Announcement

Collapse
No announcement yet.

Satunnainen kiihtyvyys ongelma. 530da touring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wy2160w
    Bimmer Rookie
    • Dec 2015
    • 31
    • Warsaw

    Satunnainen kiihtyvyys ongelma. 530da touring

    Heips, nyt tarviin viisaammilta apua. Melkein rupee olemaan takki tyhjä.

    Ongelma: raskaalla kaasunkäytöllä kierrosluvuilla 2000-3500 moottori meinaa ikäänkuin tukehtua. Ongelma ilmenee kuin napista painamalla. Meno on ihmeen raskasta ja kone pitää outoa ääntä (astmainen aasi) koko vian ajan. Ei kulje vasta kuin noin 3500rpm jälkeen ongelma häviää kuin napista painamalla ja touring ampaisee kuin raketti.

    Ongelmaa ei huomaa/ei esiinny rauhallisella kiihdytyksellä.

    Samalla pakoputkesta tulee hyvä savupilvi vian ajan, harmaalta näyttää. Ei mustaa missään nimessä.

    Jos kone on kylmä (lämpömittari siellä sinisen rajoilla) niin yleensä vian ilmenemisen jälkeen jää moottori hetkeksi hytkymään kuin pahemman luokan epäkesko. Hytkymistä/huonoa käyntiä kestää noin 5sekuntia.

    Troubleshooting:

    Suuttimien korjausarvot ok, yhdessä suuttimessa tyhjäkäynnillä noin 2-3+ mutta muut nollien likellä.

    Tyhjäkäynnillä railpressure noin 350-400 ja kiihdytyksessä vian päällä ollessa noin 1200

    Pre-supply pressure 3.7 ja ongelman ollessa päällä kiihdyttäessä 3.45

    Ahtopaineet näyttää tasaisesti menevän 1.3-1.5 vian ollessa päällä.

    Main injection inpassa näyttää nosuevan !50-!60 asti vian ollessa päällä.

    Ei MAF vikakoodia. Ilman maffia meno huomattavasti huonompaa vika alueen ulkopuolella.

    Glow-plug or relay vikakoodi. Kaikki hehkut nyt vaihdettu, ei auttanut, en vielä lukenut uudestaan uusiutuuko glow-plug vikakoodi noiden vaihdon jälkeen.

    Ei käynnistymis / tyhjäkäynti ongelmia.

    Ahtimen säädintanko liikkuu vapaasti, pystyy kädellä liikuttamaan.

    Soppaa ei mene matka-ajossa lähes mitään (vika ei ilmene tasaisella ajolla) mutta kaupungissa näyttäis menevän 17L varmaankin tuon vian takia.

    abs ja asc valot taulussa, moduuli on toimiva mutta eri autosta, täytyy koodata. Tuo tuskin aiheuttanee.

    Öljyt, filtteri, polttoainefiltteri vaihdettu kolme kuukautta takaperin.

    EGR ja imusarjan läpät poistettu.

    Ongelma tuntuu voimistuneen viimeaikoina ja tosiaan hiukan harvemmin lämpimällä koneella tekee mutta kuitenkin. Mistä lähteä jatkamaan?

    Uusiutuvat vikakoodit:
    Electric fan
    EGR / air mass too big
    Glow-device (uusiutui ennen, nyt ei tietoa.)


    Kuvassa potilas
  • lurkki3
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 657
    • ylivieska

    #2
    Tuohon hytkymiseen vois vika löytyä suuttimista ja monesti tuota käyntivaikeutta aiheuttaa suuttimien sähköliittimien kosketus häiriö.
    E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
    Bagged e32
    Ex E61 525d m-sport -06
    Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
    Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

    Comment

    • wy2160w
      Bimmer Rookie
      • Dec 2015
      • 31
      • Warsaw

      #3
      Täytyy kattella vielä noi suuttimien liittimet läpi. Päällepäin hyvässä kunnossa.
      Vaikuttais siltä että joku pytty jättäis syttymättä välissä ja heittäis kaikki naftat putkeen aina vian ilmetessä.

