Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 takatukivarren helan vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Anabol
    Bimmer Rookie
    • Jul 2016
    • 32
    • Imatra

    E39 takatukivarren helan vaihto

    Pitäis siis saada vaihdettua takatukivarren hela molemmille puolille (osanro 33 32 1 095 631). Kävin paikallisella AD-korjaamolla ja sanoivat, että vaatis jonkinlaisen erikoistyökalun. Muutenkin sais luultavasti vaihdettua, mutta olis todella paljon suurempi homma.

    Onko ketkä tällasia vaihdellu ja onko se tosiaan niin iso homma kuin antavat ymmärtää. Ja millanen tää erikoistyökalu oikeen sitten on ja mistä sellasen mahdollisest löytäs? Viimenen vaihtoehto tietysti viedä sitten merkkihuoltoon, mutta sitä nyt koitan välttää viimeseen asti, kun osatkin sais hommattua muualta huomattavasi edullisemmin. Liitteenä vielä kuva osasta.
    Attached Files
  • lihakimpale
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2017
    • 261
    • Oulu

    #2
    Ite just vaihatin pajalla. Parin tunnin työ 180e ja saksasta lemförderin helat ja inegral linkit 90e posteineen.

    Comment

    • bemmidee
      BTCF Member
      • Jan 2015
      • 55
      • stadi

      #3
      Originally posted by Anabol View Post
      Pitäis siis saada vaihdettua takatukivarren hela molemmille puolille (osanro 33 32 1 095 631). Kävin paikallisella AD-korjaamolla ja sanoivat, että vaatis jonkinlaisen erikoistyökalun. Muutenkin sais luultavasti vaihdettua, mutta olis todella paljon suurempi homma.

      Onko ketkä tällasia vaihdellu ja onko se tosiaan niin iso homma kuin antavat ymmärtää. Ja millanen tää erikoistyökalu oikeen sitten on ja mistä sellasen mahdollisest löytäs? Viimenen vaihtoehto tietysti viedä sitten merkkihuoltoon, mutta sitä nyt koitan välttää viimeseen asti, kun osatkin sais hommattua muualta huomattavasi edullisemmin. Liitteenä vielä kuva osasta.
      Putken pätkää minkä sisään toi narinahela menee, ulosvetäjä biltemasta minkä pultti menee helan keskeltä läpi ja prikkaa yms. rautaa putken päätyyn. Jotenkin noin. ja integral linkit tosiaan helppo vaihtaa samalla. Ei muuta ku sokka irti helastakin ja hommiin.

      Comment

      • hietase
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2012
        • 539
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Anabol View Post
        Pitäis siis saada vaihdettua takatukivarren hela molemmille puolille (osanro 33 32 1 095 631). Kävin paikallisella AD-korjaamolla ja sanoivat, että vaatis jonkinlaisen erikoistyökalun. Muutenkin sais luultavasti vaihdettua, mutta olis todella paljon suurempi homma.
        Mitähän ne erikoistyökalulla tarkoittavat? Kyllähän jokaisella autokorjaamolla on oltava tavallinen ulosvetäjä tuohon hommaan. Tarkoitan esim. tuollaista joka on linkin videossa käytössä.

        Comment

        • Jasu
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 2110
          • Tampere / Isojoki

          #5
          Originally posted by hietase View Post
          Mitähän ne erikoistyökalulla tarkoittavat? Kyllähän jokaisella autokorjaamolla on oltava tavallinen ulosvetäjä tuohon hommaan. Tarkoitan esim. tuollaista joka on linkin videossa käytössä.

          https://m.youtube.com/watch?v=6JhuwnVcjAI
          Mutta kun siihen ei tavallinen ulosvetäjä riitä, vaan tarvitaan lisäksi juuri sopivan kokoisia holkkeja. Ite ostin tuon erikoistyökalun ja se säästää kyllä huomattavasti aikaa. Korkeintaan puolituntia kestää molempien vaihto.
          Volvo S80 V8
          Mercedes C250d
          M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

          Comment

          • hietase
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 539
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Jasu View Post
            Mutta kun siihen ei tavallinen ulosvetäjä riitä, vaan tarvitaan lisäksi juuri sopivan kokoisia holkkeja. Ite ostin tuon erikoistyökalun ja se säästää kyllä huomattavasti aikaa. Korkeintaan puolituntia kestää molempien vaihto.
            Tiedän, mutta tarkoitinkin että kyllä kai nyt korjaamolla on sarja erikokoisia holkkeja käytössään. Vaihtaisin korjaamoa, jos ei ole.

            Comment

            • jaskap
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2010
              • 526
              • Finland Rovaniemi

              #7
              Kohtuullisen helppo työ tuo on, mutta on mahdollista ryssiä.

              Tärkeintä on, että ei vedä uutta puslaa väkisin vinoon ja kiristää momenttiin ns. käyttöasennossa. Tohot, viilat ja lekat kannattaa unohtaa.

              Työkalu vaikka täältä.
              e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
              e32 750 iA -88 DoubleSex.
              Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

              Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
              e32 735 1/18
              e34 M5 1/18
              e24 635 Csi 1/18
              e9 3.0 CSi 1/18
              e31 850 Csi

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #8
                Itsellä on tämän tapainen sarja:

                Tuon lisäksi hankin pulttikaupasta sopivat kovat (11.9) pultit ja mutterit kun en kehdannut pulttipyssyllä tuota alkuperäistä kierretanko käyttää. Pulttipyssyllä tulee alle 10s ulos tuo narinahela. Sitten uusi vaan huulilleen ja vedetään sisään. Kunnon ulosvetäjällä korjaamolla pitäisi kyllä remppa onnistua helposti tunnissa.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Kojontti
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2014
                  • 204
                  • Puolanka

                  #9
                  Ei tulis mieleenkään alkaa vaihtamaan ilman tuota oikeata työkalua, on se niin paljon helpompaa ja miltei mahdotonta mokata. Puolen tunnin homma jos vanhoja pultteja ei tarvitse paloitella. Vielä kun muistaa että se vastapuoli tuolle on alumiinia niin en lähtisi kikkailemaan.

                  Onko sedan vaiko farkku? Toimitus hieman poikkeaa korimallista riippuen...
                  ex-E46 330 XD

                  Comment

                  • syltty
                    Newbiemmer
                    • Jun 2013
                    • 29
                    • tampere

                    #10
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Itsellä on tämän tapainen sarja:

                    Tuon lisäksi hankin pulttikaupasta sopivat kovat (11.9) pultit ja mutterit kun en kehdannut pulttipyssyllä tuota alkuperäistä kierretanko käyttää. Pulttipyssyllä tulee alle 10s ulos tuo narinahela. Sitten uusi vaan huulilleen ja vedetään sisään. Kunnon ulosvetäjällä korjaamolla pitäisi kyllä remppa onnistua helposti tunnissa.
                    Ite kun en ulosvetäjää omistanut, niin nappasin irti kahden ison hylsyn (olikohan 42 ja 36 tai jotain sinne päin) avulla ja pätkällä 12mm jengatankoa.. ihan hyvin tuli.. olihan siinä kyllä aika lailla hommaa tunkin varassa tehdä..

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