Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kardaanin tukilaakeri e39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nonii
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 209
    • Jyväskylä

    #16
    Joopa joo

    Ei auttanut mulla siihen jurinaan toi nivelen rasvaus. Auttaisikohan diagnoosia sellainen lisätieto että jurina häviää kun auto kääntyy jompaan kumpaan suuntaan. Eli suomennos perään. Jurina kuuluu edelleen tuolla 2000 - 2050 kierrosluvulla, suurimmalla voimakkuudella vitosvaihteella loivassa ylämäessä. Ääni kuuluu myös muilla vaihteilla mutta vain tuolla edellämainitulla kierrosluvulla. Jurina häviää kun mutkittelen autolla eli kuuluu siis vain suoraan ajettaessa. Autosta on nyt tarkastettu tukilaakeri, tukikumi, lämpösuojat ja kardaanin viimeinen nivel. Kaikki OK.
    Nyt voisi sanoa että:
    MITÄ VITTUA, KYSYY EPÄTIETOINEN.
    Nykyinen: W204 220 CDI T

    Ex:

    Octavia RS
    E39 523
    E30 324
    E30 316

    Comment

    • BAQ
      Bimmer Rookie
      • Sep 2005
      • 20

      #17
      mulla oli ongelmana e36 kanssa "juristaminen" vaihtoon meni molemmat ristikot ja kannatin laakeri.. jos ristikoita rupeat vaihtelemaan ni vie suoraan komet oy espooseen.. niin tulee kerralla kuntoon ja antavat vielä takuunkin.. mulla moinen temppu makso 150e ja ne tasapainotti myös sen samalla.. kannatin makso jotaa 50e... vaihelaatikon päässä oleva "kuminivel" on seuraavana mulla vaihettavana koska revennyt pulttien juuresta..
      ///M 325 coupe E36

      Comment

      • Lakeson
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 649
        • Jyväskylä

        #18
        Tämmönen tapaus

        Noihin jurinoiden syntymiseen vaikuttaa myös moottori/vaihdelaatikko -yhdistelmän asento kardaaniin nähden. Äskettäin vaihdoin tuohon (e34) kardaanin rättinivelen, jolla jurinan vedätettäessä sai pois.

        Tuli samalla paneuduttua enemmän aiheeseen miksi vanha kumi oli revennyt. Huomasin että vaihdelaatikon ulostulo ja kardaanin välinen 'jatko' ei ole lähellekään yhtenevä.

        Sulattelin asiaa pari päivää ja lisäsin vaihdelaatikon kannakkeen ja korin väliin 2mm 'fyllit', jolla tuo mainittu 'jatko' oikeni -> koeajolle toteamaan että parani entisestään.

        Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit on ehjät, mutta ilmeisesti nekin väsyvät, ja kulma pääsee muuttumaan.

        Jos muut konstit on käytetty niin tämä voinee jossain tapauksessa auttaa.
        Ei mopolla mahottomia..

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          #19
          Originally posted by Hemi View Post
          Nonii: Jotkut vain eivät ole, eivätkä henkisesti koskaan kuulu BMW perheeseen...kun kerran volkkarillakin pääsee.
          Dodiin. Onkohan kardaanin tukilaakeri ja vaihdeloodan tuki-kumit paskana kun kardaani hakkaa pohjaan vedätyksessä ja ylämäessä sama homma? Vai olisko v-nopeus nivel paskana tai jopa perä? Miten pystyy perän toteamaan, että on ehjä?
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #20
            Originally posted by janke View Post
            Dodiin. Onkohan kardaanin tukilaakeri ja vaihdeloodan tuki-kumit paskana kun kardaani hakkaa pohjaan vedätyksessä ja ylämäessä sama homma? Vai olisko v-nopeus nivel paskana tai jopa perä? Miten pystyy perän toteamaan, että on ehjä?
            Luultavasti tukilaakeri risa ja sen taas voi olla hajottanut se vakionopeusnivel.
            Irti ja tarkistamaan mitä on riesana.

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              #21
              Originally posted by Muurahainen View Post
              Luultavasti tukilaakeri risa ja sen taas voi olla hajottanut se vakionopeusnivel.
              Irti ja tarkistamaan mitä on riesana.
              Tukilaakeri ainakin on risa, mutta kun vaihdettiin vaihdelaatikko niin alkas hakkaan oikein kunnolla? :think Uusi rättinivel vaihdettiin samalla joten kun rättinivel on uusi ja tiukka, niin hajonnut tukilaakeri alkasi vispaamaan enempi jäykemmän rättinivelen vuoksi? Voisko mennä näin?
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #22
                Originally posted by janke View Post
                Tukilaakeri ainakin on risa, mutta kun vaihdettiin vaihdelaatikko niin alkas hakkaan oikein kunnolla? :think Uusi rättinivel vaihdettiin samalla joten kun rättinivel on uusi ja tiukka, niin hajonnut tukilaakeri alkasi vispaamaan enempi jäykemmän rättinivelen vuoksi? Voisko mennä näin?
                Ehdottomasti ehkä.

                Comment

                • kalevik
                  BTCF Member
                  • Apr 2009
                  • 957
                  • Salo

                  #23
                  Originally posted by janke View Post
                  Tukilaakeri ainakin on risa, mutta kun vaihdettiin vaihdelaatikko niin alkas hakkaan oikein kunnolla? :think Uusi rättinivel vaihdettiin samalla joten kun rättinivel on uusi ja tiukka, niin hajonnut tukilaakeri alkasi vispaamaan enempi jäykemmän rättinivelen vuoksi? Voisko mennä näin?
                  Ristinivel siellä on paskana. Siinä heti tukilaakerin vieressä.

