Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 epämääräisiä tärinöitä ja pompotusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MaxSound
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2009
    • 255
    • Kajaani

    E39 epämääräisiä tärinöitä ja pompotusta

    Avataanpa tälle murheenkryynille oikein oma topikki. Potilas on tuo -01 525DA Toukka.

    Kyllä, lueskelin nuo kaikki aiemmat tärinä ja tutinatopickit läpi ja ongelmaa on koitettu korjata niiden avulla. Parannusta on saatu, välillä tuntui että ratkesikin mutta pysyvää ratkaisua ei kuitenkaan tullut.

    Ongelmia on oikeastaan kaksi.

    1. Jos auto seisoo yli 12h, pari ensimmäistä kilometriä on kauheaa pompotusta. Tuntuu ns. renkaiden flat spotilta. Rauhoittuu kun ajaa muutaman kilsan. Tämä on kuitenkin jo neljäs rengassarja jolla tämä ongelma ilmenee. Alla on ollut 225/55r16 kesäkumit, 205/60r16 talvikumit, 235/40r18 kesäkumit ja 235/45r17 kesäkumit. Nyt siinä on 235/45r17 Hankook Ventus Prime 3:set. Voiko kaikki renkaat oireilla noin, vai onkohan tuossa muuta vikaa? Rengaspaineet tällähetkellä 2.9 bar. Ihan sama millä vaihteella ajaa, silti pomppii.


    2. 80-90km/h välillä tuo on semmoinen "epävakaan" ja yliherkän tuntoinen. Tekee semmoisia outoja tärähtelyjä, ei ole tasaisella taajuudella esiintyvää vaan tuntuu kuin pieninkin tien epätasaisuus tulisi läpi ihan hullun selvästi. Semmoisia kummallisia aaltoilevia tärähdyksiä ja pomppuja. Kun nopeuden nostaa yli 100km/h, auto kulkee tasaisemmin. Ei ole kuitenkaan täydellinen.

    Oudointa tässä on, että vika ei esiinny koko ajan. Välillä voi mennä viikkoja ihan hyvin. Sitten se taas pompottaa ja tärähtelee. Ihan täydellinen se ei ole koskaan tuolla välillä, mutta vian voimakkus vaihtelee selvästi samaa tietä ajellessakin.

    Vialla on jotain tekemistä lämpötilan tai auton lämpenemisen kanssa. Se esiintyy pahimpana lämpimällä kelillä tai pitkän ajon jälkeen. Noin 100km ajon jälkeen ongelma korostuu. Jos auton ajaa pitemmän lenkin jälkeen parkkiin ja antaa seisoa yön yli niin ongelma poistuu tai ainakin lievenee paljon. (kunhan nuo ongelma nro 1:sen ensimmäiset 2 kilometriä on pompittu )

    Tärinä/pomput tuntuu koko autossa. Vänkärinpenkki tärähtelee, ja sen tuntee ratissakin.

    Vika esiintyy vaikka ajossa pukkaa laatikon vapaalle. Myöskään vaihde ei vaikuta, ihan sama ajaako tuota 80-90km/h kolmosella, nelosella vai vitosella - ongelma on sama.

    Osia on vaihdettu paljon.

    Eteen:
    - Kuskinpuolen reaktiotanko Lemförder
    - Raidetangot molemmille puolille Lemförder
    - Koiranluut molemmille puolille TRW
    - Alatukivarsi vänkärinpuolelle Moog tjsp tarvikemalli
    - Iskarit kummallekkin puolelle, Sachs
    - Etujarrulevyt+palat, putsasin samalla napapinnat huolellisesti

    Eli vänkärinpuolen reaktiotanko ja kuskinpuolen alatukivarsi on vielä vaihtamatta minun aikana. Edellinen omistaja oli ne vaihtanut, näyttävät hyvältä mutta kilsoja niillä on jo noin 100tkm. Pitäisiköhän nekin vaihtaa?

    Taakse on vaihdettu:
    - Takakelkan isot puslat, Meyle HD
    - Aurauksensäätötangot, Lemförder
    - Iskarit, Sachs
    - Koiranluut
    - Narinahelat+integral linkit, Lemförder
    - Takajarrulevyt+palat, nämä vaihdettiin AD-huollossa mutta lienevät pitäneet puhtaudesta huolta?

