memebuy23buy

e39 Touring, takarenkaan sisäreunan kuluminen (camperit päin seinää)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Originally posted by LouCCu View Post
    Tätä itekkin ajattelin. Lapuissa ei kuitenkaan ollut mitään mainintaa että olisi väljä alusta.

    Mutta pitää nyt käydä tukivarret, nivelet sun muut läpi ja katella löytyykö löysää. Vaihdella sitten sitä mukaan osia (jos tarvetta liikenee). Ja onhan auton mittarissa tosiaan nyt rapiat 498tkm. Ei ole kolaroitu, enkä kyllä erikoisempaa jälkeä ainakaan alustassa ole huomannut.

    Ei huvittais talvirenkaita tuhota
    Sitä ei säädetä mikäli väljää löytyy (välykset tsekataan AINA ennen mittausta ja sitä ei edes aloiteta, mikäli välystä löytyy).

    Nythän on niin että negatiivista camberia eli renkaan pystykallistumaa on säädetty LISÄÄ, kun olisi pitänyt vähentää, eli kääntää renkaita pystympään.
    On siis aivan absurdia puhua siitä että ”säädöt ei riitä”...kun koko ajan ollaan menossa täysin väärään suuntaan.
    Melkoinen ”ammattimies”, vaikka toki kertoo paljon siitä minkälaisella 2ammattitaidolla” näitä alustasäätöjä tässä maassa tehdään.

    Eli mehän emme nyt lainkaan tiedä mihin säädöt olisivat riittäneet, kun säätöä ei ole tehty oikeaan suuntaan, vaan menty huonosta vielä huonompaan, vaarallisen huonoon.
    Eli tässä nyt yritetään viedä asiakasta kuin litran mittaa ja ilmassa leijuu todella vahvan pissan tuoksu...

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3665
      • seinäjoki

      #17
      Originally posted by LouCCu View Post
      Tätä itekkin ajattelin. Lapuissa ei kuitenkaan ollut mitään mainintaa että olisi väljä alusta.

      Mutta pitää nyt käydä tukivarret, nivelet sun muut läpi ja katella löytyykö löysää. Vaihdella sitten sitä mukaan osia (jos tarvetta liikenee). Ja onhan auton mittarissa tosiaan nyt rapiat 498tkm. Ei ole kolaroitu, enkä kyllä erikoisempaa jälkeä ainakaan alustassa ole huomannut.

      Ei huvittais talvirenkaita tuhota
      Oman kokemuksen mukaan S-joella ei kannata mennä suuntaukseen muualle kun Carcomiin rengastielle. Sielä on asian tunteva kaveri suuntaamassa joka ei väitä vastaan jos haluaa renkaat omiin säätöihin. Suosittelen tuota ja hintakin halvempi kun käyttöautolla.
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by Hemi View Post
        Nythän on niin että negatiivista camberia eli renkaan pystykallistumaa on säädetty LISÄÄ, kun olisi pitänyt vähentää, eli kääntää renkaita pystympään.
        Onkohan camberia säädetty lainkaan? Aurausta on säädetty ja sehän vaikuttaa myös camberiin, joten jos se muutos tulikin siitä?
        E39 528iA

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3665
          • seinäjoki

          #19
          Originally posted by TJJ View Post
          Onkohan camberia säädetty lainkaan? Aurausta on säädetty ja sehän vaikuttaa myös camberiin, joten jos se muutos tulikin siitä?
          Totta varmaan tämä. Ei noita suuntaajia kiinnosta muuta kun se, että camberit on jollain tavoin koneen antamalla asteikolla ja sitten se paska mitä mulle on noissa suuntauksissa syötetty on se, että bemareiden takarenkaat "pitää" olla sisäänpäin kallistuneena, muuten se on helvetin huono ajetava
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • schwarze
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 2016
            • Kangasala

            #20
            Etkö voisi Hemi tehdä tuosta E39:n alustasäätöön vaikuttavista muutoksista kuvallisen stickyn? Varsinkin nuo takapäässä tehtävät parannukset, eli mitä viilataan ja mistä jotta esimerkiksi tuo pystykallistuma saadaan paremmaksi. Tämä helpottaisi varmasti monia harrastajia?
            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

            Comment

            • Kojontti
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2014
              • 204
              • Puolanka

              #21
              En tiedä miten on mutta jos ilmajouset touringissa sijoittuu kuten rautaiset sisarensa niin yllättävän harva taitaa osata löytää väljän narinahelan. Ja se just kyllä sopii oireisiin...
              ex-E46 330 XD

              Comment

              • schwarze
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 2016
                • Kangasala

