Avataanpa tälle murheenkryynille oikein oma topikki. Potilas on tuo -01 525DA Toukka.
Kyllä, lueskelin nuo kaikki aiemmat tärinä ja tutinatopickit läpi ja ongelmaa on koitettu korjata niiden avulla. Parannusta on saatu, välillä tuntui että ratkesikin mutta pysyvää ratkaisua ei kuitenkaan tullut.
Ongelmia on oikeastaan kaksi.
1. Jos auto seisoo yli 12h, pari ensimmäistä kilometriä on kauheaa pompotusta. Tuntuu ns. renkaiden flat spotilta. Rauhoittuu kun ajaa muutaman kilsan. Tämä on kuitenkin jo neljäs rengassarja jolla tämä ongelma ilmenee. Alla on ollut 225/55r16 kesäkumit, 205/60r16 talvikumit, 235/40r18 kesäkumit ja 235/45r17 kesäkumit. Nyt siinä on 235/45r17 Hankook Ventus Prime 3:set. Voiko kaikki renkaat oireilla noin, vai onkohan tuossa muuta vikaa? Rengaspaineet tällähetkellä 2.9 bar. Ihan sama millä vaihteella ajaa, silti pomppii.
2. 80-90km/h välillä tuo on semmoinen "epävakaan" ja yliherkän tuntoinen. Tekee semmoisia outoja tärähtelyjä, ei ole tasaisella taajuudella esiintyvää vaan tuntuu kuin pieninkin tien epätasaisuus tulisi läpi ihan hullun selvästi. Semmoisia kummallisia aaltoilevia tärähdyksiä ja pomppuja. Kun nopeuden nostaa yli 100km/h, auto kulkee tasaisemmin. Ei ole kuitenkaan täydellinen.
Oudointa tässä on, että vika ei esiinny koko ajan. Välillä voi mennä viikkoja ihan hyvin. Sitten se taas pompottaa ja tärähtelee. Ihan täydellinen se ei ole koskaan tuolla välillä, mutta vian voimakkus vaihtelee selvästi samaa tietä ajellessakin.
Vialla on jotain tekemistä lämpötilan tai auton lämpenemisen kanssa. Se esiintyy pahimpana lämpimällä kelillä tai pitkän ajon jälkeen. Noin 100km ajon jälkeen ongelma korostuu. Jos auton ajaa pitemmän lenkin jälkeen parkkiin ja antaa seisoa yön yli niin ongelma poistuu tai ainakin lievenee paljon. (kunhan nuo ongelma nro 1:sen ensimmäiset 2 kilometriä on pompittu
)
Tärinä/pomput tuntuu koko autossa. Vänkärinpenkki tärähtelee, ja sen tuntee ratissakin.
Vika esiintyy vaikka ajossa pukkaa laatikon vapaalle. Myöskään vaihde ei vaikuta, ihan sama ajaako tuota 80-90km/h kolmosella, nelosella vai vitosella - ongelma on sama.
Osia on vaihdettu paljon.
Eteen:
- Kuskinpuolen reaktiotanko Lemförder
- Raidetangot molemmille puolille Lemförder
- Koiranluut molemmille puolille TRW
- Alatukivarsi vänkärinpuolelle Moog tjsp tarvikemalli
- Iskarit kummallekkin puolelle, Sachs
- Etujarrulevyt+palat, putsasin samalla napapinnat huolellisesti
Eli vänkärinpuolen reaktiotanko ja kuskinpuolen alatukivarsi on vielä vaihtamatta minun aikana. Edellinen omistaja oli ne vaihtanut, näyttävät hyvältä mutta kilsoja niillä on jo noin 100tkm. Pitäisiköhän nekin vaihtaa?
Taakse on vaihdettu:
- Takakelkan isot puslat, Meyle HD
- Aurauksensäätötangot, Lemförder
- Iskarit, Sachs
- Koiranluut
- Narinahelat+integral linkit, Lemförder
- Takajarrulevyt+palat, nämä vaihdettiin AD-huollossa mutta lienevät pitäneet puhtaudesta huolta?
Eli bumerangitukivarret on vaihtamatta. Nekin näyttää ja tuntuu hyvältä.
Lisäksi on vaihdettu:
- Kardaani purkuautosta, myyjän mukaan ei tärissyt, ristikko on timmi
- Vetarit purkuautosta
Nämä ei tuonut apua ongelmaan. Katsastuksessa ei löydy mitään. Kahdesti leimattu vika päällä. Ajossa ei kolise eikä vetele. Ei täristä jarruttaessa. Tosi hyvä muuten ajaa. Kun vika on päällä, niin jarrun hiihdättäminen ei auta.
Nämä viat on vaivanneet jo 90tkm eikä siinä ole tapahtunut muutosta oikein mihinkään suuntaan. Välillä on pitkiäkin kausia ettei oireile, sitten voi pompottaa niin perkeleesti ja loppuu/vähenee taas hetkeksi.
Jos joku keksii toimivan ratkaisun niin laitan 50€ tilille. Senverran paljon tuo rupeaa v*tuttamaan. Osia on vaihdettu turhaan ihan hulluna.
Nykyiset vanteet on takuusuorat orggis M-Sportit ja hieroin nuo Hankookit vanteille oikein ajan kanssa, otin selkäheitot ja painot minimiin. 30g taisi olla enimmillään liimapainoja. Voisikohan Roadforce-painotus tuoda apua ongelmaan?
Voiko jumittava vakionopeusnivel tehdä kumpaakaan noista oireista? Tuo toinen reaktiotankokin kannattanee varmaan vaihtaa? Lähdetäänkö taas ostamaan nämä summassa vai onko parempia ideoita?
Vai ostanko V70 Volvon tai 211 Mersun kun ei tuota Jatketta saa kulkemaan tasaisesti?

