Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paremmat jarrut E39 M5 ja miks ei muihinkin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duuk
    Moderator
    • Dec 2006
    • 10518
    • Saaressa

    Paremmat jarrut E39 M5 ja miks ei muihinkin

    Löytyiskö täältä kokemuksia tai ajatuksia E39 jarrujen parantamiseen.
    Omasta mielestä V8 koneisten jarrutunto ja varsinkaan M5 mallissa tehokkuus ei ole toivotunlainen, siispä olen päätynyt päivittämään etujarrut tai ainakin jarrusatulat tehokkaampiin.

    Oisko ajatuksia pitääkö suoraan mennä aftermarket kauppoihin ja lyödä tonneja sileäksi vai löytyisikö bmw:n isommista tai uudemmista malleista järeämpiä jarruja kuin nuo yksimäntäiset M5 satulat mitkä olis bolt on tai ainakin järkevällä duunailla sovitettavissa.. :think

    Vakio etulevy M5:ssa on 345X32

    duke's garage:
    Suzuki R50
    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
    S38 S54 S62

    instagram: _duuk
  • miyli
    BTCF Member
    • Dec 2008
    • 2092
    • Naantali

    #2
    Originally posted by duuk View Post
    Löytyiskö täältä kokemuksia tai ajatuksia E39 jarrujen parantamiseen.
    Omasta mielestä V8 koneisten jarrutunto ja varsinkaan M5 mallissa tehokkuus ei ole toivotunlainen, siispä olen päätynyt päivittämään etujarrut tai ainakin jarrusatulat tehokkaampiin.

    Oisko ajatuksia pitääkö suoraan mennä aftermarket kauppoihin ja lyödä tonneja sileäksi vai löytyisikö bmw:n isommista tai uudemmista malleista järeämpiä jarruja kuin nuo yksimäntäiset M5 satulat mitkä olis bolt on tai ainakin järkevällä duunailla sovitettavissa.. :think

    Vakio etulevy M5:ssa on 345X32
    Ei ole M malleista konemusta, mutta mulla zetassa edessä oli alunperin yksimäntäiset satulat 348mm levyillä. Vaihdoin tilalle F sarjan M-sport 4 mäntäiset satulat ja m performance uritetut ja reitetyt levyt koossa 340mm. Ovat siis 8mm pienemmät kuin alkuperäiset, mutta huomattavasti paremmat. Hyvä jarrutus tuntuma ja ei puudu radallakaan. Käytetyt satulat maksoivat 300€ ebayssa ja brembon levyt 265€. Sopivuudesta suoraan e39 m5 ei tietoa.
    Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
    Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
    Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

    Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
    Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



    Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
    1/4 maili 11.8 / 205 km/h
    0-200km/h 11.40s
    100-200km/h 6,00s
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

    Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 2000
      • Tampere/kainuu

      #3
      Itse huomasin viime kesänä radalla aftermarket jarrupalan ja alkuperäisen palan eron varsin rajusti. Aftermarket palalla poljin painui jo toisella kierroksella lähes pohjaan alastarossa ja nopeita kierroksia ei tästä syystä voinut putkeen montaa ajaa. Lisäksi vanteet ja auton kylki karseassa jarrupölyssä.

      Seuraavalle reissulle alkuperäiset palat (puhun etupaloista koko ajan) ja polkimen tuntuma oli aivan toista luokkaa ja nopeiden kierrosten määrä jäi enäö kuljettajan jaksamisesta kiinni. Lisäksi ei juuri lainkaan jarrupölyä ulospäin nähtäväksi asti.

      Racechronolla pelkkien etupalojen vaikutua 1.5sek / kierros.

      Ei jarrutuntuma siitä huolimatta näissä kilpa-autoluokkaa ole, mutta noiden kahden palojen välinen ero naurettavan suuri.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • duuk
        Moderator
        • Dec 2006
        • 10518
        • Saaressa

        #4
        Originally posted by zakspeed View Post
        Itse huomasin viime kesänä radalla aftermarket jarrupalan ja alkuperäisen palan eron varsin rajusti. Aftermarket palalla poljin painui jo toisella kierroksella lähes pohjaan alastarossa ja nopeita kierroksia ei tästä syystä voinut putkeen montaa ajaa. Lisäksi vanteet ja auton kylki karseassa jarrupölyssä.

