Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39. Pyöränsuuntaus, levoton ajettavuus. (530dA, Sedan, 2002)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Originally posted by JKK View Post
    Vielä kun muistetaan kertoa että Hankookista katoaa kulutuspinta n. puolet pienemmillä kilometreillä verrattuna Micheliniin.
    Höpö höpö....

    Tuossa Autobildin viimeisimmän kulutustestin saavutettu ajosuorite kun kulutuspintaa oli 1.6mm jäljellä:

    Michelin - 40 980km
    Hankook - 36 844km
    Nexen - 31 214km
    Continental - 30465km
    Vredestein - 30465km
    Fulda - 29 658km
    Pirelli - 28 208km
    Goodyear - 27 685km
    Dunlop - 26 426km
    Bridgestone - 26 029km
    Nokian - 24 983km
    Falken - 24 670km
    Semperit - 24 139km
    Uniroyal - 22 988km

    Hankookilla mentiin jo ns.”toleranssin” sisään misukan kanssa ja kun testivoittaja Hankook oli kuitenkin huomattavasti halvempi, sillä ajetut kilometrit oli reilusti halvempia kuin misukalla (tämäkään ”kesto” mielikuva ei nykyään misukasta todellakaan enään pidä paikkaansa).

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2328
      • Uusimaa

      #17
      Originally posted by Hemi View Post
      Tuossa Autobildin viimeisimmän kulutustestin saavutettu ajosuorite kun kulutuspintaa oli 1.6mm jäljellä:
      Tuohan on ihan positiivista jos noin ovat kehittyneet. Ainakin K120 oli aivan luokattoman huono kulutuskestoltaan. Pari rengaskierrosta ko. renkaalla ajaneena sain todeta. Ajoltaan oli kyllä tosi hyvä.

      Jokaisella vaan tuntuu olevan omat tuntemuksensa ja mielikuvansa juuri siitä oikeasta rengasmerkistä. Hankookista kuulee nykyään pelkästään hyvää sanottavaa ja ajotuntuman puolesta itsekin komppaan yleistä mielipidettä muutaman satsin perusteella. Ikävästi vaan nostavat hintoja, jotta kohta alkaa olla sekin arvorenkaiden hinnoissa.

      Nykyään tykkään ajella GoodYearin renkailla, kesällä ja talvella. Varsinkin EfficientGrip Performance istuu meikäläiseen rengasmakuun täydellisesti. Hiljainen ja vetelemätön kumi, josta ei huonoja puolia ole oikein missään testissä pystytty osoittamaan. Ja uskaltaa ajaa sateellakin lätäkköön toisin kuin halvoilla kiinannuljukoilla. Toimii todistetusti erittäin hyvin E39:ssä ja E61:ssä.
      BMW G30 545e M-Sport

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • tape
        Newbiemmer
        • Nov 2016
        • 1
        • pori

        #18
        Moro! Mä tappelin oma e39 530d 2003 kulmien kanssa. Vaihdettiin takakelkan kumit (kaikki muut oli jo vaihdettu) nyt on kuin juna 😃😃.

        Comment

        • ViiminenOikiaAsiantuntija
          Bimmer Rookie
          • Jul 2016
          • 40
          • Oulu

          #19
          Pitkästä aikaa päivitystä tilanteeseen. Autoon laitettu uudet raidetangot ja taakse etummaiset ylätukivarret uudet. Pyöränsuuntaus tehty Hemin antamilla arvoilla (katso suuntausraportti). Vasemmassa etunurkassa piti vinguttaa iskarin kiinnitystä ulommas jotta vasemman ja oikean puolen ero cambereissa saatiin kuriin.

          Toimenpiteen jälkeen auton käytös parani jälleen. Urat ei tunnu ja suuntavakavuus hyvä. Vieläkään en ihan varma ole onko parasta E39 laatua edelleenkään:think. Kesärenkaiden vaihdon jälkeen selvinnee tämä.

          Jälleen kerran suuntauksen jälkeen ratti on vinossa (vasemmalle). Alusta on pyritty käymään erittäin huolella läpi ja mistään ei välyksiä enää pitäisi löytyä. Ainoa mistä pienenpieni välys voi olla havaittavissa on hammastanko. Viime syksynä kurkattu taka-apurungon puslia, käytetty aluslevyt pois paikaltaan ja ehjän näköistä ollut.

