Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 iskarien hinnoista ja korjaamoista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thebluenile
    Bimmer Rookie
    • Dec 2013
    • 122
    • Helsinki

    E39 iskarien hinnoista ja korjaamoista

    Menee vaihtoon etupään iskarit. Olen lukenut läpi foorumin topicit asian tiimoilta. Useimmat kuitenkin jo aika vanhoja.

    Bemu oy tarjoaa Monroe-iskareita 180 egen kappalehintaan. Töineen siis koko potti 500.

    Auto-Jerryn kautta saatu KYB-tarjous noin samoilla hinnoilla.

    Bilstein, Sachs, Boge...Monia mielipiteitä mikä paras ja kestävin. Jos vakioalustaan (E39 30i, aut. sedan, vm. 2001) uusia etsii, niin Sachs/Boge lienee varmin. Näihin olen päätymässä, koska etusijalla mukavuus.

    Mikä noissa tarjouksissa ihmetyttää on se, että kun esim. haen KYB:n tuotenumerolla netistä hintaa, niin tarjouksessa mainittu 300 euron parihinta muuttuu alle 200:ksi euroksi.

    Näin paljonko korjaamot ottaa väliä? Muutaman kympin ehkä enemmän maksaisi, mutta nuo erot on jo aika isoja.

    Enkös mä voi vaan suoraan tilata esim. seuraavat:



    Ja maksaa sen 200 asennuksesta. Tulee silti halvemmaksi ja sit saa alleen kaiketi alkuperäisosaa (Sachs?). Bemu Oy pyysi Sachseista yli 200 kpl..

    Vai vertailenko oikeita iskareita ja niiden hintoja toisiinsa?
  • hemppa87
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 58
    • sievi

    #2
    Bilsteinit taisi olla 130e kappale varaosaliikkessä täällä pohjanmaalla:think
    Mb c200cdi '09
    330xd '01
    318is '89

    ex:
    -530da '98
    -Mb c220d '94
    -Mb 190 2.0d '91
    -324td `88
    -320i `85
    -320i `84

    Comment

    • thebluenile
      Bimmer Rookie
      • Dec 2013
      • 122
      • Helsinki

      #3
      Bilsteineja on montaa eri mallia sitäkin. Kuten yllä kirjoitin, ainakin KYB:n osalta sain samalla tuotenumerolla tuon hinnaneron.

      Originally posted by hemppa87 View Post
      Bilsteinit taisi olla 130e kappale varaosaliikkessä täällä pohjanmaalla:think

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Suomessa nyt kaikissa osissa on keskimäärin ihan riistohinnat. Mainitaan nyt vaikka Profiteileltä saa Sachs super touring (eli ne vakio iskarit) ~84€ kappale. Toki tähän tulee postikulut, mutta yleensä viikonloppuisin siellä saa 5-10€ alennuksen tuon hintaisiin tilaukseen, joten postikuluiksi jää ~10-15€. Iskareiden lisäksi kannattaa kyllä vaihdattaa yläpäänlaakerit ja ne pölysuojat. Jos ovat alkuperäiset, niin ovat nekin luultavasti vaihtokunnossa. Ne kannattaa vaihtaa kun menevät samalla työllä ja niiden vaihtaminen jälkikäteen vaatisi taas samat työvaiheet. En oikein usko, että etuiskarien vaihtamisessa menee 2h sellaiselta, jolla on nosturi, kunnon jousipuristin ja kokemusta BMW:n korjaamisesta. Lisäksi harvalla korjaamolla tuntiveloitus on 100€/h (ellei nyt marmoria lasketa), joten luulisi pääsevän kyllä helposti alle 200€ työn osuudella.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • hietase
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 559
          • Espoo

          #5
          Mun kokemus ainakin espoolaisista korjaamoista on se, että joillakin on painettu työn tuntihinta mainosmielessä hyvin alas, jotta saataisiin asiakas sisään. Samalla korjaamo ilmoittaa, ettei se takuusyistä käytä asiakkaan hommaamia varaosia, vaan ostaa ne itse. Niinpä niiden osien hinnassa otetaankin se kate sitten korkojen kera takaisin.

          Eräskin korjaamo ilmoitti tarjouspyynnössään tarvikevaraosan hinnaksi yli 50% korkeamman hinnan, kuin mitä kyseinen alkuperäisosa maksoi Laakkosella . Kun mainitsin kohteliaasti tarjouspyynnön varaosan hinnasta, vastuu sysättiin tukkurille...

          Comment

          • MaxSound
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2009
            • 255
            • Kajaani

            #6
            Paikallinen varaosaliike teki tarjouksen sportti-ilmaperäisen toukan takaiskareista. Sachsit 280€ / kpl

            Ebay auki, ja samalla osanumerolla Sachsit 118€/kpl Viikossa olivat kotona. Yli 300€ säästöä Saksasta tilaamalla, kyllä tuolla hintaerolla malttoi viikon odotella.


