Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihteistoöljyt tuli pihalle -> jäähdyttimen vaihto/Öljyn lisäys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    #31
    Originally posted by TheRipper View Post
    Dodiin lopultakin saapui jäähdytin ja öljyt!

    Jahka saan auton kasaan niin pitäisi tuota öljyä vaihteistoon sitten laittaa. Olikos näissä kanssa joku niksi siihen oikeaan tasoon saamiseen, vai riittääkö että täyttää ensin täyteen käy lenkillä selaa kaikki vaihteet läpi ja täyttää uudestaan täyteen?
    Oliko lämpötilalla merkitystä?
    Jos oli niin mistä lämpötilan näkee?

    Tuli tehtyä tyhmästi ja päivitettyä kannettava Windows 10iin ja eipä tietenkään inpa toimi enää...
    Tuossa pieni tarina öljynvaihdosta:http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=165850

    En lukenut koko tarinaa, mutta onko sinulla edessä tyhjän laatikon täyttö?
    Lämpötila pitäisi olla 30-50C oikean öljytason tarkistus hekellä. Mittariksi käy laaseri tai jokin anturilla varustettu lämpömittari.

    Tuossa vielä video:https://www.youtube.com/watch?v=-wSp5mFcRjE
    Last edited by janke; 01-12-2015, 15:07.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • TheRipper
      Bimmer Enthusiast
      • May 2012
      • 4974
      • Paimio

      #32
      Originally posted by janke View Post
      Tuossa pieni tarina öljynvaihdosta:http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=165850

      En lukenut koko tarinaa, mutta onko sinulla edessä tyhjän laatikon täyttö?
      Lämpötila pitäisi olla 30-50C oikean öljytason tarkistus hekellä. Mittariksi käy laaseri tai jokin anturilla varustettu lämpömittari.

      Tuossa vielä video:https://www.youtube.com/watch?v=-wSp5mFcRjE

      Tuskin ihan tyhjäksi asti pääsi sentään...en osaa sanoa.

      Täyttö pohjasta ei kyljestä? Tuota en olisikaan heti oivaltanut. Eli jonkin sortin pumppu täytyy olla. Noh eiköhän sellainen löydy. ATF onneksi löysää joten sähköpumppukin käynee.

      Onkos se nyt niin että ensin täytetään niin täyteen että tippuu sitten parin kilometrin ajolenkki (kaikki vaihteet läpi) sitten tarkistustäyttö? Laserlämpömittarilla pohjasta 40asteen lukema onko riittävän lähellä?

      Tosin joudun nyt täyttämään auton ollessa pahasti etukenossa kun en uskalla pukille asti ajella..tulee siis hieman alitäyttöä joten pukille ajo ensiksi ja sitten uusi täyttö ja vasta sitten lenkille.

      Tarvikejäähdytin oli muuten aavistuksen liian korkea joten joutui hieman kannakkeita muokkaamaan että sopi edes välttävästi....mutta siellä se nyt on...ja ainakin koekäynnistyksen ajan piti öljytkin sisällä!
      F10 523iA 2010

      Ex: E39 528iA 1997
      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
      Ex: E65 745iA 2003
      Ex: E46 318i 1998
      Ex: E34 525iA 1989

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        #33
        Originally posted by TheRipper View Post
        Tuskin ihan tyhjäksi asti pääsi sentään...en osaa sanoa.

        Täyttö pohjasta ei kyljestä? Tuota en olisikaan heti oivaltanut. Eli jonkin sortin pumppu täytyy olla. Noh eiköhän sellainen löydy. ATF onneksi löysää joten sähköpumppukin käynee.

        Onkos se nyt niin että ensin täytetään niin täyteen että tippuu sitten parin kilometrin ajolenkki (kaikki vaihteet läpi) sitten tarkistustäyttö? Laserlämpömittarilla pohjasta 40asteen lukema onko riittävän lähellä?

        Tosin joudun nyt täyttämään auton ollessa pahasti etukenossa kun en uskalla pukille asti ajella..tulee siis hieman alitäyttöä joten pukille ajo ensiksi ja sitten uusi täyttö ja vasta sitten lenkille.

        Tarvikejäähdytin oli muuten aavistuksen liian korkea joten joutui hieman kannakkeita muokkaamaan että sopi edes välttävästi....mutta siellä se nyt on...ja ainakin koekäynnistyksen ajan piti öljytkin sisällä!
        Täyttö kyljestä jos Zf5hp18. Auton on tärkeää olla vaakatasossa täytön aikana. Pumpuksi käy mikä tahansa pumppu jolla saa pumpattua
        Meinaatko vaihtaa suodattimen?