                  Kuivuu pikkuhiljaa ja kuluttaa ristikon urille. Tästä sitten seuraa että kovemmassa vedossa nivel jumittaa ja tukilaakeri antaa periksi.

                  Kuvassa omasta irrotetun ristikon yksi haara, tapin paksuus oli muistaakseni noin 18 mm, eli siitä voi päätellä urien syvyyttä.

                  Ristinivel vaihtuu vaivattomimmin koneistamossa, vaikka on noita jotkut itsekin vaihtaneet. Nivelessä ei ole perinteisiä lukkorenkaita, joten keskitys on haaste.

                  Edit:

                  Kuten kuvasta näkyy, urat ovat ainoastaan 'vetopuolella', joten kädessä niveltä heiluttelemalla saattaa tuntua ihan ehjältä.


                  Attached Files
                  Last edited by kalevik; 18-07-2015, 06:01.
                  E61 525i, Suzuki VS1400
                  Exät: Jaana, Susanna, Maija

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    #24
                    Originally posted by kalevik View Post
                    Ristinivel siellä on paskana. Siinä heti tukilaakerin vieressä.

                    Kuivuu pikkuhiljaa ja kuluttaa ristikon urille. Tästä sitten seuraa että kovemmassa vedossa nivel jumittaa ja tukilaakeri antaa periksi.

                    Kuvassa omasta irrotetun ristikon yksi haara, tapin paksuus oli muistaakseni noin 18 mm, eli siitä voi päätellä urien syvyyttä.

                    Ristinivel vaihtuu vaivattomimmin koneistamossa, vaikka on noita jotkut itsekin vaihtaneet. Nivelessä ei ole perinteisiä lukkorenkaita, joten keskitys on haaste.

                    Edit:

                    Kuten kuvasta näkyy, urat ovat ainoastaan 'vetopuolella', joten kädessä niveltä heiluttelemalla saattaa tuntua ihan ehjältä.


                    Kiitos tiedosta. Täytyy siis tarkistaa tuo. Eli, onko ton ristikon paksuus 18mm? Tiedän vain hankkia valmiiksi. Koitin kattoa realoemista, mutta en löytänyt ristikon tietoja.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • kalevik
                      BTCF Member
                      • Apr 2009
                      • 957
                      • Salo

                      #25
                      Originally posted by janke View Post
                      Kiitos tiedosta. Täytyy siis tarkistaa tuo. Eli, onko ton ristikon paksuus 18mm? Tiedän vain hankkia valmiiksi. Koitin kattoa realoemista, mutta en löytänyt ristikon tietoja.
                      En kyllä mene vannomaan, oliko 18 mm. Eikä tuolla mitalla ristikkoa hankita, vaan esim:

                      http://www.motonet.fi/fi/varaosat/65...n-ristinivelet väittää että kupin halkaisija 24 mm ja ristikon 62.5 mm.
                      E61 525i, Suzuki VS1400
                      Exät: Jaana, Susanna, Maija

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        #26
                        Originally posted by kalevik View Post
                        En kyllä mene vannomaan, oliko 18 mm. Eikä tuolla mitalla ristikkoa hankita, vaan esim:

                        http://www.motonet.fi/fi/varaosat/65...n-ristinivelet väittää että kupin halkaisija 24 mm ja ristikon 62.5 mm.
                        Katos joo.. Motonetistäkin sai ton nivelen. Täytyy sieltä hakea. Kuinka, vingullako ootte ne "haitat" hionu pois siitä kardaanista, että nivelen saa naputeltua pois?
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          #27
                          Kummalista, kun kardaanin kolinat on häipynyt itsellään? Onko uusi rättinivel ehtin jo väleytyä vai mistä tämä johtuu? En ole ehtinyt vielä vaihdella tukilaakeria tms.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • kalevik
                            BTCF Member
                            • Apr 2009
                            • 957
                            • Salo

                            #28
                            Originally posted by janke View Post
                            Kummalista, kun kardaanin kolinat on häipynyt itsellään? Onko uusi rättinivel ehtin jo väleytyä vai mistä tämä johtuu? En ole ehtinyt vielä vaihdella tukilaakeria tms.
                            Kokeileppa 'täysillä' lähtöä pitävällä pinnalla :think
                            E61 525i, Suzuki VS1400
                            Exät: Jaana, Susanna, Maija

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              #29
                              Originally posted by kalevik View Post
                              Kokeileppa 'täysillä' lähtöä pitävällä pinnalla :think
                              Kyllä se tuolloin hiukan paukuttaa, mutta ei niin kovasti kun laatikon vaihdon jälkeen:think
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • kalevik
                                BTCF Member
                                • Apr 2009
                                • 957
                                • Salo

                                #30
                                Originally posted by janke View Post
                                Kyllä se tuolloin hiukan paukuttaa, mutta ei niin kovasti kun laatikon vaihdon jälkeen:think
                                Eli ristinivel jumittaa..

                                Kyllähän tuolla ajelee, kun ei pistä lappua lattiaan, mutta ei tule itsekseen kuntoon. Sen sijaan tukilaakerin kumi tulee aivan varmasti hajoamaan.

                                Mites jos etsisi toisen kardaanin ja kunnostelisi sen pikkuhiljaa, niin ei auto seiso?.
                                E61 525i, Suzuki VS1400
                                Exät: Jaana, Susanna, Maija

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