            Sachs on hyväksi todettu etuiskarinakin, M-Sportti alustalla olevassakin oikein mukavat.
            E39 525DA Touring -01, 540tkm

            Comment

            • hietase
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 559
              • Espoo

              #7
              Mielenkiinnosta kysyn, mistä sait Sachs Advantaget sportti-ilmaperäiseen touringiin tuohon hintaan? Itse etsin vuosi sitten aika pitkään ja hartaasti. Tuolloin halvin hinta minkä Saksasta löysin oli 223 euroa kpl.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by hietase View Post
                Mielenkiinnosta kysyn, mistä sait Sachs Advantaget sportti-ilmaperäiseen touringiin tuohon hintaan? Itse etsin vuosi sitten aika pitkään ja hartaasti. Tuolloin halvin hinta minkä Saksasta löysin oli 223 euroa kpl.
                Onkos Sachs Advantage iskareita edes tarjolla touringin ilmaperään? Ainakaan Sachs luettelosta en moisia löytänyt tourinkiin. Löytyy kyllä madalletulle ilmaperälle Super touring iskarit ja näyttää profiteilellä olevan 114€/kpl. Normi ilmaperälle Super touring 96€/kpl.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • MaxSound
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2009
                  • 255
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by RealOEM.com

                  For vehicles with

                  Self-levelling suspension
                  and
                  Sport susp.+low-slung+ride-height ctrl.

                  S220A=Yes

                  S227A=Yes

                  Shock absorber, rear 33521094057
                  Real OEM antoi osanumeroksi tuollaisen.

                  Sillä ebaystä katsottuna: http://www.ebay.de/itm/SACHS-Stosdam...wAAOSwHQ9WYU~d


                  OE-Nummer BMW 33 52 1 094 057
                  Enpä muista oliko juuri tuo myyjä, mutta osanumerolla tilasin ja hyvin toimivat
                  E39 525DA Touring -01, 540tkm

                  Comment

                  • PacoCrunz
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2016
                    • 82
                    • Vantaa

                    #10
                    Itse tilasin Schmiedmannilta käytetyt tolpat eteen. Eli siis iskarit, jouset ja ylätukilaakerit kasattuna pakettina. Koko setti maksoi kaikkineen alle 200€. Iskarit olivat suhteellisen uuden näköiset kaasu-Boget. Auto on 1998 vm 520i ja ajattelin etten raaski uusista osista maksaa kiskurihintaa. Olisi tosiaan kannattanut vaihtaa jouset ja ylätukilaakerit alunperinkin myös. Olen kyllä tyytyväinen lopputulokseen, vaikka kyllä jännitti, että onko käytetyt osat ihan paskat. Mutta tuskin liike uskaltaisi edes myydä paskaa. Asennuksen hoidin itse kaverin kanssa. Kolme tuntia meillä meni hyvillä vehkeillä, koska yksi mutteri jumitti, minkä takia meni tunti ekstraa. Liikkeessä veikkaisin asennushinnaksi 200€ halvimmillaan.
                    E60 523ia M-sport -06' @ E85, Stage2 & Xhp
                    Ex: E39 520i Sedan -99'

                    Comment

                    • thebluenile
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2013
                      • 122
                      • Helsinki

                      #11
                      Kiitos vinkistä.

                      Kävin keskustelua yhden liikkeen kanssa ja hänen mielestään korjaamot laskuttavat siitä, että antavat takuun asennuskelle ja osille. Tämä tarkoittanee sitä, että vanhat otetaan pois ja uudet laitetaan alle veloituksetta.

                      Vaikka netistäkin takuu on voimassa, niin nuo vaihtohommat taitaa mennä omaan piikkiin..

                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Suomessa nyt kaikissa osissa on keskimäärin ihan riistohinnat. Mainitaan nyt vaikka Profiteileltä saa Sachs super touring (eli ne vakio iskarit) ~84€ kappale. Toki tähän tulee postikulut, mutta yleensä viikonloppuisin siellä saa 5-10€ alennuksen tuon hintaisiin tilaukseen, joten postikuluiksi jää ~10-15€. Iskareiden lisäksi kannattaa kyllä vaihdattaa yläpäänlaakerit ja ne pölysuojat. Jos ovat alkuperäiset, niin ovat nekin luultavasti vaihtokunnossa. Ne kannattaa vaihtaa kun menevät samalla työllä ja niiden vaihtaminen jälkikäteen vaatisi taas samat työvaiheet. En oikein usko, että etuiskarien vaihtamisessa menee 2h sellaiselta, jolla on nosturi, kunnon jousipuristin ja kokemusta BMW:n korjaamisesta. Lisäksi harvalla korjaamolla tuntiveloitus on 100€/h (ellei nyt marmoria lasketa), joten luulisi pääsevän kyllä helposti alle 200€ työn osuudella.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by thebluenile View Post
                        Kiitos vinkistä.

