M5 termostaatti ja o-renkaat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jonne
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 248
    • Rusko

    M5 termostaatti ja o-renkaat

    Moro,

    Jatkuvien vikakoodien (liian viileänä käyvä moottori) vuoksi pitänee vaihtaa termari. Ennen ajokautta olisi kiva vaihtaa. Tai ei se kai niin kiva hommana ole, mutta..

    Mitään halpista ei kannata paikalle laittaa, mutta olisiko esim. Schmiedmannin hyvä?
    Termostaatti 79cel. - 11537835558, 11 53 7 835 558, 7835558, 11537835558 - Sopii malleihin: E39


    Autodocissa näyttää olevan tarjolla BEHR-termari mikä ei sekään liene huono.
    Sitten oli termareita joissa oli merkattu 82 astetta...
    79 oli käsittääkseni avautumislämpö.

    Siihen sitten lisäksi riittävästi O-renkaita varaosanumerot:
    11531406249
    11531710055

    Mutta tarvitaanko termarin alle jotain vielä lisää?
    siinähän näyttää olevan tiiviste itsessään.

    Tämäkin vielä..
    11531312287
    Last edited by jonne; 12-03-2019, 11:58. Reason: puuttuva kohta
    Mikä laulaen tulee, se tulee.

    BMW E39 M5, vm. 2002
  • IIIolut
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 382
    • Mikkeli

    #2
    Aikoinaan mulle vaihdettiin termari heti, kun E39 M5:sen sain. Silloin sinne meni tarvike. Meni vuosi ja taas samat oireet... Raikku laittoi sitten alkuperäisen termarin ja vaihtoi tuon tiivisteen. Sen jälkeen se kestikin seuraavat 9 vuotta, mitä auto mulla vielä oli. O-renkaita kannattaa varata kunnolla.
    E61 ///M5 -07
    F15 X5 40e ///M-Sport -16

    Ex. E39 ///M5 -01
    -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

    Comment

    • jonne
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 248
      • Rusko

      #3
      Originally posted by IIIolut View Post
      Aikoinaan mulle vaihdettiin termari heti, kun E39 M5:sen sain. Silloin sinne meni tarvike. Meni vuosi ja taas samat oireet... Raikku laittoi sitten alkuperäisen termarin ja vaihtoi tuon tiivisteen. Sen jälkeen se kestikin seuraavat 9 vuotta, mitä auto mulla vielä oli. O-renkaita kannattaa varata kunnolla.

      Joo,
      Raikun ohjeita jostain luinkin.
      Sen verran tarkkuutta vaativa homma on, ettei sinne lelutermaria kannata heittää.
      Sen mitä katselin varaosia, tuli vastaan 82,79 ja 76 -asteen termostaatteja.

      Alkuperäinen on ilmeisesti paras.
      Ja tosiaankin, O-renkaita riittävästi koska niitä voi mennä rikki.
      Pitänee suunnitella jonkinlainen painetestaus ennen nesteiden laittoa...
      Mikä laulaen tulee, se tulee.

      BMW E39 M5, vm. 2002

      Comment

      • IIIolut
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 382
        • Mikkeli

        #4
        Originally posted by jonne View Post
        Alkuperäinen on ilmeisesti paras.
        Ja tosiaankin, O-renkaita riittävästi koska niitä voi mennä rikki.
        Pitänee suunnitella jonkinlainen painetestaus ennen nesteiden laittoa...
        Kyllä laittaisin alkuperäisen Taisi se merkittävin tekijä olla asennuksessa, että saa ne termarikotelon putket työnnettyä suorassa sisään.

        Lisätään vielä, että rikkinäisellä termarilla lämmöt oli matka-ajossa 75C ja ehjällä 78-79C. Viime syksynä piti tuohon E61:een laittaa uusi termostaatti, kun lämmöt oli ilmojen kylmetessä juurikin tuo 75C matka-ajossa. Vaikutti kulutukseen tosi paljon tuo muutaman asteen nousu.
        Last edited by IIIolut; 12-03-2019, 17:19.
        E61 ///M5 -07
        F15 X5 40e ///M-Sport -16

        Ex. E39 ///M5 -01
        -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

        Comment

        • jonne
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 248
          • Rusko

          #5
          Originally posted by IIIolut View Post
          Kyllä laittaisin alkuperäisen Taisi se merkittävin tekijä olla asennuksessa, että saa ne termarikotelon putket työnnettyä suorassa sisään.

          Lisätään vielä, että rikkinäisellä termarilla lämmöt oli matka-ajossa 75C ja ehjällä 78-79C. Viime syksynä piti tuohon E61:een laittaa uusi termostaatti, kun lämmöt oli ilmojen kylmetessä juurikin tuo 75C matka-ajossa. Vaikutti kulutukseen tosi paljon tuo muutaman asteen nousu.

          Sama juttu.
          Aamuviileillä ei lämmöt tahdo nousta ja sitten tulee vikakoodia.
          Olen huomannut myös kulutuksen nousun.
          Täytyy selvitellä sen alkuperäisen saantia; ei viitsisi kuitenkaan Autokeskukseen mennä...
          Mikä laulaen tulee, se tulee.

