Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 Touring, takarenkaan sisäreunan kuluminen (camperit päin seinää)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LouCCu
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 133
    • Ilmajoki

    e39 Touring, takarenkaan sisäreunan kuluminen (camperit päin seinää)

    Ja kyllä, käytin hakua. Alkaa vaan jokainen topicci olemaan jo sen verran vanha ettei kuvat ole enään tallessa ja pelkkä lukeminen ei tuottanut tulosta.

    Eli ongelma on takarenkaiden sisäreunan älytön kuluminen. Auto 530D Touring. Madallettu X-määrä ja ilmajouset takana. Renkaat oli ensimmäistä kesää kyseissä autossa (sitä ennen samanmallisessa). Vannekoko 19" ja rengas 225/35. Kuvasta näkee osviittaa madalluksesta. Kävi keväällä nelipyöräsuuntauksessa.

    Kesän aikana rullattu noin 5-6 tkm. Vedetty myös vaunua (1,5t) pari tuhatta kilsaa eli voimaa käytetty.

    Auton korkeus
    Kulunut sisäreuna
    Kuluneet sisäreunat, molemmat takarenkaat
    Nelipyöräsuuntaajan kommentti


    Edittiä:
    Nelipyöräsuuntauksen loppuarvot

    Ja tarkistuksen jälkeen huomattu, että kantavuusluokka renkaissa 88. Eli riittämätön ainakin tässä tapauksessa. Rengaspaineet pidetty 3,1 barissa (mittarivirhettä voi olla).
    Last edited by LouCCu; 25-11-2015, 18:00. Reason: Ei toiminut kuvat oikein, muutettu linkeiksi
    "Mitäs pienistä kun ei nekään meistä"
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14448
    • Oulu

    #2
    Liian vähän ilmaa, alikokoinen rengas, jossa kantavuus ei riitä. Siihen vielä päälle vaunua retuutettu perässä.

    + Mitä se camberi siellä takana nyt sitten on?
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by LouCCu View Post
      Ja kyllä, käytin hakua. Alkaa vaan jokainen topicci olemaan jo sen verran vanha ettei kuvat ole enään tallessa ja pelkkä lukeminen ei tuottanut tulosta.

      Eli ongelma on takarenkaiden sisäreunan älytön kuluminen. Auto 530D Touring. Madallettu X-määrä ja ilmajouset takana. Renkaat oli ensimmäistä kesää kyseissä autossa (sitä ennen samanmallisessa). Vannekoko 19" ja rengas 225/35. Kuvasta näkee osviittaa madalluksesta. Kävi keväällä nelipyöräsuuntauksessa.

      Kesän aikana rullattu noin 5-6 tkm. Vedetty myös vaunua (1,5t) pari tuhatta kilsaa eli voimaa käytetty.

      http://1drv.ms/1PHZm5T
      http://1drv.ms/1PHZnXF
      http://1drv.ms/1PHZqCT
      http://1drv.ms/1PHZrqm
      Liiallinen negatiivinen camber yhdistettynä liian mataliin käyttöpaineisiin.

      Comment

      • LouCCu
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 133
        • Ilmajoki

        #4
        Rengaspaineet (huoltamon mittarilla) 3.1 barin paikkeilla ja yleensä aika kylmistä renkaista renkaista mitattu. Eli en usko painetta syylliseksi ellei sitten huoltsikan mittari valehtele puolta baria.

        Camberit takana (kuva lappusesta http://1drv.ms/1Nlx7cU )
        vasen -3°43'
        oikea -2°59'

        Kävin tuon mittauslappusen tarkistamassa ja samalla kantavuusluokan renkaasta ja siellähän oli ainoastaan 88. Eli osittain syypää löytyy sieltä. Autossa kuitenkin on aina kuskin lisäksi reilusti tavaraa ja vielä tuon vaunun vetäminen kesäisin.

        Vinkki itselle; katso renkaat tarkemmin ennen kuin käytettyä settiä ostat (vaikka samankorisessa farkussa ennen olleetkin)

        Ennenkin matalia vehkeitä ollut mutta ei tätä korimallia ja ensimmäistä kertaa syönyt oikein kolon sisäreunaan. Se jotenkin pisti ihmettelemään. Ihan niinkuin ottaisi korissa jonnekkin kiinni.
        Attached Files
        "Mitäs pienistä kun ei nekään meistä"

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by LouCCu View Post
          Rengaspaineet (huoltamon mittarilla) 3.1 barin paikkeilla ja yleensä aika kylmistä renkaista renkaista mitattu. Eli en usko painetta syylliseksi ellei sitten huoltsikan mittari valehtele puolta baria.

