Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kannattaako -98 528i kansivikaa enää korjata?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • egumies
    Newbiemmer
    • Jun 2007
    • 17
    • Kankaanpää

    Kannattaako -98 528i kansivikaa enää korjata?

    Kannattaako -98 528i kansivikaa enää korjata?
    Auto on 1998 vuosimallin 528i toukka jolla on noin 315 tkm ajettu. Auto on takaluukku pois lukien ihan ok kunnossa ja hyvin huollettu.

    Tässä hieman taustaa:

    Kovilla pakkasilla ilmeisesti pääsi öljyn huohotin jäätymään kun auto seisoi melko pitkään käyttämättä ja tämän jälkeen sylki jonkunverran öljyä pihalle kun sillä ajoin. Tämän huomattuani lisäsin öljyä ja kävin autolla ajamassa pienen lenkin eli noin 4 km. Silloin huomasin että lämmöt nousivat yllätyksekseni punaiselle asti. Ajoin auton heti tiensivuun sammuksiin ja laskin lämmön käyttämällä sähköistä kiertovesipumppua. Sain auton ajettua kotipihaan niin ettei lämmöt nousseet enää punaiselle, mutta samalla huomasin että kabiiniin ei puhalla lämmintä ollenkaan. Ajattelin että vesipumppu ja/tai termostaatti ovat syyllisiä ja kiikutin auton huoltoon.

    Nykytilanne:

    Nyt sitten huollosta soittivat että pumpun ja termostaatin vaihdon jälkeen jäähdytysnesteessä/säiliössä on pakokaasua ja epäilevät että kansipahvi on rikki. Nyt oli kuitenkin sisälle puhaltanut kuumaa eli vesipumppu oli kaiketi ainakin ollut rikki.

    Tässävaiheessa vihelsin pelin poikki ja käskin lopettaa kaikki työt autolle.

    Nyt sitten muutama kysymys:

    Kannattaako näin vanhaan autoon enää tehdä kansiremppaa?

    Voiko jäätynyt tai tukkeutunut öljyhuohotin aiheuttaa moisen tapahtumasarjan?
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3596
    • Raisio

    #2
    Eli epäilevät kansipahvia, eivät varmoja... millasella pajalla bemu nyt, yleisarvaamokorjaamolla vai oikeasti nämä tuntevalla. Toki Se pahvikin joskus hajoo.
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • egumies
      Newbiemmer
      • Jun 2007
      • 17
      • Kankaanpää

      #3
      Kyseessä ei ole mikään BMW merkkihuolto tai BMW erikoistunut paja. Tässä kyseisen lafkan sivut:



      Normaalisti käytän eri paikassa huollossa, mutta nyt vika oli sen verran kriittinen että ei viitsinyt omaa kuntaa pidemmälle ajella. Hieman myös epäilin tuota kannentiiviste väittämää, mutta kun ei itse vieressä ole ollut katsomassa niin kaippa se on uskottava että siellä paisuntasäiliössä on pakokaasua ollut.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Huohottimella ja kansipahvin mahdollisella palamisella ei ole mitään tekemistä keskenään. Tosin se kansipahvi on voinut mennä, kun lämmöt on kerta menneet punaiselle. Kupliiko paisarissa? Mittauttaisin vielä jossain muualla, että siellä paisuntasäiliössä varmasti on pakokaasua.

        Mikäli se kansipahvi on todella mennyt, niin vaihtaisin koko koneen. Kansipahvin palaessa myös kierteet korkkaa lohkohta helposti. Koneen vaihto on melko simppeli homma ja vaihtokone ei hirveästi maksa.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • egumies
          Newbiemmer
          • Jun 2007
          • 17
          • Kankaanpää

          #5
          Juu pitääkin toimia näin. Testaus toisaalla ja jos kansiremontti näyttää vääjäämättömältä niin vaihtokoneella mennään.

          Samalla huollossa sanoivat kun vaihtoivat termostaatin sekä sen kotelon että vanha kotelo on valuttanut hieman tiivisteen välistä jäähdytinnestettä joka on syövyttänyt alumiiniin pienen kolon/uran. Tästä syystä uutta koteloa oli kuulemma hankala saada tiiviiksi. Luotto näihin random korjaamoihin ei ihan hirveaän korkea itselläni ole.

          Hyvä vinkki OK korjaamosta Nokian suunnalla kelpaisi, että saataisiin tuo kansivika varmistettua.

          Comment

          • Roito
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2009
            • 3921
            • Tavastila/Kotka

            #6
            Voihan sitä itekkin koittaa tsekkailla? Nostaako edelleen lämpöjä, tekeekö painetta vesitilaan, valkonen pölly ja haisee makealta? Vellit sekasin? Jos pahvi rikki sylinterien välistä niin puristuspaine mittauksella vois paikantaa? :think

            toki jos vellit olis sekasin tai painetta tekis niin olis kai ne siellä korjaamolla sen tajunnu.

