Announcement

Collapse
No announcement yet.

525i m54. Epätasainen tyhjäkäynti. Uusi Disa ei toimi! Neuvoja kaivataan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • majgul
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 891
    • Oulu

    525i m54. Epätasainen tyhjäkäynti. Uusi Disa ei toimi! Neuvoja kaivataan.

    Moi,

    Paljon juttua ollut imuvuodoista ja niitä tutkittu urakalla. En meinaa nyt löytää vikaa eikä viitsis tuhlata rahaa enempää ku sitä on jo mennyt ihan tarpeeksi

    Eli, ennen kylmänä vähän heilutti käynti, paranee mitä enemmän lämpeää. Vikavaloja ei pala taulussa eikä ole mitään vikakoodeja huonosta käynnistä. Nyt en ole tosin uudelleen kokeillut.

    Vaihdettua osaa:
    - CCV eli kampikammiohässäkkä letkuineen sekä öljyputkenjalka, talvimalli. Entinen omistaja vaihdattanut pajalla pari vuotta sitten.
    - Isot imuputket, eli kummatkin.
    - Disa
    - Tyhjäkäyntimoottori käytetty irti ja putsattu, tarkasti asennettu takaisin joten ei pitäisi olla siellä vuotoa.
    - Iso ja pieni kumitulppa koneen takaa.


    Kaasua painattaessa kuuluu suhina jos nopiaa painaa, kierrokset nousee, sitten laskee ja taas nousee kunnes tasoittuu. Eli hypyttää 2 kertaa kierroksia kunnes on taas tasainen, eli kuulostaa niin imuvuodolta kun voi vaan olla.


    Nyt ideoita kehiin, alkaa jo ärsyttämään nämä bemarit
    Last edited by majgul; 17-07-2017, 17:41.
  • lihakimpale
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2017
    • 261
    • Oulu

    #2
    Originally posted by majgul View Post
    Moi,

    Paljon juttua ollut imuvuodoista ja niitä tutkittu urakalla. En meinaa nyt löytää vikaa eikä viitsis tuhlata rahaa enempää ku sitä on jo mennyt ihan tarpeeksi

    Eli, ennen kylmänä vähän heilutti käynti, paranee mitä enemmän lämpeää. Vikavaloja ei pala taulussa eikä ole mitään vikakoodeja huonosta käynnistä. Nyt en ole tosin uudelleen kokeillut.

    Vaihdettua osaa:
    - CCV eli kampikammiohässäkkä letkuineen sekä öljyputkenjalka, talvimalli. Entinen omistaja vaihdattanut pajalla pari vuotta sitten.
    - Imu ja pakopuolen nokka-anturit.
    - Isot imuputket, eli kummatkin.
    - Disa
    - Tyhjäkäyntimoottori käytetty irti ja putsattu, tarkasti asennettu takaisin joten ei pitäisi olla siellä vuotoa.
    - Iso ja pieni kumitulppa koneen takaa.

    Elikkäs, tuntuu että pahentunut vaan tyhjäkäynti kun osia vaihtoi, lämpimänä myös huonompaan suuntaan. Tuntui että kun disan käytti irti, vaihtoi kaasuläpälle olevan putken ja putsas tyhjäkäyntimoottorin niin huononi heti, uusi disa siis ei muuttanut parempaan mitään muuta kun teho ehkä parantui.

    Kaasua painattaessa kuuluu suhina jos nopiaa painaa, kierrokset nousee, sitten laskee ja taas nousee kunnes tasoittuu. Eli hypyttää 2 kertaa kierroksia kunnes on taas tasainen, eli kuulostaa niin imuvuodolta kun voi vaan olla.

    Suhina kuulostaa tulevan disan alapuolelta. uuden disan asensin eilen ja o-renkaan ympärille öljyä ja kiinni. Ilmeisesti ei tarvitse silikoonilla alkaa värkkään? Pitääkö koneen adaptaatiot nollata???

    Öljykorkin kun käyttää auki tuntuu pieni imu, korkin aukaisu ei vaikuta käyntiin, pitääkö? Koneen oikealta puolelta alkanut resonointia myös kuulumaan kun kone vähän tärrää.

    Tehoja tuntuu olevan välillä enemmän, eli vaihtelee. Kulutus viisari liikkuu 0-4L välillä moottorijarrutuksessa eikä yleensä mene nollaan. Vaihteisto myös vaihtaa välillä pinta/osakaasulla ärsyttävästi isomman vaihteen tai lukitsee turbiinin vaikka ei haluaisi, myös mutkassa. Sama homma kesä sekä talvirenkailla.

    Nyt ideoita kehiin, alkaa jo ärsyttämään nämä bemarit
    Öljykorkin aukasu pitäsi vaikuttaa käyntiin, joten haiskahtaa imuvuodolta. En tiedä olitko jo savutestiä kokeillut, mutta seuraavaksi se, jos et ole jo tehnyt.
    https://youtu.be/KdQ51-0h9Mo
    Tuossa hyvä tee-se-itse savukone. Ei kyllä välttämättä ihan pienimpiä vuotoja paljasta.