    Eli bumerangitukivarret on vaihtamatta. Nekin näyttää ja tuntuu hyvältä.


    Lisäksi on vaihdettu:
    - Kardaani purkuautosta, myyjän mukaan ei tärissyt, ristikko on timmi
    - Vetarit purkuautosta

    Nämä ei tuonut apua ongelmaan. Katsastuksessa ei löydy mitään. Kahdesti leimattu vika päällä. Ajossa ei kolise eikä vetele. Ei täristä jarruttaessa. Tosi hyvä muuten ajaa. Kun vika on päällä, niin jarrun hiihdättäminen ei auta.

    Nämä viat on vaivanneet jo 90tkm eikä siinä ole tapahtunut muutosta oikein mihinkään suuntaan. Välillä on pitkiäkin kausia ettei oireile, sitten voi pompottaa niin perkeleesti ja loppuu/vähenee taas hetkeksi.


    Jos joku keksii toimivan ratkaisun niin laitan 50€ tilille. Senverran paljon tuo rupeaa v*tuttamaan. Osia on vaihdettu turhaan ihan hulluna.

    Nykyiset vanteet on takuusuorat orggis M-Sportit ja hieroin nuo Hankookit vanteille oikein ajan kanssa, otin selkäheitot ja painot minimiin. 30g taisi olla enimmillään liimapainoja. Voisikohan Roadforce-painotus tuoda apua ongelmaan?


    Voiko jumittava vakionopeusnivel tehdä kumpaakaan noista oireista? Tuo toinen reaktiotankokin kannattanee varmaan vaihtaa? Lähdetäänkö taas ostamaan nämä summassa vai onko parempia ideoita?


    Vai ostanko V70 Volvon tai 211 Mersun kun ei tuota Jatketta saa kulkemaan tasaisesti?

    Heitelkäähän hyviä ideoita niin ei joudu Volvo tai Mersukaupoille
    Last edited by MaxSound; 12-05-2018, 22:31.
    E39 525DA Touring -01, 540tkm
  • yason
    Bimmer Rookie
    • Feb 2016
    • 181
    • Helsinki

    #2
    Tein sellasen rohkean olettamuksen, että jospa tuo ei tulisi renkaista ja ripustuksista. Jos tärinä on kuvatunlaista, niin jonkin varsin ison tai nopean massan täytyy hytkyä.

    Moottori ja vaihteisto olis hyvä sulkea pois.

    Ootko testannut sammuttaa moottoria kesken tärinän ja vapaalla rullaten tarkistaa, jatkuuko tärinä? (Vaatii toki hyvän paikan ja kannattaa tomaatilla pysäyttää mahdollisimman pian.)

    Moottorin tukikumit, vauhtipyörä tai vaihteistossa esimerkiks turbiini...

    Comment

    • MaxSound
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2009
      • 255
      • Kajaani

      #3
      Moottorin tukikumit vaihdoin. Vaihteistoon on ostettu, ne pitäisi vielä vaihtaa.

      En ole sammuttanut, ainoastaan vapaalle pukannut ja rullannut tyhjäkäynnillä :think

      Vaihteistoa ja turbiinia mietin itsekkin, mutta ei vaikuta millä vaihteella tuota 80-90km/h ajaa vai rullaileeko vapaalla... Vaihteistoöljyt on vaihdettu uudesta asti ~90tkm välein vaikka onkin ikiöljyt, minä vaihdoin ne viimeksi noin 40tkm sitten kun epäilin turbiinia, olivat puhtaat sekä hyvännäköiset. Ei ollut silppua turbiinista.

      Ongelma on tosiaan aina tuossa 80-90 välillä, välillä on ihan tasaistakin koko autossa tuntuvaa tutinaa havaittavissa.


