Originally posted by NOBO
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 latausvalo?
Collapse
X
-
Tuon diodisillan kunnonhan voi testata vaikka oskilloskoopilla diagnoosipistokkeen kautta. Ainakin e36 -korissa ja motronic 3.1 ruiskun kanssa oskilloskoopin piuhat pinneihin 12 ja 19. En tiedä onko e39:ssä samassa järjestyksessä pinnit. Jos diodit on ehjiä, skoopin näytössä näkyy tälläinen käyrä http://s220.photobucket.com/albums/d...koopinkuva.jpgReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Moro!
Jos vinkuu niin se on etulaakeri kulunut. Jos valo palaa tarkista regulaattori, diodisilta ja jos ei lataa niin hiilet. Diodisilta mitataan yleismittarin diodi alueella jokainen diodi pitää näyttää myötäsuuntaan 0.6-0.7V. Estosuuntaan ääretön (läpilyöntijännite) n. 80V. Regulaattorin kontaktipinnat kannattaa katsoa, niihin kertyy likaa ja se ei johda sähköä.
Comment
-
-
Tänään mittailin ajon aikana latausjännitteitä, ja jännite pysyy joka tilanteessa 14-14,8V välillä, eli hyvin toimii niiltä osin. Mittarin piuhat oli akun navoissa kiinni. Laturin valo palaa silti samalla tavalla kuten tuolla jossain aiemmassa viestissä kirjoitin. Enää en keksi mitään muuta potentiaalista vikapaikkaa, kun latauksen merkkivalo, ja siihen liittyvä elektroniikka. Kysymys kuuluukin, että mitä tuohon valoon sisältyy, kun ETM:n kuvan mukaan siinä on muutakin kuin pelkkä polttimo?
Kuva: http://s220.photobucket.com/albums/d...ussysteemi.jpgReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostTänään mittailin ajon aikana latausjännitteitä, ja jännite pysyy joka tilanteessa 14-14,8V välillä, eli hyvin toimii niiltä osin. Mittarin piuhat oli akun navoissa kiinni. Laturin valo palaa silti samalla tavalla kuten tuolla jossain aiemmassa viestissä kirjoitin. Enää en keksi mitään muuta potentiaalista vikapaikkaa, kun latauksen merkkivalo, ja siihen liittyvä elektroniikka. Kysymys kuuluukin, että mitä tuohon valoon sisältyy, kun ETM:n kuvan mukaan siinä on muutakin kuin pelkkä polttimo?
Kuva: http://s220.photobucket.com/albums/d...ussysteemi.jpgNyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
ex E39 535iA -97
sekä x määrä riisikippoja
Kesäautona toimii vw kupla -65
Comment
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostTänään mittailin ajon aikana latausjännitteitä, ja jännite pysyy joka tilanteessa 14-14,8V välillä, eli hyvin toimii niiltä osin.6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
Tollasella ihan perusmallin yleismittarilla mittasin. Alfamerin korjausopas sanoo, että 14,5V on vielä normaalia, mut siitä _reilusti_ yli ei ole normaalia. Otappa tuosta sitten selvää mikä on reilu ylitys ja mikä ei...Kai sen valon pitäis sammuksissa olla ainakin sillon kun jännite on 14,4V, jota se oli suurimman osan ajasta? Silloin se nimenomaan palaa himmeästi... Se lähinnä kiinnostaa, että mitä elektroniikkaa tuohon merkkivaloon liittyy, ja mikä niitten funktio on.
ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
latausvalon rinnalla on vastus jotta esimagnetointi (ja siten myös lataus) toimisi vaikka lamppu olisi palanut. latausvalon hehkuminen tarkoittaa sitä että kentän magnetointiin menevä jännite poikkeaa merkittävästi latausjännitteestä. tähän voi olla muutama syy: yleisin on hiilien / kollektorin loppuun kuluminen jolloin kontakti on huono, ei kuitenkaan poikki kun laturi vielä lataa -> lataus loppuu lähiaikoina kokonaan. sitten on mahdollista vika joko säätimessä, päädiodisillassa tai säätimelle esimgnetointivirtaa tasasuuntaavissa diodeissa jolloin poikkeava esimagnetointijännite saa latausvalon palamaan.
mikäli latausjännite on ylisuuri tarkista ensin säätimen maadoituskontakti.
