Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW e39 M5 mystinen ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • m5fromhell
    Newbiemmer
    • Apr 2016
    • 5
    • Joensuu

    BMW e39 M5 mystinen ongelma

    Tulee olemaan pitkä kirjoitus, mutta olkoot. Ostin viime kesänä melkeimpä jo legendaarisen ämmä bemarin. Alkukesän biimeri toimi hyvin, ei mitään valittamista.
    Loppu syksystä paineasetelma antoi periksi ja auto piti viedä pajalle. Alkutalven auto oli sisällä lämpimässä säilytyksessä, mutta tilanpuutteen vuoksi auto piti lopputalveksi siirtää ulos.
    Pari viikkoa sitten saatiin kytkin uusillä hilppeillä ja pienen taistelun kautta kasaan, mutta nyt tuli uusi ongelma.
    Käynnistäessä n.3 sekunttia kuuluu todella kova ralkatus vanoksien suunnasta ja sitten hiljenee. Tyhjäkäynnillä käy todella huonosti ja välillä saattaa sammua. Kaasua napauttaessa ei vastaa kunolla ja rykäisyn kautta lähtevät kierrokset nousemaan. Kierrosten ollessa yli 2000 ei ole mitään ongelmia. Autoa ei kunnolla saa edes liikkumaan kun ei kaasu ja tyhjäkäynti pelaa kunnolla.
    Mitään vikakoodeja ei ole päällä. Imuvuotoja ei pitäisi olla. Testerin mukaan imupuolen nokka akselin pyyntiarvo olisi 48, mutta toteutunut arvo molemmilla puolilla on 32. Uudet tunnistimet imupuolelle hommattiin, mutta ei muutosta arvoihin eikä käyntiin ole.
    Uutta polttoainetta lisätty tankkiin ja polttoaineen paine käynnissä 4,3bar ja sammuksissa n.5. Käytetty uusia maffeja sekä vanhoja eikä nekään tuo muutosta. Separaattorit vaihdoit viime vuonna. Olisi kiva kuunnella muiden ideoita koska itsellä alkaa ideat olla vähissä. Olen ammentanut tietoa tunti tolkulla M5boardilta sekä täältä, mutta tuntuu että kaikki on jo kokeiltu.
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9992
    • KVLA

    #2
    Ihan mielenkiinnosta kysäisen,että millä testerillä noita vikakoodeja on tutkittu?Ja minkä vm. laite on kyseessä?

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #3
      Joo yleistesterit ei ole hirveän hyviä näiden kanssa. Eli oliko BMW:lle tarkoitettu lukija vai yleismalli? Mites tyhjäkäynnin säädin? Imuilman anturi? Fuel trim? Miten imuvuodot on tutkittu? Vanoksille pystyy ajamaan testin DIS/ISTA:lla.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • reekoon
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 3426
        • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

        #4
        Miltä näyttää sylitereiden käynnin tasaisuus. Auto kiinni inpaan että saat live dataa ja kunnon vikakoodit. Tulpat, puolat, nokka-akselin asentotunnistimet. Vanos jos rätisee aluksi tarkoittaapi sitä että siellä on ilmaa eli solenoidien on renkaat jos ei uusittu niin varmasti vuotaa ainakin. Plenumi auki ja onko siellä öljyä. Onko tuloissa öljyä ja saavuttaako? Eihän päässyt jäätymään talvella? Jis käy huonosti alle 2000rpm ja alavääntö kateissa niin inpalla tainvastaavalla saa todennäköisesti ihan selkeän vastauksen mistä johtuu.
        E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
        JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


        E36 316i Compact Hellrot

        Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
        Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

        Comment

        • O-Peksi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 2775
          • Joensuu

          #5
          Vuoden -99 auto kyseessä. Tuota on tutkittu nyt Inpalla ja Boschin testerillä. Inpa näyttää aika ohuesti yhtään mitään, nokkien asennot tsekattu Boschin testerillä. Pakopuolella nokkien asento seuraa ihan muutaman kymmenesosa-asteen mukaan pyydettyä, imupuolella tosiaan heittoa se 15 astetta pyydetystä.

          Boschin testerillä testattu vanosten solenoidit sammuksissa ollessa, kaikki napsuu niinkuin pitääkin.

          Sylintereiden tasaisuus heittelee, maksimilukemat inpan näyttämänä hetkellisesti 300, sit taas tipahtaa.

