Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymyksiä BMW:n hankinnasta(E39)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eightball
    Newbiemmer
    • Aug 2005
    • 5

    Kysymyksiä BMW:n hankinnasta(E39)

    Terve! Eli tilanne on semmonen että vannoutunut Volvonisti tarvii dieselin ja Volvo ei tunnetusti tee enään takavetoja joten Bemari alkaa tuntumaan parhaalta vaihtoehdolta

    1. Eli hakusessa on E39 525/530 dieseli automaatilla tai kepillä. Valinta osuu luultavasti 97-98 vuosien väliin hinnan takia, luin että noissa on jotain lapsenvikoja, eli mitä ko. viat on?

    2. Ja mitä minun kannattaa tarkistaa hankittavasta autosta? Eli mitkä on Bemarien heikot/uusimista vaativat kohdat.

    3. Mitä eroja noiden 97-98, 99-2000, 2000-2003 mallien välillä on?

    4. Mites huoltojen hinnat? noissahan on ketju joten vissiin huollot ei maksa mansikoita.

    5. Miten BMW:n yleinen kestävyys noilla malleilla? Kone? Loota? Automaatti? Kori? Sähköt?

    6. Riittäkö lämpö talvella?

    7. Jotain osviittaa kulutuksesta, kaupunki ja maantie?

    8. Mites lastutus, kestääkö lootat?

    Älkää hermostuko, kysyttävää tuntuu vaan piisaavan kun on vaihtamassa automerkkiä
  • S.P.R
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1009
    • Oulu area

    #2
    haku

    Heitä searchiin hakusanaksi e39, 525tds, 525d, 530d...... alkaa läytymään aika paljonkin tietoa.

    Comment

    • sirkus
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 2195
      • kaustinen

      #3
      Niin tuo suuri muutos e39:iin taisi tulla -98 ja sitä uudemmat ovat vähävikaisempia, nuo 525d ja 530d commonrail moottorit tulivat -99 sitä vanhemmat ovat 525tds:ä eli jakajapumpullisia esikammio vehkeitä.
      Chrysler 300c crd touring 2010
      Daily driver
      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
      Man cave on wheels
      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
      Built not bought
      V8, only juice&milk come in 2 litres

      Kawasaki zzr1100 fighter


      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

      Comment

      • Lanttu
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 1643

        #4
        Mielestäni 525 tds:ssä on kyllä suoraruiskutusmoottori eikä esikammioverme.

        Comment

        • sirkus
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 2195
          • kaustinen

          #5
          Ei muuten ole ainahan sitä saa niin väitää mut kun ei ole niin ei ole. Eiköhän haulla löydy juttua näistä ja niistä asia selviää. Tai kysy näiltä tds viritteliöiltä esim Lassi-s
          Chrysler 300c crd touring 2010
          Daily driver
          Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
          Man cave on wheels
          Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
          Built not bought
          V8, only juice&milk come in 2 litres

          Kawasaki zzr1100 fighter


          Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

          Comment

          • S.P.R
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1009
            • Oulu area

            #6
            diesel

            Hyvä perus lähtökohta on, että hommaat 525d tai 530d. On uudemmalla ja huom. paremmalla koneella ja automaattisesti myös paranneltua 9/98 -> mallia.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Vanha 525TD on ihan esikammiollinen "ooppelimoottori", kun taas -99 tuli uudempi commonrailpannu,ym,ym. Älä edes harkitse vanhempaa -98:ia jos mahikset on uudempaan -99:iin. Ei tuo vanhempikaan mikään huono kone ole, mutta kehityskaaressa 10-vuotta vanhempaa tekniikkaa kuin 525-530D commonrail. Myös auto muuttui lähes täysin 8/98, paitsi pintapelleilltään.

              Comment

              • veku
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6325
                • P-Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by Wackot
                Heitä searchiin hakusanaksi e39, 525tds, 525d, 530d...... alkaa läytymään aika paljonkin tietoa.
                Tässä yksi,kyselin kanssa keväällä 530d:stä kun olin sellaista hankkimassa.
                Sellainen on nyt alla ja ihan kelpo peli

                F11 M550D
                E39 M5
                F26 3.0 Da M-Sport
                E61 535D M-Sport

                Comment

                • Eightball
                  Newbiemmer
                  • Aug 2005
                  • 5

