Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530dA -02 pätkii ja pahasti, tehoton ja virheilmoitus näytössä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jorgen85
    Bimmer Rookie
    • Jan 2014
    • 49
    • Sastamala

    E39 530dA -02 pätkii ja pahasti, tehoton ja virheilmoitus näytössä

    Morjesta ny

    Sanotaanko, että n. puolisen vuotta sitten huomasin ekan kerran, kun tasakaasulla päästeli loivaa ylämäkeä 90km/h, niin koko kikotin nyki hiljalleen perstuntumalla ja kierroslukumittari sousi alueella n. 1500-1600 rpm.

    Hiemankaan isommissa nousuissa alko hetken päästä vaihtaa mielestäni liian nopsaan pienempää silmään ja isommissa mäissä vakkari päällä vaihtaa jopa kolmosta, jos oikee sille päälle sattuu.

    Ja tehon puutettakin tuntuis alhaalla olevan. Joku noheva sanoi, että ilmamassamittarivikoja näissä on ollut, kun on alhaalla aika tehoton. Kävin hakees uuden ilmamassamittarin ja tuntu että se jopa helppas hetkeks aikaa. Olikohan sit pelkkä placebo -vaikutus, mutta kuitenkin. Ongelma on siis edelleen olemassa, nykii mäessä ja nykyään jopa välillä tasasella tiellä. Ja alhaalta aika mitään sanomaton.

    Eikä tässä vielä kaikki. Aloin käyttää steppiä, kun kiihdytyksetkään ei oikeen luonannu, ku auto ei meinannut millään ottaa kierroksia alhaalta. N. 1500rpm kierrokset nousee ihan hyvin, mutta 1500-2200 rpm, niin ei tapahdu mitään. Tämän jälkeen taas alkaa pannu heräämään eloon, useimmiten.

    Päivänä eräänä lähdin töistä ja n. 600m ajon jälkeen pääsee motarin kiihdytyskaistalle. Stepillä kakkosella lähdin kiihdyttämään ja niin perkeleen moinen nykiminen, mikä jatku hieman päälle 3000rpm. Kiihtyy, ei kiihdy, kiihtyy, ei kiihdy... Kyseinen häppeninki sattui viime viikolla enkä oo autoa vielä saanu töpselin päähän.

    Tänään aamulla löytyi taas lisää kivoja oireita. Lähdin ohittamaan edellä ajavaa ja vaihdoin vitoselta neloselle stepillä ja kesken ohituksen mittaristoon sytty infoteksti "Fuel ???ect. System" ja palo siinä niin kauan kunnes vedin auton tien sivuun ja sammutin. Uudelleen käynnistys eikä tekstiä enää tullut loppumatkasta. Kysymysmerkit tuossa yllä olevassa tekstissä viittaa pikselimössöön mittariston tekstikentässä.

    Olihan sitä vuodatusta siinä. Oiskohan jollain jotain ideoita ennen kun tästä tulee aivan karmee tragedia?
  • MaxSound
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2009
    • 255
    • Kajaani

    #2
    Tuota 90km/h nykimistä ja kierroslukumittarin soutamista voisi tehdä sökö turbiini.

    Fuel injection systemiä se on varmaan herjannut, railpaine-anturin liittimissä on ollut usein kosketushäiriöitä.

    Ja railpaineen säätimen pienet O-renkaat katkeaa. Sekä siirtopumppu sanoo jossainvaiheessa työsopimuksensa irti.

    Imusarjan alta lähtevä, ja moottorin edestä turbon ohjaukselle menevä pieni alipaineletku kannattaa katsoa. Voi olla melko rapsakka jos on vielä alkuperäinen, se tekee myös noita ihmeellisiä tehottomuusongelmia kun ahtimen ohjaus ei toimi oikein vuotojen takia.

    Oliko ilmamassamittari juuri samalla osanumerolla kuin vanha? Niistä taisi olla useampaa versiota, joista uudempaan vaihtaessa voi joutua päivittämään moottorin ohjaukseen uudempaa softaa. Väärälläkin voi ajaa muttei toimi 100% oikein.

