Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:Mystinen ylösvaihtovika, kuka keksii ensin? (INPA on)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jax_KiBez
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 2061
    • Pirkanmaa

    #16
    Tässä kohtaa itse koittaisin tota ABS-anturin vaihtoa, joko ristiin edessä. Toki voi olla vaikea saada ehjänä jos ei pitkään aikaan/ikinä oo irroitettu. Ja jos uuden ostat niin kierrä Motonet sitten kaukaa, muuten voi olla että hyppäät ojasta allikkoon ton vian kanssa, ei kuulemma halvat tarvikeanturit oikein tahdo toimia uutenakaan.

    Bosch/VDO taitaapi olla OEM-laatua.
    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

    _____________________________________
    Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
    Tästä mun kaluston showroomiin
    Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

    Comment

    • ts18056
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2010
      • 276
      • Joroinen

      #17
      Täysin tietämätön ihmetteleepi. Pääseekö tuohon ohjauskulma-anturiin kiinni INPA:lla, taikka siihen ASC:n kiihtyvyysanturiin (yaw sensor), siellä kuskin penkin alla. Eikös toi steppari pyri välttämään vaihtoja, jos auto on kaarteessa/luistossa?
      Taikka sitten toi "rajumpi" kiihdytys aktivoi sport/aggressive sport-moodin, joka ei putoa pois päältä?
      E39 525i -01
      ex 750iL -96

      Comment

      • M_P
        Bimmer Rookie
        • Nov 2012
        • 97
        • ----------------

        #18
        No täytyy tunnustaa että Motonettiähän mä ajattelin ensin. Tietty jos purkaamolta löytyisi alkuperäinen ehjänä..

        6-70 näyttäs olevan originaalilaatuinen.

        Comment

        • M_P
          Bimmer Rookie
          • Nov 2012
          • 97
          • ----------------

          #19
          Originally posted by ts18056 View Post
          Täysin tietämätön ihmetteleepi. Pääseekö tuohon ohjauskulma-anturiin kiinni INPA:lla, taikka siihen ASC:n kiihtyvyysanturiin (yaw sensor), siellä kuskin penkin alla. Eikös toi steppari pyri välttämään vaihtoja, jos auto on kaarteessa/luistossa?
          Taikka sitten toi "rajumpi" kiihdytys aktivoi sport/aggressive sport-moodin, joka ei putoa pois päältä?

          Siellä oli (INPASSA) on/off tyylinen valo missä näki onko auto kaarteessa vai ei, eli ainakin tuon anturin toimivuuden varmaan pääsee testaamaan ajelemalla ympyrää ja katsomalla syttyykö tuo "cornering"-valo ohjelmaan. Oli "Transmissionin" alla.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #20
            Originally posted by M_P View Post
            Vaihdan kuitenkin varuiksi huomenna autoon talvirenkaat ennenkun rupean ostelemaan mitään. Pakkohan tuokin on sulkea pois, en kyllä käsitä mitä vikaa noissa kesärenkaissa olisi mukamas :think
            Vaihda ne renkaat jo TÄNÄÄN ja ota akunkenkä yöksi irti.
            Tätä ennen on ihan turha vaihdella mitään ja vasta jos mitään muutosta suuntaan tai toiseen ei tapahdu, katse ABS antureihin.

            Comment

            • M_P
              Bimmer Rookie
              • Nov 2012
              • 97
              • ----------------

              #21
              Originally posted by Hemi View Post
              Vaihda ne renkaat jo TÄNÄÄN ja ota akunkenkä yöksi irti.
              Tätä ennen on ihan turha vaihdella mitään ja vasta jos mitään muutosta suuntaan tai toiseen ei tapahdu, katse ABS antureihin.

              Viesti oli pistetty eilen illalla.. eli vaihdoin vasta huomenna eli tänään talvirenkaat alle ilman korjausta tilanteeseen.