          Toi vika siis tosiaan alkoi, kun laitoin kytkinpaketin kasauksen ja talven jälkeen auton ensimmäisen kerran käyntiin. Kytkimenä oli aivan finaalissa ollut Clutchmastersin alumiinivauhtipyörällinen 8-lapainen "sintteri", ja nyt siellä on M62-vetolevy, Blingfactoryn vauhtipyörä, SRE -765 -asetelma ja 328i Sachsin 240 mm massalevy vaihdetulla keskiöllä.

          Aiemmin epäilytti, että onko tossa M62-vetolevyssä sittenkään triggerikiekon ensimmäinen hammas samassa kohdassa, kuin S62-vauhtipyörässä, mutta kaikkialta netistä mitä asiaa tutkaillut, on ainakin samalla triggerikiekolla olevat kovat vauhtipyörät keskenään vaihdettavia M62/S62, joten en oikein usko enää triggeröintiongelmaankaan.

          Outoa tuossa on, että välillä kone käy suht nätisti, mutta esim. sammutuksen ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen saattaa käydä aivan järkyttävän paskasti, eikä vastaa kaasuun ollenkaan. Hetken jo epäilin kaasupolkimen potikkaa, mutta sammuksissa ollessa virrat päällä potikan jännite ja kaasuläppien asento muuttuu tosi nätisti. Käynnissä ollessa kaasua pitää painaa reilummin, että läpät kääntyy saman verran, mutta se lienee ohjelmallinen ominaisuus noissa, ettei läpät aukea kertalaakista niin paljon ja ajaminen on pehmeämpää.

          Viime kesänä vaihdettiin siihen huohottimen osat ja putsasin tyhjäkäyntivenan, ja kaikki ajot ennen Clutchmastersin hajoamista toimi koneen puolesta moitteetta.

          Miullakin on ideat aivan loppu, ja muutenkin tuo S62 suht vieras moottori.
          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

          Comment

          • m5fromhell
            Newbiemmer
            • Apr 2016
            • 5
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Ihan mielenkiinnosta kysäisen,että millä testerillä noita vikakoodeja on tutkittu?Ja minkä vm. laite on kyseessä?
            Korjaamolta lainatulla boschin testerillä ja 99vm bemmi kyseessä.

            Originally posted by HTK12 View Post
            Joo yleistesterit ei ole hirveän hyviä näiden kanssa. Eli oliko BMW:lle tarkoitettu lukija vai yleismalli? Mites tyhjäkäynnin säädin? Imuilman anturi? Fuel trim? Miten imuvuodot on tutkittu? Vanoksille pystyy ajamaan testin DIS/ISTA:lla.
            Yleismallin mut ei mikään pirkka testeri ollu tyhjäkäyntisäädin tsekattiin jo viime vuonna ku oli aavistuksen tyhjäkäynnissä jo sillon heittoo, mut ei mitään näin pahaa. tarkoitatko imuilma anturilla map anturia vai? Pitää tutustua tohon fuel trimmiin itellä ei ainakaan soita kelloja ollenkaan Perus näkyvällä olevat kohdat tsekattu, ei vielä sen perusteellisemmin ja omilla resursseilla ei oo mahollista ajaa testii vanoksille :|

            Originally posted by reekoon View Post
            Miltä näyttää sylitereiden käynnin tasaisuus. Auto kiinni inpaan että saat live dataa ja kunnon vikakoodit. Tulpat, puolat, nokka-akselin asentotunnistimet. Vanos jos rätisee aluksi tarkoittaapi sitä että siellä on ilmaa eli solenoidien on renkaat jos ei uusittu niin varmasti vuotaa ainakin. Plenumi auki ja onko siellä öljyä. Onko tuloissa öljyä ja saavuttaako? Eihän päässyt jäätymään talvella? Jis käy huonosti alle 2000rpm ja alavääntö kateissa niin inpalla tainvastaavalla saa todennäköisesti ihan selkeän vastauksen mistä johtuu.
            No kierroksilla käy tasaisesti mut tyhjäkäynnillä tottakai ravistaa ja pätkii. Korjaamon inpalla ei päässy edes lukemaan vikakoodeja Puolia nypittiin irti mut ei ollu vaikutusta ja tulpat vaihdettiin sekä nokka akselin asentotunnistimet imu puolelle. Plenumia ei vielä olla otettu irti joten en tiedä. Ei savuta En osaa sanoa onko päässy jäätymään alavääntöjä on paha mennä testaamaan kun auton saa hädintuskin liikkeelle.

