Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 jäähdytinjärjestelmä ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #31
    Originally posted by Haju69 View Post
    No niin minäkin. Siksi tuota neste määrää mietin.
    Olisi ehkä pitänyt osata lainata ensimmäistä viestiä. En siis ollenkaan vastusta ajatustasi

    Vaikka paisarissa olisi tarpeeksi nestettä kokeilisin vielä ilmata järjestelmän jos jossain onkin kupla mikä ei ole eksynyt paisariin.

    Sitten pääseekin ihmettelemään mistä ilma on järjestelmään eksynyt.

    Comment

    • Sfight
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 34
      • oulu,muhos

      #32
      Tänään selvis että flekti ei ainakaan kokoaikaa pellaa siitä ainaki osittain vika johtuu. Mikähän siinä flektissä sitte rikki? Ketuttaa pajalle viijä arviutettavaksi💸
      Ostetaan 18 tuuman yli 5 puolaset vanteet (mielellään huulelliset) yhteyttä privalla

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #33
        Lämmöt pysyy kurissa kyllä ilman flektiä, ilmaa järjestelmässä tai vesipumppu risa.
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #34
          Originally posted by Sfight View Post
          Tänään selvis että flekti ei ainakaan kokoaikaa pellaa siitä ainaki osittain vika johtuu. Mikähän siinä flektissä sitte rikki? Ketuttaa pajalle viijä arviutettavaksi💸
          Ei sen sähköflektin kuulukkaan pyöriä kokoaikaa. Se kytkeytyy kun jäähdyttimessä on tarpeeksi kuumaa nestettä.

          Aloita nyt katsomalla että nestettä on tarpeeksi

          Comment

          • sLedge
            Bimmer Rookie
            • Apr 2010
            • 110
            • Espoo

            #35
            Originally posted by baijerinpaholainen View Post
            Motonetista hommattu tarvikkeena.
            Tässä yks paha virhe. Mulle tarjottiin motonetistä Topranin korkkia niin sanoin suoraan, että noin kriittiseen paikkaan en tuota merkkiä laita. Kl-varaosien ja Schmiedmanin korkitki ollu järestään semmosia, että kehittää alipainetta järjestelmään. Nää ei välttämättä kestä sitä jatkuvaa aukomista ja kiristelyä. Nyt mulla on Vaicon korkki ja se tuntuis toimivan. Yhen kerran tehny sen että koho nousee kun avaa korkin
            Last edited by sLedge; 03-05-2019, 18:58.
            E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
            Ex E39 540i -97

            Comment

            • E39Fin
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2013
              • 1761
              • HKI/Orimattila

              #36
              Joo o. Sigun 523iA räjähti perinteisesti ylävesiletkusta. Sittemmin korjattu se ja yritetty ilmailla parhaan mukaan. Ajossa toimii kuten pitääkin ilmaamisen jälkeen, mutta kun auto jäähtyy niin vetää ylävesiletkun lyttyyn ts. Vetää alipaineelliseksi koko järjestelmän. Ajossa tosiaan lämpöä tulee pyynnön mukaan ja lämmöt pysyy kuin nakutettuna kohdillaan.
              Ainakaan vielä ei näy, että olis sekoittanut nesteitä keskenään, vaikka se toki yksi mhdollisuus on.

              Lähtiskö sitä itsekin purkamaan asiaa jäähdyttäjän korkista vai onkohan muita järkeviä paikkoja? Sitten se ikuine kysymys: 2.0 bar vai 1.4bar korkki? 1.4barillisessa epäilyttää mahdolline helpompi kiehuminen.
              Jaguar XF Sportbrake R-sport.
              E39 523iA Oxfordgreen

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #37
                Originally posted by E39Fin View Post
                Joo o. Sigun 523iA räjähti perinteisesti ylävesiletkusta. Sittemmin korjattu se ja yritetty ilmailla parhaan mukaan. Ajossa toimii kuten pitääkin ilmaamisen jälkeen, mutta kun auto jäähtyy niin vetää ylävesiletkun lyttyyn ts. Vetää alipaineelliseksi koko järjestelmän. Ajossa tosiaan lämpöä tulee pyynnön mukaan ja lämmöt pysyy kuin nakutettuna kohdillaan.
                Ainakaan vielä ei näy, että olis sekoittanut nesteitä keskenään, vaikka se toki yksi mhdollisuus on.

