Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530dA -03 tehot kadoksissa alle 3000rpm (UPDATE: Vieläkin laiskuutta)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -CMS-
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 84
    • Helsinki

    E39 530dA -03 tehot kadoksissa alle 3000rpm (UPDATE: Vieläkin laiskuutta)

    Autosta vaikuttaisi olevan tehot+väännöt kateissa alle 3000 kierroksen. Normaali teho tuntuu iskevän vasta 3000 kierroksen kieppeillä. Automaattiboksilla moottoritienopeuksissa laite tiputtaa vaihdetta pienimmässäkin ylämäessä, jotta jaksaa puskea eteenpäin. Apua tarvittaisiin vian paikallistamiseen

    Epäilin alkuun vian aiheuttajaksi MAF:ia, joten irroitin piuhan, mutta ei vaikutusta. Otin vielä varmuudeksi MAF:in irti ja putsasin CRC:n tökötillä - ei apua.

    Normaalisti turbosta kuuluu jo matalemmilla kierroksilla selkeä vihellys/ilmavirran ääni, mutta nyt tuo ääni on kateissa. Pientä vinkumista on kuultavissa lähellä kerroslukumaksimia.

    Voiko siis kokonaan rikki mennyt MAF johtaa siihen, että tuo normaali turbon vihellys ei kuulu? Ehdin tilamaan uuden Boschin MAF:in Saksasta, joten palautan sen, jos vika on jossain muualla.

    Muissa threadeissä vastaavan ongelman aiheuttajaksi veikattiin mm. turbon alipaineletkun halkeamista tai ahtopainemittarin vikaa. Sopiiko tuo vihellyksen puute näihin vikoihin? Ovatko nämä ns. taviksen tarkistettavissa/korjattavissa, vai meneekö huoltoliikkeen puolelle? Miten tuohon hommaan kannattaa ryhtyä?

    Auto on siisti, mutta pitkän seisotuksen jäljiltä kuntoon laitettavaa riittää. Eniten huolestuttaa esim. turbon tai vaihdelaatikon lahoaminen, joka muiden uusimiskustannusten kanssa tekee tästä projektista turhan kalliin ("Myydään 530d varaosiksi" -ilmoitusta odotellessa )
    Last edited by -CMS-; 27-04-2017, 12:17.
    Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
    Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
    sigpic
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Tuo turbon alipaineletku on oikein hyvä kohta tarkistaa. On ihan tavallista letkua ja vaihtohomma ei ole mikään taikatemppu.

    Omasta 525d:stä se halkesi ja auto oli juuri tuollainen alle 3000rpm. Ahdot kun puuttuvat Ilman alipainetta ennen 3000rpm aikalailla kokonaan. Luonnollisesti silloin ei paljon myöskään ahdin vihellä.
    Last edited by Muurahainen; 12-04-2017, 20:51.

    Comment

    • make2929
      Bimmer Rookie
      • Feb 2012
      • 92
      • etelä-pohjanmaa

      #3
      Originally posted by -CMS- View Post
      Autosta vaikuttaisi olevan tehot+väännöt kateissa alle 3000 kierroksen. Normaali teho tuntuu iskevän vasta 3000 kierroksen kieppeillä. Automaattiboksilla moottoritienopeuksissa laite tiputtaa vaihdetta pienimmässäkin ylämäessä, jotta jaksaa puskea eteenpäin. Apua tarvittaisiin vian paikallistamiseen

      Epäilin alkuun vian aiheuttajaksi MAF:ia, joten irroitin piuhan, mutta ei vaikutusta. Otin vielä varmuudeksi MAF:in irti ja putsasin CRC:n tökötillä - ei apua.

      Normaalisti turbosta kuuluu jo matalemmilla kierroksilla selkeä vihellys/ilmavirran ääni, mutta nyt tuo ääni on kateissa. Pientä vinkumista on kuultavissa lähellä kerroslukumaksimia.

      Voiko siis kokonaan rikki mennyt MAF johtaa siihen, että tuo normaali turbon vihellys ei kuulu? Ehdin tilamaan uuden Boschin MAF:in Saksasta, joten palautan sen, jos vika on jossain muualla.

      Muissa threadeissä vastaavan ongelman aiheuttajaksi veikattiin mm. turbon alipaineletkun halkeamista tai ahtopainemittarin vikaa. Sopiiko tuo vihellyksen puute näihin vikoihin? Ovatko nämä ns. taviksen tarkistettavissa/korjattavissa, vai meneekö huoltoliikkeen puolelle? Miten tuohon hommaan kannattaa ryhtyä?