        Ei autolla tarvitse käydä ajelemassa välissä. Kyllä ne öljyt lähtee kiertään, kun auto on paikallaan ja vaihteita käytetään muutama sekunti päällä. Voit toki operaation jälkeen käydä ajelemassa ja tarkistaa muutaman pvn:n päästä oikean öljyn tason, noudattaen taas lämpötila aluetta ja auto vaakatasossa.
        Last edited by janke; 01-12-2015, 16:37.
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • TheRipper
          Bimmer Enthusiast
          • May 2012
          • 4974
          • Paimio

          #34
          Originally posted by janke View Post
          Täyttö kyljestä jos Zf5hp18. Auton on tärkeää olla vaakatasossa täytön aikana. Pumpuksi käy mikä tahansa pumppu jolla saa pumpattua
          Meinaatko vaihtaa suodattimen?

          Ei autolla tarvitse käydä ajelemassa välissä. Kyllä ne öljyt lähtee kiertään, kun auto on paikallaan ja vaihteita käytetään muutama sekunti päällä. Voit toki operaation jälkeen käydä ajelemassa ja tarkistaa muutaman pvn:n päästä oikean öljyn tason, noudattaen taas lämpötila aluetta ja auto vaakatasossa.

          En vaihda suodatinta kun on siellä vasta vuoden ollut. Sehän tässä nyt lisäksi vielä kismittää että alle 10tkm rullatut öljyt meni pihan pölynsidontaan (eikä näin sadekautena siitäkään juuri hyötyä)...noh that's life.

          Alright. Eli teenkin sitten niin että täytän niin paljon kun tuonne saan menemään ajan sitten pukille että saan auton vaakatasoon ja sitten lopullinen täyttö ja lämmitys (tyhjäkäynti riittää? Manuaalipuolella siis?) ja tarkistus...

          Kyllä tuossa videossa ainakin pohjasta täytettiin...now I'm confused. Ja 5HP19 tässä jo pitäisi olla eikös vaan?
          Specs datasheet with technical data and performance data plus an analysis of the direct market competition of BMW 528i Steptronic in 1997, the model with 4-door sedan body and Line-6 2793 cm3 / 170.9 cui, 142 kW / 193 PS / 190 hp (ECE) of power, 280 Nm / 206 lb-ft of torque, 5-speed automatic with Steptronic manual shift mode powertrain for Europe . Specifications listing with the performance factory data and ProfessCars™ estimation, including acceleration times 0-60 mph, 0-100 mph, 0-100 km/h, 0-200 km/h, quarter mile time, top speed, mileage and fuel economy, power-to-weight ratio, dimensions, drag coefficient, etc.


          Olisko tämä video paikkaansapitävämpi?


          Edit:


          Eli moottori käynnissä tehdään lopputäyttö tuon mukaan. Noh eiköhän se tästä suju. Ei kait tämä nyt mitään rakettitiedettä voi olla!
          Last edited by TheRipper; 01-12-2015, 17:16.
          F10 523iA 2010

          Ex: E39 528iA 1997
          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
          Ex: E65 745iA 2003
          Ex: E46 318i 1998
          Ex: E34 525iA 1989

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #35
            Laatikko lämpenee todella nopeasti tyhjäkäynnilläkin, pidä varasi ettei mene liian lämpimäksi. Pieni etukeno on ihan ok.

            Comment

            • Jaan
              Newbiemmer
              • Nov 2015
              • 10
              • Turku

              #36
              Eikös näissä 528iA ole Zf5hp18 vaihdelaatikko 9/98 asti? Tuolla automobile sivulla näyttäisi olevan 1999 vm. tiedot.

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #37
                Hp18 siellä on.

                Comment

                • TheRipper
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2012
                  • 4974
                  • Paimio

                  #38
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Hp18 siellä on.
                  Alright. Mikä tarkoittaa että täyttö on pohjasta sitten kuitenkin. Noh kaipa sekin onnistuu.

                  Mielenkiintoista että tuolla Automobilen sivuilla sitten tuollainen erhe on. Yleensä paikkaansapitävää tietoa tuolla. :think

                  Lopullisen täytön yhteydessä siis auton oltava käynnissä ja vaihde P. Silloin täytetään täyteen asti ja sillä hyvä?
                  F10 523iA 2010

                  Ex: E39 528iA 1997
                  Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                  Ex: E65 745iA 2003
                  Ex: E46 318i 1998
                  Ex: E34 525iA 1989

                  Comment

                  • TheRipper
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2012
                    • 4974
                    • Paimio

                    #39
                    Pahkuna...sieltähän paljastui joku julmetun suuri kuusioruuvi!

                    Muistaako joku mikä koko?

                    Täytyy semmoista lähteä metsästämään....
                    F10 523iA 2010

                    Ex: E39 528iA 1997
                    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                    Ex: E65 745iA 2003
                    Ex: E46 318i 1998
                    Ex: E34 525iA 1989

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #40
                      Tuossa aiemmin linkassa ohjeessa se lukee...

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 4974
                        • Paimio

                        #41
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Tuossa aiemmin linkassa ohjeessa se lukee...
                        Voi samperin puusilmä!
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • TheRipper
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2012
                          • 4974
                          • Paimio

                          #42
                          No niin nyt on operaatio saatu päätökseen.