          Ratti käydään vielä oikaisemassa, mutta mikä mielenkiintoista, ensimmäistäkään kertaa ei ratti ole sattunut täysin suoraan suuntauksen jälkeen. Ja joka kerta ratti on erityisellä huolellisuudella keskitetty ennen suuntausta.
          Attached Files
          E39 530dA - 2002

          Comment

          • 0se
            Bimmer Rookie
            • Mar 2012
            • 113
            • .

            #20
            Originally posted by ViiminenOikiaAsiantuntija View Post
            Viime syksynä kurkattu taka-apurungon puslia, käytetty aluslevyt pois paikaltaan ja ehjän näköistä ollut.
            Jos on vielä alkuperäiset niin suosittelen vaihtamaan. Vaikka on ehjän näköiset niin uusilla meno kyllä muuttuu.

            Comment

            • ViiminenOikiaAsiantuntija
              Bimmer Rookie
              • Jul 2016
              • 40
              • Oulu

              #21
              Originally posted by 0se View Post
              Jos on vielä alkuperäiset niin suosittelen vaihtamaan. Vaikka on ehjän näköiset niin uusilla meno kyllä muuttuu.
              Alkuperäisyydestä paha mennä sanomaan mutta eikai nuo sedanissakaan kestä 350tkm:think. Sama kai ne puslatkin on vielä laittaa jos sillä rupeais ratti osumaan keskelle suuntauksissa. On sitä useampi jo veikannut ja syksyllä tosiaan itsekkin noita epäilin.

              Onko noille takakelkan puslille olemassa keinoa tunnistää väsähtäneet puslat? Jossain oli kuvattu alustaa ajotilanteessa kuinka paljon perä hakee montuissa jne. Aika hankalia vaan tuommoset.

              Kerran tuli testailtua, automaatti kun on että miten paljon perän korkeus muuttuu kun vaihtaa vaihteen D-asennosta R-asentoon. Huomaa että perän korkeus muuttuu selvästi kun automaatti vänkää etujarruja vasten. Vaan tiedä sitten miten uusilla puslilla käyttäytyy Ainakaan muissa takaveto+automaatti autoissa ei perän korkeus ole juuri muuttunut vastaavalla tempulla:think Tai sitten oon tullu vainoharhaiseksi
              E39 530dA - 2002

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1838
                • Kotona/Poissa

                #22
                Originally posted by ViiminenOikiaAsiantuntija View Post
                ...Ainakaan muissa takaveto+automaatti autoissa ei perän korkeus ole juuri muuttunut vastaavalla tempulla:think Tai sitten oon tullu vainoharhaiseksi
                Jos ne muut on ollu jotain muuta kuin E39:ejä, niin tuolla havainnolla ei ole kärpäsen pierun vertaa merkitystä. Eri automallien pyörän ripustukset toimii eri tavalla noissa tilanteissa.

                Ehkäpä nimimerkki pitäisi ollakin EnsimmääneViärinArvaaja
                Last edited by Havis; 09-04-2017, 11:12.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • ViiminenOikiaAsiantuntija
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2016
                  • 40
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Havis View Post
                  Jos ne muut on ollu jotain muuta kuin E39:ejä, niin tuolla havainnolla ei ole kärpäsen pierun vertaa merkitystä. Eri automallien pyörän ripustukset toimii eri tavalla noissa tilanteissa.

                  Ehkäpä nimimerkki pitäisi ollakin EnsimmääneViärinArvaaja
                  Aivan kaikkea muutahan autot on olleet kuin E39. Havaintona vain että puslien varassa koko taka-akseli liikkuu (täysin ilman mitään vertailukohtaa) reilun näköisesti. Havainto siis todellakaan ei perustu mihinkään! Ajatuksen tasolla tuntuisi vain loogiselta viallisen puslan tuollainen käyttäytyminen

                  Nimimerkiksi piti löytää joku kivasti provosoiva ja vieläpä semmonen mitä ei ole varattu!
                  E39 530dA - 2002

                  Comment

                  • ViiminenOikiaAsiantuntija
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2016
                    • 40
                    • Oulu

                    #24
                    Nyt väännelty vielä tuo hammastanko/raidetanko välys ja tosiaan kaikki välykset katosi raidetankojen vaihdolla vaikka niistä ei mitään välystä ollut löydettävissä! Eli väljää ei pitäisi ennään olla yhtikäs missään.

                    Vielä laitetaan vaihtoon nuo takakelkan kumit ja kokeillaan alkaako ratti pysymään suorassa. Ajettavuus on kyllä jo nyt tosiaan talvirenkailla aikalailla sitä mitä E39 voi tarjota.