Heitelkäähän hyviä ideoita niin ei joudu Volvo tai Mersukaupoille
Kyllä, lueskelin nuo kaikki aiemmat tärinä ja tutinatopickit läpi ja ongelmaa on koitettu korjata niiden avulla. Parannusta on saatu, välillä tuntui että ratkesikin mutta pysyvää ratkaisua ei kuitenkaan tullut.
Ongelmia on oikeastaan kaksi.
1. Jos auto seisoo yli 12h, pari ensimmäistä kilometriä on kauheaa pompotusta. Tuntuu ns. renkaiden flat spotilta. Rauhoittuu kun ajaa muutaman kilsan. Tämä on kuitenkin jo neljäs rengassarja jolla tämä ongelma ilmenee. Alla on ollut 225/55r16 kesäkumit, 205/60r16 talvikumit, 235/40r18 kesäkumit ja 235/45r17 kesäkumit. Nyt siinä on 235/45r17 Hankook Ventus Prime 3:set. Voiko kaikki renkaat oireilla noin, vai onkohan tuossa muuta vikaa? Rengaspaineet tällähetkellä 2.9 bar. Ihan sama millä vaihteella ajaa, silti pomppii.
2. 80-90km/h välillä tuo on semmoinen "epävakaan" ja yliherkän tuntoinen. Tekee semmoisia outoja tärähtelyjä, ei ole tasaisella taajuudella esiintyvää vaan tuntuu kuin pieninkin tien epätasaisuus tulisi läpi ihan hullun selvästi. Semmoisia kummallisia aaltoilevia tärähdyksiä ja pomppuja. Kun nopeuden nostaa yli 100km/h, auto kulkee tasaisemmin. Ei ole kuitenkaan täydellinen.
Oudointa tässä on, että vika ei esiinny koko ajan. Välillä voi mennä viikkoja ihan hyvin. Sitten se taas pompottaa ja tärähtelee. Ihan täydellinen se ei ole koskaan tuolla välillä, mutta vian voimakkus vaihtelee selvästi samaa tietä ajellessakin.
Vialla on jotain tekemistä lämpötilan tai auton lämpenemisen kanssa. Se esiintyy pahimpana lämpimällä kelillä tai pitkän ajon jälkeen. Noin 100km ajon jälkeen ongelma korostuu. Jos auton ajaa pitemmän lenkin jälkeen parkkiin ja antaa seisoa yön yli niin ongelma poistuu tai ainakin lievenee paljon. (kunhan nuo ongelma nro 1:sen ensimmäiset 2 kilometriä on pompittu