        Seuraavalle reissulle alkuperäiset palat (puhun etupaloista koko ajan) ja polkimen tuntuma oli aivan toista luokkaa ja nopeiden kierrosten määrä jäi enäö kuljettajan jaksamisesta kiinni. Lisäksi ei juuri lainkaan jarrupölyä ulospäin nähtäväksi asti.

        Racechronolla pelkkien etupalojen vaikutua 1.5sek / kierros.

        Ei jarrutuntuma siitä huolimatta näissä kilpa-autoluokkaa ole, mutta noiden kahden palojen välinen ero naurettavan suuri.
        Mulla on ATE:n palat ja nesteet, poljintuntuma on just tuollainen kuin kuvaat aftermarket paloja. Mutta ei se siltikään muuta sitä tosiseikkaa että kun on tunnokkaampia ja parempia jarruja päässyt kokeilemaan niin nuo tuntuu kyllä tunnottomilta.

        D2 jarruja tuossa katselin, pölysuojallinen setti etupäähän on vajaa 2500€ niissä satuloissa voi sitten käyttää muidenkin valmistajien paloja. Ebayssa ois koko retrofit setti uusia E9X performance jarruja 2039€. Mutta eihän ne suoraan sovi ja levyjen sopivuus on täysi ? ainakin itselle

        duke's garage:
        Suzuki R50
        E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
        M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
        S38 S54 S62

        instagram: _duuk

        Comment

        • duuk
          Moderator
          • Dec 2006
          • 10518
          • Saaressa

          #5
          Originally posted by miyli View Post
          Ei ole M malleista konemusta, mutta mulla zetassa edessä oli alunperin yksimäntäiset satulat 348mm levyillä. Vaihdoin tilalle F sarjan M-sport 4 mäntäiset satulat ja m performance uritetut ja reitetyt levyt koossa 340mm. Ovat siis 8mm pienemmät kuin alkuperäiset, mutta huomattavasti paremmat. Hyvä jarrutus tuntuma ja ei puudu radallakaan. Käytetyt satulat maksoivat 300€ ebayssa ja brembon levyt 265€. Sopivuudesta suoraan e39 m5 ei tietoa.
          Jep tollasia äffäläisen satuloita on paljon käytettynä markkinoilla, sellasia oon myös katsellut

          duke's garage:
          Suzuki R50
          E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
          M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
          S38 S54 S62

          instagram: _duuk

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #6
            Noista kiinan halppis D2/k-sport yms. muut idän ihmeet kannattaa alkuunsa selvittää niiden mäntien pinta-ala. (Ite jättäisin kyllä tollaset kauppaan)

            Muuten voi jäädä oikea parannus plaseboksi.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • duuk
              Moderator
              • Dec 2006
              • 10518
              • Saaressa

              #7
              Originally posted by jannmann View Post
              Noista kiinan halppis D2/k-sport yms. muut idän ihmeet kannattaa alkuunsa selvittää niiden mäntien pinta-ala. (Ite jättäisin kyllä tollaset kauppaan)

              Muuten voi jäädä oikea parannus plaseboksi.
              20 tai 22mm männän halkaisija tollaisessa 8 mäntäisessä satulassa vastattiin race.fi

              duke's garage:
              Suzuki R50
              E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
              M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
              S38 S54 S62

              instagram: _duuk

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5448
                • S:t Karins

                #8
                Multa löytyis virattomana E9x sarjalaisen M3:n satulat virattomana...
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • Freak
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 2563
                  • .

                  #9
                  Originally posted by jannmann View Post
                  Noista kiinan halppis D2/k-sport yms. muut idän ihmeet kannattaa alkuunsa selvittää niiden mäntien pinta-ala. (Ite jättäisin kyllä tollaset kauppaan)

                  Muuten voi jäädä oikea parannus plaseboksi.
                  Originally posted by duuk View Post
                  20 tai 22mm männän halkaisija tollaisessa 8 mäntäisessä satulassa vastattiin race.fi
                  :think Paljon on mäntiä, mutta kokonaispinta-alat vastaavat 40 mm(20 mm) tai 44 mm(22 mm) männillä varustettua satulaa, siis takajarrusatuloiden tasoa. Ei jatkoon.
                  Last edited by Freak; 14-06-2019, 14:10.
                  Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                  Vanha Uuden liiton mies...