    Nuo tuli ensimmäisenä mieleen.

    Tarkista nyt ensin vaikka tuo Railpaine-anturin liitin, ja putsaa se hyvin. Vikakooditkin voisi katsoa.
    Last edited by MaxSound; 10-02-2016, 19:47.
    E39 525DA Touring -01, 540tkm

    Comment

    • Jorgen85
      Bimmer Rookie
      • Jan 2014
      • 49
      • Sastamala

      #3
      Perjantain saldoa.

      Auto ei startannut aamusella, kun piti töihin lähteä.
      Pyörittää moottoria komiasti, mutta ei lähe tulille.

      Eilen puhdistelin railpaineen säätimen liittimet.
      Pa-putsari vaihdettu ja uusin myös alipaineletkuja siinä samalla, kun purin sälää moottorin päältä. Muitakin liittimiä tuli puhdisteltua turbon likeltä, mitkä on liitoksissa alipainejärjestelmään. Siellä turbon likellä olevat letkut ja venttiili aivan paskan peitossa, öljymönjää..

      En nyt tajunnut sitä ilmamassamittarin numeroa kattoa, mutta muistaakseni se on aivan sama kuin vanhempikin mittari. Silloin olin lukenut foorumilta näitten koodaustouhuista ja tarkastin asian.

      Noh, eipä lähde kikotin vieläkään käyntiin. Kaadoin uuteen pa-suodattimeen suoraan dieseliä sekä ns. "puhdistusainetta" ,diesel system cleaner tjn.
      Eipä helpannut. Tuntui kyllä käynnistäessä, että jotain kyllä on tapahtunut, kun auto jotenkin yritti käynnistää kovemmalla voimalla kuin aikaisemmin. Voisikohan jopa voimakkaaksi tärinäksi kutsua..(?)

      Pitääpä saada toi kosla johdon päähän, jotta selviäis edes mistä alkaa vikaa ettimään. Latailin foorumin kautta saadun infon kera INPAnkin koneelle, mutta enpäs yllätys yllätys saanu ohjelmaa toimimaan. Tälläkään kertaa!
      Aikaisemmin sitä yrittänyt pariinkin otteeseen.

      Comment

      • kihe
        Bimmer Rookie
        • Sep 2011
        • 174
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by Jorgen85 View Post
        Perjantain saldoa.

        Auto ei startannut aamusella, kun piti töihin lähteä.
        Pyörittää moottoria komiasti, mutta ei lähe tulille.

        Eilen puhdistelin railpaineen säätimen liittimet.
        Pa-putsari vaihdettu ja uusin myös alipaineletkuja siinä samalla, kun purin sälää moottorin päältä. Muitakin liittimiä tuli puhdisteltua turbon likeltä, mitkä on liitoksissa alipainejärjestelmään. Siellä turbon likellä olevat letkut ja venttiili aivan paskan peitossa, öljymönjää..

        En nyt tajunnut sitä ilmamassamittarin numeroa kattoa, mutta muistaakseni se on aivan sama kuin vanhempikin mittari. Silloin olin lukenut foorumilta näitten koodaustouhuista ja tarkastin asian.

        Noh, eipä lähde kikotin vieläkään käyntiin. Kaadoin uuteen pa-suodattimeen suoraan dieseliä sekä ns. "puhdistusainetta" ,diesel system cleaner tjn.
        Eipä helpannut. Tuntui kyllä käynnistäessä, että jotain kyllä on tapahtunut, kun auto jotenkin yritti käynnistää kovemmalla voimalla kuin aikaisemmin. Voisikohan jopa voimakkaaksi tärinäksi kutsua..(?)

