Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 Automaatti ilmastointi, ongelma vai ominaisuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikron
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2171
    • Himas

    #31
    Kuvassa ei pala siinä ite AUTO-napissa valoa, vaan niissä suunnanvalitsinnapeissa. Mulla taas syttyy siihen AUTO-nappiin valo ja ne muut sammuu. Ja autoni on valmistettu muistaakseni -95 ihan loppuvuonna.
    F11 530dA xDrive M-sport -13
    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
    Ex: E38 740iA -98
    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
    Ex: E39 523i -96
    Ex: E34 520i -89

    Comment

    • Moonshine
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 1018
      • Järvenpää

      #32
      Noista ilmastoinnin ohjausyksiköistä on valmistettu monta eri mallia, ja varhaisimmissa ei ollut näytöllä ollenkaan tuota AUTO tekstiä, esimerkiksi omassani ei moista ole (05/96). En muista missä välissä AUTO teksti tuli noihin, mutta luulen että jos 95 loppupään autossa on näytöllä tuo teksti niin siihen on joskus vaihdettu se elektroniikka.
      Ja tosiaan ilman AUTO tekstiä homman kuuluu toimia niin, että pelkästään sen AUTO napin merkkivalo syttyy. Hieman hämääväähän se on, että kun valitset suunnan käsin, niin puhallusnopeus on silti automaatilla, vaikkei missään luekaan AUTO.
      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        #33
        Kyllä siinä napissakin palaa painamisen jälkeen mutta eipä enää jos puhallus suunat valitsee sitten käsin. Ja tuosta näytöstäkin teksti sammuu jos muuttaa puhallin nopeutta käsin, eli "poistuu puhallin nopeuden automaatti-tilasta".
        Originally posted by Kentsu
        ...siinä on painastu ensin AUTO ja sitten valittu puhallussuunnat käsin ylös ja alas.
        Tää on vähän tämmönen vehje

        Ja edittiä... Moonshine näköjään kerkes kertoa asiaa joka sekoittaa tätä pakkaa entisestään...
        Edit 2 (scheisse): Onkohan tämä minun auto nyt sitten ikään kuin vuosimallia -97 kun on valmistettu lokakuussa -96 ja on noin "sofistikoitunut" ilmastointikin?
        Last edited by Kentsu; 16-02-2006, 22:14.
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • mikron
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 2171
          • Himas

          #34
          Eli onkohan mulla se ohjausyksikkö paskana? Kellään kokemusta noiden korjaamisesta tai vaihtamisesta, että millon pitää vaihtaa millon selviää korjaamisella?
          F11 530dA xDrive M-sport -13
          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
          Ex: E38 740iA -98
          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
          Ex: E39 523i -96
          Ex: E34 520i -89

          Comment

          • Moonshine
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 1018
            • Järvenpää

            #35
            Jäi vaivaamaan niin piti hieman kaivella, eli:
            - AUTO teksti näytölle on tullut 09/96 (HW: 01)
            - AUTO teksti + palkit (no outside temperature correction) on tullut 03/97 (HW: 01)

            Muuta mielenkiintoista:
            - Taakse on saanut lämmintä ilmaa alkaen 09/97 (HW: 02)
            "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

            Comment

            • Moonshine
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1018
              • Järvenpää

              #36
              Originally posted by mikron
              Nostetaanpas ylös. Itelläkin ei toimi lämmityksen säätö AUTO-asennossa. Jos säädän manuaalilla ensin puhalluksen suunnan ja tehon täysille, niin AUTO-napin kun painan, niin mikään ei muutu. Eli sillä ei ole mitään vaikutusta puhallustehoon eikä suuntaan.

