Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 535i vm1999 tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Momoke
    Bimmer Rookie
    • Dec 2017
    • 99
    • Suomi

    E39 535i vm1999 tyhjäkäynti

    Terve..
    apuja kaipailisin.. koitin täältä ettiä kyseiseen vikaan syytä mutta ei oikeen löytynyt.

    Elikkä auto ei pysy käynnissä kylmällä koneella mutta heti kun lämpenee niin käy hyvin. Juuri vaihdoin uudet tulpat ja puolat.
    Tuntuu myös että kun vejättää niin välillä ei vedä niinkuin pitäis..
    Vikakoodia tuli aijjemmin sytytys häiriöstä mutta nyt noitten osien vaihon jälkeen en oo kahtonu.välillä myös tyhjäkäynti on tosi matala mutta sillonki käy ihan hyvin.
  • ekkoo1
    BTCF Member
    • Jun 2019
    • 1368
    • Pohjanmaa

    #2
    Tämän ikäisissä m62 on usein ongelmana imuvuodot. Näitä voi koittaa härnätä esim. suihkimalla jotain palavaa spraytä eri puolelle moottoria ja kuunnella muuttuuko kierrokset
    (kaasuläpän ympäristöön, imusarjan juureen kullakin bankilla ja yksi yleinen vikapesä on se huohotinkalvo härveli imusarjan päässä. Joko se kalvo hajoaa tai sitten ne kumitulpat sieltä päädystä murenee rikki eikä ole enää tiiviitä)

    Hyvä olisi kyllä lukea koodit ja katsoa moottorin livedatat INPA:lla jos mahdollista, niistä live datan arvoista (fuel trimmit ja ne air intake arvot) osaa jo ehkä viisaammat täällä foorumilla sanoa miltä vaikuttaa.
    E39 540i -96 Ajamisen iloa
    E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
    E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
    Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

    Comment

    • Momoke
      Bimmer Rookie
      • Dec 2017
      • 99
      • Suomi

      #3
      Originally posted by ekkoo1 View Post
      Tämän ikäisissä m62 on usein ongelmana imuvuodot. Näitä voi koittaa härnätä esim. suihkimalla jotain palavaa spraytä eri puolelle moottoria ja kuunnella muuttuuko kierrokset
      (kaasuläpän ympäristöön, imusarjan juureen kullakin bankilla ja yksi yleinen vikapesä on se huohotinkalvo härveli imusarjan päässä. Joko se kalvo hajoaa tai sitten ne kumitulpat sieltä päädystä murenee rikki eikä ole enää tiiviitä)

      Hyvä olisi kyllä lukea koodit ja katsoa moottorin livedatat INPA:lla jos mahdollista, niistä live datan arvoista (fuel trimmit ja ne air intake arvot) osaa jo ehkä viisaammat täällä foorumilla sanoa miltä vaikuttaa.
      Juu no minäpäs vähän tutkiskelen👍🏻

      Comment

      • Momoke
        Bimmer Rookie
        • Dec 2017
        • 99
        • Suomi

        #4
        Originally posted by ekkoo1 View Post
        Tämän ikäisissä m62 on usein ongelmana imuvuodot. Näitä voi koittaa härnätä esim. suihkimalla jotain palavaa spraytä eri puolelle moottoria ja kuunnella muuttuuko kierrokset
        (kaasuläpän ympäristöön, imusarjan juureen kullakin bankilla ja yksi yleinen vikapesä on se huohotinkalvo härveli imusarjan päässä. Joko se kalvo hajoaa tai sitten ne kumitulpat sieltä päädystä murenee rikki eikä ole enää tiiviitä)

        Hyvä olisi kyllä lukea koodit ja katsoa moottorin livedatat INPA:lla jos mahdollista, niistä live datan arvoista (fuel trimmit ja ne air intake arvot) osaa jo ehkä viisaammat täällä foorumilla sanoa miltä vaikuttaa.
        Ainiin.. auto kiertää noin 6500rpm mutta ei hakkaa rajotinta vasten�� mistähän johtuu...

