Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liimaventtiili(kö)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ts18056
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2010
    • 276
    • Joroinen

    Liimaventtiili(kö)?

    Sigun 525 teki tuon tempun, joka näyttää olevan aika yleinen Eli tää on talvisin kosteella itkenyt yhdestä puolasta, teki näin tuossa viikko sitten. Käynti kuitenkin asettuu, kun motti lämpiää, eli käy taas kaikilla.
    Noh luin tuossa loppuviikolla vikakoodit (sitä samaa sporadic ignition fault kuin ennenkin, yhdestä pytystä), ja nollasin ne. Lähti operaation jälkeen käyntiin (kylmänä), mutta ravisti, ja sammui varmaan 15 sekunnin jälkeen. Laitoin tolppaan, ja annoin olla pari tuntia, kunnes yritin uudestaan käyntiin. Ei käynnisty, lupaili alkuun, nyt ei oikeastaan enää lupaakaan. Bensapumppu pyörii (ja bensa haisee) kierroslukutieto tulee startissa, parisataa rpm (eli kampuran anturi lienee ehjä?). Vikakoodeja ei tule uusia.
    Liimaventtiilikö tuo on? Pitäisikö tulpat uusia, jos se kasteli ne riittävästi, niin lähteekö se noilla enää? Sydäntä särkee vinguttaa tuota starttia, mutta muu ei kait automaatissa auta?
    E39 525i -01
    ex 750iL -96
  • MarQu
    Moderator
    • Mar 2006
    • 5517
    • Vaasa

    #2
    Kyllä se siltä kuulostaa. Kannattaa lämmittää konetta jos pystyy lohkarilla. Sitte vaan buusterilla/apuvirralla.
    sigpic

    Comment

    • ts18056
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2010
      • 276
      • Joroinen

      #3
      Joo, toi on lohkossa ollu nyt eilisestä. Ja akku samaan aikaan latingissa. Sen verran eloo, että välillä yksittäinen pytty sytyttää. Täytyy varmaan huomenissa hakee vielä tulpat siihen, jos ovat aivan märät.


      Fiiattiakin joutuu purkamaan, jos apuvirtaa haluaa...
      E39 525i -01
      ex 750iL -96

      Comment

      • MarQu
        Moderator
        • Mar 2006
        • 5517
        • Vaasa

        #4
        Joo. M54B22 lupaili ja yski. ei vaan lähteny. Sitte hinattiin käyntiin. Toki automaatti kun on niin se ei oo vaihtoehto.
        sigpic

        Comment

        • Axum
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 4416
          • Kuopio

          #5
          Bensapumpun rele irti ja kaasu pohjaan jos tulpat ovat kastuneet.
          - E30 325i M52B28TU Cabriolet
          - E39 528ia
          - KUOPION PUTKIMIEHET -team
          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

          Puretaan 520ia -97
          https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

          Comment

          • A^A
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 2168
            • Seinäjoki

            #6
            Todennäköisesti liimaventtiili. Lämmittää ja starttia vaan niin kyllä se siitä.
            Oma m54 teki tuota täysin samaa että kylmänä kävi vajailla ja sammui, vaihdoin tulpat ja samalla tulpanhatut joista oli osa huonossa kunnossa, näiden vaihdon jälkeen ongelma hävisi. Oli itsellekkin uusi tieto että nuo pelkät tulpan kumit saa vaihdettua, olin siinä uskossa että koko puola pitää uusia. Eli ennen kun aletaan puolia vaihtamaan nii kannattaa tarkistaa noiden kumien kunto ja tietysti ettei tulpankolot ui öljyssä.
            EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

            Comment

            • ts18056
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2010
              • 276
              • Joroinen

              #7
              Originally posted by Axum View Post
              Bensapumpun rele irti ja kaasu pohjaan jos tulpat ovat kastuneet.

              Tai sulakkeet (17 ja 31) irti?


              Kauanko tuota saa startata niin kauan, että tukin paine on pudonnut niin alas, ettei ruiski enää lisää bensaa pyttyihin, ja kuivuminen alkaa?
              E39 525i -01
              ex 750iL -96

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4929
                • Kotka

                #8
                Originally posted by ts18056 View Post
                Tai sulakkeet (17 ja 31) irti?


                Kauanko tuota saa startata niin kauan, että tukin paine on pudonnut niin alas, ettei ruiski enää lisää bensaa pyttyihin, ja kuivuminen alkaa?
                Pari kertaa. Piiiiiiitkäääää starttaamista vaan, jos liimaventtiili niin anna olla bensajutut paikoillaa niin lähtee käyntiikin kun on sen aika
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • ts18056
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2010
                  • 276
                  • Joroinen

                  #9
                  Originally posted by Dunky View Post
                  Pari kertaa.

                  Eikös bensasuodattimen vaihto-ohjeet sano, että sulakkeet irti, ja antaa auton käydä kunnes sammuu? On vähemmän painetta putkistossa, vähemmän ulosruiskuavaa bensaa kun filtterin irrottaa.