              Ja mulla ei syty näyttöön AUTO-tekstiä (kuuluuko? vm-96), vain sen napin valo syttyy ja suunnan valot sammuu. Manuaaliasennossa muuttaa välillä puhallusta itsekseen alle puolesta tehosta puoleen tehoon. Ja kun auto on ollut sammuksissa, on puhallusteho muuttunut minimiin.
              Eli näytöllä on AUTO teksti vasta 9/96 alkaen valmistetuissa autoissa, eli todennäköisesti sinulle ei sitä siellä ole. Sitten taas tuohon AUTO toimintoon olen itselläni huomannut sen, että jos olet käsin säädellyt sekä puhallusnopeuden että suunnan, niin AUTO painikkeen painaminen automatisoi ainoastaan puhallussuunnan, ei nopeutta. Nopeuden saa automaattiseksi vasta sitten, kun sammuttaa ilmastoinnin pienentämällä puhallusnopeuden nollaan ja laittaa sen sitten uudelleen päälle. Olen pitänyt tuota ominaisuutena, koska etenkin varhaisten e39:ien automaatti-ilmastoinnin ohjaus on kyllä niin monivammainen tapaus että
              "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

              Comment

              • mikron
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 2171
                • Himas

                #37
                Mitenköhän onnistuisi ilmastoinnin päivitys uudempaan? Pelkkä ohjainyksikkö vaihtamalla? Varaosahaulla löytyi lämmönsäätimet-nimikkeen alta uudempaan autoilmastoinnilliseen 160e. On ilmeisesti ilmastoinninohjausyksikkö.
                F11 530dA xDrive M-sport -13
                Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                Ex: E38 740iA -98
                Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                Ex: E39 523i -96
                Ex: E34 520i -89

                Comment

                • Moonshine
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 1018
                  • Järvenpää

                  #38
                  Originally posted by mikron
                  Mitenköhän onnistuisi ilmastoinnin päivitys uudempaan? Pelkkä ohjainyksikkö vaihtamalla? Varaosahaulla löytyi lämmönsäätimet-nimikkeen alta uudempaan autoilmastoinnilliseen 160e. On ilmeisesti ilmastoinninohjausyksikkö.
                  Uusi yksikkö on myöskin uudelleen koodattava merkkihuollon toimesta, muuten se ei toimi oikein. En ole kuitenkaan ollenkaan varma, että onko myös johdotus ja sitäkautta liittimet muuttuneet matkanvarrella, eli kannattaa ainakin varmistaa, että nykyisessä ja uudessa on samanlaiset liittimet. Pahoin pelkään että jos kovin uutta yksikköä haikailet, se ei tule käymään tuohon -96 valmistettuun autoon.

                  Edit: ETK kertoo sen verran, että omaan 05/96 autooni tarjoillaa IHKA ohjauselektroniikkaa numerolla 64118375453 aina 09/1998 saakka. Tuosta voinee päätellä että jos se katselemasi "uusi" boksi on tuoreempi kuin 09/98, niin se ei käy autoosi.
                  Last edited by Moonshine; 16-02-2006, 23:10.
                  "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                  Comment

                  • mikron
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 2171
                    • Himas

                    #39
                    Kunhan nyt saisi varmuuden siitä miten juuri mun autossa lämmönsäädöt kuuluisi pelata ja onko siellä jotain vikaa. Se pistää myöskin ihmettelemään, kun käynnistyksen jälkeen puhallusteho on aina minimissä ja jossain vaiheessa se nostaa tehon puoleenväliin ihan itekseen vaikkei ole auto-asennossa. Ei ymmärrä.
                    F11 530dA xDrive M-sport -13
                    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                    Ex: E38 740iA -98
                    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                    Ex: E39 523i -96
                    Ex: E34 520i -89

                    Comment

                    • muti
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2003
                      • 87
                      • Kuopio

                      #40
                      Originally posted by mikron
                      Kunhan nyt saisi varmuuden siitä miten juuri mun autossa lämmönsäädöt kuuluisi pelata ja onko siellä jotain vikaa. Se pistää myöskin ihmettelemään, kun käynnistyksen jälkeen puhallusteho on aina minimissä ja jossain vaiheessa se nostaa tehon puoleenväliin ihan itekseen vaikkei ole auto-asennossa. Ei ymmärrä.
                      Tuo johtuu puhallusnopeuden automatiikasta:
                      Moottori on kylmä. Kestää hetken ennenkuin nesteet lämpeää ja ilmastointi alkaa puhaltamaan lämmintä