        Comment

        • ekkoo1
          BTCF Member
          • Jun 2019
          • 1368
          • Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by Momoke View Post
          Ainiin.. auto kiertää noin 6500rpm mutta ei hakkaa rajotinta vasten�� mistähän johtuu...
          En kyllä osaa sanoa yhtään mistä tuo voisi johtua, ehkä joku m62 viriohjelma? Niissä on aika usein nostettu 6500 rajoitin. Kannattaa varmaan selvittää nuo tyhjäkäynnin ongelmat ensin, ei välttämättä tee koneelle hyvää rajoittimen paukutus jos seokset on päin honkia.
          E39 540i -96 Ajamisen iloa
          E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
          E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
          Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

          Comment

          • Momoke
            Bimmer Rookie
            • Dec 2017
            • 99
            • Suomi

            #6
            Originally posted by ekkoo1 View Post
            En kyllä osaa sanoa yhtään mistä tuo voisi johtua, ehkä joku m62 viriohjelma? Niissä on aika usein nostettu 6500 rajoitin. Kannattaa varmaan selvittää nuo tyhjäkäynnin ongelmat ensin, ei välttämättä tee koneelle hyvää rajoittimen paukutus jos seokset on päin honkia.
            Nojoo:think

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by Momoke View Post
              Nojoo:think
              Huonolla tuurilla iskee mäntäpistiäinen ja sitten onkin enemmän remppaa.

              Comment

              • Momoke
                Bimmer Rookie
                • Dec 2017
                • 99
                • Suomi

                #8
                Originally posted by Muurahainen View Post
                Huonolla tuurilla iskee mäntäpistiäinen ja sitten onkin enemmän remppaa.
                Just otin imusarjan irti ja kaikki tiivisteet näytti ainaki hyvältä MUTTA imupuolen venttiileissä on oikeestaa kaikissa öljyä ja myös tossa imusarjan alapuolella:think voisikohan se johtua tuosta?
                Imusarjasta valu aikapaljon öljyä.......
                Last edited by Momoke; 09-02-2020, 10:46.

                Comment

                • ekkoo1
                  BTCF Member
                  • Jun 2019
                  • 1368
                  • Pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by Momoke View Post
                  Just otin imusarjan irti ja kaikki tiivisteet näytti ainaki hyvältä MUTTA imupuolen venttiileissä on oikeestaa kaikissa öljyä ja myös tossa imusarjan alapuolella:think voisikohan se johtua tuosta?
                  Kuinka paljon sitä öljyä oli, ohut kerros muovin pinnassa vai uiko se imusarja öljyssä? Periaatteessa sen imusarjan pitäisi olla kohtuu kuiva jos huohotus toimii kunnolla. Tsekkaisin sen imusarjan päädyssä olevan huohotusventtiilin seuraavaksi, se taitaa olla muutenkin huomattavasti kivempi vaihtaa kun imusarja on pöydällä vs. tehdä se imusarja paikallaan konehuoneessa.

                  Edit: ne imusarjan tiivisteetkään ei taida yleensä repeytyä tai mitään mitä silmällä näkisi, ne vaan painuu iän myötä niin lyttyyn että ei ole enää 100% tiivistä siinä kannen ja imusarjan välissä. Kannattaa kasata uusilla tiivisteillä, ei muistaakseni montaa markkaa maksanut.
                  Last edited by ekkoo1; 09-02-2020, 10:54.
                  E39 540i -96 Ajamisen iloa
                  E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                  E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                  Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                  Comment

                  • Momoke
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2017
                    • 99
                    • Suomi

                    #10
                    Originally posted by ekkoo1 View Post
                    Kuinka paljon sitä öljyä oli, ohut kerros muovin pinnassa vai uiko se imusarja öljyssä? Periaatteessa sen imusarjan pitäisi olla kohtuu kuiva jos huohotus toimii kunnolla. Tsekkaisin sen imusarjan päädyssä olevan huohotusventtiilin seuraavaksi, se taitaa olla muutenkin huomattavasti kivempi vaihtaa kun imusarja on pöydällä vs. tehdä se imusarja paikallaan konehuoneessa.