                Lähtiskö sitä itsekin purkamaan asiaa jäähdyttäjän korkista vai onkohan muita järkeviä paikkoja? Sitten se ikuine kysymys: 2.0 bar vai 1.4bar korkki? 1.4barillisessa epäilyttää mahdolline helpompi kiehuminen.
                Itse vaihtaisin kyllä muutkin letkut, jos letku räjähti ilman mitään syytä ajossa. Sigun autossa räjähtänyt kaksi letkua tänä vuonna. Ensimmäisen räjähdettyä talvella tilasin kaikki uudet letkut, tosin vaihdoin vain silloin sen räjähtäneen ja ajattelin loput sitten vaihtaa kesällä. No ei mennyt kun 3kk kun räjähti toinen letku, silloin vaihdoin sitten hyllyssä olleet kaikki letkut kiltisti Molemmat letku kyllä ihan valmiin oloiset räjähtämis kohdistaan, eikä nuo muutkaan letkut sen paremmilta vaikuttaneet.

                Kyllähän tuo selvästi johtuu korkista, jäähdytysjärjestelmähän on tiivis, ainut paikka mistä paine pääsee tasautumaan on korkki (silloin kun kaikki on kunnossa). Nesteiden sekoittamisella ei kyllä ole mitään tekemistä sen kanssa, että kerää alipainetta. Osta sitten kunnon korkki, ei mitään halpatarviketta. laita sinne se 2bar korkki kuten sinne on suunniteltu, ei ne huvikseen tehtaalla laittaneet sitä 2 bar korkkia.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • E39Fin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2013
                  • 1761
                  • HKI/Orimattila

                  #38
                  Jep, näinhän se vanhojen kanssa olis: kaikki tai ei mitään. Uusi 2 barin korkki laitettiin paikalleen niin katsotaan vetääkö vielä putket lyttyyn.

                  Edit: vetipä hyvinkin. Tosiaan lisätään tietoutta sen verran, että koeajolenkin jälkeen kokeilin vesiletkuja ja tosiaan ylävesiletku polttavan kuuma ja samaan aikaan alavesiletku viileä. Ei liene kuitenkaan normaalia oletuksella, että termostaatti on auennut.

                  Onko jäähdytin vai termari seuraava veikkaus? Tässä voi toki olla kaksikin vikaa samaan aikaan päällä, nimittäin yksi veden kiertoon liittyvä ja toisaalta sitten pieni vuoto jossain, josta sitten vetää jäähtyessään alipaineelle koko järjestelmän. Vai onko mahdollista, että molemmat asiat liittyvät yhteen syylliseen, vaikkapa termostaattiin koteloineen?
                  Last edited by E39Fin; 04-05-2019, 20:32.
                  Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                  E39 523iA Oxfordgreen

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    #39
                    Originally posted by E39Fin View Post
                    Jep, näinhän se vanhojen kanssa olis: kaikki tai ei mitään. Uusi 2 barin korkki laitettiin paikalleen niin katsotaan vetääkö vielä putket lyttyyn.

                    Edit: vetipä hyvinkin. Tosiaan lisätään tietoutta sen verran, että koeajolenkin jälkeen kokeilin vesiletkuja ja tosiaan ylävesiletku polttavan kuuma ja samaan aikaan alavesiletku viileä. Ei liene kuitenkaan normaalia oletuksella, että termostaatti on auennut.

                    Onko jäähdytin vai termari seuraava veikkaus? Tässä voi toki olla kaksikin vikaa samaan aikaan päällä, nimittäin yksi veden kiertoon liittyvä ja toisaalta sitten pieni vuoto jossain, josta sitten vetää jäähtyessään alipaineelle koko järjestelmän. Vai onko mahdollista, että molemmat asiat liittyvät yhteen syylliseen, vaikkapa termostaattiin koteloineen?
                    Itse en ainakaan letkun takia halua jäädä matkalla kun tietää, että ovat valmiita (koska räjähtelevät). Maksaa toki ne letkut jotain, mutta kun se letku hajoaa vaikka 100km päässä kotoa, maksaa se käytännössä enemmän.

                    Oliko se 2 bar korkki joku halpa korkki? Kuten sanoin, niin mikää muu kun korkki se ei oikein voi olla. Korkki päästää liian paineen (jos tulee yli 2bar painetta) ulos ja korkin pitää myös päästää ilmaa sisään, jos sinne tulee alipaine (eli vetää letkun lyttyyn). Missään muualla järjestelmällä ei ole venttiiliä tms. joka voisi tuon alipaineen estää.

                    Täysin normaalia, että yläletku on kuuma ja alaletku kylmä. Ellei olisi sulla ei toimi syyläri. Nyt on niin kylmät kelit, että varmasti jäähdytin jaksaa sen veden jäähdyttää jolloin alavesiletku on aina viileä. Onhan se termostaatti varmaan auennut, mutta myös mennyt kiinni sen jälkeen. Ei se termari pitkään näillä keleillä auki pysy.