      Tuo on niin älyttömän vaikea paikallistaa kun vika ei pysy kokoajan päällä ja oireiden taso ja laatu vaihtelee. Pysyvää on kuitenkin tuo nopeusalue ja pidemmän ajolenkin pahentava vaikutus ongelmaan.
      Last edited by MaxSound; 17-05-2017, 17:47.
      E39 525DA Touring -01, 540tkm

      Comment

      • bemmidee
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 55
        • stadi

        #4
        Eteen kaikki tukivarret vaan uusiks laatuosilla ja mites laakerit ei osunu silmään listassa onko vaihdettu? ainakin eteen uusiks. jarrujen kunnollinen herkistely. Noilla ainakin itellä lähti vatkailut ja ravistelut.

        Comment

        • MaxSound
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2009
          • 255
          • Kajaani

          #5
          Laakereita ei ole vaihdettu. Ei niissä välyksiä tunnu, mutta ne voisi toki kokeeksi vaihtaa tuon viimeisen etutukivarren vaihdon yhteydessä :think

          Sitten olisi keulassa kaikki uutta.
          Last edited by MaxSound; 17-05-2017, 18:27.
          E39 525DA Touring -01, 540tkm

          Comment

          • S.P.R
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1009
            • Oulu area

            #6
            Omassani satunaiset, mutta säännölliset tutinat hävisivät jarrusatuloiden vaihdon myötä. Ilmeisesti olivat jumittaneet hiukan jo pidemmän aikaa, mutta tuli esille vasta kun toinen alkoi jumittaa oikein kunnolla. Eli suosittelen erittäin huolellista puhdistusta ja tarkastusta niille.

            Comment

            • MaxSound
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2009
              • 255
              • Kajaani

              #7
              Kiitos vinkistä!

              Etujarrupalojen vaihdon yhteydessä männät liikkuivat hyvin, samoin liukutapit. Putsasin myös ne palojen liukuraudat. Mutta satulat ovat toki alkuperäiset, eli voihan niissä olla jumitusta :think

              Jarrun hiissaaminen ei kyllä poista tärinää, mutta voihan se sieltä toki johtua :think


              Takajarrurempan teki paikallinen AD-huolto.

              Voisikohan tuo joka-aamuinen "flatspottikin" johtua jumivista jarruista? :think

              Pitänee ottaa jarrut vielä kerran levälleen jos tuo loppujen etupään osien vaihto ei auta.
              E39 525DA Touring -01, 540tkm

              Comment

              • vexu524tdic
                BTCF Member
                • Jan 2004
                • 779
                • Gallia = Kinnula

                #8
                Mulla oli 530d touring '03 ja vastaavanlaisia oireita.

                Taakse vaihdoin apurungon puslat, vetoakselit, jarrut ja kardaanin vakionopeusnivelen.

                Jokainen osa vaikutti positiivisesti, mutta ei poistanut oireita kokonaan.

                Toki renkaita ja vanteita kävi useita erilaisia alla vaihtelevin tuloksin, myös pyöränkulmia muuteltiin ja kokeiltiin.

                Sitten vaihdatin huollossa takapyöränlaakerit kun en enää muuta keksinyt, niissä ei ollut mitään vikaa.

                Kuitenkin kun hain auton huollosta minulle sanottiin että perä tuntuu pyörivän normaalia tahmeammin ja että onkohan perään vaihdettu pinionin stefa ja vedetty liian tiukalle mutteri?

                Tästä ihmeissäni tilasin purkuautosta perän ja sen vaihdon myötä loppui tutinat ja vapinat täysin.
                e70 X5 3.0sd -08
                f30 320i xdrive -16
                e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                e30 316 -88 2,2TIC M10
                e21 323i -81 ruostekasa...

                Comment

                • vexu524tdic
                  BTCF Member
                  • Jan 2004
                  • 779
                  • Gallia = Kinnula

                  #9
                  Onkos vapinat loppunut ja mikä oli aiheuttaja?
                  e70 X5 3.0sd -08
                  f30 320i xdrive -16
                  e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                  e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                  e30 316 -88 2,2TIC M10
                  e21 323i -81 ruostekasa...

                  Comment

                  • MaxSound
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2009
                    • 255
                    • Kajaani

                    #10
                    Ei ole loppuneet.

                    Vikaa on etsitty ja osia on vaihdettu, mutta turhaan. Talven tämä kulki suhteellisen hyvin kun oli viileää. Heti kevään tullen ongelma alkoi taas.

