Announcement

Collapse
No announcement yet.

530ia kone hajosi! (M54B30)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S.P.R
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1009
    • Oulu area

    530ia kone hajosi! (M54B30)

    Moottoritiellä auto heitti sankan savupilven pakoputkesta ja kun tajusin mistä se tuli niin auto sammui. Rullailin tien poskeen vaurioita ihmettelemään. Öljytikku ei kastanut ja pakoputki ihan öljyinen - siinä vaiheessa alkoi hymy hyytymään.

    Auto on nyt korjaajalla, joka tuumasi että on varmaan huotinjärjestelmästä jokin paikka jäätynyt ja sitten imusarjan kautta öljyt koneeseen. Jako sitten ilmeisesti pompannut ja männät tehneet tuttavuutta venttiilien kanssa. Kone ei kuitenkaan jumissa. Kantta ei vielä ole ehditty irroittaa. Miltä tällainen kuulostaa, millainen täystuho on odotettavissa? Kannattaako kansi rempata vai ostaa uusi kansi vai peräti koko kone?

    Huohotin letkuineen on vaihdettu eristettyyn malliin 6-7 vuotta sitten, mutta se ei näköjään riittänyt estämään katastroofia. Korjaaja sanoi, että öljy oli ollut vetisen näköistä, vaikka on vaihdettu vuosittain 15tkm välein.
  • Timbe]
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2007
    • 522
    • K-S

    #2
    Eiköhän siinä ole huohotin jäätynyt. Ennen suurempaa remonttia kannattaa tarkistaa tulpankolot ja onko männän päälle päässyt öljyä. Aika usein näissä tapauksissa selviää pienellä remontilla. Koko koneen/kannen vaihto on se viimeinen vaihtoehto mikäli siellä on oikeastikkin päässyt männät ja venat ottamaan yhteen.
    Last edited by Timbe]; 16-12-2016, 09:43.

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7394
      • Oulu

      #3
      Aiemmista jutuista jäänyt omaan päähän mielikuva, että huohottimen jäätyminen on todennäköisintä silloin kun on pakkasta vähän enemmän, mutta sulla siis jäätyi vaikka on ollu jo muutaman päivän lähes nollakelit Oulussa?
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #4
        Vaihda nyt ekaks korjaajaa jos teoriat on noin villejä..
        Aprilia RSV4

        Comment

        • S.P.R
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1009
          • Oulu area

          #5
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Aiemmista jutuista jäänyt omaan päähän mielikuva, että huohottimen jäätyminen on todennäköisintä silloin kun on pakkasta vähän enemmän, mutta sulla siis jäätyi vaikka on ollu jo muutaman päivän lähes nollakelit Oulussa?
          Taisi olla -5'C luokkaa kun tämä tapahtui. Sitä ennenhän oli pari päivää lauhaa muistaakseni.

          Ei vielä trollata korjaajaa kun olen itse saattanut ymmärtää lausunnot puhelimessa ihan väärin
          jannmann, mikä olisi parempi/oikeampi teoria?

          Onko tuon jäätymisen lisäksi mitään muuta mikä olisi tämän voinut aiheuttaa?
          Ilmeisesti nyt se kansi irti heti kun ehtii ja siitä eteenpäin? Tien poskessa yritin kerran startata, mutta ei kone pyörähtänyt ainakaan sillä hetkellä.

          Comment

          • Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1204
            • GrassLake

            #6
            No ei.
            Ei kantta irti, missään tapauksessa ennekuin on varmaa että se tarvitsee ottaa irti.
            Perus painemittaukset, ja jos ok, niin uusilla öljyillä ja huohotusromppeilla kasaan ja käyntiin.

            EDIT: jos kone ei tosiaan startilla pyöri, niin tilanne voi olla eri.
            Siltikin, puristuspaine- ja ohivuotomittauksilla liikkeelle ennenkuin kannepultin päähän työkalua sovittaa.
            Tai muulla keinoin varmistaa että venttiilikoneistossa on vikaa (tai kanki mutkalla).

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3447
              • Janakkala

              #7
              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Aiemmista jutuista jäänyt omaan päähän mielikuva, että huohottimen jäätyminen on todennäköisintä silloin kun on pakkasta vähän enemmän, mutta sulla siis jäätyi vaikka on ollu jo muutaman päivän lähes nollakelit Oulussa?
              Korjataan tuota päähän pinttymää
              Huohottomien jäätyminen on toden näköisempää juurikin nollakelin tuntumassa / pienessä pakkasessa jolloin ilman kosteus on suuri. Kovassa pakkasessa ilma on kuivaa ja jäätymiset vähenee.
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #8
                Originally posted by S.P.R View Post
                Taisi olla -5'C luokkaa kun tämä tapahtui. Sitä ennenhän oli pari päivää lauhaa muistaakseni.

                Ei vielä trollata korjaajaa kun olen itse saattanut ymmärtää lausunnot puhelimessa ihan väärin
                jannmann, mikä olisi parempi/oikeampi teoria?