                  Tota on nyt eilinen ilta sahattu, nyt akku latingissa. Eipä ole muuttunut miksikään.
                  E39 525i -01
                  ex 750iL -96

                  Comment

                  • Dunky
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 4929
                    • Kotka

                    #10
                    No jos on liimaventtiilit niin vaatii kyllä pitkää starttaamista ja pinnaa Suodattimet on niin ylimitoitettuja että sen tukkeutuminen on hyvin harvoin syyllinen käynnistymättömyyteen.
                    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                    Comment

                    • MarQu
                      Moderator
                      • Mar 2006
                      • 5517
                      • Vaasa

                      #11
                      Originally posted by Dunky View Post
                      No jos on liimaventtiilit niin vaatii kyllä pitkää starttaamista ja pinnaa Suodattimet on niin ylimitoitettuja että sen tukkeutuminen on hyvin harvoin syyllinen käynnistymättömyyteen.
                      Joo. Vaikka ite tiesi noin 98% varmasti että oli liimaventtiili niin silti meinas epätoivo iskeä kun yritti startilla käyntiin sitä. Eli vaatii tosi pitkää pinnaa ja hyvän akun/varavirtalähteen.
                      sigpic

                      Comment

                      • mikkomaa
                        BTCF Member
                        • Apr 2007
                        • 336
                        • Tuusula

                        #12
                        Liian tuoreessa muistissa omat liimaventtiili ongelmat.


                        Itse vaihdoin uudet tulpat, latasin akun ja annoin webaston huutaa.


                        Kolmas starttauskerta noin minuutin ja sitten rupesi heräämään ja käynnistyi.


                        Usko meinasi itselläkin loppua mutta sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.


                        Tulpat olisi ollut itsellä jo muutenkin tiensä päässä, vaihdetaan jatkossa useammin.

                        Comment

                        • asse21
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2005
                          • 1233
                          • Tampere

                          #13
                          Liimaventtiilin ollessa kyseessä kone tuntuu pyörivän todella kevyesti.
                          Kun eihän siellä puristuksia silloin ole. Erottaa kyllä normaali starttausäänestä.
                          E39 525i touring
                          E39 523i
                          i3

                          Comment

                          • ts18056
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2010
                            • 276
                            • Joroinen

                            #14
                            Jeps, ongelmalapsi lähti tänään käyntiin. Yritin ensin pari kertaa sahailla, mutta ei edes lupaillut, toisin kuin talvella. Sitten painoin tuota jakotukin venttiiliä, ja kyllä siellä paineet oli, eli bensaa tuli. Vaihdoin tulpat (olikohan noi vuoden vanhat), olivat märät ja karstaiset. Vaihdon jälkeen toi pari kertaa hiukka lupaili, mutta ei käynnistynyt. Otin kolme ekaa tulppaa auki, ja olivat uudestaan kosteat (mutta ei karstassa, kun tuo ei kerran käynyt). Sen jälkeen lupaili vähän enempi, satunnaisesti, välillä taas ei mitään. Sitten totesin vaan, että antaa startin laulaa, Kuusakosken pojat ei varmaan piittaa, vaikka startti olisikin palanut Tais pyöriä pari minuuttia yhtä soittoa, kunnes pysyi startin pyöriessä käynnissä, avaimesta kun hellitti, niin ei käynyt. Tätä toistin varmaan puolenkymmentä kertaa, kunnes toi loppujen lopuksi jäi käyntiin. Eli vaikuttaa siltä, että tuo käynnistymättömyys tuli vaan siitä, että kone oli niin täynnä bensaa, että kasteli myös noita uusia tulppia. Liimaventtiiliin oikein usko, koska ei tuo oikein haiskahtanut olevan ilman puristuksia.


                            Sääli vaan, että tuosta meni talvella leima umpeen, otin sen pois liikennekäytöstä, ja hankin korvaavan laitteen. Nyt täytyy harkita, mitä tämän kanssa tekee, viekö leimalle, ja yrittäisi myydä, vai antaisiko Kuusakosken hakea tuon pois:think
                            E39 525i -01
                            ex 750iL -96

                            Comment

                            • jardahl
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 176
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Itsellä oli muutamia vuosia sitten E39 525ia -03 ja siinä oli juurikin liimaventtiiliongelma joka tuli auton siirtämisestä pihassa (-25 pakkasta).

                              Jonkin aikaa lisävirralla starttailin ja sitten tilasin hinausauton. Selitin ongelman korjaamolla ja auto seisoi ensin lämpöisessä korjaushallissa yön yli mutta ei silti lähtenyt käyntiin.
                              Sitten laittoivat tulpanrei'istä tippakannulla pari painallusta öljyä sylintereihin ja sen jälkeen lähti "ekalla" käyntiin. Öljy tiivistää raollaan olevia venttiilejä sen verran että riittävä puristuspaine saavutetaan.
                              Model S

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