Announcement

Collapse
No announcement yet.

530ia kone hajosi! (M54B30)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jube
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 9636
    • ...

    #16
    Originally posted by S.P.R View Post
    Voiko tosiaan olla mahdollista, että mekaanista vauriota ei oikeastaan ole?
    Kyllä voi olla!
    Näillä mennään:
    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
    MB c124 230CE -90 "Badboy"
    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

    Comment

    • Nuuskis
      BTCF Member
      • Sep 2007
      • 99
      • Kuortane

      #17
      Omasta m54b52 meni kans aikoinaaan öljyt mäntien päälle, vauhtia ei toki ollut kuin 30kmh sillä hetkellä, kun tuon teki. moottori oli totaalisen jumissa, muttei kuitenkaan hajottanut mitään. Ainoastaan uudet huohottimen osat letkuineen paikoille, öljyt pois sylintereistä ja kovaa ajoa.
      Vaikka siellä olisi kuinka uudet huohottimen osat ne voivat siltikin jäätyä, lyhyet ajot --> moottori ei lämpene kunnolla ja pakkaset tuon enimmäkseen aiheuttaa.
      Ite irrotan venakopasta tuon yhden huohotinletkun talveksi, niin että pysyy alipaineen avulla kuitenkin paikoillaan. Ja pahvia/ jotain muuta munuaisten taakse suojaksi.
      Last edited by Nuuskis; 16-12-2016, 13:20.
      E39 525i -01

      Comment

      • Tonton
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 9101
        • Raisio

        #18
        Ja nyt kun siellä on nestettä männän päällä niin ei saa yrittää väkisin pyörittää, menee kanki solmuun tai tulee muuta mekaanista vauriota
        sigpic
        M-B Vito -22
        Transit Custom -18
        Yamaha vx ho cruiser -22
        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
        [email protected]

        Comment

        • Ccccc
          Bimmer Rookie
          • Nov 2015
          • 112
          • Valkeakoski

          #19
          Ajatko paljon pätkäajoa? Mitkä öljyt koneessa on?
          Työkalut M47 dampperin vaihtoon
          INPA ISTA

          Comment

          • S.P.R
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1009
            • Oulu area

            #20
            Originally posted by Ccccc View Post
            Ajatko paljon pätkäajoa? Mitkä öljyt koneessa on?
            Täällä foorumilla kehutut teboilit on/oli koneessa ja työmatka on 30km suuntaansa. Eli ei oikeastaan ole pätkäajoa. Työpaikalla auto on aina lämmityksessä ja tolppa pätkii sähköä jotenkin lämpötilan mukaan - voikohan tuolla olla merkitystä? Mistähän sinne öljyn sekaan olisi kertynyt sitä vettä?

            Comment

            • hietase
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 559
              • Espoo

              #21
              Originally posted by S.P.R View Post
              Täällä foorumilla kehutut teboilit on/oli koneessa ja työmatka on 30km suuntaansa. Eli ei oikeastaan ole pätkäajoa. Työpaikalla auto on aina lämmityksessä ja tolppa pätkii sähköä jotenkin lämpötilan mukaan - voikohan tuolla olla merkitystä? Mistähän sinne öljyn sekaan olisi kertynyt sitä vettä?
              Voisiko kondensoitua vettä öljytilaan isompia määriä tuon jatkuvan pätkittäisen lämmityssyklin johdosta?

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #22
                Originally posted by hietase View Post
                Voisiko kondensoitua vettä öljytilaan isompia määriä tuon jatkuvan pätkittäisen lämmityssyklin johdosta?
                Tää tuli mullekkin mieleen jos syklejä on koko 8h työpäivän ajan.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • BMW_Harrastaja
                  BTCF Member
                  • Dec 2012
                  • 819
                  • Oulu area

                  #23
                  Tuntuu melko kaukaa haetulta. En oikein jaksa uskoa, että lämpötila seilaa niin paljon, että kondesoitumista tapahtuisi merkittävästi enemmän, kuin normaalisti kuuman koneen jäähtyessä.
                  BMW driver and owner since 2000.

                  Comment

                  • Risto113
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1204
                    • GrassLake

                    #24
                    Tuskin ne öljyt tosiaan niin kuumana käy, että juuri kosteutta kerää sen takia.
                    Siis liittyen sykliseen lämmitykseen...

                    Huonoa tuuria vaan.

                    otithan yhteyttä huoltoon, etteivät pura sitä ennenaikojaan, ja yrittävät ensin putsauksella (ja ehkä huohottimen uusimisella)?