                    Viimeisimpinä remontteina tuli uudet bumerangitukivarret, Toinenkin reaktiotanko, pyöränlaakerit eteen, kolmas setti vetareita - tällä kertaa 100tkm ajetut purkuvetarit ja Ko-Met teki kardaanin täysrempan. Ei mitään apua.

                    Samalla kun takapää oli levällään, kiillottelin jarrulevyjen ja vanteiden napapinnat, kiillotin jarrujen liukutapit ja liikuttelin mäntiä, hyvin liikkuu.



                    Eli vaihdettuja osia on nyt:

                    Eteen:
                    - Reaktiotangot Lemförder
                    - Raidetangot Lemförder
                    - Koiranluut TRW
                    - Alatukivarsi vänkärinpuolelle Moog tjsp tarvikemalli
                    - Iskarit kummallekkin puolelle, Sachs
                    - Brembo Etujarrulevyt + LPR palat, putsasin samalla napapinnat huolellisesti
                    - Etupyöränlaakerit, FAG


                    Taakse on vaihdettu:
                    - Takakelkan isot puslat, Meyle HD
                    - Aurauksensäätötangot, Lemförder
                    - Iskarit, Sachs
                    - Koiranluut
                    - Narinahelat+integral linkit, Lemförder
                    - Takajarrulevyt+palat
                    - Bumerangitukivarret
                    - Ilmajouset
                    - Oikea takapyöränlaakeri, SKF

                    + Kardaaniin uusittu ristikko, OEM tukikumi+laakeri, etupään rättinivel, keskitysholkki sekä vakionopeusnivel ja koko paketti tasapainotettu Ko-Metilla. Asennuksessa laitettu esijännitystä tukikumiin noin 3mm.

                    + Vetarit 100tkm ajetusta purkuautosta, pyörii jouhevasti eikä pykällä.


                    Eipä tässä ole enää vaihtamatta kuin perä, jarrusatulat ja vasen takapyöränlaakeri.


                    Tärinä on aaltoilevaa, välillä tuntuu ratissa ja välillä ei. Saattaa kulkea 30km hyvin, sitten täristää 10km, kulkee 5km hyvin, täristää 40km jne. Enimmäkseen tärinä tuntuu tulevan takaa. Takapää on myös järkyttävän kova, tuntuu että jokaiseen tien möykkyyn kolaroi Onkohan tuo Meyle HD kovinkaan hyvä ratkaisu takakelkan puslaksi? Kävi jo mielessä tilata OEM-puslat.

                    Ajelin tänään 300km maantiesiirtymän. Aluksi kulki 30km hyvin, sitten alkoi täristää. Ajelin jonkun 30km täristävänä ja kävin mittaamassa infrapunalämpömittarilla jarrulevyjen lämmöt. Kaikki tasaisesti 32-33 astetta, keli ulkona noin +25. Jatkoin matkaa, täristi vaihtelevasti 150km puolivälipisteeseen asti. Seisoi pari tuntia, 150km kotimatkan kulki samaa tietä takaisin ihan normaalisti


                    Voiko tuota perämurikan kuntoa tutkia mitenkään? Renkaita ilmassa pyöritellessä perämurikka pitää pientä ääntä, mutta ajossa ei tiedä mitään. Ei ulise tms.

                    Alkaa mennä hermo. 3 vuotta ja yli 100tkm täristelty menemään, liki koko auto rakennettu uusiksi ja mikään ei auta.

                    Kokeilin sammuttaa auton kun tärinäkohtaus on päällä, ei auta. Vapaalla rullaaminenkaan ei auta, ja ihan sama millä vaihteella ajaa.
                    Last edited by MaxSound; 12-05-2018, 22:48.
                    E39 525DA Touring -01, 540tkm

                    Comment

                    • Bringer00
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2012
                      • 132
                      • Siikalatva

                      #11
                      Eiköhän tuo liity vaihdelaatikkoon. Onko yhtään e39 manuaalia joka nuin tärräis?