Latausjännitteen pitää olla välillä 13,8-14,4 yleisesti säätimen tyypistä riippuen. 0,1 v heitto ei haittaa mutta 0,2 ilmaisee jo korjaustarpeesta.
halvatkin yleismittarit ovat useimmiten ihan riittävän tarkkoja näissä perusmittauksissa.
Comment
-
-
Juu, näin perinteisesti. Mutta säädin ratkaisee. Mikä auto, mikä laturi ja minkä tyyppinen säädin?
Copypaste WDS:stä:
- Standard regulator
In the case of the standard controller, the battery charge indicator lamp is activated by the exciter diodes with the voltage generated by the stator winding and the controller. In the case of fault, the charge indicator lamp lights due to a voltage difference between terminal 15 (instrument cluster) and terminal 61.
- Multifunction controller:
In the case of the multifunction controller, the battery charge indicator lamp is activated by means of an electronic switch integrated in the controller. This switch receives its voltage supply from terminal 15 on the 3-pin connector at the rear of the alternator. The controller measures internally the voltage difference between terminal 30 and terminal 15 and switches terminal 61 E to low in the case of a fault. The indicator lamp lights up.
Eli jos vessa on vähääkään uudempi, niin säädin ohjaa valoa suoraan.
Käytännössä Bemarin latausjännite ei saisi olla juurikaan yli 14.3 V, koska BMW:n käyttämät säätimet eivät ole lämpötilakompensoituja. Tai näin ainakin mulle bossilta kerrottiin. Ja löytyyhän tuolle tueksi myös datasheetti...6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
No nyt löytyi niitä tietoja, joita tässä pitkään olen kaipaillutkin!Kiitoksia vaan suuresti! Tuota säätimen maadoitusta epäilen ite eniten. En oikein jaksa uskoa, että vuoden vanhassa laturissa olisi kulumisen aiheuttamia oireita, vai onko ollut sellaisiakin tapauksia? Peruskorjattu laturi tuo kuitenkin on, että aika kusetusta olis, jos olisivat jättäneet esim. kollektorin vaihtamatta...
ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Saattaapa olla turha kommentti, mutta mulla vaihettiin uus starttimoottori ja työn suorittajalta oli unohtunut kiristää virtapiuhan mutteri kunnolla. Päävirtapiuhahan tulee laturille startin kautta.
Auto alko oireilemaan todella oudosti ja mitä sattuu, mutta ensimmäinen huomio oli laturin valo. Vaihdoin hiilisillan, ei auttanu.
Sitten jossain vaiheessa kun mittailin (auto ei käynnissä) jännitettä laturin päästä ja käsi heilutti vahingossa virtajohdinta, huomasin mittauksen arvon heilahtelevan. Sitten vasta selvisi syy.525tdsa Touring -97
A4 2,6 V6 A -95
Avensis Wagon D4D -08
Comment
-
-
Käytin laturia remontissa tänään ja diodisiltahan sieltä oli rikki. Outoa sinällään, kun oskilloskoopin kuva näytti sellaiselta kuin normaalissa laturissa kuuluukin. Hiilet vaihtoivat samalla. Nyt toivottavasti loppuu merkkivalon palaminen ja ylijännitteellä lataaminen!Ja meni takuun piikkiin, vaikka oli 1,5kk sitten takuu mennyt umpeen. Todella mukavaa, nopeaa ja asiallista palvelua Ampi-Autosähkössä!
ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Kyllä vain toimii kunnostettu laturi niinkuin pitääkin! Eli yks vika vähemmän korjattavaa.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Onhan se niin että jos valo syttyy ajon aikana, tai ei sammu kun käynnistää auton, niin silloin vaan on joku vika? Eli mulla se palaa kun avain on asennossa 2, ja sammuu kun käynnistää. Niinhän se kuuluu olla..?VW Passat 1.4 TSI -12
Ex: VW Golf 2.0 FSi 4MOTION -05, Opel Zafira 1.8 -07, BMW E46 325xiA Touring -01, BMW E46 320i sedan -02, BMW E39 523i sedan -96, Seat Ibiza 1.4 -95
Comment
-
Comment