Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw e39 530D -02 Käynnistys/käynti ongelma.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eihdee
    Newbiemmer
    • Aug 2011
    • 15
    • Orimattila

    Bmw e39 530D -02 Käynnistys/käynti ongelma.

    Terve,

    Tänään se sitten tapahtui ja uskollinen sotaratsu jätti tielle. Huomasin jo käynnistysvaiheessa outoa toimintaa. Käynnistyi n. 5 sec sahaamisella ja kaasun napauttamisella (normaalisti ei tarvi kaasua ollenkaan). Ja pääsinkin 100m pihasta ja sammui auto pihatielle. Tämän jälkeen ei käynnistynyt ollenkaan muutamalla yrityksellä.

    Sytytti öljyvalon ja latausvalon. Öljyt toki tarkistin, mutta töihin kun olin menossa niin ei ollut tähän hätään aikaa muuta katsoa. Ja sitten tuo vikailmoitus ajotietokoneeseen, josta otinkin kuvan. En vaan tästä nopeasti löydä vikakoodi listaa, tietäisikö joku mikä tuo vikakoodi tarkoittaa on joka tuossa kuvassa on? Tai jotain ideaa mistä vuosi tuollainen toiminta johtua. Ensimmäistä kertaa 8 vuoden aikana jäätiin tielle

    Ps: Jos jollain linkkiä saksankielieliseen listaan noista ajotietokoneen ilmoituksista niin olisin hyvin kiitollinen. Joskus sen löytänyt täältä, mutta nyt ei osu silmään.
    Attached Files
    Last edited by Eihdee; 14-05-2018, 10:22. Reason: Lisäys
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Latausvalo ja öljynpaine syttyy tietysti jos kone ei käy.

    Tuosta olisi varmaan paras aloittaa lukemalla vikakoodit.
    Onhan tankissa tarpeeksi tavaraa?

    Comment

    • schwarze
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 2017
      • Kangasala

      #3
      Einspiritzanlage, eli ruiskutusjärjestelmä on tuosta ajotietokoneen tekstistä kuviteltavissa. Minäkin sain tuollaisen ilmoituksen kerran ja silloin autossa oli polttoainetta alle 15ltr ja tankin pumppu rikki.
      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

      Comment

      • Eihdee
        Newbiemmer
        • Aug 2011
        • 15
        • Orimattila

        #4
        Kiitoksia. Tosiaan tankissa vähän alle 15 litraa. Täytyy alkaa tutkimaan tuosta polttoaine pumpusta. Oireet kyllä tässä vaikuttais vahvasti polttoaineen saantiin. Vähän sillä viisiin meno loppui.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9138
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Eihdee View Post
          Kiitoksia. Tosiaan tankissa vähän alle 15 litraa. Täytyy alkaa tutkimaan tuosta polttoaine pumpusta. Oireet kyllä tässä vaikuttais vahvasti polttoaineen saantiin. Vähän sillä viisiin meno loppui.
          Jos konehuoneen PA-letkussa näkyy ilmakuplia, kun pumput aktivoi virrat 2-asennossa, niin todennäköisesti tankin pumppu simahtanut. Tankkaa 10 litraa lisää, niin saa taas toimintaan.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Eihdee
            Newbiemmer
            • Aug 2011
            • 15
            • Orimattila

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Jos konehuoneen PA-letkussa näkyy ilmakuplia, kun pumput aktivoi virrat 2-asennossa, niin todennäköisesti tankin pumppu simahtanut. Tankkaa 10 litraa lisää, niin saa taas toimintaan.
            Joo tosiaan, oli havaittavissa ilmakuplia. Tankkasin autoon 35L ainetta ja lähtee taas käyntiin, mutta tarvii normaalia enemmän sahausta. Onko tämä tyypillistä, kun tankin pumppu sökönä? Tilasin nyt jokatapauksessa tuon tankissa olevan pumpun ja vaihdan sen.

            Oliko mitään niksejä/ohjeita/huomioitavia asioita tuon tankissa olevan pumpun vaihtamiseksi? Näytti siltä, että takapenkki veks ja vaihtoon.

            Kiitoksia tähän astisista neuvoista.

            Comment

            • Jii_Koo
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2013
              • 785
              • Jkl

              #7
              Originally posted by Eihdee View Post
              Joo tosiaan, oli havaittavissa ilmakuplia. Tankkasin autoon 35L ainetta ja lähtee taas käyntiin, mutta tarvii normaalia enemmän sahausta. Onko tämä tyypillistä, kun tankin pumppu sökönä? Tilasin nyt jokatapauksessa tuon tankissa olevan pumpun ja vaihdan sen.

              Oliko mitään niksejä/ohjeita/huomioitavia asioita tuon tankissa olevan pumpun vaihtamiseksi? Näytti siltä, että takapenkki veks ja vaihtoon.

              Kiitoksia tähän astisista neuvoista.
              Voi olla se kuskin alla olevan pumpunkin tuotto heikennyt/loppunut jos vaatii sahausta. Itsellä ainakin näin, kunnes sippasi kokonaan...

