Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 528i akku tyhjenee nopeasti virrat päällä..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppasika
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 769
    • Kempele

    #16
    Dodii... Tuli vähän mittailtua.

    Latausjännite akun navoilta mitattuna tyhjäkäynnillä 14.08V.
    Ajotietokoneen ilmoittama sekä ajossa että tyhjäkäynnillä 14.1 -14.3V välillä.

    Virrankulutus eri tilanteissa.
    Avaimella ovet lukkoon, jonka jälkeen virta hetken 2,28A. Putoaa n. minuutin päästä 0,58A:n.
    Ovet aukaistuna selälleen 7,58A ja putoaa hetken päästä 5,92A:n.
    Virta avain virtalukossa 1- asennossa radio ei päällä. 12,12A.
    Virta avain 2- asennossa, eli virta päällä. Radio ei päällä. +20A!! Mittari loppui kesken, mutta näytössä kävi muutaman kerran 19,98A, eli 20A:n paikkeilla liikutaan.

    Eli kyllähän tuo aika lailla tuntuu nappaavan virtasta tuossa 2- asennossa. Jos akku on 80Ah, niin eikö sitä pitäisi kärsiä teoriassa kuormittaa 80A/1h ja 20A/4h, ennen kuin akku on aivan tyhjä. Kuinka paljon sitten pitäisi akkuun jäädä paukkuja, että sillä saa auton startattua? Paljonko startti ottaa virtaa? Ja ennen kaikkea voiko tuosta jo päätellä jotain akun kunnosta, kun +20A ja 1/2h täydestä akusta, niin ei enää starttaa....
    Joku jolla nämä on tuoreemmassa muistissa vois vastata. Mulla nuo meinaa muuttua osittain jo sivistykseksi
    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
    E61 530d M-sport -08
    E39 528i Touring -97

    Yhteydenotot: [email protected] !!

    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

    Comment

    • henri
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 5752
      • Kiuruvesi/Iisalmi

      #17
      akussa pitää olla yli 10V että lähtee käytiin...Tälläsiä kokemuksia mullaki oli entisellä akulla, oli siinä pikkusen vajaa 10V ja ei jaksanu sitte 10V lähti just ja 10,5 ja yli niin sitte lähtee jo ihan normaalisti...Terveen akun virta ei pitäs laske alle 11V, esim. kärsii olla häly päällä yön yli

      En sen tarkemmin oo mitannu

      ja mitä oon kuullu moneltaki niin kyllä siellä se 10V pitää ainaki olla, että jaksaa startata
      Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
      Ex. E30 320i 2d GTS -88


      E46 330Cd (projekti V.2)


      ----------------------------

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #18
        Ajotietokoneen mukaan mulla on ollut vielä 11.2v niin ei ole enää lähtenyt käyntiin vaan ainoastaan naksuu..
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • ukir85
          Bimmer Rookie
          • Oct 2003
          • 165
          • Sievi

          #19
          Joo. Siis eihän hälytin viekään korkeintaan kuin jotain 200mA, että kyllähän se kestää olla päällä vaikka viikon.

          Niin ja virta ja jännite on eri asia.

          Kannattaa tosiaan tehdä akulle kuormitustesti. Se vehehän toimii silleen, että se vain kytketään napoihin ja sitä käytetään päällä muutaman sekunnin ajan. Vehkeessä on vastukset, jotka ottavat nopeasti paljon virtaa ja lämpenevät. Näin nähdään, että kestääkö akku nopeaa kuormitusta.