                #22
                Originally posted by Kojontti View Post
                väljän narinahelan. Ja se just kyllä sopii oireisiin...
                Jep, näin juuri.
                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Originally posted by LouCCu View Post
                  Ennenkin matalia vehkeitä ollut mutta ei tätä korimallia ja ensimmäistä kertaa syönyt oikein kolon sisäreunaan. Se jotenkin pisti ihmettelemään. Ihan niinkuin ottaisi korissa jonnekkin kiinni.
                  Tästä löytyy runsaasti syy/seuraus keskustelua tältäkin saitilta.
                  Eli ei, ei ota kiinni mihinkään, vaan kyse on nimenomaan liiallisesta camberista suhteessa liian pieneen käyttöilmanpaineeseen.
                  Toki näillä cambereilla ei taida olla sellaista painetasoa millä ko.runkovauriolta vältyttäisiin(näkyy siis päällisin puolin juuri ”kolona sisäkantissa”).

                  Ok, tässä voi olla niin että asentaja on puhunutkin etupään camberarvoista ja että niitä ei voi säätää (voi kyllä niitäkin) ja sitten säätänyt samalla takapään aivan tappiin huonompaan suuntaan.
                  Periaatteessa, koska etu ja takapään välissä pitäisi olla vähintään aste eroa negatiivisessa camberissa ja täällä kun on nyt lähes kaksi astetta edessä, niin takana oikeastaan sitä kautta pitäisikin olla se rapiat kolme astetta.
                  Ok, nythän siellä on melkein neljä, joten siinä suhteessa meillä on ”todellinen asiantuntija” ollut nyt säätöjä tekemässä.

                  Iso ongelmahan tässä on myös tuo etupään ihan tolkuton negatiivinen camber, ja sinulla edessä ilmeisesti säädettävät, alapäästään olkavarteen väljät tolpat, koska camber on noin järjetön?
                  Melkoisen paska varmasti ajaa koko kiulu näillä kulmilla+että renkaiden sisäkantit sulaa alle alta aikayksikön?

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3665
                    • seinäjoki

                    #24
                    Originally posted by schwarze View Post
                    Etkö voisi Hemi tehdä tuosta E39:n alustasäätöön vaikuttavista muutoksista kuvallisen stickyn? Varsinkin nuo takapäässä tehtävät parannukset, eli mitä viilataan ja mistä jotta esimerkiksi tuo pystykallistuma saadaan paremmaksi. Tämä helpottaisi varmasti monia harrastajia?
                    Jonkin suuntaa antavan kertomuksen noista Hemi varmaan saisi tehtyä, mutta autot on yksilöitä joten mitään sellaista ei voi kertoa, että "kun vaihdat nämä tietyt osat, niin camberit saadaan säädettyä sinne mihin haluat". Toki ne voi listata mitkä vaikuttaa cambereihin yleensä, niin ne voi kertoa, mutta yleensähän ne mahdolliset vika paikat täälä kokeneet kertovatkin kysyjälle jos on epä-tietoutta.
                    Omalle kohdalle osui sellanen romu johka taakse vaihdoin kaikki uutta paitsi taka-kelkan ja haarukat. Ei vain camberit nousseet, mutta sitten hieman tein vingulla lisää pelivaraa ja nyt saa camberit "riitävän" pystyyn.
                    Last edited by janke; 24-11-2015, 23:21.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • jakeluvesimies
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2010
                      • 2726
                      • On the road @ Laplandia

                      #25
                      Joskus joku tuningtero tehnyt cambereille omaa shimmausta että
                      Saanut jotkut 14x20 vanteet sukeltamaan kaareen "nätisti":think

                      Comment

                      • schwarze
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 2016
                        • Kangasala

                        #26
                        Originally posted by schwarze View Post
                        Etkö voisi Hemi tehdä tuosta E39:n alustasäätöön vaikuttavista muutoksista kuvallisen stickyn? Varsinkin nuo takapäässä tehtävät parannukset, eli mitä viilataan ja mistä jotta esimerkiksi tuo pystykallistuma saadaan paremmaksi. Tämä helpottaisi varmasti monia harrastajia?
                        Originally posted by janke View Post
                        Ei vain camberit nousseet, mutta sitten hieman tein vingulla lisää pelivaraa ja nyt saa camberit "riitävän" pystyyn.
                        Niin. Näiden säälittävien mutu kertomusten välttämiseksi tuo sticky olisi juuri tarpeen
                        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          #27
                          Originally posted by schwarze View Post
                          Niin. Näiden säälittävien mutu kertomusten välttämiseksi tuo sticky olisi juuri tarpeen
                          Niin.. ehkä minulla onkin joku takakelkka vääntynyt kun ei camberit nousseet ilman vinkua:think Mutta tuota vingutusta en ainakaan itse lähde se kummemin kenellekkään suositelemaan/kertomaan, kun se voi olla vaarallistakin... vaikka viilataanhan täälä iskaritolppia edestä:think
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • LouCCu
                            BTCF Member
                            • Sep 2005
                            • 132
                            • Ilmajoki