            Kyllä toi kone aika herkkä lämmöille on jos punaselle päässy.
            BMW E70 X5 käyttismöhkö
            MB W639 Kummisetä

            Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by egumies View Post
              Kannattaako -98 528i kansivikaa enää korjata?
              Auto on 1998 vuosimallin 528i toukka jolla on noin 315 tkm ajettu. Auto on takaluukku pois lukien ihan ok kunnossa ja hyvin huollettu.

              Tässä hieman taustaa:

              Kovilla pakkasilla ilmeisesti pääsi öljyn huohotin jäätymään kun auto seisoi melko pitkään käyttämättä ja tämän jälkeen sylki jonkunverran öljyä pihalle kun sillä ajoin. Tämän huomattuani lisäsin öljyä ja kävin autolla ajamassa pienen lenkin eli noin 4 km. Silloin huomasin että lämmöt nousivat yllätyksekseni punaiselle asti. Ajoin auton heti tiensivuun sammuksiin ja laskin lämmön käyttämällä sähköistä kiertovesipumppua. Sain auton ajettua kotipihaan niin ettei lämmöt nousseet enää punaiselle, mutta samalla huomasin että kabiiniin ei puhalla lämmintä ollenkaan. Ajattelin että vesipumppu ja/tai termostaatti ovat syyllisiä ja kiikutin auton huoltoon.

              Nykytilanne:

              Nyt sitten huollosta soittivat että pumpun ja termostaatin vaihdon jälkeen jäähdytysnesteessä/säiliössä on pakokaasua ja epäilevät että kansipahvi on rikki. Nyt oli kuitenkin sisälle puhaltanut kuumaa eli vesipumppu oli kaiketi ainakin ollut rikki.

              Tässävaiheessa vihelsin pelin poikki ja käskin lopettaa kaikki työt autolle.

              Nyt sitten muutama kysymys:

              Kannattaako näin vanhaan autoon enää tehdä kansiremppaa?

              Voiko jäätynyt tai tukkeutunut öljyhuohotin aiheuttaa moisen tapahtumasarjan?
              Onko moottori tuplavanos, eli uudempi vai vanhempi kuin 9/98?

              Jos kantta ei ole vielä avattu, vika tuskin on kansipahvissa.
              Eli näistä ei kyllä kansipahvia saa menememään oikeastaan millään, mikäli joku tunari ei ole avannut kantta jo aiemmin epäillessään kansipahvin menneen vaikka vika on ollut korkanneessa vesipumpussa.
              Eli ota auto ajoon ja katso onko ongelmaa olemassakaan?

              Comment

              • egumies
                Newbiemmer
                • Jun 2007
                • 17
                • Kankaanpää

                #8
                Moottori on vanhempaa mallia eli yhdellä vanoksella eikä siitä ole koskaan kantta tietääkseni avattu.

                Käyn hakemassa auton perjantaina korjaamolta pois niin pääsee itse tarkemmin tutkimaan noita oireita.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by egumies View Post
                  Moottori on vanhempaa mallia eli yhdellä vanoksella eikä siitä ole koskaan kantta tietääkseni avattu.

                  Käyn hakemassa auton perjantaina korjaamolta pois niin pääsee itse tarkemmin tutkimaan noita oireita.
                  En usko kansipahvivikaan siinä tapauksessa, jos kantta ei ikinä avattu.
                  Eli nämä saa ajaa ilman vesiä valkohehkuun, eikä pahvia saa poltettua sittenkään, mikäli kantta ei ole ikinä avattu.
                  Näissä vanhemmissa voi ilmaukseen tarvita ”pullopatenttia”, mutta palataan siihen jos/kun nähdään jotakin ongelmaa.