              Lievä ot;
              Muistanko oikein, että saattaa riittää esim. tyhjäkäyntiin/kevyeen käyttöön paineet, vaikka jompikumpi noista olisi sökö? Eli jaksaako kuskin penkin alla oleva imeä tankilta, tai tankin työntää kp. alla olevan läpi..? :think
              '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

              Comment

              • Skunkki^
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 688
                • Espoo

                #8
                Lattian alla oleva pumppu kun simahtaa, ei auto enään liiku. Tankin pumppu kun simahtaa, täytyy tankissa olla apauttia yli 15l tavaraa että käynnistyy.

                Pumppu vaihtuu takapenkki veks ja vaihtoon tyylillä. Pumpun reijjän kiinnitysrenkaalle kannattaa olla hyvä työkalu avaamiseen, tai suosiolla ostaa uuden jos vasaralla ja ruuvvarilla sen aukoo.

                Kiinni laitettaessa kannattaa laittaa tankin reijän tiiviste ensin paikoilleen, ja sitten vasta pumppuyksikkö, ei meinaan mene kiinni sitten millään mikäli tiiviste on pumpussa/tankkivarustuksessa kiinni.
                Last edited by Skunkki^; 16-05-2018, 22:58.
                KIA Optima PHEV

                Exät:
                520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                Comment

                • newbimmer
                  Newbiemmer
                  • May 2018
                  • 11
                  • Finland

                  #9
                  Morjesta mulla vähä sama ongelma, epäilen pumppua viaksi.
                  Eli normiajolla ei ongelmia ole, mutta jos kaasun rykäsee pohjaan nii tauluu läsähtää 'fuel injection system' ja tehot on hukassa tämän jälkee.
                  Koodit luettu inpalla ja railin paineista koodi. Otin kuvan myös paineista, mut ei käryä paljo niiden pitäs olla (eke kiisseli auto itelle) joten jos joku fiksumpi vois sanoo mitä noista paineista vois olettaa viaksi?
                  Kiitoksia jo etukätee.
                  Attached Files

                  Comment

                  • Hezman
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2012
                    • 708
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by newbimmer View Post
                    Morjesta mulla vähä sama ongelma, epäilen pumppua viaksi.
                    Eli normiajolla ei ongelmia ole, mutta jos kaasun rykäsee pohjaan nii tauluu läsähtää 'fuel injection system' ja tehot on hukassa tämän jälkee.
                    Koodit luettu inpalla ja railin paineista koodi. Otin kuvan myös paineista, mut ei käryä paljo niiden pitäs olla (eke kiisseli auto itelle) joten jos joku fiksumpi vois sanoo mitä noista paineista vois olettaa viaksi?
                    Kiitoksia jo etukätee.
                    Ei noista kuvista saa mitään selvää.
                    Mahdollisia vikapaikkoja:

                    -rail-paineanturin liitin
                    -alhainen siirtopaine
                    -rail- paineensäätimen O-rengas
                    -vuotavat suuttimet
                    -viimeisenä ja epätodennäköisimpänä itse rail-pumppu

                    Oiretta kannattaa lähteä purkamaan aina "halvimmasta" päästä. Suuttimien ohivuotomittaus, liitinpinnit, O-rengas ovat kustannuksiltaan kukin muutaman euron luokkaa.

                    Live-data loggaus Testolla. Custom jobiin valitaan seuraavat tiedot:
                    -kierrosluku
                    -siirtopaine
                    -syöttömäärä
                    -pyydetty ja toteutunut rail-paine
                    -rail-paineensäätimen toiminta prosentti

                    Testilenkin jälkeen data auki esim. excel tai open office ohjelmalla.
                    Datasta näkee suoraan missä vaiheessa rail-paine jää pyydetystä. Oleellinen merkitys on tuolla paineensäätimen toiminta prosentilla. Normaalisti lukema pyörii 20-50 % hujakoilla, jos taulukosta löytyy yli 90 % lukemaa niin se kertoo jo heti että pumpun tuotto ei riitä pyydettyyn määrään.
                    Tästäkään ei voi vetää suoraa johtopäätöstä, että itse pumppu olisi loppu. Suuremmalla todennäköisyydellä suuttimet vuotaa liikaa läpi. Tietysti näin pitkään jatkuessa, tilanne kuluttaa lopulta myös pumppua. Turhaan, sillä aikanaan huolletut suuttimet pidentää pumpun käyttöikää merkittävästi.