                      Comment

                      • Hezman
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2012
                        • 708
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Bringer00 View Post
                        Eiköhän tuo liity vaihdelaatikkoon. Onko yhtään e39 manuaalia joka nuin tärräis?
                        Automaatissa tärinää voi aiheuttaa kulunut hela, jolla turbiini laakeroidaan laatikon runkoon. Siinä tapauksessa tärinä ei tunnu niinkään ratissa.

                        Mites ohjaustangon kunto? Entä eri renkaiden vaikutus asiaan?

                        Comment

                        • MaxSound
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2009
                          • 255
                          • Kajaani

                          #13
                          Jos olisi turbiinin hela, niin erikoista että auton sammuttaminen vauhdissa ei poista ongelmaa. :think Muuten olisi toki turbiinin iän puolesta mahdollista, koska turbiini on vielä alkuperäinen.

                          Ohjaustangossa ei tunnu mitään isompia välyksiä, eikä se vuoda tai oireile muutenkaan.

                          Tässä on ollut alla neljä eri vannesettiä joista 2 settiä orggiksia, ei vaikutusta.

                          Onko kenelläkään Touringissa noita Meyle HD takakelkan puslia, minkälainen on takapään jousitusmukavuus?
                          Last edited by MaxSound; 13-05-2018, 09:39.
                          E39 525DA Touring -01, 540tkm

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11186
                            • Oulu

                            #14
                            Tuo seisonnan jälkeinen pompotus johtuu yleensä renkaiden flatspot ilmiöstä. Oman kokemuksen mukaan ihan tuurista kiinni mikä rengas pompottaa ja mikä ei. Itellä talvirenkaina hankookon winter ipikeä ja ne menee kuin juna eteenpäin eikä pompota. 15" pullakumikoossa nämä siis. 18" kesärenkaina nankangin ns20 kulkee oikein hyvin, mut taas sit ennen paikallaan olleet fortunat mitkä lie olikaan pompotti joka kerta jonkun aikaa kun suto seiso hetken. Talviromun mukana tuli sailunit ja nekään ei tunnu pompottavan.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • MaxSound
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2009
                              • 255
                              • Kajaani

                              #15
                              Juu. Tuon kanssa vielä pärjäisi, mutta tuo matkavauhdissa tapahtuva tärinä on häiritsevämpää.

                              Tärinä on tällähetkellä tosiaan seilaavaa, välillä täristää ja välillä ei. Tärinä tuntuu eniten penkkien selkänojissa, ja auton takaosan muovit purkautuu irti kun kiinnikkeet katkeaa tärinästä. Mitään järkevää konstia tärinän esiinsaamiseksi ei ole, se tulee ja menee ihan miten sattuu. Huonoimman tuntoinen tuo on 80-90km/h välillä. Mutta ei tuo hyvä ole 100km/h ylikään. Tuo on myös aivan järkyttävän herkkä tien epätasaisuuksille. Jokainen havunneulanenkin iskee läpi, keula menee epätasaisuuksien yli hyvin mutta perä hakkaa. Tekee tätä myös 205/60r16 talvikumeilla, joten ei ole matalaprofiilirenkaan ominaisuus.

                              Lämmin keli tuntuu kuitenkin pahentavan ongelmaa. Vaihde ei vaikuta, jos ajaa pakkovaihteilla 3-4-5 tai pukkaa vapaalle niin ongelma ei muutu jos vauhti pysyy samana.

                              Jos auton käyttää nosturilla ilmassa, tärinä voi loppua hetkeksi. Tämän takia vaihtelin noita vetareita useaan otteeseen. Ei muutosta tilanteeseen. Tämän takia epäilin myös noita MeyleHD puslia kun takakelkan asento muuttuu nosturilla roikkuessa, Bimmerforumsilta löytyi pari autoa joissa on täysin sama vika. Kaikki vaihdettu ja ei pelaa. Yhtenevänä tekijänä MeyleHD takakelkan puslat. Toinen noista oli 540i pensa, niin ei ole GM:n askiakaan.

                              Onko kohtuullisen matkan päässä Kajaanista ketään, kuka suostuisi vilkaisemaan tuota autoa? Voin ajella ihan mielellään Oulu/Kuopio jne alueella tutkittavaksi. Voi olla joku ihan pikkuvika, jota en vain itse huomaa.
                              E39 525DA Touring -01, 540tkm

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