                    Edit: ne imusarjan tiivisteetkään ei taida yleensä repeytyä tai mitään mitä silmällä näkisi, ne vaan painuu iän myötä niin lyttyyn että ei ole enää 100% tiivistä siinä kannen ja imusarjan välissä. Kannattaa kasata uusilla tiivisteillä, ei muistaakseni montaa markkaa maksanut.
                    Imusarjassa aika öljynen samoin ne pääty kappale ja tuli sieltä ihan sellanen 10x5cm pien lätäkkö toho maaha ja kun otin tuolta päästä pois ton kotelon ni imusarjan sisällä on se putki ja sen päässä joku muovilärpäke mikä heiluu.. kuuluuko sen heilua?

                    Comment

                    • ekkoo1
                      BTCF Member
                      • Jun 2019
                      • 1368
                      • Pohjanmaa

                      #11
                      Melko varmasti se huohotinventtiilin kalvo hajonnut jolloin öljyä kertyy tuohon imusarjaan. Muistatko koititko ikinä ottaa öljykorkkia irti moottori käynnissä, olisi pitänyt olla alipainetta ja pikkuisen hankalaa repiä korkki irti silloin kun se kalvo on paskana?

                      Sillä putken muovilärpäkkeellä on paikka siinä huohotusventtiilin seinämässä mihin se painetaan kiinni kasausvaiheessa, se koko putkipaketti on melko rimpula tosiaan mutta kyllä sen sinne saa viritettyä. Youtubestakin löytyy paljon videoita tuosta hommasta (M62 PCV).

                      Itse kasaisin uusilla imusarjan tiivisteillä, päätyjen tiivisteillä ja vaihtaisin sen huohotinventtiilin. Siinä putkessa on kans o-renkaat molemmissa päissä jotka kantsii kattoa myös samalla. Huhujen mukaan tarvikkeventtiilit ei kestä hyvin vs. OEM. Jos tilaat sen uuden huohotinventtiilin niin voit tieteen nimissä purkia sen nykyisen palasiksi, todennäköisesti sieltä paljastuu riekaleina oleva oranssi kalvo joka on syypää.
                      Last edited by ekkoo1; 09-02-2020, 12:04.
                      E39 540i -96 Ajamisen iloa
                      E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                      E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                      Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                      Comment

                      • Momoke
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2017
                        • 99
                        • Suomi

                        #12
                        Originally posted by ekkoo1 View Post
                        Melko varmasti se huohotinventtiilin kalvo hajonnut jolloin öljyä kertyy tuohon imusarjaan. Muistatko koititko ikinä ottaa öljykorkkia irti moottori käynnissä, olisi pitänyt olla alipainetta ja pikkuisen hankalaa repiä korkki irti silloin kun se kalvo on paskana?

                        Sillä putken muovilärpäkkeellä on paikka siinä huohotusventtiilin seinämässä mihin se painetaan kiinni kasausvaiheessa, se koko putkipaketti on melko rimpula tosiaan mutta kyllä sen sinne saa viritettyä. Youtubestakin löytyy paljon videoita tuosta hommasta (M62 PCV).

                        Itse kasaisin uusilla imusarjan tiivisteillä, päätyjen tiivisteillä ja vaihtaisin sen huohotinventtiilin. Siinä putkessa on kans o-renkaat molemmissa päissä jotka kantsii kattoa myös samalla. Huhujen mukaan tarvikkeventtiilit ei kestä hyvin vs. OEM. Jos tilaat sen uuden huohotinventtiilin niin voit tieteen nimissä purkia sen nykyisen palasiksi, todennäköisesti sieltä paljastuu riekaleina oleva oranssi kalvo joka on syypää.
                        No kasasin tuon takas läjään et töihin pääsen mut laitan tiivisteet tilaukseen ja vaihan ne heti kun tulee... ja en koittanu tota öljykorkki hommaa pitää kokeillä ku käyn autolla.
                        Nii ja muute se mikä on siinä kaasuläpän takana oleva kotelo ni siitä oli 4 pulttia löysällä et se tyhjäkäynti saatto johtua siitä.. ainaki äsken ku kylmällä koneella käyntiin laitoin ni pysy normaalisti käynnissä.. ja ku lämpes ni tyhjäkäynti tippu johki 400

                        Comment

                        • Momoke
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2017
                          • 99
                          • Suomi

                          #13
                          Originally posted by ekkoo1 View Post
                          Melko varmasti se huohotinventtiilin kalvo hajonnut jolloin öljyä kertyy tuohon imusarjaan. Muistatko koititko ikinä ottaa öljykorkkia irti moottori käynnissä, olisi pitänyt olla alipainetta ja pikkuisen hankalaa repiä korkki irti silloin kun se kalvo on paskana?