                    Comment

                    • newbimmer
                      Newbiemmer
                      • May 2018
                      • 11
                      • Finland

                      #11
                      No kyllä minä noista kuvista selvää saan, mutta joka tapauksessa 3 ongelmaa tullut yli 3000 kierroksen ja näyttäs polttoaine paineeksi 3.1-3.3bar et onko tuo liian vähä? ja tuossa kattelin vähä noita pumppuja niin selventävä kysymys kuuluu, että obko tuo tankin pumppu joka ois 0.5bar ja tuo esipaine pumppu siinä kuskin penkin kohalla 4bar?
                      Ongelma nimen omaa tulee sillon ku enemmän kierroksia ja kaasu pohjassa yrittää kiihdyttää.
                      Ja sit sellanen tarkennus kysymys vielä et jos suutin/suuttimet vuotaa läpi turhan kans nii selviääkö suutin huollolla vai onko suuttimen osto?

                      edit: kuvia muokattu vähä paremmaksi jos sais selvää.
                      Attached Files
                      Last edited by newbimmer; 20-05-2018, 09:53.

                      Comment

                      • Hezman
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2012
                        • 708
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by newbimmer View Post
                        No kyllä minä noista kuvista selvää saan, mutta joka tapauksessa 3 ongelmaa tullut yli 3000 kierroksen ja näyttäs polttoaine paineeksi 3.1-3.3bar et onko tuo liian vähä? ja tuossa kattelin vähä noita pumppuja niin selventävä kysymys kuuluu, että obko tuo tankin pumppu joka ois 0.5bar ja tuo esipaine pumppu siinä kuskin penkin kohalla 4bar?
                        Ongelma nimen omaa tulee sillon ku enemmän kierroksia ja kaasu pohjassa yrittää kiihdyttää.
                        Ja sit sellanen tarkennus kysymys vielä et jos suutin/suuttimet vuotaa läpi turhan kans nii selviääkö suutin huollolla vai onko suuttimen osto?

                        edit: kuvia muokattu vähä paremmaksi jos sais selvää.
                        Esipaine on riittävä. Kyllä ja kyllä.
                        Suuttimet on korjattavissa. Asiantuntevat pajat kyllä osaa sanoa, mitä suuttimille kannattaa tehdä.

                        Comment

                        • Hezman
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2012
                          • 708
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Lataa mainitsemani Testo tuolta:
                          https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=245335

                          Ketjusta löytyy myös ohjeita ohjelman käyttöön.
                          Custom jobin teko lyhyesti kerrottuna:

                          -File > Custom jobs
                          -Avautuu Custom job laatikko > valitse Ecu (DDE40KW0)
                          -Alakulmasta New Job > Comment osioon voit laittaa haluamasi nimen jobille.
                          -Table painikkeen takaa valitaan logattavat tiedot, tässä tapauksessa rail-paineen seurantaan:

                          -VDF Vorfoerderdruck = Esipaine
                          -N Drehzahl = Kierrosluku
                          -Tastverhaeltnis Ansteuerung Raildruckregelventil = Rail-paineensäätimen toiminta prosentti
                          -Raildruck fuer Mengenzumessung = Rail-paine
                          -Raildruck Sollwert = Pyydetty rail-paine
                          -M_E Einspritzmenge nach ARD = Ruiskutusmäärä

                          Tiedot valitaan siis yksinkertaisesti kaksoisnapauttamalla haluttua arvoa. Nuo riittää rail-paineen tutkimiseen mutta siihen voi ottaa muutakin. Max 10.
                          Esim. ahtopaine
                          -aktueller Ladedruck / Luftdruck = Ahtopaine
                          -Sollwert Ladedruck = Pyydetty ahtopaine
                          -Tastverhaeltnis Ansteuerung Ladedrucksteller = Ahtopaineensäädin toiminta prosentti.

                          Valintojen jälkeen "Start job" sekä "Mark all" avautuneen ruudun yläkulmasta.
                          Uudelleen File (F1) > File Logger > avautuu loggeri laatikko
                          Ruksi "Use comma as decimal separat" kohtaan.
                          Time format muutetaan "Time from start".
                          Sen jälkeen "Start". Ei muutakun ajelemaan ja sit kun tuntuu et on vian saanut ajettua esiin niin sammutetaan loggeri "Stop".
                          Logattu tiedosto menee Testo asennus kansioon.

                          "Use comma as decimal separat" valitaan siksi, että logattavat arvot tulee tiedostoon excelin ymmärtämään numeraaliseen muotoon.

                          Comment

                          • newbimmer
                            Newbiemmer
                            • May 2018
                            • 11
                            • Finland

                            #14
                            Ok kiitosta. Pitääpä ottaa joku päivä täs infot taskuu jos siitä tulis viisaammaksi sitte 👍

                            Comment

                            • newbimmer
                              Newbiemmer
                              • May 2018
                              • 11
                              • Finland

                              #15
                              No nyt sitte oli muutaman päovän että sitä ilmotusta ei tullu. ja nyt sitte otin koodeja launchilla ja tuli vastaavia. En oo saanu vielä testoa käyttöön ku kaveri ameriikassa 😁
                              Launchista vähä löysin arvoja et mitä niiden pitäs olla ja ainakon niiden perusteella esipaine on liian matala. Ei misää vaiheessa nouse 4bariin ja railin paineanturin arvot antaa mA tyyliin ja seki on matalampi ku ohjearvo on. Voisko tästä jotai päätellä vai pitääkö odotella et saa sen teston arvoja näkyvii? 🤔
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