          Camberit takana (kuva lappusesta http://1drv.ms/1Nlx7cU )
          vasen -3°43'
          oikea -2°59'

          Kävin tuon mittauslappusen tarkistamassa ja samalla kantavuusluokan renkaasta ja siellähän oli ainoastaan 88. Eli osittain syypää löytyy sieltä. Autossa kuitenkin on aina kuskin lisäksi reilusti tavaraa ja vielä tuon vaunun vetäminen kesäisin.

          Vinkki itselle; katso renkaat tarkemmin ennen kuin käytettyä settiä ostat (vaikka samankorisessa farkussa ennen olleetkin)

          Ennenkin matalia vehkeitä ollut mutta ei tätä korimallia ja ensimmäistä kertaa syönyt oikein kolon sisäreunaan. Se jotenkin pisti ihmettelemään. Ihan niinkuin ottaisi korissa jonnekkin kiinni.
          Eli itseäni aiemmasta lainaten:

          Originally posted by Hemi View Post
          Liiallinen negatiivinen camber yhdistettynä liian mataliin käyttöpaineisiin.
          Negatiivista camberiahan tässä on aivan absurdin paljon ja ei ole ihme että auto kulkee ihan pelkällä renkaan sisäreunalla.
          Tämä yhdistettynä raskaisiin kuormiin ja asuntovaunun vetoon, kilo liian vähän takerenkaissa painetta.
          Tosin aivan täysin toivoton ja hengenvaarallinenkin tilanne camberien suhteen, joten ne nyt ihan ensimmäiseksi säätöön sinne missä ne pitäisi tämän kokoluokan renkaalla ollakkin, eli -1.20-1.35”-astetta.
          Sen jälkeen alkaa tuo 3.1bar riittämään normaaliajossa, mutta raskaasti lastattuna ja asuntovaunin vedossa siellä saa olla 3.3-3.5bar haarukassa jos alla on 19” rengas.
          Nythän sisäkantit näyttää olevan jo viittä vaille ”leikkaantuneet” kokonaan halki ja tähän ei tarvita enään juuri mitään lisää kun totaalirepeäminen olisi tapahtunut.
          Jos se tapahtuu ”väärällä hetkellä”, tulee kuskista helposti matkustaja, joten nyt heti ne kulmat kuntoon.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10051
            • KVLA

            #6
            Plus tuohon liian pienen kantavuuden (225/35R19) rengastus.Eihän tuollaisia 84 tai 88 kantavuusluokan renkaita ole mitään järkeä edes laittaa E39 farkkuun ja etenkään taakse.

            Kulmat viturallaan väärillä renkailla=saa mitä tilaa.
            Last edited by Heguli 31; 23-11-2015, 07:13.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Joo, siis nyt kyllä täytyy todeta ihan samaa, että ihan itse aiheutettu ongelma ja vaarallinen sellainen, sen näköiset olivat takarenkaat.

              No, itse ongelmaan....ja täytyypä nyt todeta että tuollaista ammattitaidottomuutta en ole vielä ikinä nähnyt varmasti tuhat säätölappua lähneenä kuin mitä nyt on meillä nähtävillä?
              Eli tämä menee jo aivan kaiken tmmärryksen yli ja itse harkitsisin jo jopa oikeustoimia ko.liikkeen suorastaan rikollista ammattitaidottomuutta vastaan.

              Eli siellähän on nyt säädetty vain lisää negartiivista camberia taakse niin että nyt sitä on jo vasemmalla takana lähes neljä astetta negatiivista????
              Eipä ole ihme että säätövarat loppuu kesken kun säädetään jo ennestään tolkuttomaan negatiiviseen niin paljon lisää kun säädöt antaa myöden.
              Eli siellähän alkaa renkaan pystykallistusta olemaan takana jo tätä luokkaa:

              Auto kulkee siis enään hyvin kapealla osalla sisäpuolen kulutuspintaa ja hieman karrikoiden voisi todeta että siellä alkaa nyt olemaan prätkän renkaat takana.
              Renkaan ulkopuolen runko ei enään kanna akselistokuormaa juuri lainkaan, joten ei ole ihme että sisärunko leikkaantuu/hajoaa todella nopeasti varsinkin kun samalla itse renkaan kantavuus on alimitoitettu kuormauksen suhteen.

              Rautalankaa:

              Renkaita olisi nyt siis pitänyt saada PALJON pystympään jotta myös renkaan ulkopuolen runko edes hieman osallisyisi akselistomassojen kantamiseen, mutta mitä on tehty.....?....Käännetty entisestään lisää negatiivista, eli kallistettu pyörää entisestään, lähes neljään asteeseen???
              En muuten edes tiennyt kaikkien näiden säätöjä tekemieni vuosien jälkeen että sinne edes saa noin paljon negatiivista?
              Se mikä tässä on kaiken huvittavinta on se että suuntaaja syyllistää asiakasta ”liian matalasta autosta” että säätöä ei voi enään tehdä lisää???? Samalla tähän on haettu maksimi epäsymmetrisyyttä!

