E39 Onko ASC modaaminen mahdollista?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jax_KiBez
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 2085
    • Pirkanmaa

    #1

    E39 Onko ASC modaaminen mahdollista?

    Onko kellään faktaa tai pohdintoja, että pystyykö kolmeysin luistoneston osittain poistamaan ohjelmallisesti tai mekaanisesti? Mielessä aihe ollut jo vuosia, mutta nyt nykyisen ratarässin kohdalla jäänyt häiritsemään kun avoimella perällä sisempi rengas tahtoo jauhaa tyhjää mutkissa, lukkoperä kemppinä eikä LSD-yksikkönä ole vaihtoehto.
    Koska auton oma järjestelmä osaa jarruttaa sutivaa pyörää niin tahtoisin tätä hyödyntää, mutta pitäisi saada poiskytkettyä ASC-kaasuläpän toiminta, ilman että sutivan pyörän jarrutus poistuu käytöstä.

    Ideoita, faktoja tai ehdotuksia?
    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

    _____________________________________
    Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
    Tästä mun kaluston showroomiin
    Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #2
    En ymmärrä miksi lsd ei ole vaihtoehto....
    Googlettele bosch 5.3/5.7 lukijoita/kirjoittaja softia.
    Luulis jonkun tollaisenkin softan vuotaneen jo kun ikää sentään 15v tolla systeemillä. Toki voi olla tehty niin ettei pysty uudelleen kirjoittamaan mitään.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • petterihi
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2015
      • 624
      • Kerava

      #3
      Mitä tapahtuu jos ASC-kaasuläpän ottaa irti mutta jättää piuhat kiinni. Tilalle suoraa putkea. Seuraako tuon ohjaus ASC-läpän asentoa ilmamäärään nähden?
      E39 523iA Touring -00
      --
      E39 523 osia edullisesti
      Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

      Comment

      • Jax_KiBez
        BTCF Member
        • Jan 2010
        • 2085
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by jannmann View Post
        En ymmärrä miksi lsd ei ole vaihtoehto....
        Googlettele bosch 5.3/5.7 lukijoita/kirjoittaja softia.
        Luulis jonkun tollaisenkin softan vuotaneen jo kun ikää sentään 15v tolla systeemillä. Toki voi olla tehty niin ettei pysty uudelleen kirjoittamaan mitään.
        LSD lähinnä hinnan puolesta, kosla on saman hintainen kuin lukkoyksikkö, joten melkein mielummin avoimella ja vaan estää kallistumisen kun suht tehoton auto. :think Ja lähinnä kiinnostaa ihan tämä mahdollisuus, jos periaatteessa ilman/vähillä kuluilla saisi edes vähän lukkoa.
        Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
        Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

        _____________________________________
        Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
        Tästä mun kaluston showroomiin
        Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Eikös ASC säädä myös sytytystä? Joten vaikka kaasuläpän ohjauksen saisi pois, niin säätyisikö tuo sitten ihan tappiin myöhäiselle ja meno kuitenkin hyytyisi?
          E39 528iA

          Comment

          • petterihi
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2015
            • 624
            • Kerava

            #6
            Originally posted by TJJ View Post
            Eikös ASC säädä myös sytytystä? Joten vaikka kaasuläpän ohjauksen saisi pois, niin säätyisikö tuo sitten ihan tappiin myöhäiselle ja meno kuitenkin hyytyisi?
            Tosiaan, juuri huomasin saman kuin googlettelin. Eli softaa tarvisi myös puukottaa.
            E39 523iA Touring -00
            --
            E39 523 osia edullisesti
            Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10946
              • Joensuu

              #7
              Ei onnistu pienillä kustannuksilla. Helpoimmalla pääset kun laitat LSD.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Jax_KiBez
                BTCF Member
                • Jan 2010
                • 2085
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Ei onnistu pienillä kustannuksilla. Helpoimmalla pääset kun laitat LSD.
                Näinhän se taitaa olla. Vielä helpompaa on olla tekemättä mitään ja ajaa kevyemmällä kaasulla mutkissa
                Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                _____________________________________
                Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                Tästä mun kaluston showroomiin
                Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                Comment

                • petterihi
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2015
                  • 624
                  • Kerava

                  #9
                  Sen verran jäi kiinnostamaan, että piti vähän myllätä. Itse osaan tökätä piuhan kiinni ja INPA:n päälle mutta muuta en ole kokeillut itse. Vielä



                  Jarrujen lisäksi keinoina siis:
                  • Engine Intake Air Regulation ( S-EML - Signal to DME of ADS throttle regulation.)
                  • Ignition Timing Retard (S-MSR (ZWV) - During slip control regulation this is a signal to the DME to retard the ignition timing)
                  • Ignition/Injection Fade Out (S-ASC (ZA) - During slip control regulation, this is a signal to the DME to briefly fade out the ignition/injection.)


                  Tuolle läpän asennolle on seuranta (DKI signal) DME->ABS/ASC+T, joten jollain tavalla sen tulisi olla hengessä mukana.

                  Romraiderin MS41 ECU kuvauksesta löytyi "Ignition Retard - ASC" taulu, joten sitä voinee muokata mieleisekseen? Mutta tuo Ignition/Injection Fade Out (S-ASC (ZA)) on mysteeri. Kaipa sillekin joku asetus/taulu on?

