Miten vaihto tavallisten tilalle onnistuisi? Liitin on samannäköinen, mutta piuhojen määrä poikkeaa. Onko jotain adaptereita vai miten tästä eteenpäin? Onko kellään kokemusta? Vm.01 ja penkit 02.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 sport-sähköpenkit?
Collapse
X
-
Siis sinulla on nyt mekaaniset penkit ja haluat sähköpenkit?
Jos haluat käyttää alkuperäistä liitintä niin liittimeen pitäisi lisätä kontakteja jännitettä varten, BMW:ltä saanee noita mutta pitäisi osata arpoa oikea varaosanumero. Minä vaihdoin tavallisten tilalle comfort-penkit joissa oli vanhempi liitin joten kontaktien lisääminen ei onnistunut. Siirsinkin alkuperäisistä penkeistä johtosarjat penkin omien johtojen päälle ja vedin sähköpenkkien ohjausyksiköille sähköt sulakerasian alkuperäiltä paikoilta. Jos muisteja ei halua niin penkithän ei tarvitse kuin plus ja miinus johdot.
-
-
Originally posted by TJJSiis sinulla on nyt mekaaniset penkit ja haluat sähköpenkit?
Jos haluat käyttää alkuperäistä liitintä niin liittimeen pitäisi lisätä kontakteja jännitettä varten, BMW:ltä saanee noita mutta pitäisi osata arpoa oikea varaosanumero. Minä vaihdoin tavallisten tilalle comfort-penkit joissa oli vanhempi liitin joten kontaktien lisääminen ei onnistunut. Siirsinkin alkuperäisistä penkeistä johtosarjat penkin omien johtojen päälle ja vedin sähköpenkkien ohjausyksiköille sähköt sulakerasian alkuperäiltä paikoilta. Jos muisteja ei halua niin penkithän ei tarvitse kuin plus ja miinus johdot.
Kyllä, mekaaniset. Mistä voi tietää mitkä johdot on mitäkin varten, olisiko joku sähkökaavio? Noissa liittimissähän on paikat numeroitu, muistitoiminnosta en niinkään välitä.Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
SISUSTAT modaukset
Comment
-
-
Täsmääkö ne sähköpenkkien muut nastat entisten kanssa, siis lämmitys ja turvavyön esikiristin (apumiehen penkissä lisäksi tunnistusmatto)? Noissa minun penkeissä penkin säätämiseen tarvittavat sähköjohdot oli selvästi paksummat: ruskea (maa) ja olikohan plussa puna-vihreä. Sinulla ilmeisesti apumiehen penkissä liittimen 5. nasta on tuo plussa ja 6. miinus. Ja kuskin penkissä 25. plussa ja 24. miinus.
Muistitoiminto vaatinee p-bus johtojen ja muistikytkimen lisäksi runkomodulin ohjelmoinnin eikä se taida onnistua koska tuo ei ole normaali lisävaruste vaan vaatisi uuden ZCS-koodin laskennan ja osaavan BMW-liikkeen... Täytyy tuota kuitenkin kokeilla kun kytkin kuitenkin on jo ja testipiuhat saa aika äkkiä kytkettyä.
Comment
-
-
Originally posted by TJJTäsmääkö ne sähköpenkkien muut nastat entisten kanssa, siis lämmitys ja turvavyön esikiristin (apumiehen penkissä lisäksi tunnistusmatto)? Noissa minun penkeissä penkin säätämiseen tarvittavat sähköjohdot oli selvästi paksummat: ruskea (maa) ja olikohan plussa puna-vihreä. Sinulla ilmeisesti apumiehen penkissä liittimen 5. nasta on tuo plussa ja 6. miinus. Ja kuskin penkissä 25. plussa ja 24. miinus.
Muistitoiminto vaatinee p-bus johtojen ja muistikytkimen lisäksi runkomodulin ohjelmoinnin eikä se taida onnistua koska tuo ei ole normaali lisävaruste vaan vaatisi uuden ZCS-koodin laskennan ja osaavan BMW-liikkeen... Täytyy tuota kuitenkin kokeilla kun kytkin kuitenkin on jo ja testipiuhat saa aika äkkiä kytkettyä.
1 -
2 -
3 -
*5 -
6 -
*7 -
8 -
*9 keltainen punaisella raidalla
*10 keltainen ruskealla raidalla
11 -
12 -
*13 -
*14 paksu ruskea
*15 -
16 -
*17 -
*18 -
*19 -
*20 -
*21 -
*22 -
*23 valkoinen sinisella raidalla
24 -
*25 paksu valkoinen keltaisella raidalla
Mekaaninen apumiehen penkki
1 -
2 -
3 -
*5 violetti vihreällä raidalla
*6 valkoinen punaisella raidalla
*7 -
*8 ruskea mustalla raidalla
*9 sininen punaisella raidalla
*10 sininen ruskealla raidalla
11 -
12 -
*13 -
*14 paksu ruskea
15 -
16 -
17 -
18 -
19 -
20 -
21 -
22 -
*23 valkoinen ruskealla raidalla
24 -
*25 paksu valkoinen vihreällä raidallaLast edited by buksin-1; 23-06-2005, 00:31.Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
SISUSTAT modaukset
Comment
-
-
Originally posted by TJJOnko mekaanisissa penkeissä ristiselän säätö? Ja sulakkeet F10 ja F13 on jo asennettu? Silloin penkkiin voi jo tulla tarvittavat sähköt, tutkin vielä tuota johdotusta...
