Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523ia vikakoodit/päästöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rok
    Bimmer Rookie
    • Nov 2014
    • 38
    • Uusimaa

    E39 523ia vikakoodit/päästöt

    Apuja kaivataan vikakoodien selvittämiseen ja päästöt pitäisi myös saada kuriin. Autona E39 523ia 10/96.

    INPA antaa seuraavat 3 vikakoodia (aina samoilla rpm):

    Fuel trim limit bank 1 ja Fuel trim limit bank 2 (Lähes identtiset arvot)
    Error frequency : 7
    Logistic counter : 39
    Engine speed: 736 rpm
    Engine temperature:92.45C
    Oxygen sensor heater: 80,94%
    Oxygen sensor voltage 1: 0.47V

    Air mass flow meter
    Error frequency : 28
    Logistic counter : 40
    Engine speed : 3776rpm
    Throttle-valve angle : 58.11
    idle adjuster 62.50 %
    voltage of the air mass flow meter 4.02V

    Imuvuotoja tutkittu tyhjäkäyntimoottorille asti, joka irroitettu. Myös huohotusjärjestelmä, venttiilikopantiiviste ja puolien "kumit" käyty läpi. Reilusti kiihdyttäessä auto tuntuu nykäisevän ennen 4000rpm, josta ilmeisesti tuo Air mass flow meter vikakoodi. Nykäisee myös uudella ilmamassamittarilla. Auto myös kiihdyttäessä savuttaa jonkun verran "sinistä" ja kuluttaa öljyä(jos merkitystä). Ennen imuvuotojen etsimistä katoin INPAlla pitkästä aikaa molemmat lamdat ja ne pysyivät 0V ja integratorit -62. Nopeasti kun painaa tyhjäkäynnillä kaasua ja kierrokset laskevat n.1800rpm auto tärähtää hieman ja lamdat ym. korjausarvot näyttävät hetkellisesti hyviltä.

    Oudointa tuntuu olevan lambdojen käytös. Sain eilen molemmat lambdat seilaamaan 0-5v ja Fuel control integrator 1 ja 2 noin -20.
    Tänään lambda 1: 0-5v ja integrator 0+-5(eli normaali?) Lambda 2 taas pysyi 0V.
    Pieni koeajo välissä, nyt lamda 1 pysyy 0V ja lamda 2 0-5V ja integrator 2 n.-16.

    Päästöt myös aivan pielessä HC 380 ja heittelee miten sattuu. Ennen mittausta ajettu kunnolla lämpimäksi. Välillä arvot laskivat melkein sallittuihin ja sitten taas nousivat. Vuosi sitten päästöt olivat hyvät ja auton käytöksessä en ole huomannut mitään muutosta.

    Eli lambdat toimii vähän miten sattuu ja päästöt on ihan yhtä selvät...

    Vinkkejä otetaan vastaan.
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by Rok View Post
    Apuja kaivataan vikakoodien selvittämiseen ja päästöt pitäisi myös saada kuriin. Autona E39 523ia 10/96.

    INPA antaa seuraavat 3 vikakoodia (aina samoilla rpm):

    Fuel trim limit bank 1 ja Fuel trim limit bank 2 (Lähes identtiset arvot)
    Error frequency : 7
    Logistic counter : 39
    Engine speed: 736 rpm
    Engine temperature:92.45C
    Oxygen sensor heater: 80,94%
    Oxygen sensor voltage 1: 0.47V

    Air mass flow meter
    Error frequency : 28
    Logistic counter : 40
    Engine speed : 3776rpm
    Throttle-valve angle : 58.11
    idle adjuster 62.50 %
    voltage of the air mass flow meter 4.02V

    Imuvuotoja tutkittu tyhjäkäyntimoottorille asti, joka irroitettu. Myös huohotusjärjestelmä, venttiilikopantiiviste ja puolien "kumit" käyty läpi. Reilusti kiihdyttäessä auto tuntuu nykäisevän ennen 4000rpm, josta ilmeisesti tuo Air mass flow meter vikakoodi. Nykäisee myös uudella ilmamassamittarilla. Auto myös kiihdyttäessä savuttaa jonkun verran "sinistä" ja kuluttaa öljyä(jos merkitystä). Ennen imuvuotojen etsimistä katoin INPAlla pitkästä aikaa molemmat lamdat ja ne pysyivät 0V ja integratorit -62. Nopeasti kun painaa tyhjäkäynnillä kaasua ja kierrokset laskevat n.1800rpm auto tärähtää hieman ja lamdat ym. korjausarvot näyttävät hetkellisesti hyviltä.