Tärinä/pomput tuntuu koko autossa. Vänkärinpenkki tärähtelee, ja sen tuntee ratissakin.
Vika esiintyy vaikka ajossa pukkaa laatikon vapaalle. Myöskään vaihde ei vaikuta, ihan sama ajaako tuota 80-90km/h kolmosella, nelosella vai vitosella - ongelma on sama.
Osia on vaihdettu paljon.
Eteen:
- Kuskinpuolen reaktiotanko Lemförder
- Raidetangot molemmille puolille Lemförder
- Koiranluut molemmille puolille TRW
- Alatukivarsi vänkärinpuolelle Moog tjsp tarvikemalli
- Iskarit kummallekkin puolelle, Sachs
- Etujarrulevyt+palat, putsasin samalla napapinnat huolellisesti
Eli vänkärinpuolen reaktiotanko ja kuskinpuolen alatukivarsi on vielä vaihtamatta minun aikana. Edellinen omistaja oli ne vaihtanut, näyttävät hyvältä mutta kilsoja niillä on jo noin 100tkm. Pitäisiköhän nekin vaihtaa?
Taakse on vaihdettu:
- Takakelkan isot puslat, Meyle HD
- Aurauksensäätötangot, Lemförder
- Iskarit, Sachs
- Koiranluut
- Narinahelat+integral linkit, Lemförder
- Takajarrulevyt+palat, nämä vaihdettiin AD-huollossa mutta lienevät pitäneet puhtaudesta huolta?
Eli bumerangitukivarret on vaihtamatta. Nekin näyttää ja tuntuu hyvältä.
Lisäksi on vaihdettu:
- Kardaani purkuautosta, myyjän mukaan ei tärissyt, ristikko on timmi
- Vetarit purkuautosta
Nämä ei tuonut apua ongelmaan. Katsastuksessa ei löydy mitään. Kahdesti leimattu vika päällä. Ajossa ei kolise eikä vetele. Ei täristä jarruttaessa. Tosi hyvä muuten ajaa. Kun vika on päällä, niin jarrun hiihdättäminen ei auta.
Nämä viat on vaivanneet jo 90tkm eikä siinä ole tapahtunut muutosta oikein mihinkään suuntaan. Välillä on pitkiäkin kausia ettei oireile, sitten voi pompottaa niin perkeleesti ja loppuu/vähenee taas hetkeksi.
Jos joku keksii toimivan ratkaisun niin laitan 50€ tilille. Senverran paljon tuo rupeaa v*tuttamaan. Osia on vaihdettu turhaan ihan hulluna.
Nykyiset vanteet on takuusuorat orggis M-Sportit ja hieroin nuo Hankookit vanteille oikein ajan kanssa, otin selkäheitot ja painot minimiin. 30g taisi olla enimmillään liimapainoja. Voisikohan Roadforce-painotus tuoda apua ongelmaan?

Voiko jumittava vakionopeusnivel tehdä kumpaakaan noista oireista? Tuo toinen reaktiotankokin kannattanee varmaan vaihtaa? Lähdetäänkö taas ostamaan nämä summassa vai onko parempia ideoita?
Vai ostanko V70 Volvon tai 211 Mersun kun ei tuota Jatketta saa kulkemaan tasaisesti?


Heitelkäähän hyviä ideoita niin ei joudu Volvo tai Mersukaupoille

Comment