    Toisaalta imuvuodot kai pitäisi antaa mm. lean-vikakoodeja. Vanoksen tiivisteet?
    Last edited by lihakimpale; 20-05-2017, 09:12.

    Comment

    • majgul
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 891
      • Oulu

      #3
      Originally posted by lihakimpale View Post
      Öljykorkin aukasu pitäsi vaikuttaa käyntiin, joten haiskahtaa imuvuodolta. En tiedä olitko jo savutestiä kokeillut, mutta seuraavaksi se, jos et ole jo tehnyt.
      https://youtu.be/KdQ51-0h9Mo
      Tuossa hyvä tee-se-itse savukone. Ei kyllä välttämättä ihan pienimpiä vuotoja paljasta.

      Toisaalta imuvuodot kai pitäisi antaa mm. lean-vikakoodeja. Vanoksen tiivisteet?
      Vaikuttaako vanoksen tiivisteet noin paljon? Eli ne tekee imuvuodon ja kulutusviisari ei palaudu nolliin? Jos näin nii pitää kait nuo vaihdella jossain vaiheessa.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by majgul View Post
        Vaikuttaako vanoksen tiivisteet noin paljon? Eli ne tekee imuvuodon ja kulutusviisari ei palaudu nolliin? Jos näin nii pitää kait nuo vaihdella jossain vaiheessa.
        Ei aiheuta imuvuotoa vanoksen tiivisteet, kuten edellä todettiin niin savutestiä seuraavaksi, että löytyy imuvuodot. Itsekin pitäisi omasta testata savulla imuvuodot.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • lihakimpale
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2017
          • 261
          • Oulu

          #5
          Originally posted by majgul View Post
          Vaikuttaako vanoksen tiivisteet noin paljon? Eli ne tekee imuvuodon ja kulutusviisari ei palaudu nolliin? Jos näin nii pitää kait nuo vaihdella jossain vaiheessa.
          Ei imuvuotoa, mutta huonompi käynti etenkin kylmällä koneella alakierroksilla ja tyhjäkäynnillä.

          Comment

          • majgul
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 891
            • Oulu

            #6
            Originally posted by lihakimpale View Post
            Ei imuvuotoa, mutta huonompi käynti etenkin kylmällä koneella alakierroksilla ja tyhjäkäynnillä.
            Okei, hyvä tietää. Pitääpä tehdä tuo savutesti sitten. Aikaa ei hirveästi ole nyt vaan töiden takia. Pitää varmaan paja ettiä missä tuo testi voitaisiin tehdä. Wetteri taitaa repiä tuosta sellaiset hinnat ettei paljoa kiinnosta sinne mennä

            Comment

            • majgul
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 891
              • Oulu

              #7
              Nyt on tätäkin tutkittu lisää. Käytin liikeessä tutkittavana jossa tunnetaan bemarit. Tunnin tai yli oli tutkinnassa eikä kuulemma imuvuotoja löytynyt. Osakaasulla meni vähän laihalle, 2-3% korjaus, oli kuulemma ok.

              Tyhjäkäyntialue, 4-6ms eli kävi vähän rikkaalla ja oli kuulemma hitaat lambdat. En tiiä miten ne vaikuttavat.

              Ihmetteli sitä että auto ei huohottanut ollenkaan, sano että kone joko niin tikissä tai jossain pieni vuoto ccv:n alueella. Kuitenkin oli testannut että järjestelmä ilmeisesti toimii kun kehitti imua kun oli jonkun letkun irroittanut ja tukkinut. Sanoi että ei saanut mitään höyryä koneesta ulos öljykorkin kautta vaikka miten kaasutteli.

              Mitenhän tästä kannattaa jatkaa. Kone alkaa siis kun lämmöt ollut keskellä pitkään pudottamaan moottorijarrutuksella kulutuksen nollaan. Kulutusmittari kuitenkin vastaa, varsinkin kylmällä koneella mielestäni erittäin hitaasti, eli mielestäni on vuoto jossain kohtaa. Voiko savutestillä myös todeta ihan huohotusventtilin osat myös? Kun taisivat kaikki olla ihan täysin toisiin yhteydessä?

              Ihmetten myös sitä kun vähän ollut majoneesia vielä öljytikun ylä ja alapäässä edelleen, vaikka lämpimät kelit alkanut.
              Last edited by majgul; 27-05-2017, 03:24.

              Comment

              • majgul
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2008
                • 891
                • Oulu

                #8
                No selvinnyt lisää. Asensin uuden disan joka ei mihinkään vaikuttanut. Huomasin nyt tässä että uusi disa ei edes liiku, eli on auki asennossa koko ajan. Mistähän tämä voisi johtua? Selvästi voi viat johtua tästä kun läppä on siis auki aina.

