Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d tärisee tyhjäkäynnillä ja kierrokset pätkivät

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thabandit^
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 62
    • Keski-Suomi

    E39 530d tärisee tyhjäkäynnillä ja kierrokset pätkivät

    Terve.

    Olen tässä metsästänyt perin veemäistä vikaa
    Koliysi lähtee hyvin käyntiin, toimii ja vetää suurinpiirtein normaalisti. Välillä tärisee tyhjäkäynnillä kuin vibraattori jaa välillä toimii kuin normaalisti.Kaasun kun painaa pohjaan, niin auto pätkii n. 4800 rpm kohdalla kuin rajoitinta vasten. Suuttimissa 3. & 4. Korjaavat hieman ylös, vaikka kaikki suuttimet on käyty läpi. Nyt lopuksi uusin rail-paineanturin ja liittimen, koska oli lievästi hapettuneet. Mitähän tässä on vielä tehtävissä? Sulattoon?
    Last edited by thabandit^; 12-03-2016, 17:00.
    2001 530d Touring
  • EPDM
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2005
    • 4623
    • Lahti.

    #2
    vikakoodit/livedata...
    Viviendo en Lahiti
    BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
    Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
    Vw Corrado vr6

    Comment

    • thabandit^
      Bimmer Rookie
      • Aug 2010
      • 62
      • Keski-Suomi

      #3
      Vikakoodit luin samalla kun katsoin korjausarvot. Ei ollut aktiivisia vikoja.
      Käyttäytyvät niin, että tyhjäkäynnillä korjaa 3. pyttyä +2.00 ja ajossa, mutta alle 1500 rpm korjaa 4. pyttyä +2...+3, mutta ei kolmosta.

      Esipaineesta/Siirtopaineesta oli herjaa, mutta ei uusiutunut. Vikakoodi on siltä ajalta, kun siirtopumppu oli viallinen. Siirtopumppu on uusittu (Pierburg) sen jälkeen.
      2001 530d Touring

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Ja sitten katsomaan siirto&rail-paineet ajossa.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • soksanen
          BTCF Member
          • Feb 2011
          • 4
          • Salo

          #5
          Morjens.
          Mulla ravistamiseen tyhjäkäyntiin aiheutti johtosarja. Kun vikaa esiintyi, menin konepellin alle ja vääntelin suuttimien johtoja yksitellen. Tais olla kakkossuuttimen johto/liitin viallinen, vaihdettiin koko johtosarja ja vika poistui.

          -Sami-

          Comment

          • Jungar
            BTCF Member
            • Jun 2014
            • 60
            • Kolari

            #6
            Noniin. Elikkäs nyt on itelläki sitten tämmöstä tärinää havaittavissa. Eikä ihan pieni tärinä mikä koppiin tulee tyhjäkäynnillä.
            Tärinä ilmeni ihan yhtäkkiä kotipihaan ajaessa. Aluksi tuntu, ettei tehe kuin lämpimällä moottorilla tai välilämmöillä, mutta nyt tekee kyllä ihan kylmänäkin samanlaista tärinää.

            Eli voiko suutinten ohivuoto aiheuttaa tuommoista kauheaa tärinää, käynti on tasainen ei seilaa kierrokset.Normaali tyhjäkäynnillä 750rpm-900rpm tärisee ihan pirusti, mutta 1000rpm kun ylitetään niin tasoittuu.
            Ohivuoto mittaus tehty ja 2 min testissä 4 ja 5 suuttimet vuosi n.30ml, 6 n. 26ml ja 3 n. 28ml 1 ja 2 suuttimet suunnilleen ohjearvoissa.

            Inpalla vikakoodiksi löyty: 5651 Rough idle speed controller
            Eli olikohan joku tyhjäkäynnin vakauden säätö?

            Rail paine anturin liitin käytetty irti, muttei huomattavaa muutosta.
            Maf:in liitin irrotettu, muttei huomattavaa vaikutusta.

            Vedot tallella, eikä tärise kuin tyhjäkäynnillä. Tärinä pahenee hiukan, kun laittaa pakin tai deen päälle.