              Putsasin samalla anturin liitinkotelon paskasta ja irrotin anturin ruuvit tarkoituksena irroittaa ja putsata se ja kolo (lieneekö hyötyä) mutta se oli aika tiukassa (paskaa riitti) eikä irronnut joten kohdistin tarmon vaan tohon talvirenkaiden vaihtoon.

              Huomenna mahdollinen uusi yritys? Ja kenties anturin osto. Ei tähän maalaisjärki keksi muuta ratkaisumallia. :think
              Last edited by M_P; 09-11-2015, 17:08.

              Comment

              • M_P
                Bimmer Rookie
                • Nov 2012
                • 97
                • ----------------

                #22
                Mjoo, mä irrotan sen vielä huomenna ja putsaan. Kuvien perusteella se saattaa kerätä rautamoskaa siihen anturin päälle.

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8259
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  #23
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Vaihda ne renkaat jo TÄNÄÄN ja ota akunkenkä yöksi irti.
                  Tätä ennen on ihan turha vaihdella mitään ja vasta jos mitään muutosta suuntaan tai toiseen ei tapahdu, katse ABS antureihin.
                  Laatikko oppii väärien renkaiden jäljiltä oikeille tavoille ilman nollaustakin, siihen menee hiukan aikaa mutta kun puhutaan vuosista niin varmasti riittää.

                  Yleisemmin pätkivää nopeustietoa aiheuttaa viallinen laakeri tai korroosion irroittama anturi kuin anturin sähköinen vika.
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • Forsmanni
                    BTCF Member
                    • Sep 2013
                    • 146
                    • Turku, Finland

                    #24
                    Originally posted by M_P View Post
                    Moro taas.

                    Tutkin noita pyörien nopeuksia livedatasta, samanlaista vauhtia antavat, ja tietty parinkympin nopeudessa yhteys aina katkeaa, joten paha sanoa mitä ne sanovat siellä satasen nopeudessa. Olen ymmärtänyt että eri pyörien sensorit antaa eri paikkoihin nopeuksia, tällaisen listan löysin:

                    -Vasen taka: nopeusmittari ym johdannaiset
                    -Oikea taka: vakionop. säädin.
                    -Vasen etu: ohjauksen kulma ajovakautukseen/jotain siihen liittyvää? (kuulostaa oudolta, tähän ei nyt tarvi puuttua kuitenkaan)
                    -Oikea etu: Vaihdelaatikko <-- eli tämä kiinnostavin

                    Jos hakuammunta-varaosalinjalle lähdetään, niin näkisin vaihtoehtona tuon oikean etupuolen anturin uusinnan? Tätä teoriaa torppaa kyllä se että vikakoodia ei tule ja ainakin 20 nopeuteen asti se toimii kuin muutkin.. voisiko se antaa väärää dataa isommissa nopeuksissa..? Uusi ei kyllä maksaisi kun neljäkymppiä, tai säästäjä vaihtaisi etuakselilta ristiin ne

                    Vaihdan kuitenkin varuiksi huomenna autoon talvirenkaat ennenkun rupean ostelemaan mitään. Pakkohan tuokin on sulkea pois, en kyllä käsitä mitä vikaa noissa kesärenkaissa olisi mukamas :think


                    Enitenhän tässä sapettaa että auto on myynnissä, huomennakin tulee katsoja mutta tämä vika varmaan kuitenkin pitäisi rapsia pois ennenkun kukaan ostaa autoa
                    Itellä oli kolmeysissä täysin sama vika välillä. Että ei vaihtanut kiihdytyksessä isoimmalle kuin itse Stepillä vaihtaen. Välillä jostain töyssystä ajaessa sytytti abs vikavalon. Rupesin sitten anturin vaihto hommiin kun vikakoodinlukija näytti että oikea etu oli siellä herjannut (löytyi sama vikakoodi myös vaihteistosta) mutta huomasinkin että anturin liitin oli vaan vähän haljennut ja sen takia ei saanut kunnolla kontaktia. Kannattaa siis tarkastaa myös tämä!