                    Pysyykö nesteet sisällä? Jos pysyy, niin ei siellä välttämättä ole mitään muuta vikaa kuin tuo korkki.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • E39Fin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2013
                      • 1761
                      • HKI/Orimattila

                      #40
                      Jees, tän illan perehtynyt kanssa ja kyllähän se varmastikin näin on, kun muuten auto pelaa täysin. Vaihdoin nyt alkuperäiskorkkiin uudet o-renkaat niin katsotaan josko se toimisi oikein.
                      Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                      E39 523iA Oxfordgreen

                      Comment

                      • E39Fin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2013
                        • 1761
                        • HKI/Orimattila

                        #41
                        Ei pelannut vanhalla korkilla, mutta uudella alkuperäiskorkilla rupes kaikki wörkkimään. Menin kielloista huolimatta hankkimaan ensin sen tarvikkeen ja oli kyllä aivan turha ostos
                        Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                        E39 523iA Oxfordgreen

                        Comment

                        • Matti-Pekka
                          Newbiemmer
                          • Oct 2017
                          • 28
                          • Janakkala

                          #42
                          Terve
                          Nyt se rouvan bemu taas mýrkyn lykkäs.. Rouva tuli töistä motaria n. 35 kilsaa ja laski alas kantatielle . Bemun lämpömittarin neula nousi punaselle ja hetken päästä vedet pihalle. No jäähdytin oli pullistunut puhki ja vaihdettiin uusi jäähdytin ja ilmattiin piiitkän kaavan /ohjeen mukaan . No lopputulema oli se että bemu kestää ajaa n. 25--30 km ihan ok. kunhan lämmöt on säädetty maximiin , jos n.20 ajettuaan kääntää lämmitysen poi, niin moottorin lämmöt alkaa melkein välittömästi nousta kohti punaista..ja lämmöt säätimestä max. niin moottorin lämmöt laskee normaalinn (neula klo 12.00) ,,,no pääteltiin että jatketaan ilmausta ja vaihdetaan uusi visko.... no tilanne on edelleen sama . lämmöt nousee jos puhallin ja lämmitys säädin ei ole max. asennossa. Vettä ei konetilaan vuoda, kone pelaa muuten ok.. vedet puhtaat..mitäs nyt tehdään seuraavaksi. vesipumppu (tarvike) on vaihdettu n. 35tkm takaperin. Saisko lajitovereilta neuvoja , auto on malliltaan E39 520i aut. 1999.
                          kiitos jo etukäteen...

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #43
                            Originally posted by Matti-Pekka View Post
                            Terve
                            Nyt se rouvan bemu taas mýrkyn lykkäs.. Rouva tuli töistä motaria n. 35 kilsaa ja laski alas kantatielle . Bemun lämpömittarin neula nousi punaselle ja hetken päästä vedet pihalle. No jäähdytin oli pullistunut puhki ja vaihdettiin uusi jäähdytin ja ilmattiin piiitkän kaavan /ohjeen mukaan . No lopputulema oli se että bemu kestää ajaa n. 25--30 km ihan ok. kunhan lämmöt on säädetty maximiin , jos n.20 ajettuaan kääntää lämmitysen poi, niin moottorin lämmöt alkaa melkein välittömästi nousta kohti punaista..ja lämmöt säätimestä max. niin moottorin lämmöt laskee normaalinn (neula klo 12.00) ,,,no pääteltiin että jatketaan ilmausta ja vaihdetaan uusi visko.... no tilanne on edelleen sama . lämmöt nousee jos puhallin ja lämmitys säädin ei ole max. asennossa. Vettä ei konetilaan vuoda, kone pelaa muuten ok.. vedet puhtaat..mitäs nyt tehdään seuraavaksi. vesipumppu (tarvike) on vaihdettu n. 35tkm takaperin. Saisko lajitovereilta neuvoja , auto on malliltaan E39 520i aut. 1999.
                            kiitos jo etukäteen...
                            Mahtaakohan siinä vesipumpussa olla vielä siivet jäljellä?

                            Comment

                            • Matti-Pekka
                              Newbiemmer
                              • Oct 2017
                              • 28
                              • Janakkala

                              #44
                              Terve
                              purin vesipumpun kätöseen..se oli muovipyöräinen ja pyörä oli ehjä enkä ainakaan kylmastä pumpusta saanut sitä muovipyörää luistamaan käyttöakselilla...pitäiskö tuo keittää ja kokeilla uudelleen, vai onko sellaisia pumppuja ollut jossa se irtoaa kuumana , mutta on ihan tiukasti kiinni viileänä??
                              Nyt ostin ...tanan kalliin (60eur )uuden termostaatin jos vaikka siinä olis jotain...alkaa kohta lääkkeet loppuu tähän vehkeeseen...tai ei ne tietysti lopu, mutta en taida enää viittii kantta alkaa tuohon irrottaa jos ei ala helpommalla korjaantuu.

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10949
                                • Joensuu

                                #45
                                Jos se ei vuoda mistään, niin eiköhän siellä vaan ole edelleen ilmaa.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