            Comment

            • ea_M5
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2013
              • 205
              • Finland - Espoo/Turku

              #7
              Onko tyhjäkäynti ollut normaalia kertaakaan uudella kytkinasetelmalla? Siis ongelmat alkoivat ensimmäisestä käynnistyksestä?
              Last edited by ea_M5; 13-04-2016, 08:59.
              2001 Le Mans Blue ///M5
              Black/Blue sport interior
              Titanium Trim
              Supersprint X-pipe

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9992
                • KVLA

                #8
                Missä tuossa M5:ssa sijaitsee kampiakselin asentotunnistin anturi?
                Last edited by Heguli 31; 13-04-2016, 10:13.

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  #9
                  Kampuran tunnistin on kytkinkopassa takaapäin katottuna n. klo 16 kohdalla.

                  Välillä käy tyhjäkäyntiä ihan normaalisti, mutta kaasua painettaessa ei tapahdu juuri mitään. Silloin, kun käy näteimmin ja saa herkuteltua auton liikkeelle, niin pintakaasulla kulkee aivan normaalisti ja kevyen tuntuisesti, mutta heti 1/3 kaasulla puutuu ja kierrokset ei nouse.
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8972
                    • Kellokoski

                    #10
                    Originally posted by m5fromhell View Post
                    Tulee olemaan pitkä kirjoitus, mutta olkoot. Ostin viime kesänä melkeimpä jo legendaarisen ämmä bemarin. Alkukesän biimeri toimi hyvin, ei mitään valittamista.
                    Loppu syksystä paineasetelma antoi periksi ja auto piti viedä pajalle. Alkutalven auto oli sisällä lämpimässä säilytyksessä, mutta tilanpuutteen vuoksi auto piti lopputalveksi siirtää ulos.
                    Pari viikkoa sitten saatiin kytkin uusillä hilppeillä ja pienen taistelun kautta kasaan, mutta nyt tuli uusi ongelma.
                    Käynnistäessä n.3 sekunttia kuuluu todella kova ralkatus vanoksien suunnasta ja sitten hiljenee. Tyhjäkäynnillä käy todella huonosti ja välillä saattaa sammua. Kaasua napauttaessa ei vastaa kunolla ja rykäisyn kautta lähtevät kierrokset nousemaan. Kierrosten ollessa yli 2000 ei ole mitään ongelmia. Autoa ei kunnolla saa edes liikkumaan kun ei kaasu ja tyhjäkäynti pelaa kunnolla.
                    Mitään vikakoodeja ei ole päällä. Imuvuotoja ei pitäisi olla. Testerin mukaan imupuolen nokka akselin pyyntiarvo olisi 48, mutta toteutunut arvo molemmilla puolilla on 32. Uudet tunnistimet imupuolelle hommattiin, mutta ei muutosta arvoihin eikä käyntiin ole.
                    Uutta polttoainetta lisätty tankkiin ja polttoaineen paine käynnissä 4,3bar ja sammuksissa n.5. Käytetty uusia maffeja sekä vanhoja eikä nekään tuo muutosta. Separaattorit vaihdoit viime vuonna. Olisi kiva kuunnella muiden ideoita koska itsellä alkaa ideat olla vähissä. Olen ammentanut tietoa tunti tolkulla M5boardilta sekä täältä, mutta tuntuu että kaikki on jo kokeiltu.
                    Originally posted by O-Peksi View Post
                    Vuoden -99 auto kyseessä. Tuota on tutkittu nyt Inpalla ja Boschin testerillä. Inpa näyttää aika ohuesti yhtään mitään, nokkien asennot tsekattu Boschin testerillä. Pakopuolella nokkien asento seuraa ihan muutaman kymmenesosa-asteen mukaan pyydettyä, imupuolella tosiaan heittoa se 15 astetta pyydetystä.

                    Boschin testerillä testattu vanosten solenoidit sammuksissa ollessa, kaikki napsuu niinkuin pitääkin.

                    Sylintereiden tasaisuus heittelee, maksimilukemat inpan näyttämänä hetkellisesti 300, sit taas tipahtaa.

                    Toi vika siis tosiaan alkoi, kun laitoin kytkinpaketin kasauksen ja talven jälkeen auton ensimmäisen kerran käyntiin. Kytkimenä oli aivan finaalissa ollut Clutchmastersin alumiinivauhtipyörällinen 8-lapainen "sintteri", ja nyt siellä on M62-vetolevy, Blingfactoryn vauhtipyörä, SRE -765 -asetelma ja 328i Sachsin 240 mm massalevy vaihdetulla keskiöllä.

