Paremmat jarrut E39 M5 ja miks ei muihinkin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15295
    • Ajamisen Iloa

    #31
    Itse toteutin tuon Porschen 4 mäntäisen alumiini brembon ympäri autoa ja M3CSL /Z4M levyt ja vähän muuta päälle. Siinä oli kyllä puuhaa samaan aikaan kymmenelle eri osasen tekijälle ja hintaakin kertyi tuhansia vaikka kaikki tehtiin todella talkoo voimin ja kaliiperit hommattiin englannista purkaamolta ja siitä lähdettiin sitten työstämään, kaikki muut sitten tietenkin uutena. Tämmoiseen karvan päälle 1200kg autoon ne on riittäneet ihan kaikissa tilanteissa vaikka ois kaksi ukkoa kabiinissa ja kinttu kiukaassa jatkuvasti. Mutta sinulla on jo vakiona tuo 345 levy edessä ja paljon enemmän massaa ja voimaa mitä pysäyttää autossa ni ei tuommoinen ratkaisu riitä. Googlettamalla en äsken valmiita adaptereita löytänyt E39 M5:seen samoilta valmistajilta. Minusta nuo valmiit bigbrake kitit luotettavilta valmistajilta alkaa olla aika järkevän hintaisia kun on nyt kerran koittanut tehdä ovelasti ja halvalla ja silti päätynyt samanlaiseen summaan lopulta. Ja niitä nyt sentään saa valmiina sinun autoon ni kandee hyödyntää!

    Äkkiseltään StopTechiltä saa sekä eteen että taakse kitin,
    Brembolta eteen ja taakse ja AP Racingilta myös eteen.

    Brembon kitti on eteen 355x32 ja taakse 345x32 edessä on enemmän mäntiä kuin takana.
    StopTechillä on vissiin sama levy eteen ja taakse 355x32 kokoiset mutta silloin eteen tulee 6 mäntäiset ja taakse 4 mäntäiset.
    AP Racingilla on vain eteen kitti, 356x32 ja kuusmäntäinen satula.
    Kaikkiin noihin sisältyy kaikki kiinnikkeet ja jarrulinjat yms. eli Bolt on.

    Välttäisin kyllä D2 ja vastaavia tässätilanteessa, aika monta rahaa nekin maksaa ja osien laatu ja toimivuus pitkässä juoksussa on arvoitus ni mee nyt kerralla päätyyn asti ni ei sitten tarvii enää sen jälkeen hommaan perehtyä.
    Myös levyjen ja muiden varaosien saatavuus isoille merkeille voi olla paremmin turvattua jatkossa.

    Jos ei ole sairas kiire tälle kesälle ni odottele marraskuulle ja ostat Black Fridayna. Silleen saa melkeen paikasta kun paikasta valmiiksi jo vähintään 10% hinnasta veke ja neuvottelemalla tuona päivänä kauppiaan kanssa ovat yleensä valmiita tekemään vielä parempia diilejä kuin kilpailijalla.

    Edit: Tuo performance satula voisi olla kyllä paras oikotie onneen. ps. mitäköhän tuo vaatii hiontatyötä levyjen keskiosaan tarkoittaa. Se on aika oleellinen se keskiosa sen jarrun toiminnassa nääs.

    pss2 ja vielä semmoinen huruilu loppuun että olen aika varma että pyörivillä massoilla on iso vaikutus siihen jarrun tehokkuuteen, jos painava vanne ja painava kokonaan rautainen jarrulevy ni niiden inertian pysäyttämiseen kuluu enemmän voimaa. Sitä pyörivää massaa siinä kuitenkin jarrutetaan vaikka auton massa on sitten siinä kiinni. "Mekaniikan II peruslain mukaan kappaleen kiihdyttämiseen tarvittava voima on suoraan verrannollinen kappaleen massaan." Tätä ei tarvitse huomioida mutta noissa big brake kiteissä on yleensä keskiö jo alumiinia ja samoin kaliiperi joka on taas sitten jousittamattomasta massasta heti veke ja parantaa alustan toimintaa = renkaan pysyvyyttä tiessä eli pitoa sekin. Jos ne on tuossa E39 M5 levyssäkin ni tämän voi unohtaa. Ja performance kaliiperit luulis olevan alumiinia kun ne on 2000-luvun juttuja. Eihän ne tietenkään mitään isoja eroja ole mutta joku pieni vaikutus voi olla huomattavissa.
    Last edited by Remotion; 16-06-2019, 15:39.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • ea_M5
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2013
      • 205
      • Finland - Espoo/Turku

      #32
      Originally posted by duuk View Post
      Korholan kanssa olikin viikolla juttua noista ja hänen mukaan jarrut kyllä parani huomattavasti noilla performance satuloilla.
      Mistä saksasta noin halvalla settejä löysit?