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #25
                      Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                      Tuntuu melko kaukaa haetulta. En oikein jaksa uskoa, että lämpötila seilaa niin paljon, että kondesoitumista tapahtuisi merkittävästi enemmän, kuin normaalisti kuuman koneen jäähtyessä.
                      Kuuma kone ei jäähdy tyyliin 10 kertaa 8h aikana kastepisteen rajoissa.
                      Tämä siis vain pahin mahdollinen skenaario.
                      Lohkolämmitin/säteilylämmitin kun ei kuitenkaan lämpöjä kovin ylös edes nosta ja huonolla tuurilla pyörii just kastepisteessä.
                      Tällöinhän kosteutta on mahdollista kertyä lohkon sisäpintoihin.

                      Mutta onhan se utopististä, muttei silti mahdotonta oikeissa olosuhteissa.
                      Last edited by jannmann; 16-12-2016, 20:45.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3598
                        • Raisio

                        #26
                        Toi bemarin käyttämä putkieristus ei oo paras tapa ehkäistä jäätymistä, lisäksi osilla jo ikää 6-7 vuotta ja nyt näin älyttömän kosteaa ilmaa.

                        Parempi tapa laittaa keulan aukkoja umpeen, esim ne munuaiset. Konehuoneeseen menee tällöin kylmää ilmaa vähemmän ja koko konehuoneen lämpötila nousee eikä jäätymistä enää tapahdu ellei osat ole jo valmiiksi puolitukossa.
                        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                        Comment

                        • 205/65-15H
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1422

                          #27
                          Ja tosiaan öljyn merkillä on väliä. Omassa oli Saksan päässä ostohetkellä majoneesia korkissa ja öljytikussa. Vaihdoin öljyt Castroliin, majoneesit hävisi ja öljynkulutus tippui, lisäystarve nykyisin 1litra/10tkm. Huohotinsysteemi Saksan orkkis (16 vuotta), kuskin puolen munuainen tukossa talvella, öljyillä ajan n. 15tkm/2 vuotta, päivittäinen ajo ollut motaria lokakuusta alkaen 20km suunta etelärannikolla, lämpötila ollut nollan molemmin puolin, auto aina käyntiin pihalta ilman mitään esilämmitystä, ei ongelmia toistaiseksi.

                          Ajatuksena on ollut teettää huohotinremppa jo vuosia, mutta näkyvän majoneesin puute ja kaulan tukkiminen ovat lykänneet päätöstä. Maksan osat ja korvauksen työstä jos löytyy kiinostusta ja tilat tehdä remppa pääkaupunkiseudulla, samalla vois tutkia vanhojen osien kunnon ja dokumentoida foorumille. Privaa saa laittaa.
                          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                          Ioniq5 AWD -22
                          Leaf 40kwh -18

                          Comment

                          • S.P.R
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1009
                            • Oulu area

                            #28
                            Päivitystä topicin aloitukseen; Auto on taas ajossa. Homma meni niin kuin täällä ennakoitiin. Ylimääräiset öljyt pois koneesta ja kone käyntiin järkyttävän savupilven kera. Siitä se sitten pikkuhiljaa tokeni. Autoon ei ole vielä vaihdettu mitään muuta kuin uudet öljyt. Käynti on hyvä kaikin puolin, joten huohotin on varmaan ehjä? Onko sitä nyt tarvetta vaihtaa tai edes putsata? Autolla on ajettu vasta noin 100km ja keltainen moottorinvikavalo on syttynyt kahdesti. Molempia lambdoja herjasi. Voisiko tuo johtua vain putkistossa vielä olevasta öljystä?

                            Comment

                            • MaxSound
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2009
                              • 255
                              • Kajaani

                              #29
                              Ajele ihan reilusti ja katso loppuuko vikavalon oireilu. Jos palaa vielä jonkun 1000km ajon jälkeen niin sitten lambdaa ja katteja tutkimaan. Melkoisen öljykylvynhän ne on nyt saaneet

                              Minä uusisin ne huohottimen osat varmuudenvuoksi ettei ongelma toistuisi.
                              E39 525DA Touring -01, 540tkm

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                #30
                                Originally posted by S.P.R View Post
                                Päivitystä topicin aloitukseen; Auto on taas ajossa. Homma meni niin kuin täällä ennakoitiin. Ylimääräiset öljyt pois koneesta ja kone käyntiin järkyttävän savupilven kera. Siitä se sitten pikkuhiljaa tokeni. Autoon ei ole vielä vaihdettu mitään muuta kuin uudet öljyt. Käynti on hyvä kaikin puolin, joten huohotin on varmaan ehjä? Onko sitä nyt tarvetta vaihtaa tai edes putsata? Autolla on ajettu vasta noin 100km ja keltainen moottorinvikavalo on syttynyt kahdesti. Molempia lambdoja herjasi. Voisiko tuo johtua vain putkistossa vielä olevasta öljystä?
                                Huohotin on niin halpa, että kannattaa uusia kaikkien letkujen kera. Kannattaa myös öljytikku ja sen sivuhaara puhdistaa. Ei iso homma.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