                  #9
                  Originally posted by Hemi
                  Vanha 525TD on ihan esikammiollinen "ooppelimoottori", kun taas -99 tuli uudempi commonrailpannu,ym,ym. Älä edes harkitse vanhempaa -98:ia jos mahikset on uudempaan -99:iin. Ei tuo vanhempikaan mikään huono kone ole, mutta kehityskaaressa 10-vuotta vanhempaa tekniikkaa kuin 525-530D commonrail. Myös auto muuttui lähes täysin 8/98, paitsi pintapelleilltään.
                  Onko nuo 97-8/98 versiot sitten täysiä ritsoja? Monesti tuo uudempi tekniikka tarkoittaa myös sitä että mitään ei pysty/osaa korjata enään itse. Onko jollain tietoa että mitä kaikkea tuossa 98/99 mallissa muuttui? nyt kiikarissa olevalla -97 525:lla on hintaa noin 14000€ ja -99 530:llä 25000€ Ei tunnu että mitenkään kannattaa laittaa tuota uudempaa, vai pitääkö lähteä Saksanreissulle?

                  Comment

                  • Samppasika
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 769
                    • Kempele

                    #10
                    Originally posted by Eightball
                    Onko nuo 97-8/98 versiot sitten täysiä ritsoja? Monesti tuo uudempi tekniikka tarkoittaa myös sitä että mitään ei pysty/osaa korjata enään itse. Onko jollain tietoa että mitä kaikkea tuossa 98/99 mallissa muuttui? nyt kiikarissa olevalla -97 525:lla on hintaa noin 14000€ ja -99 530:llä 25000€ Ei tunnu että mitenkään kannattaa laittaa tuota uudempaa, vai pitääkö lähteä Saksanreissulle?
                    No se 525TDS kone on ikyllä ihan luja mylly normaaliin ajoon, kunhan muistaa ettei turbodieseliä lähdetä polkemaan kylmänä heti täysillä ja sammuteta kovemman ajon jäljiltä kuin seinään, vaan annetaan lämmön tasaantua.
                    Jos taas haluaa enemmän suorituskykyä ja uudempaa tekniikkaa, niin sitten 530d ja ns. vuosimallia -99. Siitä tosin joutuu sitten maksamaan hiukan suolaisemman hinnan, mutta jää nuo vanhempien 530D:n turbohuolet jne. vähemmälle. Uudemmissa on myös muut E39 mallin alkupään (<10/98) lastentaudit olla aika lailla korjattu, tosin ilmeisesti muutamia uusiakin samalla tullut..??
                    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                    E61 530d M-sport -08
                    E39 528i Touring -97

                    Yhteydenotot: [email protected] !!

                    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Ja kun muistaa että ei se -97 525TDS sekään niin vanha ole että sitä yhtään sen helpompi olisi "koppuloida" kuin 530D:tä.
                      Jos kerran rahat ei riitä kuin 525TD:hen, niin sehän on ihan selvä sitten. Uudempi kun maksaa aina enemmän, mutta ei välttämättä tule sen kalliimmaksi kuin vanhempi. Sitä saa mistä maksaa. -97 on kuitenkin kaikin puolin täysin eri auto kuin esim.-00 mallin 530D, vaikkakin ohut päällikuori on kutakuinkin sama. Mutta kuten todettua...jos rahat ei riitä 530D:hen, niin miksi edes vertailla?

                      Comment

                      • Eightball
                        Newbiemmer
                        • Aug 2005
                        • 5

                        #12
                        Originally posted by Hemi
                        Ja kun muistaa että ei se -97 525TDS sekään niin vanha ole että sitä yhtään sen helpompi olisi "koppuloida" kuin 530D:tä.
                        Jos kerran rahat ei riitä kuin 525TD:hen, niin sehän on ihan selvä sitten. Uudempi kun maksaa aina enemmän, mutta ei välttämättä tule sen kalliimmaksi kuin vanhempi. Sitä saa mistä maksaa. -97 on kuitenkin kaikin puolin täysin eri auto kuin esim.-00 mallin 530D, vaikkakin ohut päällikuori on kutakuinkin sama. Mutta kuten todettua...jos rahat ei riitä 530D:hen, niin miksi edes vertailla?
                        Kyllä varmaan uudempaakin olisi vara, mutta tuntuu huimalta tuo hintaero. Koeajossa en huomannut NIIN suurta eroa, olihan se -99 530d makia peli mutta hyvältä tuo -97 525TDS:kun tuntui. Edelleenkään en tiedä että mikä noissa vanhemmissa on vikana? poksahtaako niissä moottori tai loota, vai mikä? Taitaa kuitenkin tulla saksanreissu

                        Comment

                        • ana100
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2005
                          • 72

                          #13
                          Lisälämmittmet tms winter packit

                          530d on myös tähtäimessä. Jossakin kerrotaan ns. Winter paketista jonka pitäis olla Suomiautoissa vakina. Mitäs siinä paketissa on? Webasto?