        Pitääpä saada toi kosla johdon päähän, jotta selviäis edes mistä alkaa vikaa ettimään. Latailin foorumin kautta saadun infon kera INPAnkin koneelle, mutta enpäs yllätys yllätys saanu ohjelmaa toimimaan. Tälläkään kertaa!
        Aikaisemmin sitä yrittänyt pariinkin otteeseen.
        Ootko tsekkaillut missä kunnossa siirtopumppu (kuskin penkin alla pohjassa) on? Kuuluuko surina kun avaimesta kääntää? INPAlla näkisit siirtopumpun paineet ja mahdolliset vikakoodit. Mulla alkoi nykiminen kun siirtopumpun paineet laski alle 2 barin. Siitä jäi ja tuli vikakoodia (fuel supply pressure monitoring). Jos on alkuperäinen, niin voi olla vaihtokunnossa.

        Comment

        • MaxSound
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2009
          • 255
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by Jorgen85 View Post
          Eilen puhdistelin railpaineen säätimen liittimet
          Imusarjan alta, pumpun päästä (säätimestä), vai railtukin takapäästä, moottorin ja tulipellin välistä (anturista)?

          Tuo Railtukin anturi on se yleisesti kosketushäiriöinen.

          Kokeileppa antaa apuvirtaa konehuoneen apuvirtapisteisiin, lähteekö käyntiin? Jos lähtee niin suuttimien ohivuodot mittaukseen. Voi pyörähtää apuvirralla sen verran ripeämmin että Railpaine nousee riittävästi ja käynnistyslupa tulee.

          Jos ei apuvirrallakaan lähde niin sitten vikakoodit lukuun ja siirtopainetta tutkimaan. Siirtopumppuja näistä tosiaan särkyy.


          EDIT: Onko tankissa minkäverran polttoainetta? Jos on alle neljännestankki, niin rikkinäinen tankkipumppukin voi aiheuttaa käynnistymättömyyden.
          Last edited by MaxSound; 15-02-2016, 20:10. Reason: lisäyksiä.
          E39 525DA Touring -01, 540tkm

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9142
            • Oulu

            #6
            Jos vuotavat suuttimet syynä, lähtee käyntiin, kun startatessa hieman suhauttaa jarrukliineriä imusarjaan.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Jorgen85
              Bimmer Rookie
              • Jan 2014
              • 49
              • Sastamala

              #7
              E39 530dA -02 ei käynnisty, mitä edelsi vikailmoitus ja pätkiminen

              Originally posted by kihe View Post
              Ootko tsekkaillut missä kunnossa siirtopumppu (kuskin penkin alla pohjassa) on? Kuuluuko surina kun avaimesta kääntää? INPAlla näkisit siirtopumpun paineet ja mahdolliset vikakoodit. Mulla alkoi nykiminen kun siirtopumpun paineet laski alle 2 barin. Siitä jäi ja tuli vikakoodia (fuel supply pressure monitoring). Jos on alkuperäinen, niin voi olla vaihtokunnossa.
              Eilen kuunneltu surinaa kuskin penkin alta, kun virrat kääntää 2-asentoon.
              Kyllähän sieltä hetken aikaa sähkönen surina kuuluu.

              Sain kuin sainkin jostain syystä INPAn toimimaan eilen ja muutamia vikakoodeja siellä oli tallessa. EGR-vikakoodi 1028 varmaankin liittyy EGR tulppaukseen.
              Hehkujen vikakoodi 13573 on kans ollu jo hetken aikaa tallessa, kun kaverin kanssa vajaa vuosi katteltiin, niin se killitti jo sillon tallessa.

              Voiskos tämä 7728 ahtopainesäätimen vikakoodi liittyä rapistuneisiin ja kasaan painuneisiin alipaineletkuihin? Tietenkin on mahdollista, että on muitakin kohteita, missä vika voi ilmetä..