                        Kävin keskustelua yhden liikkeen kanssa ja hänen mielestään korjaamot laskuttavat siitä, että antavat takuun asennuskelle ja osille. Tämä tarkoittanee sitä, että vanhat otetaan pois ja uudet laitetaan alle veloituksetta.

                        Vaikka netistäkin takuu on voimassa, niin nuo vaihtohommat taitaa mennä omaan piikkiin..
                        Netin osien kanssa toki menee omaan piikkiin vaihdot. Kannattaa sitten muistaa, että tarvikeosilla on vain vuoden takuu joten vuoden jälkeen artisti maksaa jokatapauksessa. Mikäli sinne vaihdetaan vain iskarit, niin jos vaikka yläpäänlaakeri alkaa ääntämään tuon vuoden aikana, niin se ei mene takuuseen koska sitä ei vaihdettu. Takuulla ei tälläisissä rempoissa ole suurta merkitystä, kun esim iskarin päästäessään mehut pihalle ei tule muuta vahinkoa. Otetaan toiseksi esimerkiksi moottorin jakopään laitto, tässä takuulla on mielestäni todella suuri merkitys, koska sen pettäessä menee monesti koko moottori vaihtoon.

                        Jokainen tekee toki omat päätöksensä, itse tilaisin iskarit & yläpään laakerit saksasta ja vaihdattaisin ne jollain ns. nyrkkipajalla. Tähän homman ei tarvita merkkikohtaista osaamista/erikoistyökaluja, joten onnistuu missä tahansa, missä osataan autoja korjata. Tässä kohtaa voi mielestäni hyvin säästää autoilun kuluissa, jos haluaa. Monissa muissa rempoissa kuten huohotin, edellä mainittu jakopää jne. en lähtisi säästelemään, koska säästöstä voi tulla hyvin kallis. En toki tiedä mikä Helsingissä on ns. nyrkkipajan tuntiveloitus, mutta tuskin se sielläkään yli 90€/h on. Iskarit 84€/kpl (168€)+ postit 10€+ asennus 2h á 90 € = 360€. Teetti sen vaihdon miten tahansa, niin vaihdattaisin ne iskarin yläpäät samalla kertaa, ettei niiden takia olla lähiaikoina uudestaan purkamassa.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • hietase
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2012
                          • 559
                          • Espoo

                          #13
                          MaxSound ja HTK12 ovat oikeassa, muistin väärin. Tuo Sachsin varaosanumero 311952 on oikea sportti-ilmaperäiseen touringiin ja iskarin tyyppi on netin mukaan Super touring. Löysin vanhan kuitinkin, jossa hinta oli tismalleen tuo 118 euroa kpl.

                          Comment

                          • thebluenile
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2013
                            • 122
                            • Helsinki

                            #14


                            Nämä lienee oikeat iskarit. Mitkä ne yläpään laakerit on saksaks? Ajattelin, että zubehör linkin takaa löytyisi jotain sopivaa, mutta sielä löytyi jotain kumihattuja..

                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Netin osien kanssa toki menee omaan piikkiin vaihdot. Kannattaa sitten muistaa, että tarvikeosilla on vain vuoden takuu joten vuoden jälkeen artisti maksaa jokatapauksessa. Mikäli sinne vaihdetaan vain iskarit, niin jos vaikka yläpäänlaakeri alkaa ääntämään tuon vuoden aikana, niin se ei mene takuuseen koska sitä ei vaihdettu. Takuulla ei tälläisissä rempoissa ole suurta merkitystä, kun esim iskarin päästäessään mehut pihalle ei tule muuta vahinkoa. Otetaan toiseksi esimerkiksi moottorin jakopään laitto, tässä takuulla on mielestäni todella suuri merkitys, koska sen pettäessä menee monesti koko moottori vaihtoon.

                            Jokainen tekee toki omat päätöksensä, itse tilaisin iskarit & yläpään laakerit saksasta ja vaihdattaisin ne jollain ns. nyrkkipajalla. Tähän homman ei tarvita merkkikohtaista osaamista/erikoistyökaluja, joten onnistuu missä tahansa, missä osataan autoja korjata. Tässä kohtaa voi mielestäni hyvin säästää autoilun kuluissa, jos haluaa. Monissa muissa rempoissa kuten huohotin, edellä mainittu jakopää jne. en lähtisi säästelemään, koska säästöstä voi tulla hyvin kallis. En toki tiedä mikä Helsingissä on ns. nyrkkipajan tuntiveloitus, mutta tuskin se sielläkään yli 90€/h on. Iskarit 84€/kpl (168€)+ postit 10€+ asennus 2h á 90 € = 360€. Teetti sen vaihdon miten tahansa, niin vaihdattaisin ne iskarin yläpäät samalla kertaa, ettei niiden takia olla lähiaikoina uudestaan purkamassa.

                            Comment

                            • MaxSound
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2009
                              • 255
                              • Kajaani

                              #15
                              https://profiteile.de/federbeinstuet...1-35?tid=15271?
                              E39 525DA Touring -01, 540tkm

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