          Ja noita testereitä löytyy varmaan useilta korjaamoilta.
          ex. 316 E36 -96
          ex. 316 E30 -89
          325i E92 -07

          Comment

          • Rapamaha
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 683
            • -

            #20
            Originally posted by Samppasika
            Virrankulutus eri tilanteissa.
            Avaimella ovet lukkoon, jonka jälkeen virta hetken 2,28A. Putoaa n. minuutin päästä 0,58A:n.
            Ovet aukaistuna selälleen 7,58A ja putoaa hetken päästä 5,92A:n.
            Virta avain virtalukossa 1- asennossa radio ei päällä. 12,12A.
            Virta avain 2- asennossa, eli virta päällä. Radio ei päällä. +20A!! Mittari loppui kesken, mutta näytössä kävi muutaman kerran 19,98A, eli 20A:n paikkeilla liikutaan.
            Jotenkin kuulostaa aika hurjilta lukemilta... idlenä pitäis olla 58mA likempänä kuin 580mA? Tuo 0,58A meinaisi sitä että akku tyhjenisi Hki-Vantaan parkkihallissa viikon lomareissun aikana -> 0.58A*24h*7 = 97,44Ah

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #21
              Tuo muutaman kymmenen mA idle menee päälle vasta 16 minuutin kuluttua kun auto "nukahtaa". Ovet ja luukut pitää varmaankin olla kiinni jotta se tapahtuu.
              E39 528iA

              Comment

              • jartsa02
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 1131
                • Helsinki

                #22
                Originally posted by Rapamaha
                Jotenkin kuulostaa aika hurjilta lukemilta... idlenä pitäis olla 58mA likempänä kuin 580mA? Tuo 0,58A meinaisi sitä että akku tyhjenisi Hki-Vantaan parkkihallissa viikon lomareissun aikana -> 0.58A*24h*7 = 97,44Ah
                Toi speksattu idle-virta E39:ssä on n. 30 mA, mutta vasta kun auto on nukahtanut n. vartinpäästä ..
                BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                Comment

                • Rapamaha
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 683
                  • -

                  #23
                  Originally posted by TJJ
                  Tuo muutaman kymmenen mA idle menee päälle vasta 16 minuutin kuluttua kun auto "nukahtaa". Ovet ja luukut pitää varmaankin olla kiinni jotta se tapahtuu.
                  Itse asiassa mulla ainakin vetää sisävalot yms. pois päältä juurikin about vartin jälkeen vaikka olis kaikki luukut auki.

                  Comment

                  • Samppasika
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 769
                    • Kempele

                    #24
                    Originally posted by Rapamaha
                    Itse asiassa mulla ainakin vetää sisävalot yms. pois päältä juurikin about vartin jälkeen vaikka olis kaikki luukut auki.
                    Jep. Niin tekee mullakin, mutta en jaksanut illalla mittari kädessä odotella enää tuota lopullista uinahdusta.
                    Akku oli yön latauksessa ja aamulla varauksen ilmaisin oli ensi kerran vihreällä. Aika näyttää auttoiko tuo virkistys mitään. Se noista mittauksista ainakin selvisi, että kyllä sille virta kelpaa, kun kaikki elektroniikka tms. herää henkiin.... Eli ei kannata turhaan E39:lla virrat päällä popitella parkkiksella, jos ei ole työntäjiä mukana
                    Seuraava akku sitten joku 120Ah...
                    Last edited by Samppasika; 11-05-2005, 09:33.
                    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                    E61 530d M-sport -08
                    E39 528i Touring -97

                    Yhteydenotot: [email protected] !!

                    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                    Comment

                    • jartsa02
                      BTCF Member
                      • Jun 2003
                      • 1131
                      • Helsinki

                      #25
                      Teinpä tossa päivällä työpäivän ratoksi parit E39:n virrankulutusmittaukset pihtivirtamittarilla ja sain tällasia lukemia:

                      - virta-avain asennossa 1 (radioasento), ei mitään muita vehkeitä päällä paitsi muutamat sisävalot, virrankulutus: 10 A

                      - virta-avain asennossa 2 (virrat päällä) + parkit (kun on ajovaloautomatikkaa, niin virrat kun on päällä, niin vähintään parkit on aina päällä), ei muuta vehkeitä kehissä, virrankulutus: 18 A