              2550 Railpaineenseuranta käynnistyksessä.
              Error occured 1. times at:
              Motordrehzahl 299.70 1/min
              Kraftstoffvorfoerderdruck 3.68 bar
              Einspritzmenge 24.07 mm^3
              Raildruck 132.53 bar
              Fehler aufgetreten bei 381870.00 km

              Error occured 2. times at:
              Motordrehzahl 449.55 1/min
              Kraftstoffvorfoerderdruck 3.58 bar
              Einspritzmenge 26.11 mm^3
              Raildruck 162.65 bar
              Fehler aufgetreten bei 406480.00 km

              Error occured 3. times at:
              Motordrehzahl 174.83 1/min
              Kraftstoffvorfoerderdruck 1.62 bar
              Einspritzmenge 44.55 mm^3
              Raildruck 48.19 bar
              Fehler aufgetreten bei 407350.00 km


              Ilmamassamittarin koodi 256.
              Mielestäni se uusi massamittari on samalla numerolla kuin vanha, mutta nyt alkaa epäilyttää, kun freq. on niin perhanan iso, että jotain häröä tuossakin nyt on...

              Lämpötila-anturissa häikkää,vikakoodi 272, sekä flektissä jotain, vikakoodi 1152.

              Sit löyty vielä Railpaineen uskottavuudesta vikakoodi 4496.
              Tällä on frequency 2, joten tää vois käydä päinsä sen kanssa, että vikailmotus esiinty pari kertaa näytössä ajossa, kunnes toi rottelo ei sit käynnistynytkää seuraavana aamuna enää.

              Sanoin tuossa väärin aiemmassa viestissä. En tarkastanut siis säätimen liittimiä vaan painetunnistimen liittimet railputken kabiinin päästä.

              Aattelin seuraavaks kattoo tuon paineensäätimen liittimet sekä o-renkaat kyseisestä kapistuksesta.

              EDIT: Railin paineet eivät nousseet näköjään ollenkaan käynnistyksessä. Tuossa selailin kuvia joita otin INPAN näytöltä samalla, kun yritin käynnistää eikä se vaan nouse nollasta. Siirtopaineet on siellä 3,90 tienoilla.
              Siirtopainet siis myös nousee tuonne samoille lukemille, kun avaimen kääntää kakkosasentoon nollasta.
              Last edited by Jorgen85; 17-02-2016, 13:22.

              Comment

              • Jorgen85
                Bimmer Rookie
                • Jan 2014
                • 49
                • Sastamala

                #8
                Kuuluukos tuossa paineensäätimessä olla vain yksi pienempi o-rengas tuossa tapin urassa vai kuuluuko sinne myös isompi o-rengas lähemmäs tuota säätimen runkoa?

                Omasta säätimestä löytyy siis ainoostaan tuollanen pieni valkonen rinkula ja sen päällä pumppuun päin on vihreä pienempi o-rengas, joka on vielä hyvässä hapessa.

                Liittimet näytti hyvältä eikä ollu mitään hapettumia eikä johdot irronneet liitoksistaan.

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9142
                  • Oulu

                  #9
                  Ei tarvi painesäätimen runkoon o-rengasta, kun siinä on se metallitiiviste.

                  Suuttimien paluuvuodot mittaukseen.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Jorgen85
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2014
                    • 49
                    • Sastamala

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Ei tarvi painesäätimen runkoon o-rengasta, kun siinä on se metallitiiviste.

                    Suuttimien paluuvuodot mittaukseen.
                    Se on huomenna vuorossa seuraavaksi. Katotaas sen jälkeen, mitä seuraavaks ohjelmassa...:think

                    Comment

                    • Jorgen85
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2014
                      • 49
                      • Sastamala

                      #11
                      Dodii

                      Paineensäätimeen vaihdoin varmuudeks o-renkaan ja sen valkosen rinkulan enneku asensin sen takas. Imusarjaan vähä ruuttasin cleanerii ja muutenkin siinä paikkoja putsailin. Webastoo käytin, jotta oli mukavampi vikakoodeja ja livedataa lueskella autos. Kamat kasaan ja kikotin lähti tulille.
                      Käytin auton lämpimäks pihassa ja heitin vajaan 20km lenkin.
                      Kokeilin stepillä kiihdytystä 70-90 km/h, vaihto taas vitoselta neloselle.
                      Ja kappas, virheilmotus tauluun "Fuel xxxect. system".