                  Tai sitten vain kadottaa S-MSR ja S-ASC signaalit ennen DME:tä - piuha poikki?

                  BTW: Näköjään netissä pyörivissä MS41 pinout taulukoissa näyttäisi monessa olevan noiden yllä olevien input/output väärin päin.
                  Last edited by petterihi; 18-05-2017, 21:19.
                  E39 523iA Touring -00
                  --
                  E39 523 osia edullisesti
                  Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

                  Comment

                  • Jax_KiBez
                    BTCF Member
                    • Jan 2010
                    • 2085
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Voishan tuo kieltämättä olla hyvinkin mahdollinen skenaario, että sais JOTENKIN ton ecun muokkaamisen takaa tehtyä, tai sit just piuhoja näpläämällä.

                    Mä naureskelin, että pitäiskö irrottaa perhosläppä ASC-läppärungosta ja katsoa miten auto reagoi siihen, ettei tapahdu läpän kääntymisestä mitään, rupeeko katkoo sytytystä/ruiskutusta.
                    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                    _____________________________________
                    Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                    Tästä mun kaluston showroomiin
                    Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                    Comment

                    • Hezman
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 708
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Haluat siis luistoneston toimivan mutta ilman tehon rajoitusta moottorilta?

                      Onnistuu helposti ainakin DDE4:ssa, niin miksei myös saman ikäisessä bensa versiossa. Eli moottoriohjelmaa muokkaamalla.
                      Sieltä löytyy semmonen kohta kuin "Drehmo. Eingriff plausibilisierung 0 = ohne ASC_ALIVE / 1 = Mit ASC_ALIVE". Bitin muuttaa ykköseksi ja siinäpä se sit on.

                      Testattu 530d automaatissa. Ei ollut kovin hyvä modaus, varsinkaan talvella.

                      Osoite tuolle kytkimelle on 0202F, e39 530d pikku tiedostossa.

                      Comment

                      • Jax_KiBez
                        BTCF Member
                        • Jan 2010
                        • 2085
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by Hezman View Post
                        Haluat siis luistoneston toimivan mutta ilman tehon rajoitusta moottorilta?

                        Onnistuu helposti ainakin DDE4:ssa, niin miksei myös saman ikäisessä bensa versiossa. Eli moottoriohjelmaa muokkaamalla.
                        Sieltä löytyy semmonen kohta kuin "Drehmo. Eingriff plausibilisierung 0 = ohne ASC_ALIVE / 1 = Mit ASC_ALIVE". Bitin muuttaa ykköseksi ja siinäpä se sit on.

                        Testattu 530d automaatissa. Ei ollut kovin hyvä modaus, varsinkaan talvella.

                        Osoite tuolle kytkimelle on 0202F, e39 530d pikku tiedostossa.
                        Kyllä, juuri tätä haen modauksella.
                        Tarkoitus olisi käyttää ihan kesäkelissä radalla. Talvella ei kyl himottaisi yhtään.

                        Elikkä tämän sun tekemän muokkauksen pystyy tekemään ihan NCS:än kautta vai? :think
                        Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                        Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                        _____________________________________
                        Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                        Tästä mun kaluston showroomiin
                        Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                        Comment

                        • Hezman
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2012
                          • 708
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Jax_KiBez View Post
                          Kyllä, juuri tätä haen modauksella.
                          Tarkoitus olisi käyttää ihan kesäkelissä radalla. Talvella ei kyl himottaisi yhtään.

                          Elikkä tämän sun tekemän muokkauksen pystyy tekemään ihan NCS:än kautta vai? :think
                          Tuosta NCS:stä minulla ei ole mitään kokemuksia, joten siihen en osaa vastata. Homma onnistuu ainakin winolssilla suoraan moottoriohjelmaa muokkaamalla. Tietysti pitää olla sit myös luku ja kirjoitus ohjelma myös.

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10946
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by Jax_KiBez View Post
                            Kyllä, juuri tätä haen modauksella.
                            Tarkoitus olisi käyttää ihan kesäkelissä radalla. Talvella ei kyl himottaisi yhtään.

                            Elikkä tämän sun tekemän muokkauksen pystyy tekemään ihan NCS:än kautta vai? :think
                            Ei pysty millään BMW softalla tekemään. Kuten Hezman sanoi, niin tarvitsee laitteet ja softat joilla lukea, muokata ja kirjoittaa moottoriohjaimen softa. Ei ole ihan mikään plug&play jos ei ole aikaisempaa kokemusta.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Jax_KiBez
                              BTCF Member
                              • Jan 2010
                              • 2085
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Ei pysty millään BMW softalla tekemään. Kuten Hezman sanoi, niin tarvitsee laitteet ja softat joilla lukea, muokata ja kirjoittaa moottoriohjaimen softa. Ei ole ihan mikään plug&play jos ei ole aikaisempaa kokemusta.
                              Mä jo kerkesin ihmetellä, että pääseekö noin syvälle millään BMW:n softalla, mutta tässä vastaus. Joo en kyl lähde pelleilee yhtään moottorinohjauksen kanssa tässä kohtaa.
                              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                              _____________________________________
                              Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                              Tästä mun kaluston showroomiin
                              Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                              Comment

                              Working...
                              X