                          Sillä putken muovilärpäkkeellä on paikka siinä huohotusventtiilin seinämässä mihin se painetaan kiinni kasausvaiheessa, se koko putkipaketti on melko rimpula tosiaan mutta kyllä sen sinne saa viritettyä. Youtubestakin löytyy paljon videoita tuosta hommasta (M62 PCV).

                          Itse kasaisin uusilla imusarjan tiivisteillä, päätyjen tiivisteillä ja vaihtaisin sen huohotinventtiilin. Siinä putkessa on kans o-renkaat molemmissa päissä jotka kantsii kattoa myös samalla. Huhujen mukaan tarvikkeventtiilit ei kestä hyvin vs. OEM. Jos tilaat sen uuden huohotinventtiilin niin voit tieteen nimissä purkia sen nykyisen palasiksi, todennäköisesti sieltä paljastuu riekaleina oleva oranssi kalvo joka on syypää.
                          Joo eli otin korkin irti ja oliha se vähä nihkeempi lähtemää ja ku sen korkin otti siitä irti ni kuulu sellane ”imu ääni”

                          Comment

                          • ekkoo1
                            BTCF Member
                            • Jun 2019
                            • 1368
                            • Pohjanmaa

                            #14
                            Originally posted by Momoke View Post
                            Nii ja muute se mikä on siinä kaasuläpän takana oleva kotelo ni siitä oli 4 pulttia löysällä et se tyhjäkäynti saatto johtua siitä.. ainaki äsken ku kylmällä koneella käyntiin laitoin ni pysy normaalisti käynnissä.. ja ku lämpes ni tyhjäkäynti tippu johki 400
                            Mjoo se on saattanut hyvinkin imeä ilmaa siitä kaasuläpän rungon tiivisteestä jos se ei ole ollut kireällä. Mutta tarkoititko siis että tyhjäkäynti lämpimänä on alle 500 rpm? Riippuu vähän onko ilmastointi ja kylmärikastukset päällä mutta olisin odottanut enemmänkin 600-700 rpm, ei ihme jos se ei oikein tahdo pysyä käynnissä.

                            Joo eli otin korkin irti ja oliha se vähä nihkeempi lähtemää ja ku sen korkin otti siitä irti ni kuulu sellane ”imu ääni”
                            Jees, tuo ja se öljyinen imusarja viittaa kyllä siihen että se huohotusventtiili on paskana myös. Sen vaihtamalla moottorin pitäisi taas olla vähän tyytyväisempi.
                            E39 540i -96 Ajamisen iloa
                            E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                            E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                            Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                            Comment

                            • Momoke
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2017
                              • 99
                              • Suomi

                              #15
                              Originally posted by ekkoo1 View Post
                              Mjoo se on saattanut hyvinkin imeä ilmaa siitä kaasuläpän rungon tiivisteestä jos se ei ole ollut kireällä. Mutta tarkoititko siis että tyhjäkäynti lämpimänä on alle 500 rpm? Riippuu vähän onko ilmastointi ja kylmärikastukset päällä mutta olisin odottanut enemmänkin 600-700 rpm, ei ihme jos se ei oikein tahdo pysyä käynnissä.



                              Jees, tuo ja se öljyinen imusarja viittaa kyllä siihen että se huohotusventtiili on paskana myös. Sen vaihtamalla moottorin pitäisi taas olla vähän tyytyväisempi.
                              Kylmällä koneella käy nyt tasasesti ja kierrokset noin 1000 ja sit ku moottori on lämmin ni tyhjäkäynti tippuu 400 ja jos ilmastointi on päällä ni se on joku 500-600 mutta kuiteski käy sillon aika tasasesti. Välillä tulee sellanen pätkähdys

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