                          Öljyn lisäys onnistui hyvin, mutta ei todellakaan mielestäni kovin nopeasti tuo laatikko lämmennyt...reilut 20min tyhjäkäynnillä ja välillä vaihteiden selaamista ja silti hikisesti kuoren ulkolämpötila sen 30 astetta...toki öljy varmaan muutaman asteen lämpimämpää.

                          Näin siis homman tein:
                          Ensin auton alla nokka ilmassa öljyä (kone sammuksissa) niin paljon kun meni. Sitten laitoin koneen käyntiin, sammutin ja taas niin paljon kun meni. Tässä vaiheessa ehkä about 2,5 litraa.

                          Sitten varovasti ajoin auton pukille jotta sain tasaiselle. Sammutin ja avasin täyttötulpan. Tässä vaiheessa tuuppasi jo reilusti ulos. Korkki kiinni ja käyntiin. Selasin R, N, D (sitten manuaalipuolelle 1 ja 2 (kolmonen ei enää mene päälle) ja jätin tyhjäkäynnille P päällä. Tässä sitten odottelin sen reilun 20 minuuttia laatikon lämpeämistä.

                          Sitten tulppa auki ja öljyä sisälle. Menikin vielä reilut 2l taas. Sitten selasin taas vaihteet läpi. R, N, D (jokaisen annoin olla n. 5 sekuntia) sitten manuaalipuolelle 1 ja 2 molemmat päällä taas sen 5. sekuntia) sitten takaisin D, N, R ja lopulta P. Ja taas lisää öljyä. Vielä meni about 0.5l sitten valui ulos tasaisena norona jo.

                          Kävin n. 5km lenkillä ja varmistin että kaikki vaihteet tuli käytyä läpi ja sitten uudestaan pukille. Annoin jäähtyä n. 45asteeseen. Kone käynnissä P-asennossa tulppaa varovasti auki. Tuli öljyä ulos, tulppa kiinni loppukiristys (ei ihan hampaat irvessä.) Muovihattu paikalleen ja homma selvä.
                          Kaiken kaikkiaan varmaankin n. 5litraa oli karannut. Eli hieman reilu puolet 9.2l kokonaismäärästä.

                          Tuntuu ettei mitään suurempaa vahinkoa ainakaan ehtinyt tapahtua. Ykkösvaihteella ajettaessa kuuluu pientä vinkunaa, mutta mielestäni on vinkunut ennenkin, ehkä nyt hieman voimakkaammin. Mutta mitään muuta erityistä ei ole. Vaihdot tapahtuvat oikein mukavasti ja pehmeästi.

                          Onni onnettomuudessa että rupesi vuotamaan kotipihalla ja suurinosa öljyistä tuli pihalle auton seistessä P-päällä tyhjäkäynnillä sillä aikaa kuin astuin autosta ulos. Eikä ihan tyhjäksi päässyt joten sekin vielä.

                          Noh tulipa tämmöinenkin sitten koettua.
                          F10 523iA 2010

                          Ex: E39 528iA 1997
                          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                          Ex: E65 745iA 2003
                          Ex: E46 318i 1998
                          Ex: E34 525iA 1989

                          Comment

                          • M_P
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2012
                            • 97
                            • ----------------

                            #43
                            Inpasta näkee muistaakseni ton öljyn tarkan lämpötilan. Veikkaan että näillä keleillä kun kuori on 30 astetta niin öljy on sisällä huomattavasti lämpimämpää mutta pääasiahan on että remppa onnistui.

                            Comment

                            • TheRipper
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2012
                              • 4974
                              • Paimio

                              #44
                              Originally posted by M_P View Post
                              Inpasta näkee muistaakseni ton öljyn tarkan lämpötilan. Veikkaan että näillä keleillä kun kuori on 30 astetta niin öljy on sisällä huomattavasti lämpimämpää mutta pääasiahan on että remppa onnistui.
                              No ei se paljoa lämpimämpää voinut olla kun tuli sormille eikä ihoa lämpimämpää ainakaan ollut.

                              Inpalla pitikin katsoa mutta tuli tehtyä emämoka ja päivitettyä kannettava Win kymppiin niin eihän se inpa tietenkään enään toimi.
                              F10 523iA 2010

                              Ex: E39 528iA 1997
                              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                              Ex: E65 745iA 2003
                              Ex: E46 318i 1998
                              Ex: E34 525iA 1989

                              Comment

                              • Muurahainen
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                #45
                                Originally posted by TheRipper View Post
                                No ei se paljoa lämpimämpää voinut olla kun tuli sormille eikä ihoa lämpimämpää ainakaan ollut.

                                Inpalla pitikin katsoa mutta tuli tehtyä emämoka ja päivitettyä kannettava Win kymppiin niin eihän se inpa tietenkään enään toimi.
                                Kyllä sen saa toimimaan win 10:ssä, ei siis mitään emämokaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