      Osanumerohaulla 1281e näyttää Genuine Parts:


      Vieläkin halvempi näyttää löytyvän nykyisellä Punnan kurssilla:
      2001 Le Mans Blue ///M5
      Black/Blue sport interior
      Titanium Trim
      Supersprint X-pipe

      Comment

      • duuk
        Moderator
        • Dec 2006
        • 10519
        • Saaressa

        #33
        Originally posted by ea_M5 View Post
        Osanumerohaulla 1281e näyttää Genuine Parts:


        Vieläkin halvempi näyttää löytyvän nykyisellä Punnan kurssilla:
        https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-E81-E...UAAOSwgeRboOLY
        Thänks. Pitää tossa talvella katsella jos tosissaa tilais uudet vakio levyt ja nuo performance satulat niille kaveriksi.

        duke's garage:
        Suzuki R50
        E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
        M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
        S38 S54 S62

        instagram: _duuk

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #34
          Tässä näitä lasketaan ilmeisesti maksimi nm voimalla ?

          Ymmärtäisin kuitenkin että maksimi voimalla millä tahansa jarrukombinaatiolla renkaat saa pysähdyksiin vaikka auton maksiminopeudesta, :think

          Mainittu on myös että vaihtamalla performance satuloihin jarrutuntuma on parantunut huomattavasti.

          Otetaanko näissä laskelmissa huomioon että jarrupalan pinta-ala kasvaa ja siis samalla myös kitkapinta jota puristetaan laajemmalta alueelta levyä vasten vaikkakin pienemmällä puristusvoimalla joka sekin riittää pysäyttämään renkaan pyörimisen kokonaan.

          :think
          Ajatuksia tässä heittelen siis.

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 2004
            • Tampere

            #35
            Jarruteho ei kyllä suoranaisesti ole koskaan loppunut suomen moottoriradoilla omasta ämmästä. Lähinnä jarrupoljin tuntuma on se minkä muutosta varmaan moni halunnee muuttaa syystä tai toisesta.

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              #36
              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Otetaanko näissä laskelmissa huomioon että jarrupalan pinta-ala kasvaa ja siis samalla myös kitkapinta jota puristetaan laajemmalta alueelta levyä vasten vaikkakin pienemmällä puristusvoimalla joka sekin riittää pysäyttämään renkaan pyörimisen kokonaan.
              Jarrupalan pinta-ala ei vaikuta asiaan. Männän jarrulevyyn kohdistama voima on joka tapauksessa sama. Isommalla palalla sama voima jakaantuu isommalle alalle, eli pistekuorma/paine palan ja levyn välissä on pienempi.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #37
                Originally posted by Remotion View Post
                Jos ne on tuossa E39 M5 levyssäkin ni tämän voi unohtaa.
                Euro mallin e39 m5ssa on alumiinikeskiölliset kelluvat levyt edessä, Dukella tosin taitaa olla jotkut kansanmallin kokorautaiset siellä paikallaan

                Mulla on uudet red stuff palat odottamassa inspiraatiota asentaa, tiedä sitten muuttuuko niillä miksikään. Voisihan sitä kokeilla jotain race nesteita joilla mainostetaan parempaa poljin tuntumaan. Pystyn kyllä elämään vakio jarrujenkin kanssa vaikkei ne e34 m5 veroiset olekkaan.

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #38
                  Originally posted by zakspeed View Post
                  Jarruteho ei kyllä suoranaisesti ole koskaan loppunut suomen moottoriradoilla omasta ämmästä. Lähinnä jarrupoljin tuntuma on se minkä muutosta varmaan moni halunnee muuttaa syystä tai toisesta.
                  Tämähän se isompi asia varmaan on mikä koetaan "parannuksena" jarrutehoon. Osassa noista monimäntä satuloista vielä jouset sisällä painamassa mäntiä kevyesti ulos jolloin poljin tuntuma on välitön vs. 1-mäntänen liukusatula joka rakenteellisesti ei mahdollista samaa tuntumaa.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • BMW
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 3828
                    • California

                    #39
                    Mitä eroa on E9X performance jarruilla ja E82 135i vakiojarruilla? Alkaa olemaan levyt vaihtokunnossa ja alan kallistumaan marmoritiskin tarjontaan. :think
                    P
                    R
                    N
                    D