                      Päätin sit vielä mitata ne suuttimen ohivuodot, ku ei pelannukkaa tarpeeks hyvi. Ohivuodot mittasin ja onhan sitä. Kutos sylinterin suutin tulvi n. 20 sekunnis yli jo mittaputkesta, 1. 3. ja 5. suuttimet kans jonkin verran, ku 2 ja 4 oli vähempi ohivuotoa.

                      Noh, nyt on suuttimet irti ja huome pitäs Tampereelta joku dieselpaja löytää joka noita korjaa. Jollei jollai satu oleen hyllyssä ylimääräsiä toimivia suuttimia!?
                      Tarkemmat määrät pitääpä ilmoo tänne, kunha kerkiin pihal käymää mittaas ne putket ja laskee sit ohivuotomäärät.

                      Comment

                      • Jorgen85
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2014
                        • 49
                        • Sastamala

                        #12
                        Kärry käy ja kukkuu eikä ainakaan tuolla lyhkäsellä koeajolenkillä ilmotellut virheilmotusta näyttöön, kun taasen stepillä kokeili kiihdytystä. Neljä suutinta korjattu ja eilen ne asentelin paikalleen. Virta oli hippasen vähissä, ni joutu aamusella vast kokeilemaan, miten skulaa.

                        Mikäs sit vois viel olla vialla ku vikakoodi löyty tuosta ahtopaineen säädöstä?
                        Onkos sillä mitään merkitystä asian kans, ku todellinen ilmamäärä on perkaleesti yli rajojen (maks. 500) verrattuna siihen, mikä on toivottu ilmamäärä? Letkut uusin alipainesysteemeihin ja egr on tulpattu vajaan pari vuotta sitte.

                        Nyt mennään näin ja katotaan kuin kaua tuo sit pysyy tuollasena enneku tarvii taas alkaa jotai ropaamaa.

                        Comment

                        • EPDM
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2005
                          • 4621
                          • Lahti.

                          #13
                          Originally posted by Jorgen85 View Post
                          Kärry käy ja kukkuu eikä ainakaan tuolla lyhkäsellä koeajolenkillä ilmotellut virheilmotusta näyttöön, kun taasen stepillä kokeili kiihdytystä. Neljä suutinta korjattu ja eilen ne asentelin paikalleen. Virta oli hippasen vähissä, ni joutu aamusella vast kokeilemaan, miten skulaa.

                          Mikäs sit vois viel olla vialla ku vikakoodi löyty tuosta ahtopaineen säädöstä?
                          Onkos sillä mitään merkitystä asian kans, ku todellinen ilmamäärä on perkaleesti yli rajojen (maks. 500) verrattuna siihen, mikä on toivottu ilmamäärä? Letkut uusin alipainesysteemeihin ja egr on tulpattu vajaan pari vuotta sitte.

                          Nyt mennään näin ja katotaan kuin kaua tuo sit pysyy tuollasena enneku tarvii taas alkaa jotai ropaamaa.
                          Oletko varma ettei se ole ilmoitettu juuri toisinpäin? Eli jos egr on tukittu niin pyydetty ilmamäärä pitäisi olla tapissa ja todettu sitten jotain muuta pienempää...
                          Viviendo en Lahiti
                          BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                          Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                          Vw Corrado vr6

                          Comment

                          • Jorgen85
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2014
                            • 49
                            • Sastamala

                            #14
                            Originally posted by EPDM View Post
                            Oletko varma ettei se ole ilmoitettu juuri toisinpäin? Eli jos egr on tukittu niin pyydetty ilmamäärä pitäisi olla tapissa ja todettu sitten jotain muuta pienempää...
                            Soll-air mass on vajaat 500 ja lst-air mass on pitkälti ylitte 700 ainakin kiihdytystilanteessa. Kummispäin nuo nyt sitten on?

                            Kumpi on kumpi?

                            Comment

                            • EPDM
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2005
                              • 4621
                              • Lahti.

                              #15
                              soll-air mass = oletettu.

                              ist-air mass = toteutettu
                              Viviendo en Lahiti
                              BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                              Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                              Vw Corrado vr6

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