                  Comment

                  • Jax_KiBez
                    BTCF Member
                    • Jan 2010
                    • 2061
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    En usko kansipahvivikaan siinä tapauksessa, jos kantta ei ikinä avattu.
                    Eli nämä saa ajaa ilman vesiä valkohehkuun, eikä pahvia saa poltettua sittenkään, mikäli kantta ei ole ikinä avattu.
                    Näissä vanhemmissa voi ilmaukseen tarvita ”pullopatenttia”, mutta palataan siihen jos/kun nähdään jotakin ongelmaa.
                    Mulla oli poikkeus tähän, oma 350tkm ajettu M52B28 oli alkuperäinen vm.96 kansipahvi hapertunut niin että vesikanava 6. pytyn vierestä vuosi pihalle lohkon ulkopintaan ja kun kannen sai pois niin aika tehnyt tehtävänsä pahville, oli todella haperossa hapessa, eli kai se joskus huonolla tuurilla voi pahvikin olla, toki en sit tiedä tuleeko vanhemmiten niinkään sylinteriin vuotoja vai pelkästään just tämmöisiä vesivuotoja pihalle.
                    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                    _____________________________________
                    Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                    Tästä mun kaluston showroomiin
                    Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by Jax_KiBez View Post
                      Mulla oli poikkeus tähän, oma 350tkm ajettu M52B28 oli alkuperäinen vm.96 kansipahvi hapertunut niin että vesikanava 6. pytyn vierestä vuosi pihalle lohkon ulkopintaan ja kun kannen sai pois niin aika tehnyt tehtävänsä pahville, oli todella haperossa hapessa, eli kai se joskus huonolla tuurilla voi pahvikin olla, toki en sit tiedä tuleeko vanhemmiten niinkään sylinteriin vuotoja vai pelkästään just tämmöisiä vesivuotoja pihalle.
                      Joo, ei mikään poikkeus tämän tyypin vika, mutta nyt olikin kyse nimenomaan kansipahvin palamisesta/sisäisistä vuodoista.
                      Ok, aina löytyy toki siltikin poikkeus kun on kyse nettikeskustelusta, mutta korostan siis sitä että bemarin kutosista ei pahvit pala todellakaan helposti.
                      Näistä ikävä kyllä amatöörikorjaamot availee turhaan kansia sen vuoksi että sisäkierron venttiilit/moottorit, sekä vesipumput korkkaa ja sen jälkeen pahvin saa toki palamaan=vuotamaan sisällekkin varsin helposti.

                      Pointti on kuitenkin se että jos kantta ei ole vielä ikinä avattu, kannattaa todellakin käydä läpi joka ikinen muu mahdollisuus ENSIKSI, kuin se pahvin palaminen.
                      mm.sisäkierron venttiilin korkkaaminen estää kierron ilmaantumisen kokonaan ja oireet ovat tismalleen kuin pahviviassa (pullopatentti-ilmauksella selviää).
                      Se että lämpömittari on ollut punaisella EI POLTA bemarista kansipahvia.
                      Koneen pitää reilusti keittää kaikki vetensä pihalle ja siltikin saa ajaa todella pitkään ihan rutikuivalla koneella ennen kuin pahvin saa edes teoriassa palamaan.

                      .....tiedossa on että 523i:llä saa paahtaa motaria Hämeenlinnasta Tampereelle asti mittari tapissa ilman vesiä/kiertoa ja pahvi pysyy vielä kuosissa...jos kantta ei ole aiemmin avattu....

                      Comment

                      • grab_
                        BTCF Member
                        • Aug 2009
                        • 2839
                        • Uusimaa

                        #12
                        Jos menee siihen koneen vaihtoon niin paa privaa tuosta vanhasta voisin ostaa sen sitten korjattavaksi toki ensten varmistat että on pahvi/kansivikanen ettei turhaa työtä tule...onko ohivuotomittaus mahdollisuutta?
                        Ei mitään kerrottavaa

                        Comment

                        • Jasuuu
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2011
                          • 773
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Hemi View Post
                          .....tiedossa on että 523i:llä saa paahtaa motaria Hämeenlinnasta Tampereelle asti mittari tapissa ilman vesiä/kiertoa ja pahvi pysyy vielä kuosissa...jos kantta ei ole aiemmin avattu....

                          Mitäs helvettiä, melkein 100km? Miten moottori ei muuten kypsynyt lämpöjen takia?

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Jasuuu View Post
                            Mitäs helvettiä, melkein 100km? Miten moottori ei muuten kypsynyt lämpöjen takia?
                            Niinpä.
                            Bemarin kutoset kestää läes mitä tahansa lämpöjen suhteen, jos ei ole turattu kansien kanssa aiemmin.

                            Tarina tietää siis kertoa että heti Hämeenlinnan jälkeen lämmöt punaiselle, reilusti ennen Akaata vedet pihalle ja ajoa Tampereen suuntaan niin kauan kun sulaa.
                            Ei sulanut ja syyksi siis paljastui täysin murentuneet/kadonneet vesipumpun muovisiivet. Koneessa ei enään tippakaan vettä.
                            Pari päivää tästä auto ajossa (siis ilman sitä perinteistä kansipahvin vaihtoa) ja käsittääkseni on vieläkin vaikka aikaa tapauksesta parisen vuotta.

                            Eli se että lämmöt vain käy punaisella vesipumppuvian vuoksi, ei tee näille koneille yhtään mitään.

                            Comment

                            • Jasuuu
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2011
                              • 773
                              • Oulu

                              #15
                              No väkisinhän se kone jo leikkaa kiinni jos ei ole vettä. Kansi/lohko/männäy sulaa hyvin nopeasti.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