                Seuraavaksi, tietääkö joku mistä tyhjäkäynnillä tulee sellainen matala jumputus/putputus? Kuulostaa jostain koneen alapuolelta tulevan. Huomasin tämän ihan äskettäin niin mietin että voikohan olla tekemistä tuon tärräyksen kanssa tyhjäkäynnillä...
                Last edited by majgul; 27-05-2017, 14:22.

                Comment

                • majgul
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2008
                  • 891
                  • Oulu

                  #9
                  Ongelmat sen kuin pahenee... Kierroksilla kaikki ok ja vetää ihan iloisesti. Nyt tärisee entistä enemmän tyhjäkäynti, paikallaan käyttää kaasua niin kierrokset kun laskee niin käy aika alhaalla ja tuntuu että lähenee sammumista ja tärisee auto. Ihanaa olla bmw:n omistaja

                  Vaihdettu 2 puolaa ja tulpat, ei mitään vaikutusta. Pahenee vaan käynti.
                  Last edited by majgul; 28-05-2017, 20:34.

                  Comment

                  • majgul
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 891
                    • Oulu

                    #10
                    Auto kunnossa muualta osin paitsi että Disa venttiili ei sulkeudu, ei edes Inpalla ala sulkeutumaan. Jatkuva jännite tulee disalle asti, disassa naksuu uudella sekä vanhalla mutta läppä ei suostu menemään kiinni.

                    Kellään ollut samanlaista? Tämä vaikuttaa suoraan alavääntöön ku läppä on koko ajan auki.

                    Comment

                    • petterihi
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2015
                      • 622
                      • Kerava

                      #11
                      Olisiko DISA vailla tarpeellista alipainetta? Se käsittääkseni tarvitsee sekä sähkön että vakuumin.

                      E39 523iA Touring -00
                      --
                      E39 523 osia edullisesti
                      Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

                      Comment

                      • majgul
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2008
                        • 891
                        • Oulu

                        #12
                        Siis joo, eiköhän siellä ole alipaine kunnossa kun ei ole vuotojakaan missään. Eilen livedatalla katsottiin niin lambda-arvot ym. kaikki hyvällä mallilla. Ccv ym. myös kunnossa. Siitäkin tietää että toimii kun rämisee imusarja tyhjäkäynnillä välillä, eli päästää läpi juuri disasta kaiken ilman ja kiertää koko imusarjassa, eli liikaa ilmaa. Jos läppä olisi kiinni niin rajoittaisi ilman saantia.

                        Näin ainakin itse käsitin että tuo kyseinen vekotin toimii.

                        Pakko vika melkeen jo nyt olla ohjausyksikön maadoituksessa tai muualla. Ei varmaan anna sitä käskyä läpälle. Wetteri reissu tulee pahimmassa tapauksessa siis
                        Last edited by majgul; 31-05-2017, 00:52.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #13
                          En kyllä suosittele viemään sitä marmorille. Siellä ei ole aikoihin enää E39 paljon korjailtu, joten uusilla asentajilla voi olla pallo aikalailla hukassa. Tuleehan se siellä kuntoon kun ovat arponeet ensin x määrän osia sinne. Joku asiansa osaava itsenäinen BMW korjaamo luultavasti korjaa vian paljon edullisemmin. Skoopilla näkisi mitä siellä sähköpuolella tapahtuu tai ei.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • majgul
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2008
                            • 891
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            En kyllä suosittele viemään sitä marmorille. Siellä ei ole aikoihin enää E39 paljon korjailtu, joten uusilla asentajilla voi olla pallo aikalailla hukassa. Tuleehan se siellä kuntoon kun ovat arponeet ensin x määrän osia sinne. Joku asiansa osaava itsenäinen BMW korjaamo luultavasti korjaa vian paljon edullisemmin. Skoopilla näkisi mitä siellä sähköpuolella tapahtuu tai ei.
                            Ihan tottahan se tuoki on. Pitää varmaan Fixukselle taas sitten soitella. Siellä tuota nyt huollettukkin ja hyvällä palvelulla. Jospa ne tuon asian siellä osaisi myös katsoa.

                            Pahin pelko kait se on että itse dme:ssä joku rikki. Harmittaa ku oon 600€ ja autoa huoltanut ja oikeaan paikkaan jo katsonut mutta ei vaan tajunnut ettei se sitten toiminutkaan . Eli vähän turhaan osia myös vaihdellut.
                            Last edited by majgul; 31-05-2017, 01:23.

                            Comment

                            • lihakimpale
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2017
                              • 261
                              • Oulu

                              #15
                              Disan läpän toiminnalla ei ole juurikaan vaikutusta kulkuun ellei tule imuvuotoa kiinnityskohtaan imusarjassa. Jotku jopa ajelee ilman Disan läppää.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