    Oudointa tuntuu olevan lambdojen käytös. Sain eilen molemmat lambdat seilaamaan 0-5v ja Fuel control integrator 1 ja 2 noin -20.
    Tänään lambda 1: 0-5v ja integrator 0+-5(eli normaali?) Lambda 2 taas pysyi 0V.
    Pieni koeajo välissä, nyt lamda 1 pysyy 0V ja lamda 2 0-5V ja integrator 2 n.-16.

    Päästöt myös aivan pielessä HC 380 ja heittelee miten sattuu. Ennen mittausta ajettu kunnolla lämpimäksi. Välillä arvot laskivat melkein sallittuihin ja sitten taas nousivat. Vuosi sitten päästöt olivat hyvät ja auton käytöksessä en ole huomannut mitään muutosta.

    Eli lambdat toimii vähän miten sattuu ja päästöt on ihan yhtä selvät...

    Vinkkejä otetaan vastaan.
    Viittaa vahvasti edelleenkin imuvuotoon, eli mitä ja kuinka noita imuvuotoja on etsitty?

    Comment

    • Rok
      Bimmer Rookie
      • Nov 2014
      • 38
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by Hemi View Post
      Viittaa vahvasti edelleenkin imuvuotoon, eli mitä ja kuinka noita imuvuotoja on etsitty?
      Voi hyvinkin olla imuvuoto.

      Osat, jotka irroitettu ja tutkittu:
      -iso haitariputki
      -letku tyhjäkäyntimoottorille
      -tyhjäkäyntimoottori
      -letku separaattorille+separaattori(kalvo ehjä)+letku öljytikun juureen
      -venttiilikopan tiiviste ok ja ei öljyä tulpan koloissa.
      Suurin osa edellämainituista uusittu 2v sitten. Seuraavaksi vaihtamaan imusarjan tiiviste?

      Tällä hetkellä tyhjäkäynnillä arvot ok. Jos noihin nyt voi edes luottaa.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by Rok View Post
        Voi hyvinkin olla imuvuoto.

        Osat, jotka irroitettu ja tutkittu:
        -iso haitariputki
        -letku tyhjäkäyntimoottorille
        -tyhjäkäyntimoottori
        -letku separaattorille+separaattori(kalvo ehjä)+letku öljytikun juureen
        -venttiilikopan tiiviste ok ja ei öljyä tulpan koloissa.
        Suurin osa edellämainituista uusittu 2v sitten. Seuraavaksi vaihtamaan imusarjan tiiviste?

        Tällä hetkellä tyhjäkäynnillä arvot ok. Jos noihin nyt voi edes luottaa.
        Turha niitä osia nyt on alkaa arpomalla vaihtamaan. Esim. bräkleen suihkimalla saa selviteltyä imuvuotoja. Isommat kuulee ihan moottorin äänestä pienemmät näkee sitten kun testerillä katsoo fuel trim arvoja samalla kun suihkii. Savulla voi myös etsiä imuvuotoja.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Rok
          Bimmer Rookie
          • Nov 2014
          • 38
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Turha niitä osia nyt on alkaa arpomalla vaihtamaan. Esim. bräkleen suihkimalla saa selviteltyä imuvuotoja. Isommat kuulee ihan moottorin äänestä pienemmät näkee sitten kun testerillä katsoo fuel trim arvoja samalla kun suihkii. Savulla voi myös etsiä imuvuotoja.
          Molempia jo kokeiltu tässä muutaman vuoden aikana, eikä ikinä ole noilla selvinnyt mitään. Äsken kokeilin taas suihkutella brake cleaneria ja seurasin Testo:lla arvoja ei mitään vaikutusta.

          Adaptaatio arvojen nollauksen jälkeen ajettu n.80km. Nyt Lambdat menee nätisti(toinen lambda uusi seilaa vähän nopeammin) 0-5V ja korjausarvo -1 - 8. Kun pitää kierrokset 3000rpm arvo laskee n.-30.
          Voiko olla että imupuolen letkujen tarkistuksen yhteydessä joku letku laitettu paremmin kiinni ja imuvuoto korjaantunut tällä esim. tyhjäkäyntimoottori oli vähän hankalasti siellä. Nyt vaan tarvii ajoa, oppiakseen taas "tavoille"? Kuitenkin tuntuu arvot koko ajan parantuvan. Vai tuijotanko noita arvoja liikaa...

          Alkaa vaan mulla keinot loppua ja ajoaika.