              Onneksi ei voi, koska olisi kohta 19” vanteen sisäreuna ottanut asfalttiin kiinni...voi herran tähden.

              Comment

              • 523i
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2009
                • 319
                • Iisalmi

                #8
                tainnut tuo liike vapauttaa vastuunsa tuolle kommentilla: Rengas tulee kulumaan. Aika kalliin oloista siellä pohjanmaalla tuo ohjauskulmien säätö kun eikös tuossa kuitissa ole yli 100€ summa, täällä savossa saat 70€.
                Last edited by 523i; 23-11-2015, 18:56.

                Comment

                • LouCCu
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 133
                  • Ilmajoki

                  #9
                  Alkaa suorastaan v*tuttamaan kun en lappua aiemmin lukenut, en edes silloin kun auton säädätyksestä hain. Säädöt on tosiaan tehty Seinäjoen Käyttöautolla joten ajattelin homman hoituvan...
                  "Mitäs pienistä kun ei nekään meistä"

                  Comment

                  • LouCCu
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 133
                    • Ilmajoki

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Joo, siis nyt kyllä täytyy todeta ihan samaa, että ihan itse aiheutettu ongelma ja vaarallinen sellainen, sen näköiset olivat takarenkaat.

                    No, itse ongelmaan....ja täytyypä nyt todeta että tuollaista ammattitaidottomuutta en ole vielä ikinä nähnyt varmasti tuhat säätölappua lähneenä kuin mitä nyt on meillä nähtävillä?
                    Eli tämä menee jo aivan kaiken tmmärryksen yli ja itse harkitsisin jo jopa oikeustoimia ko.liikkeen suorastaan rikollista ammattitaidottomuutta vastaan.

                    Eli siellähän on nyt säädetty vain lisää negartiivista camberia taakse niin että nyt sitä on jo vasemmalla takana lähes neljä astetta negatiivista????
                    Eipä ole ihme että säätövarat loppuu kesken kun säädetään jo ennestään tolkuttomaan negatiiviseen niin paljon lisää kun säädöt antaa myöden.
                    Eli siellähän alkaa renkaan pystykallistusta olemaan takana jo tätä luokkaa:

                    Auto kulkee siis enään hyvin kapealla osalla sisäpuolen kulutuspintaa ja hieman karrikoiden voisi todeta että siellä alkaa nyt olemaan prätkän renkaat takana.
                    Renkaan ulkopuolen runko ei enään kanna akselistokuormaa juuri lainkaan, joten ei ole ihme että sisärunko leikkaantuu/hajoaa todella nopeasti varsinkin kun samalla itse renkaan kantavuus on alimitoitettu kuormauksen suhteen.

                    Rautalankaa:

                    Renkaita olisi nyt siis pitänyt saada PALJON pystympään jotta myös renkaan ulkopuolen runko edes hieman osallisyisi akselistomassojen kantamiseen, mutta mitä on tehty.....?....Käännetty entisestään lisää negatiivista, eli kallistettu pyörää entisestään, lähes neljään asteeseen???
                    En muuten edes tiennyt kaikkien näiden säätöjä tekemieni vuosien jälkeen että sinne edes saa noin paljon negatiivista?
                    Se mikä tässä on kaiken huvittavinta on se että suuntaaja syyllistää asiakasta ”liian matalasta autosta” että säätöä ei voi enään tehdä lisää???? Samalla tähän on haettu maksimi epäsymmetrisyyttä!

                    Onneksi ei voi, koska olisi kohta 19” vanteen sisäreuna ottanut asfalttiin kiinni...voi herran tähden.
                    Minkä verran noi asteet siten pitäisi olla? Tai no vaikea varmaan sanoa kun ei tiedä minkä verranon madallettu.

                    Kyllä tässä tulee käytyä pyörähtämässä liikkeessä ja hakemassa selitys sille miksi kulmaa on entisestään kasvatettu.

                    Kuka haluaa säätää ja missä?

                    Ja nyt kun ITSE renkaat ostan niin tulee oikeat. Ja pitää vastedes olla tarkempi käytettyjä ostaessa
                    "Mitäs pienistä kun ei nekään meistä"

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by LouCCu View Post
                      Minkä verran noi asteet siten pitäisi olla? Tai no vaikea varmaan sanoa kun ei tiedä minkä verranon madallettu.

                      Kyllä tässä tulee käytyä pyörähtämässä liikkeessä ja hakemassa selitys sille miksi kulmaa on entisestään kasvatettu.

                      Kuka haluaa säätää ja missä?