                    Edit: Aluksi ei antanut mullakaan vikakoodia! Vasta sitten kun liitin oli tärissyt auki sen verran että sytytti abs valon.
                    -e70 X5 -07 (M57TU2D30) "Space Grey"
                    -e38 730iA -95 (M60b30) "Orient Blue"
                    -Plancraft BMW Boat
                    (b130/m10b20-->m60b40)
                    EX: F11 520d -11 (N47d20c) "Alpin white"
                    EX: e53 X5 4.4i -00 (M62b44Tu) "Titan Silver"
                    EX: e39 Touring 530iA -01 M-sport (M54b30) "Titan Silver"
                    EX: e38 740iA -95 (M60b40) "Aspen Silver"
                    EX: e39 Touring 528iA -97 (M52b28) "Arctic Silver"

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Originally posted by peto2 View Post
                      Laatikko oppii väärien renkaiden jäljiltä oikeille tavoille ilman nollaustakin, siihen menee hiukan aikaa mutta kun puhutaan vuosista niin varmasti riittää.

                      Yleisemmin pätkivää nopeustietoa aiheuttaa viallinen laakeri tai korroosion irroittama anturi kuin anturin sähköinen vika.
                      Oppii, oppii, mutta jos/kun tässä asialla oli kiire, niin akunkenkä vielä hetkeksi irti (tämä kun ei vielä maksa mitään, niin se kannattaa kuitenkin aina tehdä).

                      Comment

                      • M_P
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2012
                        • 97
                        • ----------------

                        #26
                        Irroitan tuon akunkengän vielä ja huomenna sitten anturin putsaus ja kontaktispray ja valmistaudutaan ainakin henkisesti uuden ostoon sekä toivotaan parasta.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Originally posted by M_P View Post
                          Irroitan tuon akunkengän vielä ja huomenna sitten anturin putsaus ja kontaktispray ja valmistaudutaan ainakin henkisesti uuden ostoon sekä toivotaan parasta.
                          Aja sillä nyt kuitenkin lenkki akun irroittamisen jälkeen, ennen kuin teet mitään muuta. Tämä renkaan vaikutus pitää nyt kerta kaikkiaan saada päivitettyä ihan ensin pois päiväjärjestyksestä, eikä sekoittaa loogista vianetsintää.
                          Oireet kuitenkin viittaa täydellisesti rengasongelmaan ja sen tsekkaaminen kannattaa tehdä ihan ensin ja vasta sitten tsekata abs anturit ja nekin yksi kerrallaan. Vika voi muuttua nimittäin ajoittaiseksi ja sen jälkeen ei ole enään hajuakaan mikä vikaan oikeasti vaikutti ja soppa on valmis. Eli vain yksi asia kerrallaan eteenpäin.

                          Comment

                          • M_P
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2012
                            • 97
                            • ----------------

                            #28
                            Kenkä oli pari tuntia irti, kävin ajelulla mutta samat on oireet. Huomenna jatkuu jumppaus..

                            Comment

                            • Jamppa81
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2015
                              • 445
                              • Helsinki

                              #29
                              Onkos sillä mitään merkitystä kummanko kengän irroittaa? Loogisinta olisi ottaa plussa irti?

                              Comment

                              • kalevik
                                BTCF Member
                                • Apr 2009
                                • 957
                                • Salo

                                #30
                                Originally posted by Jamppa81 View Post
                                Onkos sillä mitään merkitystä kummanko kengän irroittaa? Loogisinta olisi ottaa plussa irti?
                                Sähköisesti ei ole merkitystä.

                                Käytännössä on viisaampaa irroittaa - (miinus) napa, tai jos esim irroittaa koko akun vaihtoa varten, aloittaa -navasta.
                                Tämä siksi että jos avain sattuu osumaan auton runkoon, ei tapahdu mitään. Kun -napa on irti, on myös +napa tässä suhteessa turvallinen.
                                E61 525i, Suzuki VS1400
                                Exät: Jaana, Susanna, Maija

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