          BMW E39 M5, vm. 2002

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10946
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by jonne View Post
            Sama juttu.
            Aamuviileillä ei lämmöt tahdo nousta ja sitten tulee vikakoodia.
            Olen huomannut myös kulutuksen nousun.
            Täytyy selvitellä sen alkuperäisen saantia; ei viitsisi kuitenkaan Autokeskukseen mennä...
            Tilaa saksasta, varmaan muutakin tarvitsee, niin saksasta tulee halvemmaksi tilailla.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • duuk
              Moderator
              • Dec 2006
              • 10519
              • Saaressa

              #7
              Originally posted by HTK12 View Post
              Tilaa saksasta, varmaan muutakin tarvitsee, niin saksasta tulee halvemmaksi tilailla.
              Just näin. Samalla tilailee kaikkea muutakin tarpeellista. Ite taisin ottaa 3X määrän niitä O renkaita

              duke's garage:
              Suzuki R50
              E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
              M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
              S38 S54 S62

              instagram: _duuk

              Comment

              • Purni
                BTCF Member
                • May 2007
                • 915
                • Vantaa

                #8
                Ihan mielenkiinnosta, mitähän vikakoodeja termarista tulee?


                Jos nyt tilaat termarin, ala-tiivisteen ja o-renkaat niin tilaisin vaikka smidiltä.
                Kesämiina: E39 M5 S/C
                Talvimiina: E70 X5 530sd

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 2004
                  • Tampere

                  #9
                  Lämpötilaviisari ei mene ehjällä kokoonpanollakaan aivan asteikon keskelle mikäli sitä käyttää homman diagnosointiin.

                  Comment

                  • duuk
                    Moderator
                    • Dec 2006
                    • 10519
                    • Saaressa

                    #10
                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Lämpötilaviisari ei mene ehjällä kokoonpanollakaan aivan asteikon keskelle mikäli sitä käyttää homman diagnosointiin.
                    Näillä keleillä kun ajelee 80km/h niin 77-79C näyttää lämmöt m.
                    Kaupungissa nousee viisari puoleenväliin ja silloin näyttää pyörivän siinä 83-84C

                    duke's garage:
                    Suzuki R50
                    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                    S38 S54 S62

                    instagram: _duuk

                    Comment

                    • duuk
                      Moderator
                      • Dec 2006
                      • 10519
                      • Saaressa

                      #11
                      Originally posted by Purni View Post
                      Ihan mielenkiinnosta, mitähän vikakoodeja termarista tulee?


                      Jos nyt tilaat termarin, ala-tiivisteen ja o-renkaat niin tilaisin vaikka smidiltä.
                      Meilläpäin bemariosat jos ei halua odotella postia.

                      duke's garage:
                      Suzuki R50
                      E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                      M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                      S38 S54 S62

                      instagram: _duuk

                      Comment

                      • 174000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2008
                        • 1178
                        • Tuusula

                        #12
                        Multa vaihdeltiin muutama viikko sitten termari. Hain alkuperäisen Laakkoselta, hintaa taisi olla tiivisteineen noin 117€. Kannattaa ehdottamasti varata vaihtoa varten myös kiinnittyvien vesiletkujen o-renkaita. Lisää listaasi varmuudeksi vielä näitä 11531407002 2kpl.


                        Ei se uudella termarillakaan neula mene pystysuoraan, eikä varmaan tarvitsekaan. Lämpöä tulee nyt reippaasti nopeammin.
                        Last edited by 174000; 13-03-2019, 08:11.
                        ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                        '02 VW Golf 1.4i
                        Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                        ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17867
                          • PKS

                          #13
                          ^S62 orkkis termari maksoi juuri Pielmeirilla 63,90€, tiivisteet noin 2€ /kpl. Pakko taas todeta että on kamalat hintaerot samalla osalla riippuen ostopaikasta. Tottakai lähetyskulut on pakko ottaa huomioon, eikä yksittäistä osaa kannata tietenkään kovin kaukaa ostaa.
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                          E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                          E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • ea_M5
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2013
                            • 205
                            • Finland - Espoo/Turku

                            #14
                            Originally posted by Purni View Post
                            Ihan mielenkiinnosta, mitähän vikakoodeja termarista tulee?


                            Jos nyt tilaat termarin, ala-tiivisteen ja o-renkaat niin tilaisin vaikka smidiltä.
                            Vikakoodi "69 - Coolant temperature plausibility" oli oireena omassa autossa muutama vuosi takaperin kun termostaatti vaihdettiin.
                            2001 Le Mans Blue ///M5
                            Black/Blue sport interior
                            Titanium Trim
                            Supersprint X-pipe

                            Comment

                            • jonne
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 248
                              • Rusko

                              #15
                              Originally posted by ea_M5 View Post
                              Vikakoodi "69 - Coolant temperature plausibility" oli oireena omassa autossa muutama vuosi takaperin kun termostaatti vaihdettiin.


                              Originally posted by ea_M5 View Post
                              Vikakoodi "69 - Coolant temperature plausibility" oli oireena omassa autossa muutama vuosi takaperin kun termostaatti vaihdettiin.

                              Mulla on ollut sama vikakoodi.
                              Sen sai aina päälle viileinä aamuina pintakaasulla ajellessa kaupunkia kohti.
                              Lämmöt saattoivat vaivalloisesti nousta 70:een asteeseen.
                              Taitaa olla yleinen ongelma.
                              Tämän huomasi myös kulutuksessa.

                              Kiitos kaikille vihjeistä.
                              Se oli tiedossa, että O-renkaita kannattaa varata reilusti.

                              Mutta myös tämä kannattaa vaihtaa? 11531312287
                              Gasket ring, nro 7



                              Raikku sanoi käyttäneensä Hylomar-tiivisteainetta kaiken varalta.
                              Ehkä jokin muukin vastaava menee...



                              Onhan tässä työtä,
                              Oikea venttiilikopan tiiviste pitäisi vaihtaa ja vasemmalla puolellakin on jotain pientä..
                              Samalla olisi kätevä vaihtaa vielä cps:t

                              Mutta aattelin tehdä termarihomman nyt ensin ikäänkuin verryttelynä :think
                              Mikä laulaen tulee, se tulee.

                              BMW E39 M5, vm. 2002

                              Comment

                              Working...
                              X