Apuja kaivataan vikakoodien selvittämiseen ja päästöt pitäisi myös saada kuriin. Autona E39 523ia 10/96.
INPA antaa seuraavat 3 vikakoodia (aina samoilla rpm):
Fuel trim limit bank 1 ja Fuel trim limit bank 2 (Lähes identtiset arvot)
Error frequency : 7
Logistic counter : 39
Engine speed: 736 rpm
Engine temperature:92.45C
Oxygen sensor heater: 80,94%
Oxygen sensor voltage 1: 0.47V
Air mass flow meter
Error frequency : 28
Logistic counter : 40
Engine speed : 3776rpm
Throttle-valve angle : 58.11
idle adjuster 62.50 %
voltage of the air mass flow meter 4.02V
Imuvuotoja tutkittu tyhjäkäyntimoottorille asti, joka irroitettu. Myös huohotusjärjestelmä, venttiilikopantiiviste ja puolien "kumit" käyty läpi. Reilusti kiihdyttäessä auto tuntuu nykäisevän ennen 4000rpm, josta ilmeisesti tuo Air mass flow meter vikakoodi. Nykäisee myös uudella ilmamassamittarilla. Auto myös kiihdyttäessä savuttaa jonkun verran "sinistä" ja kuluttaa öljyä(jos merkitystä). Ennen imuvuotojen etsimistä katoin INPAlla pitkästä aikaa molemmat lamdat ja ne pysyivät 0V ja integratorit -62. Nopeasti kun painaa tyhjäkäynnillä kaasua ja kierrokset laskevat n.1800rpm auto tärähtää hieman ja lamdat ym. korjausarvot näyttävät hetkellisesti hyviltä.
Oudointa tuntuu olevan lambdojen käytös. Sain eilen molemmat lambdat seilaamaan 0-5v ja Fuel control integrator 1 ja 2 noin -20.
Tänään lambda 1: 0-5v ja integrator 0+-5(eli normaali?) Lambda 2 taas pysyi 0V.
Pieni koeajo välissä, nyt lamda 1 pysyy 0V ja lamda 2 0-5V ja integrator 2 n.-16.
Päästöt myös aivan pielessä HC 380 ja heittelee miten sattuu. Ennen mittausta ajettu kunnolla lämpimäksi. Välillä arvot laskivat melkein sallittuihin ja sitten taas nousivat. Vuosi sitten päästöt olivat hyvät ja auton käytöksessä en ole huomannut mitään muutosta.
Eli lambdat toimii vähän miten sattuu ja päästöt on ihan yhtä selvät...
Vinkkejä otetaan vastaan.
INPA antaa seuraavat 3 vikakoodia (aina samoilla rpm):
Fuel trim limit bank 1 ja Fuel trim limit bank 2 (Lähes identtiset arvot)
Error frequency : 7
Logistic counter : 39
Engine speed: 736 rpm
Engine temperature:92.45C
Oxygen sensor heater: 80,94%
Oxygen sensor voltage 1: 0.47V
Air mass flow meter
Error frequency : 28
Logistic counter : 40
Engine speed : 3776rpm
Throttle-valve angle : 58.11
idle adjuster 62.50 %
voltage of the air mass flow meter 4.02V
Imuvuotoja tutkittu tyhjäkäyntimoottorille asti, joka irroitettu. Myös huohotusjärjestelmä, venttiilikopantiiviste ja puolien "kumit" käyty läpi. Reilusti kiihdyttäessä auto tuntuu nykäisevän ennen 4000rpm, josta ilmeisesti tuo Air mass flow meter vikakoodi. Nykäisee myös uudella ilmamassamittarilla. Auto myös kiihdyttäessä savuttaa jonkun verran "sinistä" ja kuluttaa öljyä(jos merkitystä). Ennen imuvuotojen etsimistä katoin INPAlla pitkästä aikaa molemmat lamdat ja ne pysyivät 0V ja integratorit -62. Nopeasti kun painaa tyhjäkäynnillä kaasua ja kierrokset laskevat n.1800rpm auto tärähtää hieman ja lamdat ym. korjausarvot näyttävät hetkellisesti hyviltä.
Oudointa tuntuu olevan lambdojen käytös. Sain eilen molemmat lambdat seilaamaan 0-5v ja Fuel control integrator 1 ja 2 noin -20.
Tänään lambda 1: 0-5v ja integrator 0+-5(eli normaali?) Lambda 2 taas pysyi 0V.
Pieni koeajo välissä, nyt lamda 1 pysyy 0V ja lamda 2 0-5V ja integrator 2 n.-16.
Päästöt myös aivan pielessä HC 380 ja heittelee miten sattuu. Ennen mittausta ajettu kunnolla lämpimäksi. Välillä arvot laskivat melkein sallittuihin ja sitten taas nousivat. Vuosi sitten päästöt olivat hyvät ja auton käytöksessä en ole huomannut mitään muutosta.
Eli lambdat toimii vähän miten sattuu ja päästöt on ihan yhtä selvät...
Vinkkejä otetaan vastaan.
Comment