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4180

                    #10
                    Originally posted by Freak View Post
                    :think Paljon on mäntiä, mutta kokonaispinta-alat vastaavat 40 mm(20 mm) tai 44 mm(22 mm) männillä varustettua satulaa, siis takajarrusatuloiden tasoa. Ei jatkoon.
                    Ja nuo 8 kpl 22mm sylinteri vastaa yhtä reilua 62mm sylinteriä, joka on himpun isompi kuin 60mm vakiona etujarruissa. 20mm sylintereillä jääkin reilusti vakiota pienemmäksi...
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • mrrk
                      BTCF Member
                      • Sep 2007
                      • 515
                      • Satakunta.

                      #11
                      Onneksi en tiennyt vuosia sitten että jarruteho ei riitä D2 sissa..

                      8 mäntäiset laitoin E34 seen ja olen ollut tyytyväinen, ainoa miinus on että vanteiden pitää olla 18" tai isommat. Pysähtyy aivan eri tavalla ja hyvin on toiminut radallakin.

                      Comment

                      • Freak
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 2563
                        • .

                        #12
                        Originally posted by bemmeri View Post
                        Ja nuo 8 kpl 22mm sylinteri vastaa yhtä reilua 62mm sylinteriä, joka on himpun isompi kuin 60mm vakiona etujarruissa. 20mm sylintereillä jääkin reilusti vakiota pienemmäksi...
                        Eiku neljä 22 mm mäntää vastaa yhtä 44 mm mäntää eli saamme saman puristusvoiman 8 x 22 mm satulasta kuin kahdella 44 mm männällä varustetusta satulasta, jossa siis on männät eri puolilla levyä. Esim. Mersu ja Volvo on käyttänyt sellaisia kaksimäntäisiä satuloita takana. Sama voima saadaan myös yhdellä 44 mm männällä varustetusta liukusatulasta, sellaisesta siis joita Bemarinkin taka-akselilla käytetään.

                        Jannemanne oli oikeassa mainitessaan jarruvoiman jäädessä oikeasti pienemmäksi. Ei kannata antaa suuren mäntämäärän hämätä.
                        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                        Vanha Uuden liiton mies...

                        Comment

                        • duuk
                          Moderator
                          • Dec 2006
                          • 10518
                          • Saaressa

                          #13
                          Kuinkas isot männät näissä bmw performance satuloissa on jotka on brembon valmistamia?

                          Nähtävästi E9X Performance satuloissa mäntäkoot on 28mm, 32mm ja 36mm

                          Edit: D2 satuloiden mäntäkokoja en löytänyt mistään. 6 mäntäisessä satulassa näyttäisi kuvan perusteella olevan samansuuntaista kokoluokkaa kuin noissa bremboissa 8 mäntäisessä sit pienemmät.
                          Last edited by duuk; 14-06-2019, 16:36.

                          duke's garage:
                          Suzuki R50
                          E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                          M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                          S38 S54 S62

                          instagram: _duuk

                          Comment

                          • Freak
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 2563
                            • .

                            #14
                            Originally posted by duuk View Post
                            Kuinkas isot männät näissä bmw performance satuloissa on jotka on brembon valmistamia?

                            Nähtävästi E9X Performance satuloissa mäntäkoot on 28mm, 32mm ja 36mm

                            Edit: D2 satuloiden mäntäkokoja en löytänyt mistään. 6 mäntäisessä satulassa näyttäisi kuvan perusteella olevan samansuuntaista kokoluokkaa kuin noissa bremboissa 8 mäntäisessä sit pienemmät.
                            BMW:n 6-mäntäinen satula vastaa suurin piirtein 56 mm männällä varustettua satulaa pinta-alaltaan. Menee siis ihan linjassa toisin kuin aiemmin mainittu 8-mäntäinen.

                            Pitää toki muistaa, että jarruvoimaan vaikuttaa mäntien pinta-alojen lisäksi myös levyn halkaisija. E34:ssa voi hyvinkin tuntua jarrut kivalta, jos edessä on levy joka nippanappa mahtuu 18 tuuman vanteeseen ja takana on vakio jarrut. Silloin levyn suuri koko kompensoi mäntien onnetonta pinta-alaa.
                            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                            Vanha Uuden liiton mies...

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #15
                              Mietin tässä että eikö 4,6,8 mäntäisissä ole isompi jarrupala jolloin lämpöjohtuminen on erilaista, ( jäähtyminen nopeampaa ?) ja kitkapinta isompi ?

                              Olettaisin mäntien lukumääräistä lisäämistä tarvittavan isomman palan painamiseen tasaisesti kauttaaltaan levyyn, olenko hakoteillä ?
                              Last edited by BMW525Xda; 14-06-2019, 17:20.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