Kiitos avusta!Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
SISUSTAT modaukset
Comment
-
-
Näyttäisi menevän näin: kuskin sähköpenkissä 9 ja 10 on esikiristin, 13. plussa ja 14 maa, 15 p-bus, 17-22 ohjauspyörän säädöt, 23 lämmityksen anturi, 25 lämmityksen jännite.
Mutta kerropa kuitenkin vielä sähköpenkin johtojen värit, nythän taisit kertoa autossa olevat johdot. Ja onko autossa tosiaan 7. nasta kytkemättä? Se on turvavyön tunnistin.
Sinun luultavasti pitää muuttaa johdotusta tuossa liittimessä eli tutkit mihin joku piuha menee mekaanisessa penkissä ja sitten siirrät sähköpenkin kontaktit samaan paikkaan. Nuo liittimethän on kuitenkin helppo avata ja siirtää kontaktit.
Comment
-
-
Originally posted by TJJNäyttäisi menevän näin: kuskin sähköpenkissä 9 ja 10 on esikiristin, 13. plussa ja 14 maa, 15 p-bus, 17-22 ohjauspyörän säädöt, 23 lämmityksen anturi, 25 lämmityksen jännite.
Mutta kerropa kuitenkin vielä sähköpenkin johtojen värit, nythän taisit kertoa autossa olevat johdot. Ja onko autossa tosiaan 7. nasta kytkemättä? Se on turvavyön tunnistin.
Sinun luultavasti pitää muuttaa johdotusta tuossa liittimessä eli tutkit mihin joku piuha menee mekaanisessa penkissä ja sitten siirrät sähköpenkin kontaktit samaan paikkaan. Nuo liittimethän on kuitenkin helppo avata ja siirtää kontaktit.
Täytyy vielä käydä katsomassa sähköpenkkien värit.
En oikein tiedä mihin ne auton nastat liittimissä siirtäisi paitsi että voisi katsoa että täsmääkö värit, kun niillä on jo vastassa penkin nastat. Täytyisi ehkä vetää lisää piuhoja jostain vai voisko jostain "ryöstää".Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
SISUSTAT modaukset
Comment
-
-
Originally posted by buksin-1En oikein tiedä mihin ne auton nastat liittimissä siirtäisi paitsi että voisi katsoa että täsmääkö värit, kun niillä on jo vastassa penkin nastat. Täytyisi ehkä vetää lisää piuhoja jostain vai voisko jostain "ryöstää".
Kyllä niiden johtojen määränpäät kannattaa selvittää eikä vain luottaa väreihin, eihän tuossa mekaanisessa ole kuin muutama johto ja niiden kytkentäpisteet on penkin pohjassa. Eli jos johtosarjasta ei suoraa näe niin yleismittarilla mittaamalla selviää, mutta älä kuitenkaan tuota esikiristintä mittaa ettei se pamahda..
Lisäksi tuo turvavyön esikiristin/lukkokappale kannattaa tarkistaa ettei niissä ole eroja, sehän on helppo siirtää vanhasta penkistä.
Comment
-
-
Originally posted by buksin-1Auttaisiko, jos siirtäisi väliaikaisesti nyt kesällä auton nastan 25. (läm.jäännite) paikkaan 13.?
Comment
-
-
Minä otin päävirran M5 penkeille apumiehen jalkatilassa sijaitsevasta + puolen risteysyksikön yhdestä tyhjästä syötöstä. Sieltä vahva piuha apukuskin penkille johon haaroitus myös kuskin penkille sekä 2kpl 20A:n sulaketta kiinnitettynä apukuskinpenkin alimpaan säätötankoon. Toimii, eikä tarvitse pelätä että systeemi häiritsee muita toimintoja. Napajärjestykset pitää uusista penkeistä muuttaa vastaamaan auton syöttöjä.
Comment
-
-
Noissa omatekoisissa johdotuksissa kannattaa huomata sellainen juttu, että jos käyttää jatkuvasti kytkettyä virtapiuhaa niin kuskin penkki (muistiyksikkö) kuluttaa sähköä kun auto on sammutettu. Ei kuitenkaan niin paljon, etteikö auto käynnistyisi muutaman päivän tauon jälkeen, virrankulutus taisi olla n. 20mA. Alkuperäisessä systeemissä on ennen F13 sulaketta rele joka katkaisee kuskin penkin sähköt samalla kun auto menee lepotilaan.
Comment
-
Comment