                      Ja nyt kun ITSE renkaat ostan niin tulee oikeat. Ja pitää vastedes olla tarkempi käytettyjä ostaessa
                      Ei sillä ole mitään merkitystä paljonko on madallettu, vaan kulmat ovat aina ne mitkä niiden pitää ollakkin.
                      Se tuossa aiemmin jo tulikin ja ne oikeat camberkulmat ovat valovuosien päässä nykyisistä, eli siellä pitäisi 19” renkaalle olla
                      -1.20-1.35`-astetta...kun nyt viimeisimmän väärään suuntaan tehdyn säädön jälkeen siellä on parisen astetta enemmän negatiivista.

                      Nykyiset kulmat ovat niin paljon pielessä, että tilannetta ei pelasta mikään renkaasta riippuvainen asia.
                      Eli vaikka laittaisit alle korkeimman mahdollisimman kantavuuden renkaan, ne kuluvat vielä näitä nopeammin ja nimenomaan todella vaarallisesti sisärungon ”leikkaamalla”(pettäminen tapahtuu sitten salaman nopeasti).

                      Jos minä olisin sinun asemassasi, niin samantien säädöt tehneeseen liikkeeseen ja voit ilmoittaa että sinun autoosi on täydelliset amatöörit asetettaneet ihan oikeasti hengenvaaralliset alustakulmat/säätäneet entistä enemmän pieleen(esim.märän kelin pito takapäässä aivan olematon ja ko.kulmat tuhoaa todella nopeasti renkaan sisärungon=totaalipettäminen).
                      Ilmoita että mikäli asia ei korjaannu välittömästi ilman odotteluja, seuraava toimenpide on sinun puoleltasi kuluttajasuojan kautta oikeustoimet ja samalla voit vaatia uutta rengassarjaa, tai ainakin seuraavaa uutta puoleen hintaan.

                      Anna säätäjälle tuo -1.20-1.35”-asteen negatiivisen camberin haarukka johon takapää on saatava, Piste.
                      Last edited by Hemi; 24-11-2015, 15:12.

                      Comment

                      • LouCCu
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 133
                        • Ilmajoki

                        #12
                        Juuri kävin kyseisessä liikkeessä, eli Käyttöautolla Seinäjoella asiasta puhumassa. Heidän kommenttinsa nojasi asentajan kommenttiin "auto on niin matala ettei camperia saada säädettyä tarpeeksi". Kyseinen asentaja on tehnyt alustasäätöjä 10 vuotta että heidän mielestään vika ei voi olla ammattitaidossa tai sen puutteessa. Ottivat kuitenkin vielä kopion säätöraportista ja kysyvät asentajalta mielipidettä kun seuraavan kerran on työvuorossa. Että näin.

                        Pystyykö Camperin säätämään noihin arvoihin ilman sorvailua? Halusivat nimittäin varata aikaa säätöön, joka ei tietenkään mitään maksa jos säätö onnistuu, mutta jos ei niin itse maksan kulut. Ei vaan kiinnosta tuolla käydä arvuuttelemassa jos eivät asialle saa mitään aikaiseksi.
                        "Mitäs pienistä kun ei nekään meistä"

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Ei takapäätä nyt voi säätää noihin Hemin -1.2-1.35 arvoihin, sillä etupäässäkin on neg. camberia paljon ja pitäisi kuitenkin säilyttää se asteen ero. (Eikös se noin mennyt?)

                          Autolla on ajettu aika runsaasti, onkohan alustaremonttia tehty miten innokkaasti? Tarttis tutkia kaikki alustan osat ja viilata etupääkin kohdalleen.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • jukkae
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3506
                            • 70800

                            #14
                            Jos 10 vuotta tehnyt säätöjä niin luulis kumminkin tutkineen väljät, eihän kukaan idiootti säädä väljää autoa

                            Tuo lähes -4 tuota camberia kyllä johtuu vähän jostain muustakin, iskusta johonkin tai sitten tosiaan väljästä osasta.. Ja eihän tuo niin överimatala ole etteikö saisi edes sinne kahden tuntumaan tiukoilla osilla., tuo toinenkin pyörä on 0.01 päässä kolmesta eli kolmessa.

                            Comment

                            • LouCCu
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 133
                              • Ilmajoki

                              #15
                              Originally posted by jukkae View Post
                              Jos 10 vuotta tehnyt säätöjä niin luulis kumminkin tutkineen väljät, eihän kukaan idiootti säädä väljää autoa
                              Tätä itekkin ajattelin. Lapuissa ei kuitenkaan ollut mitään mainintaa että olisi väljä alusta.

                              Mutta pitää nyt käydä tukivarret, nivelet sun muut läpi ja katella löytyykö löysää. Vaihdella sitten sitä mukaan osia (jos tarvetta liikenee). Ja onhan auton mittarissa tosiaan nyt rapiat 498tkm. Ei ole kolaroitu, enkä kyllä erikoisempaa jälkeä ainakaan alustassa ole huomannut.

                              Ei huvittais talvirenkaita tuhota
                              "Mitäs pienistä kun ei nekään meistä"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