      Auto on siisti, mutta pitkän seisotuksen jäljiltä kuntoon laitettavaa riittää. Eniten huolestuttaa esim. turbon tai vaihdelaatikon lahoaminen, joka muiden uusimiskustannusten kanssa tekee tästä projektista turhan kalliin ("Myydään 530d varaosiksi" -ilmoitusta odotellessa )
      Täsmällee sama ongelma oli omas autos, alipaineletkussa ihan mitätön reikä,lähtee ahtopaineen säätimeltä ja,menee imusarjan alle, toisen kerran vika löytyi vaikka egr oli tulpattu lätkällä ja egr letku ruuvilla,nii vasta kun ruuvi tukittiin kantaa myöden letkuun alkoi vetoja löytyä. mitätön alipaine vuoto ,vaikuttaa alavääntöön todella paljon.

      Comment

      • -CMS-
        BTCF Member
        • Jan 2008
        • 84
        • Helsinki

        #4
        Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta mikä näistä letkuista kannattaa tarkastaa?

        http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_2337

        Vielä tyhmempi jatkokysymys: mistä kohtaa konetilasta löydän tuon kohdan?
        Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
        Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
        sigpic

        Comment

        • make2929
          Bimmer Rookie
          • Feb 2012
          • 92
          • etelä-pohjanmaa

          #5
          Originally posted by -CMS- View Post
          Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta mikä näistä letkuista kannattaa tarkastaa?

          http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_2337

          Vielä tyhmempi jatkokysymys: mistä kohtaa konetilasta löydän tuon kohdan?
          Mulla oli tuo kellolta ahtopaineen säätimelle oleva letku rikki sekä alipainesäiliöltä joka menee imusarjan alle

          Apukuskin puolelta löydät "on koneen alla"

          Comment

          • hietase
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 559
            • Espoo

            #6
            Originally posted by -CMS- View Post
            Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta mikä näistä letkuista kannattaa tarkastaa?

            http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_2337

            Vielä tyhmempi jatkokysymys: mistä kohtaa konetilasta löydän tuon kohdan?
            Oma ehdotukseni on, että laitat kerralla kaikki ahtimeen liittyvät letkut uusiksi. Jos niistä yksi on nyt rikki, seuraava on jo nurkana takana. Tuskin ovat kalliita eikä raha ole hukkaan heitetty.

            Äläkä säästä klemmareissa, vaan satsaa laatuun.

            Comment

            • -CMS-
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 84
              • Helsinki

              #7
              Kiitoksia vastauksista! Oletan, että yläkautta pääsee käsiksi purkamatta kovin paljoa edestä pois...?

              Autolla on ajettu n. 210tkm. Imusarjan läpät olen kerran putsannut n. 120tkm kohdalla, jolloin eivät olleet juurikaan likaiset. EGR:ää en ajatellut tulpata, mutta kannattaako EGR purkaa ja putsata samalla istumalla? Se vaikuttanee auton kulkemiseen jollain tavalla, jos on törkynen.

              Tarkoitus tosiaan olisi (järkevissä määrin) laittaa kuntoon tuo auto, kun sillä on tunnearvoa ja on kaiken lisäksi viimeisimpiä valmistettuja E39-korimalleja ja täten (itselle) hieman spesiaalimpi. Harmi, että varaosien hinta ei laske suhteessa auton arvoon
              Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
              Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
              sigpic

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #8
                Varsin helppo tarkistaa, toimiiko turbon alipaineohjaus ensinkään. Turbon alipainekellon näkee yläkautta taskulampulla ilman purkamista. Joku toinen käynnistää auton ja seuraat, vetääkö alipainekellon tanko johdesiivet kiinni. Toki tuo alipaineletkujen uusinta joka tapauksessa ei mene hukkaan.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • ilpopi
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2012
                  • 139
                  • Kankaanpää

                  #9
                  Itsellä oli ahtopaineen säätöventtiili vikana vastaavassa, reilu satanen orkkisosana. Mutta kuten jo mainittu niin tutki/vaihda letkut ensin.

                  Comment

                  • -CMS-
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 84
                    • Helsinki

                    #10
                    Tarkistin alipainekellon tangon liikkumisen. Ei liikahda mihinkään kun auton käynnistää eikä kaasuttaessa. Koitin painaa sitä käsin ja se liikkuu kyllä alas, mutta kuuluuko sen olla kuinka jäykkä? Visuaalisen tarkistuksen perusteella letku n. 10:ssä on selvä hankauma mutta letkussa 11 ei ollut mitään (ks. edellä linkkaamani räjäytyskuva. En toki voi olla varma, kun kohtaan näkee hieman huonosti.