                Onko tuon jäätymisen lisäksi mitään muuta mikä olisi tämän voinut aiheuttaa?
                Ilmeisesti nyt se kansi irti heti kun ehtii ja siitä eteenpäin? Tien poskessa yritin kerran startata, mutta ei kone pyörähtänyt ainakaan sillä hetkellä.
                Kone ei pyöri koska siellä on nestepuristus johtuen imusarjasta sylinteriin valuneesta öljystä..

                Nyt ekana tulpat irti ja imemään suurimmat öljyt pois sylintereistä ja sitten startilla koneen pyöritystä. Mahdollisesti vielä imusarjan puhdistus( tätä en ite tehnyt) sitten yleinen tarkistus onko venakopan tiivisteet vielä paikoillaan ettei paine ole pullauttanut niitä ja sama tarkistus kaikkiin huohottimiin liittyviin letkuihin.
                Jos kaikki ok niin uudet halvat tulpat koneeseen ja käynnistys yritys. Savua tulee taatusti helvetisti, mutta rauhoittuu pian. Hivenen ajoa että savutus loppuu ja sitten uudet paremmat tulpat kiinni ja kaikki normaalisti.

                Ediittiä, tietysti uudella huohottimella kasaan
                Aprilia RSV4

                Comment

                • S.P.R
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 1009
                  • Oulu area

                  #9
                  Originally posted by Risto113 View Post
                  No ei.
                  Ei kantta irti, missään tapauksessa ennekuin on varmaa että se tarvitsee ottaa irti.
                  Perus painemittaukset, ja jos ok, niin uusilla öljyillä ja huohotusromppeilla kasaan ja käyntiin.

                  EDIT: jos kone ei tosiaan startilla pyöri, niin tilanne voi olla eri.
                  Siltikin, puristuspaine- ja ohivuotomittauksilla liikkeelle ennenkuin kannepultin päähän työkalua sovittaa.
                  Tai muulla keinoin varmistaa että venttiilikoneistossa on vikaa (tai kanki mutkalla).
                  Kone nyt siinä tilassa, että pyörii vain vähän matkaa molempiin suuntiin.. ei ilmeisesti voi paineita mitata?

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    #10
                    Originally posted by S.P.R View Post
                    Kone nyt siinä tilassa, että pyörii vain vähän matkaa molempiin suuntiin.. ei ilmeisesti voi paineita mitata?
                    tulpat irti ja öljyt pois mukeista. Jos sitten alkaa pyörimään niin ollaan tod näk voiton puolella. (eri mukeissa eri täyttöasteella öljyä -> voi pyöriä pikkasen)
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • Paabo
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 4322
                      • Lapinlahti City

                      #11
                      Aikoinaan itselle sama homma tapahtunut, vitutti niin paljon että ajoin savuttaen 3.5km kotia. Vuorokaudeks lämpimään halliin, uudet öljyt sisään ja puoli tuntia rajoitinta sivuteillä. Kovaa ajoa. Jos kone pyörii ja lähtee käymään niin muutaman tonnin auton takia turha stressata.
                      E39 M5

                      Comment

                      • S.P.R
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1009
                        • Oulu area

                        #12
                        Originally posted by jannmann View Post
                        Kone ei pyöri koska siellä on nestepuristus johtuen imusarjasta sylinteriin valuneesta öljystä..

                        Nyt ekana tulpat irti ja imemään suurimmat öljyt pois sylintereistä ja sitten startilla koneen pyöritystä. Mahdollisesti vielä imusarjan puhdistus( tätä en ite tehnyt) sitten yleinen tarkistus onko venakopan tiivisteet vielä paikoillaan ettei paine ole pullauttanut niitä ja sama tarkistus kaikkiin huohottimiin liittyviin letkuihin.
                        Jos kaikki ok niin uudet halvat tulpat koneeseen ja käynnistys yritys. Savua tulee taatusti helvetisti, mutta rauhoittuu pian. Hivenen ajoa että savutus loppuu ja sitten uudet paremmat tulpat kiinni ja kaikki normaalisti.

                        Ediittiä, tietysti uudella huohottimella kasaan
                        Voiko tosiaan olla mahdollista, että mekaanista vauriota ei oikeastaan ole?

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          #13
                          Originally posted by S.P.R View Post
                          Voiko tosiaan olla mahdollista, että mekaanista vauriota ei oikeastaan ole?
                          Voi hyvinkin olla että selviät säikähdyksellä kuten minäkin aikoinaan.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • peltone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 8092
                            • Willähde

                            #14
                            Originally posted by jannmann View Post
                            Voi hyvinkin olla että selviät säikähdyksellä kuten minäkin aikoinaan.
                            Juurikin näin.

                            Varmasti mukava saada tuollaset diagnoosit
                            E30 316 -87
                            E91 325i -06
                            E61 530d -06
                            F10 520d -14
                            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                            Comment

                            • S.P.R
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2003
                              • 1009
                              • Oulu area

                              #15
                              Originally posted by peltone View Post
                              Juurikin näin.

                              Varmasti mukava saada tuollaset diagnoosit
                              Voi pojat! Iso kiitos diagnoosista (jannmann ja muut) jos näin sattuisi olemaan!
                              Toivotaan parasta!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