                    Aiemmin epäilytti, että onko tossa M62-vetolevyssä sittenkään triggerikiekon ensimmäinen hammas samassa kohdassa, kuin S62-vauhtipyörässä, mutta kaikkialta netistä mitä asiaa tutkaillut, on ainakin samalla triggerikiekolla olevat kovat vauhtipyörät keskenään vaihdettavia M62/S62, joten en oikein usko enää triggeröintiongelmaankaan.

                    Outoa tuossa on, että välillä kone käy suht nätisti, mutta esim. sammutuksen ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen saattaa käydä aivan järkyttävän paskasti, eikä vastaa kaasuun ollenkaan. Hetken jo epäilin kaasupolkimen potikkaa, mutta sammuksissa ollessa virrat päällä potikan jännite ja kaasuläppien asento muuttuu tosi nätisti. Käynnissä ollessa kaasua pitää painaa reilummin, että läpät kääntyy saman verran, mutta se lienee ohjelmallinen ominaisuus noissa, ettei läpät aukea kertalaakista niin paljon ja ajaminen on pehmeämpää.

                    Viime kesänä vaihdettiin siihen huohottimen osat ja putsasin tyhjäkäyntivenan, ja kaikki ajot ennen Clutchmastersin hajoamista toimi koneen puolesta moitteetta.

                    Miullakin on ideat aivan loppu, ja muutenkin tuo S62 suht vieras moottori.

                    Hieman eri tilannekuva tuli toisesta postauksesta ilmi, tosiaan niihin lähtötietoihin kannattaa panostaa niin paremmin saa sivistyneitä arvauksia/neuvoja

                    Nythän varmaan ongelma johtuu noista muutoksista, onko kampuran tunnistin ehjä yms :think
                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • O-Peksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 2775
                      • Joensuu

                      #11
                      Uskoisin, että kampuran tunnistin on ehjä, kun kierroslukutieto tulee sen verran nätisti, eikä siltä suunnaltakaan tule mitään vikakoodia. Koitin jo aiemmin kasvattaa anturin ilmarakoa triggerikiekkoon nähden millin lisää, ei vaikutusta.
                      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 9992
                        • KVLA

                        #12
                        Originally posted by O-Peksi View Post
                        Kampuran tunnistin on kytkinkopassa takaapäin katottuna n. klo 16 kohdalla.
                        Näin oletinkin.Ajattelin vaan jos laatikon irroituksessa olisi käynyt anturille tai sen johdoille joku "draama".Mutta jos kerran tieto kulkee normaalisti,niin silloin se on pois suljettu.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by m5fromhell View Post
                          Korjaamolta lainatulla boschin testerillä ja 99vm bemmi kyseessä.



                          Yleismallin mut ei mikään pirkka testeri ollu tyhjäkäyntisäädin tsekattiin jo viime vuonna ku oli aavistuksen tyhjäkäynnissä jo sillon heittoo, mut ei mitään näin pahaa. tarkoitatko imuilma anturilla map anturia vai? Pitää tutustua tohon fuel trimmiin itellä ei ainakaan soita kelloja ollenkaan Perus näkyvällä olevat kohdat tsekattu, ei vielä sen perusteellisemmin ja omilla resursseilla ei oo mahollista ajaa testii vanoksille :|
                          Hieman unisena tuli vähän epäselvästi kirjoitettua. Eli meinasin imuilman lämpötilaa. Fuel trim eli seosten säätö. Mikäli on imuvuotoja näkyy se tässä, koska moottori joutuu lisäämään bensaa.

                          Kun ongelmat alkoi rempan jälkeen, niin itsekkin veikkaisin, että ongelmat johtuu muutoksista / jotain käynyt rempassa.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            #14
                            Hyvin hankala tuossa on kytkinremontin yhteydessä saada muuta vahinkoa aikaan, kuin rikkoa kampiakselin asentoanturi.
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            • ea_M5
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2013
                              • 205
                              • Finland - Espoo/Turku

                              #15
                              Lambdojen johtojen kiinnityksiin kosketaan myös. INPA näyttää suureita "Additivive mixture adaptation" ja "Multiplicative mixture adaptation". Molempien parametrien pitäisi olla samaa luokkaa molemmille sylinteririveille kaiken toimiessa normaalisti.

                              Imuvuotojen suhteen tarkistaisin ainakin sylinterin #7 läppärungossa kiinni olevan alipaineletkun kunnon:



                              Se 90 asteen muovimutka on usein hapertunut.

                              Nuo kannattaa ainakin tarkistaa ennen kuin aletaan sensoreita vaihtamaan ja vanoksia aukomaan :think
                              2001 Le Mans Blue ///M5
                              Black/Blue sport interior
                              Titanium Trim
                              Supersprint X-pipe

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