                    Miten te olette päässeet käsiksi letkuihin ja vaihdettua ne? Irrotin ilmansuodattimen kotelon ja poistin ilmansuodattimen, mutta itse en ainakaan yletä alipainekellon alle. Tielle tulee ilmeisesti ilmastoinnin tms. vesiputket tai muut kovat putket, joiden irrottaminen ei vaikuta hyvältä idealta (moottoritilan vasemmassa reunassa edestä katsottuna). Mielelläni itse korjaisin tuon auton a) kustannusten säästämiseksi ja erityisesti b) sen fiiliksen takia, joka tulee kun itse saa jotain aikaiseksi.
                    Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
                    Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
                    sigpic

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #11
                      Saat lisätilaa, kun irrotat MAF:lta turbolle menevän imuputken. Kun irrotat vanhoja alipaineletkuja, halkaise se ensin veitsellä pitkittäissuuntaan. Muovinipat haurastuu ajan saatossa ja katkeaa helposti letkua irrottaessa. Imusarjan irrotus helpottaa huomattavasti sen alta lähtevän letkun uusinnassa. Samalla alipainejakotukin yhde kannattaa imeä puhtaaksi ja varmistaa, että se on auki. Jakotukilla yhteissä on kuristimet, joten pienikin roska tukkii sen helposti.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • -CMS-
                        BTCF Member
                        • Jan 2008
                        • 84
                        • Helsinki

                        #12
                        Kävin ihmettelemässä ohjeistuksestasi rohkaistuneena. Näyttää kuitenkin siltä, että jäähyltä tuleva metalliputki, jossa paksut kumiputket kummassakin päässä, on pahiten tiellä. En uskaltanut irrottaa jäähyltä tulevaa putkea, koska sen takaisinsaaminen olisi ollut hyvin epätodennäköistä.

                        Havaitsin, että tuo alipainekellon ohjausvarsi liikkuu aika huonosti. Suihkutin WD40 varrelle ja liikutin sitä käsin. Auton ääni muuttui hieman ja se tuttu turbon imu kuului vähän selvemmin. Lisäksi tuo alipainekellon ohjausvarsi alkoi liikkumaan vähän paremmin. Ohjausvarsi on edelleen todella jäykkä, joten voiko tämä johtua jämähtäneestä alipainekellosta tai jumittuneista turbon siivistä? Miten nämä kannattaisi saada kondikseen? Oletan että ohjausvarsi ei liikkuisi ollenkaan jos kyseessä olisi alipaineletkujen vuodosta. Kuinka jäykkä ohjausvarren liikkuvuuden pitäisi normaalisti olla kädellä painaessa?
                        Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
                        Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
                        sigpic

                        Comment

                        • Jussi90
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2009
                          • 48
                          • Joensuu

                          #13
                          Kellon tangon liikkuminen.

                          Pitäisi mennä rajoitinta vasten ihan sormivoimilla painamalla (toki taas riippuu sormistakin, mutta ei saa mennä kokonaan "jumiin" ennen rajoinruuvvia), jos on pitkään ollut alipaine kadoksissa kellolta niin voip olla siivikko melkolailla turaantunu. Onko miten paljon ajettu auto / onko ahdinremppaa tehty? :think
                          When it comes to carbon footprint, bigger is better.

                          E39 530D M-sport manu 405/780 #mörkö#

                          ex: Taxi E30 M50B25 turbo: 393/480...

                          Comment

                          • -CMS-
                            BTCF Member
                            • Jan 2008
                            • 84
                            • Helsinki

                            #14
                            Uskoisin että menee rajoittimeen saakka, mikäli tangon ei kuulu liikkua kuin sentin verran. Todella tiukka on tosi, saa kunnolla painaa. Vastapainetta tuntuu antavan.

                            Auto ajettu n. 215tkm, ahdinremppaa ei tehty. Auto on tosi seissyt/ollut minimaalisessa käytössä pidempään, eli yhtä sun toista pientä korjattavaa löytyy. Helpottaisi tietää kuinka tiukka tuon tangon tulisi olla.

                            Yritin ajaa vikakoodeja, mutta tuolta ei ainakaan Carsoft osaa ihmeempiä sanoa. Tuo Carsoft on tosin kälynen enkä luota siihen muuta kuin vaihdettavien parkkitutkien kertomisessa Livedatan saan kuitenkin näkymään, joten auttaisiko se diagnostiikassa? Millaista painelukemaa pitäisi näyttää? Entäpä nuo MAFin lukemat, riittääkö jos toteutunut vastaa pyydettyä tai ylittää sen?

                            Voihan toki olla, että toissa kesänä pesän konehuoneeseen tehnyt orava on vahingossa joutunut putken sisään... (puolustukseksi todettakoon, että auto ei ole ollut moneen vuoteen omassa käytössäni ja nyt on palannut käyttöön)
                            Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
                            Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
                            sigpic

                            Comment

                            • Mikkomies84
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 1055
                              • Siilinjärvi

                              #15
                              Kaikkein paras ja halvin aloitus on hankkia biltemasta alipainemittari n. 10 eurolla. Turbon kellosta letku irti ja mittari siihen. Pitäis näyttää jotain 0.9 lukemaa. Sama temppu egr:ään menevälle letkulle. Itellä oli molemmat pressure converterit rikki, turbolla näytti jotain 0.7 painetta ja toinen pomppi hervottomasti.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