                    Comment

                    • MeisterW
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2017
                      • 311
                      • Uusimaa

                      #40
                      Omassa e39 M5 myös etujarrulevyt vaihtokunnossa. Edellinen omistaja on vaihtanut jotkut tarvikepalat, en tiedä mitkä, mutta jarrupölyä tulee epäilyttävän vähän? Päädyin tilaamaan ihan vain OE levyt ja OE palat + uudet liukutapit ja liukutappien kumit. Toivon että näillä saa tehot palautettua.
                      E39 M5 2002
                      E70 X5 3.0sd 2008
                      E83 X3 3.0i 2005
                      G21 330e

                      Comment

                      • duuk
                        Moderator
                        • Dec 2006
                        • 10519
                        • Saaressa

                        #41
                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Jarruteho ei kyllä suoranaisesti ole koskaan loppunut suomen moottoriradoilla omasta ämmästä. Lähinnä jarrupoljin tuntuma on se minkä muutosta varmaan moni halunnee muuttaa syystä tai toisesta.
                        Tämä just

                        duke's garage:
                        Suzuki R50
                        E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                        M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                        S38 S54 S62

                        instagram: _duuk

                        Comment

                        • duuk
                          Moderator
                          • Dec 2006
                          • 10519
                          • Saaressa

                          #42
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Euro mallin e39 m5ssa on alumiinikeskiölliset kelluvat levyt edessä, Dukella tosin taitaa olla jotkut kansanmallin kokorautaiset siellä paikallaan

                          Mulla on uudet red stuff palat odottamassa inspiraatiota asentaa, tiedä sitten muuttuuko niillä miksikään. Voisihan sitä kokeilla jotain race nesteita joilla mainostetaan parempaa poljin tuntumaan. Pystyn kyllä elämään vakio jarrujenkin kanssa vaikkei ne e34 m5 veroiset olekkaan.
                          Juu jotku thyyning levyt on mutta ne toki vaihtuu samalla kun jarrut päivitetään. Just E34lla kävin ajelemassa mutkaista niin kyllä niiden tuntuma on hitosti parempi.

                          duke's garage:
                          Suzuki R50
                          E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                          M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                          S38 S54 S62

                          instagram: _duuk

                          Comment

                          • arben
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2011
                            • 1131
                            • suomi

                            #43
                            Originally posted by duuk View Post
                            Juu jotku thyyning levyt on mutta ne toki vaihtuu samalla kun jarrut päivitetään. Just E34lla kävin ajelemassa mutkaista niin kyllä niiden tuntuma on hitosti parempi.
                            Voiskohan jonkun näköisillä abs yksikön parametri muutoksilla saada poljintuntumaa paremmaksi? Tai jopa pelkillä teräspunoletkuilla?

                            Ainaskin hönöllä kun jw service ne performance jarrut siihen koodasi tuli polkimesta todella tunnokas,ennenhän se oli todella löllö.
                            Last edited by arben; 17-06-2019, 13:33.

                            Comment

                            • IIIolut
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2005
                              • 382
                              • Mikkeli

                              #44
                              Originally posted by arben View Post
                              Voiskohan jonkun näköisillä abs yksikön parametri muutoksilla saada poljintuntumaa paremmaksi? Tai jopa pelkillä teräspunoletkuilla?

                              Ainaskin hönöllä kun jw service ne performance jarrut siihen koodasi tuli polkimesta todella tunnokas,ennenhän se oli todella löllö.
                              Aikoinaan joutu tuohon entiseen E39 M5:sen vaihtamaan jarruletkun. Tuon seurauksena laitettiin teräspunosletkut, niin kyllä tuntuma parani verrattuna vanhoihin väsyneisiin kumiletkuihin.
                              E61 ///M5 -07
                              F15 X5 40e ///M-Sport -16

                              Ex. E39 ///M5 -01
                              -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                #45
                                Originally posted by arben View Post
                                Voiskohan jonkun näköisillä abs yksikön parametri muutoksilla saada poljintuntumaa paremmaksi? Tai jopa pelkillä teräspunoletkuilla?

                                Ainaskin hönöllä kun jw service ne performance jarrut siihen koodasi tuli polkimesta todella tunnokas,ennenhän se oli todella löllö.
                                Eipä ole tarjolla e39:siin mitään tolta saralta.
                                Eikä se koodaaminen poljintuntumaa muuta. Ainoastaan kerrotaan ABS/DSC yksikölle tieto muuttuneesta systeemistä.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X