                      - virta-avain asennossa 2 (virrat päällä) + parkit, automaatti-ilmastointi päällä ja puhallin automaattiasennossa, virrankululutus: 28 A

                      - virta-avain asennossa 2 (virrat päällä), automaatti-ilmastointi päällä ja puhallin automaattiasennossa, ajovalot päällä (xenonit) , virrankululutus: 36 A

                      - virta-avain asennossa 2 (virrat päällä), automaatti-ilmastointi päällä ja puhallin automaattiasennossa, ajovalot päällä (xenonit) ja poppivehkeet soimassa (ei orkkisvehkeet, vaan Alpinen soitin ja pari oikeeta vahvaria) , virrankululutus: 45 A

                      Joten ei noilla virrat päällä-kulutuksilla kyllä uusikaan akku tunteja kestä, että auto ei enää lähde käyntiin.

                      Ja yleisesti tästä "ongelmasta", jos joku tulee mulle valittelemaan tyyliin: "istuin parkissa autossa tunnin, oli virrat päällä ja kone ei käynyt, puhallin oli päällä ja kuuntelin poppia siinä samalla. Nyt ei auto enää lähe käyntiin, mikä on vikana ??" .. tohon ei kyllä voi todeta muutakuin: Vika on käyttäjässä .. Sitä saa, mitä tilaa
                      BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        #26
                        Originally posted by jartsa02
                        Teinpä tossa päivällä työpäivän ratoksi parit E39:n virrankulutusmittaukset pihtivirtamittarilla ja sain tällasia lukemia:

                        - virta-avain asennossa 1 (radioasento), ei mitään muita vehkeitä päällä paitsi muutamat sisävalot, virrankulutus: 10 A

                        - virta-avain asennossa 2 (virrat päällä) + parkit (kun on ajovaloautomatikkaa, niin virrat kun on päällä, niin vähintään parkit on aina päällä), ei muuta vehkeitä kehissä, virrankulutus: 18 A

                        - virta-avain asennossa 2 (virrat päällä) + parkit, automaatti-ilmastointi päällä ja puhallin automaattiasennossa, virrankululutus: 28 A

                        - virta-avain asennossa 2 (virrat päällä), automaatti-ilmastointi päällä ja puhallin automaattiasennossa, ajovalot päällä (xenonit) , virrankululutus: 36 A

                        - virta-avain asennossa 2 (virrat päällä), automaatti-ilmastointi päällä ja puhallin automaattiasennossa, ajovalot päällä (xenonit) ja poppivehkeet soimassa (ei orkkisvehkeet, vaan Alpinen soitin ja pari oikeeta vahvaria) , virrankululutus: 45 A

                        Joten ei noilla virrat päällä-kulutuksilla kyllä uusikaan akku tunteja kestä, että auto ei enää lähde käyntiin.

                        Ja yleisesti tästä "ongelmasta", jos joku tulee mulle valittelemaan tyyliin: "istuin parkissa autossa tunnin, oli virrat päällä ja kone ei käynyt, puhallin oli päällä ja kuuntelin poppia siinä samalla. Nyt ei auto enää lähe käyntiin, mikä on vikana ??" .. tohon ei kyllä voi todeta muutakuin: Vika on käyttäjässä .. Sitä saa, mitä tilaa
                        Jaa... Pitäisköhän meidän mittailla joku päivä tota munkin toilettia niin vois verrata niihin sun tuloksiin?
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • Samppasika
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 769
                          • Kempele

                          #27
                          Originally posted by jartsa02

                          Ja yleisesti tästä "ongelmasta", jos joku tulee mulle valittelemaan tyyliin: "istuin parkissa autossa tunnin, oli virrat päällä ja kone ei käynyt, puhallin oli päällä ja kuuntelin poppia siinä samalla. Nyt ei auto enää lähe käyntiin, mikä on vikana ??" .. tohon ei kyllä voi todeta muutakuin: Vika on käyttäjässä .. Sitä saa, mitä tilaa
                          Lähinnä tämä ongelma on ilmennyt, kun on pitänyt jotakin rapata ja käyttää useasti virtoja päällä/pois tai pitää pitempi sessio virtaa päällä. Esimerkkitapauksia, joiden jälkeen ei startannut:

                          1. Mittariprojekti eli pikselien palutus, jossa joutui käyttämään mittaria jonkin kerran paikallaan ja pois edes takaisin sekä kikkailemaan tovin ajotietokoneen salavalikkojen kanssa.
                          2. Nelipyöräsuuntaus. Koska autossa on tasonsäätö ja takajousien paineet sattavat pudota ja sitä kautta alustan asento muuttua säädön aikana, täytyi virran olla päällä säädon aikana.
                          3. Autoa vahatessa kuuntelin samalla poppia, vaikkakin ihan pienellä volumella, ei starttannut enää homman valmistuttua.

                          Siinäpä muutama esimerkki... Eli tuo parkkiksella popin soittaminen oli kohdaltani lähinnä vitsiksi tarkoitettu...
                          Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                          E61 530d M-sport -08
                          E39 528i Touring -97

                          Yhteydenotot: [email protected] !!

                          Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                          Comment

                          • jartsa02
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 1131
                            • Helsinki

                            #28
                            Originally posted by Rahu
                            Jaa... Pitäisköhän meidän mittailla joku päivä tota munkin toilettia niin vois verrata niihin sun tuloksiin?
                            Heh, voidaanhan tota sunkin saniteettitilaa tossa jossainvälissä mittailla ja vertailla, täytyy vaan muistaa, että viimeks kun tota vehjettä yleismittarilla mittailtiin, niin homma meni jotenkin päin p**settä ja silloinkin siitä meni akku tyhjäks

                            Täytyykin varmaan laittaa noi firman Optimat latinkiin, että saadaan sitten taas apuvirtaa helpolla


                            Originally posted by Samppasika
                            Lähinnä tämä ongelma on ilmennyt, kun on pitänyt jotakin rapata ja käyttää useasti virtoja päällä/pois tai pitää pitempi sessio virtaa päällä. Esimerkkitapauksia, joiden jälkeen ei startannut:

                            1. Mittariprojekti eli pikselien palutus, jossa joutui käyttämään mittaria jonkin kerran paikallaan ja pois edes takaisin sekä kikkailemaan tovin ajotietokoneen salavalikkojen kanssa.
                            2. Nelipyöräsuuntaus. Koska autossa on tasonsäätö ja takajousien paineet sattavat pudota ja sitä kautta alustan asento muuttua säädön aikana, täytyi virran olla päällä säädon aikana.
                            3. Autoa vahatessa kuuntelin samalla poppia, vaikkakin ihan pienellä volumella, ei starttannut enää homman valmistuttua.

                            Siinäpä muutama esimerkki... Eli tuo parkkiksella popin soittaminen oli kohdaltani lähinnä vitsiksi tarkoitettu...
                            No joo, noi on tollasia spesiaalitapauksia ja niissä kyllä helposti akku tyhjeneekin, esim. itelläkin on tuossa kun oon vikakoodeja virrat päällä tutkaillut, oon saanut akun aika heikkoon kondikseen ..
                            BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                            Comment

                            • touring39
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 3901
                              • Kaarina

                              #29
                              Hiukan ehkä off topikkia, mutta mulla meni yön aikana akku tyhjäksi pelkästään sen takia, että virta-avain oli paikoillaan. Siis 0-asennossa.

                              Pitää kuulemma jotain valmiustiloja koko ajan päällä. Nii-i, otti pannuun.

                              530 D
                              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                              Ex:
                              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                #30
                                Ei minulla ainakaan käy noin. Auto on ollut usein useitakin päiviä parkissa avaimien ollessa virtalukossa mutta akku vaan jaksaa laulaa.
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