                      Eli autoa käynistettäessä, ilmastoinnin käynnistämisestä käsin (käsin säätämällä puhallus nollaan ja takaisin päälle) on puhallusnopeuden automatiikka aina päällä, vaikkakin auto-napissa valo ei palaisikaan. Ts asetettu lämpötila saavutetaan automaattisesti, Ellei siihen puututa muuttamalla manuaalisesti puhallusnopeutta. Myös asetetun lämpötilan muuttaminen käynnistää automatiinkan: lämpötilan kohottaminen - puhallusnopeus kasvaa, lämpötilan alentaminen - puhallusnopeus pienenee. En tosin muista miten toi toimii kesällä kun kompura on käytettävissä, mutta näin ainakin minulla talvella, vaikkakin varsinkin kesällä jälkimmäinen vaihtoehto ei tunnu loogiselta! Tosin ei tämä ilmastointikaan ole kovin looginen!
                      Valo auto-napissa tarkoittaa vain puhalluksen automaattista suuntausta (kuten edellisissä postauksissa on kerrottukkin). Tämä siis ennen 9/96 valmistetuissa E39.. Tietääkseni 9/96 jälkeen valmistetuissa E39 auto-napin painallus tekee myös puhallinnopeudesta automaattisen ( tuntuu paljon loogisemmalta).
                      Last edited by muti; 18-02-2006, 18:13.

                      Comment

                      • alatoopi
                        Newbiemmer
                        • May 2006
                        • 3

                        #41
                        E39 automaatti-ilmastointinnin oma elämä?

                        E39 -97/ Automaatti maailmastointi?
                        ajettaessa ilmastointi on sitä mieltä, että kuskilla on kylmä jalkoihin ja päähän. apukuskilla taas on sen mukaan aina liian kuuma. joskus harvoin automatiikka on sitä mieltä, että kaikilla on hyvä olla. kesällä ratkaisu on ollut käyttää pelkkiä sivu ja keskisuuttimia, mutta siinä esiintyy taas lämpötila eroja kuskilla ja apukuskilla, tosin eivät ole kovin suuria. osasiko joku tuohon tehdä troubleshootin? eli ohjaus moduliko vaiko siili vaiko jotain aivan muuta

                        Comment

                        • suffeli
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2004
                          • 559
                          • JKL

                          #42
                          Oisko vesiventtiili paskana?
                          ------
                          G31 530d

                          Comment

                          • alatoopi
                            Newbiemmer
                            • May 2006
                            • 3

                            #43
                            Voispa tuo olla

                            Originally posted by suffeli
                            KIITOKSIA
                            eli konepelti auki ja tutkimaan asiaa. vähän mietityttää tuo, että kuljettajan jalat ja pää saa oikeestaan tulikuumaa, samalla kun sivuista ja keskeltä lykkää +5 asteista

                            Comment

                            • Hartza´s garage
                              Bimmer Rookie
                              • May 2005
                              • 137

                              #44
                              Putsailin omasta vm. 8/96 528:sta ilmastoinnin ohjauspaneelista noita sisäilmaanturin ritilöitä. Kokeilin myös paperilla mahtaakohan siellä sisällä oleva sähkömoottori pyöriä. No ei pyöri, mutta ei niiden ritilöiden välistä näy mitään moottoria olevankaan. Voiko olla että se ei kuulu vielä tähän vuosimalliin???
                              E39 528i vm. -96

                              Comment

                              • Moonshine
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 1018
                                • Järvenpää

                                #45
                                Originally posted by Hartza´s garage
                                Putsailin omasta vm. 8/96 528:sta ilmastoinnin ohjauspaneelista noita sisäilmaanturin ritilöitä. Kokeilin myös paperilla mahtaakohan siellä sisällä oleva sähkömoottori pyöriä. No ei pyöri, mutta ei niiden ritilöiden välistä näy mitään moottoria olevankaan. Voiko olla että se ei kuulu vielä tähän vuosimalliin???
                                Kyllä se ropeli siellä on, kaikissa vuosimalleissa. Eli jos ei pyöri, niin sitten voi yrittää ensiapua paineilmalla puhdistamalla, tai mieluummin vaihtamalla sen ropelin. Tosin merkkihuollon tiskiltä tuota et saa -> search auttaa. Toisaalta, kokeile nyt ensin vielä jollain johdonpätkällä tjsp, että tulit koettaneeksi tarpeeksi pitkältä.
                                "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