            Veikkailin moottorin tukikumeja, muttei selitä vikakoodia. Tukikumi ainakin kuskin puolelta oli aika väljän oloinen.

            Autona siis 530dA -01 sedan

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Kurkkaa testerillä ne suuttimien korjausarvot. Tuo vikakoodi tulee, kun joku korjausarvoista käy yli hyväksytyn toleranssin.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Jungar
                BTCF Member
                • Jun 2014
                • 60
                • Kolari

                #8
                Mikäs se olikaan se hyväksytty toleranssi? Aika rajut lukemat näytti itelle ohivuotomittauksen jälkeen, kun inpalla vilkasin.

                Korjausarvot seuraavat:
                1. 6.22
                2. -1.57
                3. -2.78
                4. -3.28
                5. -1.25
                6. -3.54

                Numeroidaankos ne suuttimet kummasta päästä?

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Jungar View Post
                  Mikäs se olikaan se hyväksytty toleranssi? Aika rajut lukemat näytti itelle ohivuotomittauksen jälkeen, kun inpalla vilkasin.

                  Korjausarvot seuraavat:
                  1. 6.22
                  2. -1.57
                  3. -2.78
                  4. -3.28
                  5. -1.25
                  6. -3.54

                  Numeroidaankos ne suuttimet kummasta päästä?
                  -4 - +5. Ensitöiksi 1-suutin vaihtoon. Numeroidaan keulasta päin. On kyllä melkoisen reilu korjausarvo. Onko tästä imusarjan läpät poistettu?
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Jungar
                    BTCF Member
                    • Jun 2014
                    • 60
                    • Kolari

                    #10
                    Läpät on poistettu.

                    Nollautuukohan vikakoodi suuttimen vaihdon myötä?
                    Ihmetyttää tuo korjausarvo verrattaessa ohivuotoon, koska ohivuoto oli vain n. 17ml. Voiko suutin olla muuten vain sökö?

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #11
                      Vaikuttaako käyntiin/korjausarvoihin, jos 1-suuttimen liitintä heiluttelee? Paluuvuoto kertoo suuttimen sisäisistä vuodoista, korjausarvo enemmänkin suuttimen kärjen toiminnasta. Näillä ei yleensä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Vikakoodilla ei ole mitään merkitystä auton toiminnan kannalta; se on vain ilmoitus siitä, että jossain vaiheessa korjausarvo on käynyt ohi toleranssin.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Jungar
                        BTCF Member
                        • Jun 2014
                        • 60
                        • Kolari

                        #12
                        Testailen huomenissa. Suhhuutan jollaki elektroniikka sprayllä liittimet läpi ja luen vikakoodit ja kattelen livedataa. Vikakoodi tullee tosiaan heti nollauksen jälkeen uusiksi ja korajusarvot on kokoajan nuin korkealla..

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #13
                          Riittää, kun vääntelet liitintä. Yleensä ongelmana on liitinpinnien jousimaisten kosketinliuskojen kuoleentuminen ajan saatossa.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • thabandit^
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2010
                            • 62
                            • Keski-Suomi

                            #14
                            Edelleenkään ei ole vikaa paikallistettu omassa kiesissä. Suuttimien ohivuodot mittailin, ja 2. Sekä 5. Pyttyjen suuttimissa ohivuotoa oli reilu 30ml 2 min tyhjäkäynnin jälkeen. Muissa n. 20 ml. Tsekkaan ja korjautan nuo suuttimet ja katson mitä tapahtuu. Lämpimällä moottorilla tyhjäkäyntiä käy yleensä nätisti, mutta kaasun pohjaan paikallaan polkaistessa silti tuntuu olevan kierrosten rajoitin n. 4800 rpm jolloin alkaa räkiä.

                            Infoan tähän lisää sitä mukaa kun tietoa tulee lisää. Suutinten johtosarjaa heiluttelin ihan irrallaan "Kiskosta" , ei vaikuttanut millään tavalla käyntiin.
                            2001 530d Touring

                            Comment

                            • Hezman
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2012
                              • 708
                              • Jyväskylä

                              #15
                              n. 4800 rpm jolloin alkaa räkiä.
                              Mitä luulet, paljonkohan sen sit pitäs kiertää?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