Itse toteutin tuon Porschen 4 mäntäisen alumiini brembon ympäri autoa ja M3CSL /Z4M levyt ja vähän muuta päälle. Siinä oli kyllä puuhaa samaan aikaan kymmenelle eri osasen tekijälle ja hintaakin kertyi tuhansia vaikka kaikki tehtiin todella talkoo voimin ja kaliiperit hommattiin englannista purkaamolta ja siitä lähdettiin sitten työstämään, kaikki muut sitten tietenkin uutena. Tämmoiseen karvan päälle 1200kg autoon ne on riittäneet ihan kaikissa tilanteissa vaikka ois kaksi ukkoa kabiinissa ja kinttu kiukaassa jatkuvasti. Mutta sinulla on jo vakiona tuo 345 levy edessä ja paljon enemmän massaa ja voimaa mitä pysäyttää autossa ni ei tuommoinen ratkaisu riitä. Googlettamalla en äsken valmiita adaptereita löytänyt E39 M5:seen samoilta valmistajilta. Minusta nuo valmiit bigbrake kitit luotettavilta valmistajilta alkaa olla aika järkevän hintaisia kun on nyt kerran koittanut tehdä ovelasti ja halvalla ja silti päätynyt samanlaiseen summaan lopulta. Ja niitä nyt sentään saa valmiina sinun autoon ni kandee hyödyntää!
Äkkiseltään StopTechiltä saa sekä eteen että taakse kitin,
Brembolta eteen ja taakse ja AP Racingilta myös eteen.
Brembon kitti on eteen 355x32 ja taakse 345x32 edessä on enemmän mäntiä kuin takana.
StopTechillä on vissiin sama levy eteen ja taakse 355x32 kokoiset mutta silloin eteen tulee 6 mäntäiset ja taakse 4 mäntäiset.
AP Racingilla on vain eteen kitti, 356x32 ja kuusmäntäinen satula.
Kaikkiin noihin sisältyy kaikki kiinnikkeet ja jarrulinjat yms. eli Bolt on.
Välttäisin kyllä D2 ja vastaavia tässätilanteessa, aika monta rahaa nekin maksaa ja osien laatu ja toimivuus pitkässä juoksussa on arvoitus ni mee nyt kerralla päätyyn asti ni ei sitten tarvii enää sen jälkeen hommaan perehtyä.
Myös levyjen ja muiden varaosien saatavuus isoille merkeille voi olla paremmin turvattua jatkossa.
Jos ei ole sairas kiire tälle kesälle ni odottele marraskuulle ja ostat Black Fridayna. Silleen saa melkeen paikasta kun paikasta valmiiksi jo vähintään 10% hinnasta veke ja neuvottelemalla tuona päivänä kauppiaan kanssa ovat yleensä valmiita tekemään vielä parempia diilejä kuin kilpailijalla.
Edit: Tuo performance satula voisi olla kyllä paras oikotie onneen. ps. mitäköhän tuo vaatii hiontatyötä levyjen keskiosaan tarkoittaa. Se on aika oleellinen se keskiosa sen jarrun toiminnassa nääs.
pss2 ja vielä semmoinen huruilu loppuun että olen aika varma että pyörivillä massoilla on iso vaikutus siihen jarrun tehokkuuteen, jos painava vanne ja painava kokonaan rautainen jarrulevy ni niiden inertian pysäyttämiseen kuluu enemmän voimaa. Sitä pyörivää massaa siinä kuitenkin jarrutetaan vaikka auton massa on sitten siinä kiinni. "Mekaniikan II peruslain mukaan kappaleen kiihdyttämiseen tarvittava voima on suoraan verrannollinen kappaleen massaan." Tätä ei tarvitse huomioida mutta noissa big brake kiteissä on yleensä keskiö jo alumiinia ja samoin kaliiperi joka on taas sitten jousittamattomasta massasta heti veke ja parantaa alustan toimintaa = renkaan pysyvyyttä tiessä eli pitoa sekin. Jos ne on tuossa E39 M5 levyssäkin ni tämän voi unohtaa. Ja performance kaliiperit luulis olevan alumiinia kun ne on 2000-luvun juttuja. Eihän ne tietenkään mitään isoja eroja ole mutta joku pieni vaikutus voi olla huomattavissa.
Äkkiseltään StopTechiltä saa sekä eteen että taakse kitin,
Brembolta eteen ja taakse ja AP Racingilta myös eteen.
Brembon kitti on eteen 355x32 ja taakse 345x32 edessä on enemmän mäntiä kuin takana.
StopTechillä on vissiin sama levy eteen ja taakse 355x32 kokoiset mutta silloin eteen tulee 6 mäntäiset ja taakse 4 mäntäiset.
AP Racingilla on vain eteen kitti, 356x32 ja kuusmäntäinen satula.
Kaikkiin noihin sisältyy kaikki kiinnikkeet ja jarrulinjat yms. eli Bolt on.
Välttäisin kyllä D2 ja vastaavia tässätilanteessa, aika monta rahaa nekin maksaa ja osien laatu ja toimivuus pitkässä juoksussa on arvoitus ni mee nyt kerralla päätyyn asti ni ei sitten tarvii enää sen jälkeen hommaan perehtyä.
Myös levyjen ja muiden varaosien saatavuus isoille merkeille voi olla paremmin turvattua jatkossa.
Jos ei ole sairas kiire tälle kesälle ni odottele marraskuulle ja ostat Black Fridayna. Silleen saa melkeen paikasta kun paikasta valmiiksi jo vähintään 10% hinnasta veke ja neuvottelemalla tuona päivänä kauppiaan kanssa ovat yleensä valmiita tekemään vielä parempia diilejä kuin kilpailijalla.
Edit: Tuo performance satula voisi olla kyllä paras oikotie onneen. ps. mitäköhän tuo vaatii hiontatyötä levyjen keskiosaan tarkoittaa. Se on aika oleellinen se keskiosa sen jarrun toiminnassa nääs.

pss2 ja vielä semmoinen huruilu loppuun että olen aika varma että pyörivillä massoilla on iso vaikutus siihen jarrun tehokkuuteen, jos painava vanne ja painava kokonaan rautainen jarrulevy ni niiden inertian pysäyttämiseen kuluu enemmän voimaa. Sitä pyörivää massaa siinä kuitenkin jarrutetaan vaikka auton massa on sitten siinä kiinni. "Mekaniikan II peruslain mukaan kappaleen kiihdyttämiseen tarvittava voima on suoraan verrannollinen kappaleen massaan." Tätä ei tarvitse huomioida mutta noissa big brake kiteissä on yleensä keskiö jo alumiinia ja samoin kaliiperi joka on taas sitten jousittamattomasta massasta heti veke ja parantaa alustan toimintaa = renkaan pysyvyyttä tiessä eli pitoa sekin. Jos ne on tuossa E39 M5 levyssäkin ni tämän voi unohtaa. Ja performance kaliiperit luulis olevan alumiinia kun ne on 2000-luvun juttuja. Eihän ne tietenkään mitään isoja eroja ole mutta joku pieni vaikutus voi olla huomattavissa.
Comment