          Comment

          • Rok
            Bimmer Rookie
            • Nov 2014
            • 38
            • Uusimaa

            #6
            Kokeillaan vielä kerran, jos löytyisi uusia ideoita. Tällä hetkellä lambdat eivät reagoi lainkaan ja kaikki vikakoodit taas päällä. En ymmärrä mikä voi sotkea tota käytöstä noin pahasti.

            Yksi asia mikä mietityttää on latausjännite 13.23V, joka on liian matala. Ennen ollut yli 14v. Ei kai tolla sitten kuitenkaan mitään vaikutusta kyseiseen ongelmaan. Muut arvot mielestäni ok.
            Auto edelleen "hyytyy" satunnaisesti n.3800rpm kohdalla sekunniksi, kun kiihdyttää kaasu pohjassa.

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Mitkä labdat vaihdetut on merkiltään ja onko OMG liittimellä vai sellainen tarvikeliitin ?

              Comment

              • Rok
                Bimmer Rookie
                • Nov 2014
                • 38
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Mitkä labdat vaihdetut on merkiltään ja onko OMG liittimellä vai sellainen tarvikeliitin ?
                Vain lambda 1 on vaihdettu. Schmiedmanilta ostettu yli vuosi sitten, Hella taisi olla merkiltään. Ainakin kyseiseen autoon tarkoitettu ja ihan samanlaisella liittimellä varustettu, kuin alkuperäinen eli ei tarvinnut modailla mitään. Lambda 2 jännitteet seilaavat vain hiukan hitaammin koska anturi ilmeisesti alkuperäinen. Molemmat kuitenkin toimivat, kun toimivat.

                Comment

                • herja
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 1649

                  #9
                  Bensanpaineensäätimeltä alipaineletku irti ja puhallat siihen kun kone on pois käynnistä, helposti huomaa missä suhisee jos vuotaa. Mulla oli vuoto öljytikun alapään o-renkaassa.
                  Retard Member

                  Comment

                  • Rok
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2014
                    • 38
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by herja View Post
                    Bensanpaineensäätimeltä alipaineletku irti ja puhallat siihen kun kone on pois käynnistä, helposti huomaa missä suhisee jos vuotaa. Mulla oli vuoto öljytikun alapään o-renkaassa.
                    Ei pidä minkäänlaista ääntä. Toi käytös on vaan niin epämääräistä. Välillä näyttäis toimivan hyvin ja välillä taas ei lambdat edes hievahda. Kyllä sen auton käytöksestä jotenkin myös huomaa ettei kaikki ole aina kohdallaan.

                    Comment

                    • juha_s
                      Alueaktiivi
                      • May 2008
                      • 447
                      • Lappeenranta

                      #11
                      Originally posted by Rok View Post
                      Kokeillaan vielä kerran, jos löytyisi uusia ideoita. Tällä hetkellä lambdat eivät reagoi lainkaan ja kaikki vikakoodit taas päällä. En ymmärrä mikä voi sotkea tota käytöstä noin pahasti.

                      Yksi asia mikä mietityttää on latausjännite 13.23V, joka on liian matala. Ennen ollut yli 14v. Ei kai tolla sitten kuitenkaan mitään vaikutusta kyseiseen ongelmaan. Muut arvot mielestäni ok.
                      Auto edelleen "hyytyy" satunnaisesti n.3800rpm kohdalla sekunniksi, kun kiihdyttää kaasu pohjassa.
                      En nyt varmakseni muista mutta eikö näissä tullut noita käynti ongelmia kun akku oli kaput taikka virta ei riittänyt? Mutta selkeä toi nyt on ettei lataa kunnolla jos noinkin alhainen jännite, ettei vaan vaikuttaisi se?

                      Originally posted by Rok View Post
                      Auto myös kiihdyttäessä savuttaa jonkun verran "sinistä" ja kuluttaa öljyä(jos merkitystä).
                      Tämä viittaa siihen rikkinäiseen separaattorin kalvoon, katoin että oli tutkittu. Mutta ilmeisesti avaamalla, sekin voi tietysti hajota jos ei silloin niin myöhemmin.
                      Last edited by juha_s; 19-10-2016, 23:42.
                      F11 535d xDrive M-Sport -13

                      Comment

                      • Rok
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2014
                        • 38
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by juha_s View Post
                        En nyt varmakseni muista mutta eikö näissä tullut noita käynti ongelmia kun akku oli kaput taikka virta ei riittänyt? Mutta selkeä toi nyt on ettei lataa kunnolla jos noinkin alhainen jännite, ettei vaan vaikuttaisi se?