      Nokka-akselin asentoanturin johdot on tuon näköiset. Voisiko vaikuttaa?



      Ei ongelmia tosiaan käynnistyessä eikä tuon 3500 kierroksen yläpuolella.

      Comment

      • lurkki3
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 657
        • ylivieska

        #4
        Jos eivät poikki asti ole niin ei hätää...korjatahan ne kannattaa.kannattaa ne suuttimen liittimet käyttää kaikki irti ja katsoa ne pinnien kosketin pinnat.voihan se tuo yks suutin jossa hieman korjausarvoja aiheuttaa myös kyseisen vian.
        E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
        Bagged e32
        Ex E61 525d m-sport -06
        Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
        Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

        Comment

        • wy2160w
          Bimmer Rookie
          • Dec 2015
          • 31
          • Warsaw

          #5
          Jeps, tuli ajettua 1000km putkeen ja nyt rupes satunnaisesti myos tyhjakaynnilla ilman kiihdyttelyja moottori humppaamaan. Saako inpalla katottua tuon tarkemmin mika suutin voisi olla viallinen vai pareeko vieda tutkittavaksi jos kaikki liittimet ok?

          Comment

          • Hezman
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 708
            • Jyväskylä

            #6
            Ratkaisua löytyny?

            Alkoiko savutus ja koneen sakkaaminen jonkin konehuoneeseen tehdyn muutoksen jälkeen? Esim. EGR poistaminen tai alipaineletkujen vaihdon?

            Kokemuksella sanoisin että ahtopuolelta vika löytyy.
            Tutkinnan alle koko ohjauspuoli:
            -Ahtopaineensäätimelle tuleva alipaine, pitäisi olla -0,9 bar.
            -Säätimellä letkut oikein päin.
            -Alipainelähtö otettu oikeasta lähdöstä.

            Mikäli nuo kaikki kunnossa niin sit seuraavaksi turbon alipainekellon tangon säätöön, pidemmäksi. Siinä puolen kierroksenkin muutos on jo huomattava. Mutta ei siinä vahinkoa tapahdu jos eka kerran ruuvaa liian pitkäksi, maksimi ahtopaine vaan putoo alemmas.

            Comment

            • lurkki3
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 657
              • ylivieska

              #7
              Originally posted by Hezman View Post
              Ratkaisua löytyny?

              Alkoiko savutus ja koneen sakkaaminen jonkin konehuoneeseen tehdyn muutoksen jälkeen? Esim. EGR poistaminen tai alipaineletkujen vaihdon?

              Kokemuksella sanoisin että ahtopuolelta vika löytyy.
              Tutkinnan alle koko ohjauspuoli:
              -Ahtopaineensäätimelle tuleva alipaine, pitäisi olla -0,9 bar.
              -Säätimellä letkut oikein päin.
              -Alipainelähtö otettu oikeasta lähdöstä.

              Mikäli nuo kaikki kunnossa niin sit seuraavaksi turbon alipainekellon tangon säätöön, pidemmäksi. Siinä puolen kierroksenkin muutos on jo huomattava. Mutta ei siinä vahinkoa tapahdu jos eka kerran ruuvaa liian pitkäksi, maksimi ahtopaine vaan putoo alemmas.
              Jos kaikki orginel kunnossa ni ei kannata rueta turbon tankoa säätämään!!!impa näyttää pyydetyn ja toteutuneen...saat vain lisää miettimisen aihetta.ei se tanko itsestään liiku mihinkään.
              Last edited by lurkki3; 19-12-2015, 11:25.
              E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
              Bagged e32
              Ex E61 525d m-sport -06
              Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
              Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by lurkki3 View Post
                Jos kaikki orginel kunnossa ni ei kannata rueta turbon tankoa säätämään!!!impa näyttää pyydetyn ja toteutuneen...saat vain lisää miettimisen aihetta.ei se tanko itsestään liiku mihinkään.
                Näyttää toki pyydetyt ja toteutuneet, mutta pointti onkin se että anturi tunnistaa vain 2450 mbar:iin asti. Eli jos todellinen ahtopaine on tuon yli, näyttää toteutuneeksi silti tuota max. painetta.