                            #28
                            Originally posted by Kojontti View Post
                            En tiedä miten on mutta jos ilmajouset touringissa sijoittuu kuten rautaiset sisarensa niin yllättävän harva taitaa osata löytää väljän narinahelan. Ja se just kyllä sopii oireisiin...
                            Originally posted by schwarze View Post
                            Jep, näin juuri.
                            Tämä on käynyt itselläkin nyt mielessä lukeman perusteella. Pitää tutkia tarkemmin kun alustaan kurkkaan.


                            Originally posted by Hemi View Post
                            Tästä löytyy runsaasti syy/seuraus keskustelua tältäkin saitilta.
                            Eli ei, ei ota kiinni mihinkään, vaan kyse on nimenomaan liiallisesta camberista suhteessa liian pieneen käyttöilmanpaineeseen.
                            Toki näillä cambereilla ei taida olla sellaista painetasoa millä ko.runkovauriolta vältyttäisiin(näkyy siis päällisin puolin juuri ”kolona sisäkantissa”).

                            Ok, tässä voi olla niin että asentaja on puhunutkin etupään camberarvoista ja että niitä ei voi säätää (voi kyllä niitäkin) ja sitten säätänyt samalla takapään aivan tappiin huonompaan suuntaan.
                            Periaatteessa, koska etu ja takapään välissä pitäisi olla vähintään aste eroa negatiivisessa camberissa ja täällä kun on nyt lähes kaksi astetta edessä, niin takana oikeastaan sitä kautta pitäisikin olla se rapiat kolme astetta.
                            Ok, nythän siellä on melkein neljä, joten siinä suhteessa meillä on ”todellinen asiantuntija” ollut nyt säätöjä tekemässä.

                            Iso ongelmahan tässä on myös tuo etupään ihan tolkuton negatiivinen camber, ja sinulla edessä ilmeisesti säädettävät, alapäästään olkavarteen väljät tolpat, koska camber on noin järjetön?
                            Melkoisen paska varmasti ajaa koko kiulu näillä kulmilla+että renkaiden sisäkantit sulaa alle alta aikayksikön?
                            En oikeastaan ajatellut että oikeasti ottaa kiinni, mutta jälki on sen näköinen. Sen kuulisin ja huomaisin jos ottaisi kiinni. Hieman olisin voinut tarkentaa tekstiäni.

                            Edessä on edellisen omistajan jäljiltä kilikoli JOMmin Blueline iskarit ja jouset. Todellista laatua tässä kokoluokassa
                            Ja alapäästä olkavarteen väljät? Eli tarkoittaa, että sieltä pystyis säätämään ja saamaan apua camperiiin edessä? Vai pitääkö vingutella yläpään kiinnityksen pitkiksi?

                            Kesärenkailla ei ollut mikään älytön ajaa, pientä vetelyä johonkin suuntaan oli havaittavissa tai oikeastaan poukkoilua puolelta toiselle. Onneksi nyt vähemmällä ajolla auto ettei ihan täysin tuhoa talvirenkaita.
                            Last edited by LouCCu; 25-11-2015, 17:05.
                            "Mitäs pienistä kun ei nekään meistä"

                            Comment

                            • LouCCu
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 132
                              • Ilmajoki

                              #29
                              Originally posted by janke View Post
                              Oman kokemuksen mukaan S-joella ei kannata mennä suuntaukseen muualle kun Carcomiin rengastielle. Sielä on asian tunteva kaveri suuntaamassa joka ei väitä vastaan jos haluaa renkaat omiin säätöihin. Suosittelen tuota ja hintakin halvempi kun käyttöautolla.
                              Mitäs tuolla Carcomilla on säädöistä otettu? Ei tee tosiaan mieli viedä takaisin Käyttöautolle elleivät myönnä virhettä (jos sitä edes sitten on).
                              "Mitäs pienistä kun ei nekään meistä"

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3665
                                • seinäjoki

                                #30
                                Originally posted by LouCCu View Post
                                Mitäs tuolla Carcomilla on säädöistä otettu? Ei tee tosiaan mieli viedä takaisin Käyttöautolle elleivät myönnä virhettä (jos sitä edes sitten on).
                                Muistaakseni 80€ oli vuosisitten. Kannattaa soittaessa kysästä hinta.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X