                    Onkohan vaihtotyökalua liikkeellä Oulun suunnalla? Tai jos jotakuta kiinnostaa askarrella koko homma korvausta vastaan Oulun seudulla niin sekin kiinnostaa.
                    E39 530dA - 2002

                    Comment

                    • ViiminenOikiaAsiantuntija
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2016
                      • 40
                      • Oulu

                      #25
                      Nyt on vaihdettu ne takakelkan puslatkin. Ratti kertalaakista suoraan suuntauksessa Alkuperäiset ne taisi olla paikallaan, halkeamia ainoastaan kahdessa ja erittäin pieniä nekin, nähtävissä ainoastaan irrotettuna päälypuolelta. Sen verran pehmenneet kuitenkin olivat 350tkm ajosuoritteella että ratti ei suoraan suostunut osumaan. Ajettavuus jälleen hieman parani ja kyllä nyt auton voi sanoa olevan kunnossa. Aikalailla tasaisesti kaikki tuolla olikin vaihtokunnossa jotka nyt uusittu.

                      Originally posted by Havis View Post
                      Jos ne muut on ollu jotain muuta kuin E39:ejä, niin tuolla havainnolla ei ole kärpäsen pierun vertaa merkitystä. Eri automallien pyörän ripustukset toimii eri tavalla noissa tilanteissa.

                      Ehkäpä nimimerkki pitäisi ollakin EnsimmääneViärinArvaaja
                      Kyllä tuo perän liike muuttui myös noiden puslien vaihdolla, mutta hankala viallisia puslia on tuon perusteella diagnosoida kyllä.

                      Viimeinen varmistus siitä että alusta on vihdoin tikissä saadaan kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Lähipäivinä se vuorossa.

                      Kiitokset kaikille keskusteluun osaa ottaneille neuvoista! Tekemätön paikka olisi ollut ilman foorumia.
                      E39 530dA - 2002

                      Comment

                      • Jii_Koo
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2013
                        • 785
                        • Jkl

                        #26
                        Katsuri käski vaihdella raidetangonpään kuskin eturenkaalle. Lähdenkö vaihdon jälkee suosiolla suuntauttamaan kiesin, vai saisiko entisen mitoilla tuon kalikan jotenkin samoille arvoille..? Vuosi sitten viimeksi laitettu kulmat.
                        '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                        Comment

                        • Muurahainen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #27
                          Originally posted by jaykayarel View Post
                          Katsuri käski vaihdella raidetangonpään kuskin eturenkaalle. Lähdenkö vaihdon jälkee suosiolla suuntauttamaan kiesin, vai saisiko entisen mitoilla tuon kalikan jotenkin samoille arvoille..? Vuosi sitten viimeksi laitettu kulmat.
                          Kyllä se suunnata kannattaa. Ei sitä oikein kuitenkaan saa niin samaan kohtaan.

                          Comment

                          • JarkkoMikael
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2010
                            • 165
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Ed China laskee kierrokset ja vanhasta irrottaessa ja pyörittelee uuden samaan kohtaan...

                            JM

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10081
                              • KVLA

                              #29
                              Originally posted by jaykayarel View Post
                              Katsuri käski vaihdella raidetangonpään kuskin eturenkaalle. Lähdenkö vaihdon jälkee suosiolla suuntauttamaan kiesin, vai saisiko entisen mitoilla tuon kalikan jotenkin samoille arvoille..? Vuosi sitten viimeksi laitettu kulmat.
                              Jos ratti oli suorassa tuolloin suuntauksen jälkeen,niin ruuvaat uuden raidepään siten paikoilleen,että ratti on taas suorassa. Itse en tuon takia veisi uuteen suuntauskseen. Eli aika lähelle pääsee,kun vaihtaessa laskee ne kierrokset,kuten tuossa mainittiin. Tarvittaessa sitten ruuvaa suuntaan tai toiseen.

                              Comment

                              • zener
                                Moderator
                                • Oct 2004
                                • 14509
                                • Oulu

                                #30
                                Eipä taho kierroksia laskemalla onnistua. Nähty on.

                                Jos ratti suorassa, niin tosiaan pyörittelee sitä uutta niin kauan että ratti suorassa niin ollaan jo lähellä.
                                E65 730dA '04 klick
                                F10 520dA '11 klick
                                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                                Instagram


                                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