                        Tämä viittaa siihen rikkinäiseen separaattorin kalvoon, katoin että oli tutkittu. Mutta ilmeisesti avaamalla, sekin voi tietysti hajota jos ei silloin niin myöhemmin.
                        Ilmeisesti alkuperäinen laturi alkaa olemaan aika loppu. Mikä ei ole yllätys. Sen vaikutusta auton käytökseen oon koittanu miettiä ja ois hyvä saada täältä jotain faktaa jos sitä löytyy. Ei ole vaan järkeä ostaa uusia osia tämän arvoseen autoon, kun ei tiedä tarkkaa vikaa.

                        Auto veti 3 vuotta sitten huohotinjärjestelmän pahasti tukkoon. Sen jälkeen uusin letkuja, tiivisteitä ym. Avasin just äsken separaattorin toisen kerran ja oli ok. Ei kerää "majoneesiä" mun ajoilla.

                        Ehkä on jäänyt, joku "perus" juttu huomioimatta tai sitten vika ei ole niin yksinkertainen.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by Rok View Post
                          Ilmeisesti alkuperäinen laturi alkaa olemaan aika loppu. Mikä ei ole yllätys. Sen vaikutusta auton käytökseen oon koittanu miettiä ja ois hyvä saada täältä jotain faktaa jos sitä löytyy. Ei ole vaan järkeä ostaa uusia osia tämän arvoseen autoon, kun ei tiedä tarkkaa vikaa.

                          Auto veti 3 vuotta sitten huohotinjärjestelmän pahasti tukkoon. Sen jälkeen uusin letkuja, tiivisteitä ym. Avasin just äsken separaattorin toisen kerran ja oli ok. Ei kerää "majoneesiä" mun ajoilla.

                          Ehkä on jäänyt, joku "perus" juttu huomioimatta tai sitten vika ei ole niin yksinkertainen.
                          Höpö, höpö.
                          Jos tämä ongelma johtuu laturista...a/laturinvalo kyllä palaisi taulussa eikä auto lähtisi edes käymään...ja b/jos ongelma syntyisi silloin kun laturinvalo ei vielä ihan pala, näitä vastaavia ongelmia pitäisi herra Googlen löytää...ehkä miljoonan?

                          Eli ei, unohda nyt kokonaan laturikorjaukset ja keskity itse ongelmaan.
                          Jos huohotin on tosiaan ollut tukossa pahasti, niin se voi olla ”pullauttanut” jonkin tiivisteen ulos vaikka jakopään kopan välistä tms.”vähemmälle huomiolle jääneestä paikasta” ja se löytymätön imuvuoto siis edelleen kummittelee(lähes pakko olla imuvuoto)?

                          Comment

                          • Rok
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2014
                            • 38
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Höpö, höpö.
                            Jos tämä ongelma johtuu laturista...a/laturinvalo kyllä palaisi taulussa eikä auto lähtisi edes käymään...ja b/jos ongelma syntyisi silloin kun laturinvalo ei vielä ihan pala, näitä vastaavia ongelmia pitäisi herra Googlen löytää...ehkä miljoonan?

                            Eli ei, unohda nyt kokonaan laturikorjaukset ja keskity itse ongelmaan.
                            Jos huohotin on tosiaan ollut tukossa pahasti, niin se voi olla ”pullauttanut” jonkin tiivisteen ulos vaikka jakopään kopan välistä tms.”vähemmälle huomiolle jääneestä paikasta” ja se löytymätön imuvuoto siis edelleen kummittelee(lähes pakko olla imuvuoto)?
                            En ole mihinkään laturin korjaamiseen alkamassa, kuten sanoin jo. Niin ja voihan se vuoto olla vielä pahentunut ajan kuluessa. Täytyy jatkaa etsintää nyt, kun on saatu täältä taas motivaatiota.

                            Comment

                            • Rok
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2014
                              • 38
                              • Uusimaa

                              #15
                              Vika näytti olevan "liian" yksinkertainen. Öljynsuodattimen jalan tiiviste oli pettänyt. Sen vaihdon jälkeen ei ole tullut vikakoodeja ja päästöt myös kunnossa. Moottori/vaihdelaatikko toimii pehmeämmin. Olis toi kyllä pitänyt tajuta ja vaihtaa aikoja sitten. En vain ajatellut sillä olevan noin suuri vaikutus. Kiitos hemi öljyvuoto vinkistä

                              Taas kerran saatu päästöt kuriin. Jos sitä vaikka seuraavaksi laittaisi TU-koneisen. Joku näissä vaan jaksaa kiinnostaa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