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Eightballille:Ei vanhassa mitään muuta vikaa ole kuin että se on vanhempi....
                            No, 8/98 kun tuo suuri muutos e39:iin yleensä tuli, poistui siitä moni tyyppiviaksi lueteltava ns."heikko kohta", johon muutoksilla pitkälti pyrittiinkin.
                            Erityisen suuri muutos oli tuolloin bensamoottoristen puolella kun M52 moottori muuttui M52TU:ksi samalla kun koko sitä ja laatikkoa ohjaava elektroniikka laitettiin uusiksi. Koko autossa muuttui n.65% varaosanumeroista, joten mikään "fecelift" tuo ei ollut, vaan samat ratkaisut, moottorit(m52TU=M54) osat löytyvät jopa -06 mallisesta e60:stä. Dieseleissä nuo kaikki muutokset tulivat samalla mutta tuo moottori/tekniikkapuolen uudistukset tulivat pitkälti vasta kun nokalle lanseerattiin 530D. On totta että myös ensimmäisissä 530D malleissa on tekniikan puolella koettu joitain lastentauteja jotka on mallisarjan edetessä saatu melko hyvin kitkettyä.
                            Tuon hinnan hyppääminen siirryttäessä 525TDS:stä 530D/525D-commonrail tekniikkaan, pitäisi sekin kuitenkin kertoa jotain siitä, että eroa on enemmän kuin mitä koeajolenkillä perstuntumalta voi päätellä.
                            Kysymys on...tai ainakin myös pitäisi olla autoa ostettaessa sen käyttö ja jälleenmyyntiarvosta. Näistä muodostuu se summa josta ostoksen edullisuus voidaan lopulta aina laskea. Halvin ostohinta ei siis missään tapauksessa tarkoita halvinta autoa. Veikkaan että -99 530D:n vaihtoarvo on suhteellisestikkin korkeampi 2-3-vuoden kuluttua kuin -97/98 525TD:n, samalla kun todennäköisesti säästyt monelta muulta "pikkurempalta" tuona aikana. Oleellista on kuitenkin "early"-530D ajetut kilometrit ja lähinnä siksi että silloin pääset itse vaikuttamaan auton käyttö ja huoltohistoriaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa sen elinkaarta. Kaikki muu auton käyttöhistoriassa on aina spekulaatiota paitsi ajetut kilometrit(ethän edes kuvittele ostavasi historiatonta -99 530D:tä?). Tällä on aivan ratkaiseva merkitys useimpiin 530D turbo ym.murheisiin, mikäli itse tiedät miten ko.turbokonetta kohdellaan/huolletaan.
                            Asiakashan on toki aina oikeassa ja kuten todettua...ei se -97 525TDS:kään mikään huono kiesi ole mikäli et satu saamaan öljysyöppöä sähkövikaista ulvovaa ja tutisevaa "persvatkainta".
                            Last edited by Hemi; 26-08-2005, 02:04.

                            Comment

                            • zeizei
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 147
                              • Oulu

                              #15
                              Itsekin pähkäilin tuota TDS:n ja 530D:n suurta hintaeroa (silloin ~6000€) autoa ostaessani saksan maalta. Tuntui, että ei kai moottorin ja vaihdelaatikon päivitys voi niin paljoa maksaa, saahan niitä hyviä vaihtomoottoreitakin tuohon hintaan.
                              E39-mallin TDS:iin korjattiin moottorin heikoimpia kohtia (mm. kansi) ja pidän tuota aika kestävänä moottorina. Alkupään 530d:ssä, eli vm. -99, on ollut aika paljon vikoja, kuten uuden tekniikan tullessa aina on. Onhan tuo tosin reilusti tehokkaampi ja parempi jälleenmyyntiarvo kattaa ostohinnan erotuksen suurelta osin ainakin tällä hetkellä. Budjetin puitteissa päädyin sitten kuitenkin -99 korimallin TDS:ssään (9/98). On ainakin tuo "suuri" päivitys nuissa sähkölaitteissa ja äänieristyksissä.
                              BMW X3 -15
                              BMW 530D -08
                              BMW 320D -99
                              BMW 525TDSA Touring -98
                              BMW 318IS -90

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