                Tuossa ongelma kohdassa, jolloin kone tuntuu tukehtuvan ja savuttaa reilusti, on todelliset ahtopaineet yli 1,5 bar.

                Ite saman ongelman kans paininut aikoinaan. Suosittelen laittamaan analogisen painemittarin hyttiin, alkaa probleema aukenemaan.

                Comment

                • wy2160w
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2015
                  • 31
                  • Warsaw

                  #9
                  Rupes pahenee kaynti ongelmat ja kerran jatti kaynnistymasta. Koodiksi antoi nokka-akselin anturin. Huomenna saan uuden anturin ja katotaan auttaako myos tohon kiihtyvyys ongelmaan. Mikali jatkuu niin taytyy lyoda analoginen mittari kiinni ja miettia niita suuttimia.

                  Comment

                  • wy2160w
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2015
                    • 31
                    • Warsaw

                    #10
                    Nokka-akselin anturi vaihdettu. Alkuperainen ongelma pysyi kuitenkin.

                    5Pytyn suutin rupes aina kovasti korjaamaan kun tyhjakaynti humppasi. Suutin vaihdettu siita ja nyt kaikkien suuttimien korjausarvot hienosti rajojen sisalla mutta ongelma jatkuu?

                    Mitas tuolla pakoputkessa on semmosta joka vois tukkeutua?

                    Inpa nayttaa muutamaa eri lampotilaa moottorille. Veden lampotilan ja moottorin lampotilan. Vesi on esim 70c ja toimii mutta toi moottorin lampotila anturi antaa kokoajan 10c lammoks. Missas tommonen toinen anturi on?

                    En ole viela saanut ahtopaine mittaria kasiin. Mihin se kannattaa kytkea imupuolella?

                    Comment

                    • Hezman
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 708
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Imuilman lämpötila on yksi. Anturi on sisäänrakennettu ilmamassamittariin.

                      Ahtomittarin asennus on hiukan haastavampi. Helposti sitä ei oikein tahdo saaha mihkään. Yksi vaihtoehto on laittaa nippa imusarjanläppien peitetulppaan, joutuu vaan irrottaan koko imusarjan jotta sinne pääsee käsiksi.

                      Comment

                      • lurkki3
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 657
                        • ylivieska

                        #12
                        Ahtomittarin lähtö alumiiniseen osaan imusarjassa jossa egr venttiilikin.porata pieni reikä ja laittaa esim mikin hitsaus suutin tai pieni jarrujen ilmausruuvi
                        E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                        Bagged e32
                        Ex E61 525d m-sport -06
                        Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                        Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                        Comment

                        • wy2160w
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2015
                          • 31
                          • Warsaw

                          #13
                          Nykiminen ja tyhjakaynnin humppaaminen on nyt korjattu. Johtuivat railipaineen anturin liittimen huonosta kontaktista mutta satunnainen kiihtyvyys ongelma jatkuu. Koitan saada tanaan nipan tehtya.

                          Mittailin ohivuodot suuttimista ja 4 pytyn suutin vuotaa noin 15ml minuutissa. 6pytty 13.5ml 1, 2 ja 3 pytyt 7.5ml, 9ml ja 10ml per minuutti. Muistaako kukaan noita ohjearvoja paljonko saa vuotaa?

                          Tossa viela kuva tosta lampotilasta mita ihmettelin. Ulkona ainakin alle 10. Auto tyhjakaynnilla 30min ajon jalkeen.

                          Comment

                          • lurkki3
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 657
                            • ylivieska

                            #14
                            Olitko jo ne kaikki turbon ohjaus alipaine letkut tarkastanu/vaihtanu?
                            E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                            Bagged e32
                            Ex E61 525d m-sport -06
                            Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                            Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                            Comment

                            • wy2160w
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2015
                              • 31
                              • Warsaw

                              #15
                              Silmamaaraisesti on tarkistettu muttei vaihdettu. Ei ollut mitaan mista oisin saanut nipan tehtya niin ei viela saanut mitattua paineita. Taytyy ajella huomenna varsovaan. Jatkan siella selvitysta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