarkkuudella menee tasassa. Eli ilmeisesti nuo mainitsemasi takareuna on pois säädöistään. Mites sitä sitten lähdetään säätämään?

      Kiitos kovasti neuvoista!

      Comment

      • schwarze
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 2017
        • Kangasala

        #18
        Jep, koita nyt vielä ajaa se luukun takareuna ylä-asentoon ja luukun takakulmista hemputtelemalla todeta, klonkkaako kumpikaan puoli :think Tuo sisäverhous pitää siis ensin liuttaa edestä pois, säätö ei onnistu muuten. Missäs kulmassa se heitto on, etu- vai takapää? Säätökohdat toki selviää sitten noista TIS:n kuvista. Voin mä toki katsoa tuosta irrallaan olevasta peltiluukusta tarkemmin vaikka huomenna.
        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

        Comment

        • Pmak
          Bimmer Rookie
          • Nov 2006
          • 178
          • Lahti

          #19
          Originally posted by schwarze View Post
          Jep, koita nyt vielä ajaa se luukun takareuna ylä-asentoon ja luukun takakulmista hemputtelemalla todeta, klonkkaako kumpikaan puoli :think Tuo sisäverhous pitää siis ensin liuttaa edestä pois, säätö ei onnistu muuten. Missäs kulmassa se heitto on, etu- vai takapää? Säätökohdat toki selviää sitten noista TIS:n kuvista. Voin mä toki katsoa tuosta irrallaan olevasta peltiluukusta tarkemmin vaikka huomenna.
          Eli siis voisko päätellä, että jos se sisäkatto ei liu'u pois tieltä, niin katto (mittauksista huolimatta) menee sittenkin vinossa? Eli pitäsikö sitä "vetoketjua" sittenkin koittaa säätää?

          Kävin kanssa kokeilemassa tuon takareunan heiluttelua, niin ei kumpikaan kulma antanut periksi. Eli ihan jämptisti paikallaan. Heittohan ilmenee katon ollessa kiinni asennossa, auton kulkusuuntaan nähden vasemmassa takareunassa. Muutamanmillin, jos sitäkään, katon reunan alapuolella. Juuri, että silmällä näkee.

          Kaikki kuvat ja tieto on enemmän kuin tervetullutta

          Kiitos erittäin paljon!

          Comment

          • schwarze
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 2017
            • Kangasala

            #20
            Originally posted by Pmak View Post
            Eli siis voisko päätellä, että jos se sisäkatto ei liu'u pois tieltä, niin katto (mittauksista huolimatta) menee sittenkin vinossa? Eli pitäsikö sitä "vetoketjua" sittenkin koittaa säätää?

            Kävin kanssa kokeilemassa tuon takareunan heiluttelua, niin ei kumpikaan kulma antanut periksi. Eli ihan jämptisti paikallaan. Heittohan ilmenee katon ollessa kiinni asennossa, auton kulkusuuntaan nähden vasemmassa takareunassa. Muutamanmillin, jos sitäkään, katon reunan alapuolella. Juuri, että silmällä näkee.

            Kaikki kuvat ja tieto on enemmän kuin tervetullutta

            Kiitos erittäin paljon!
            Tuossa TIS:n ohjeessa sisäverhouksen siirron edellytyksenä on, että luukun takapää "laskee" 2-4mm. Uskon että sisäverhous siirtyy pois edestä, vaikka luukku menee hieman toispuoleisesti alas, mutta sisäverhouksesta on hieman hankala saada pitävää otetta ainakaan paljain sormin. Mulla irrallaan olevasta luukkukasetista verhous siirtyi käsipelillä taakse, ihan TIS:n ohjeen mukaan.

            En usko, että "vetoketjua" säätämällä tilanne muuttuu, se on mielestäni kohdallaan, kun mitat täsmää.

            Tuli mieleeni, mahtuisiko takareunaa säätämään luukun ylä-asennossa? Sinnehän ei tarvitse mahtua väliin kuin kiintolenkki jolla lukitus löysätään ja ruuvimeisseli säätöpalan liutusta varten. Mulla on nykyään lasiluukku, joten en tuota voi tarkistaa. Amatöörien puuhasteluahan tämä...
            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

            Comment

            • flyingfinn_148
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 158
              • Nousiainen

              #21
              E39 touring -97

              lasiluukku aukee taaksepäin mut ei nosta pelkästään takaosaa... vai kuuluuko tän mallin edes tehdä niin? luukku oli ostettassa teipattu ilmeisesti vuotopelon takia... taakse aukeaa ihan normisti ja menee kiinni myös...
              Bemari sen olla pitää!

              e39 528ia touring -97

              Ex E36 325i -91
              Ex E36 325i -91
              Ex E30 316 -87

              Comment

              • BMWFW24
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 276
                • Jämsä

                #22
                Kuuluu nousta. Nouseeko lasin takareuna käsin nostamalla sen jälkeen kun on ensin napista "nostanut" ylös? Tod.näk. nostomekanismista on katkennut muoviset palat joissa nostovarret on kiinni...nosto-osat vaihtoon ja taas toimii.
                ex. 316i e36 1991
                ex. 318iS Coupe e36 1992
                ex. 528iA Touring e39 1997
                ex 316i e30 1990, vaimon
                ex. X5 4.4i e53 2001
                ex 316 e46 2003, vaimon
                525iX e60 2008
                Z4 e85 2003, vaimon​

                Comment

                • flyingfinn_148
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 158
                  • Nousiainen

                  #23
                  Ei nouse käsin nostamallakaan... eikä pidä mitään ääntä kun on kiinni ja yrittää napista nostaa... eihän tossa voi olla erillistä moottoriakaan siihen? kun muuten kyl pelittää ongelmitta...
                  Bemari sen olla pitää!

                  e39 528ia touring -97

                  Ex E36 325i -91
                  Ex E36 325i -91
                  Ex E30 316 -87

                  Comment

                  • kaol
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 5007
                    • Ilmajoki

                    #24
                    Luukun ohjauksen saa resetoitua painamalla kattoluukun nappia ("tilt") pohjassa vähintään 10 sekuntia. Virrat pitää olla kytkettynä 2. asentoon.

                    Palaa asiaan, jos vika ei korjaantunut tuolla.
                    Kokeilemalla se selviää...

                    Comment

                    • flyingfinn_148
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2005
                      • 158
                      • Nousiainen

                      #25
                      Nyt nousi takaosa ylös mutta ei meinannu mennä kiinni enää? Hetken ku renkutti nappia niin meni kiinni pienen kolauksen kera ja nyt ei taaskaan nouse takaosa?
                      Bemari sen olla pitää!

                      e39 528ia touring -97

                      Ex E36 325i -91
                      Ex E36 325i -91
                      Ex E30 316 -87

                      Comment

                      • kaol
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 5007
                        • Ilmajoki

                        #26
                        Originally posted by flyingfinn_148 View Post
                        Nyt nousi takaosa ylös mutta ei meinannu mennä kiinni enää? Hetken ku renkutti nappia niin meni kiinni pienen kolauksen kera ja nyt ei taaskaan nouse takaosa?
                        Mulla tekee kattoluukku juuri noin, jos akku on ollut irti ja luukku on resetoimatta. Resetoinnin jälkeen luukku toimii normaalisti.

                        EDIT: Jos 10 sekuntia ei riitä, niin pidä nappia painettuna 30 sekuntia.
                        Kokeilemalla se selviää...

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