Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 koritakuusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #31
    Tällä e39:en ja e46:en luukkujen saumaongelmalla ei ole mitään tekemistä itse korirakenteiden ruostumattomuuden kanssa (korikehikko). Näissä luukkujen saumausten pettämisessä on kyse sisäsyntyisestä ongelmasta joka ilmenee vaikka Saharaan toimitetuissa autoissa. Tähän ei jälkisuojaaminen vaikuta mitenkään, vaan useimmissa tapauksessa pänvastoin, eli nopeuttaen prosessia. Eli näyttäisi siltä että kotelosuoja-aineet vielä nopeuttavat saumakitin irtoamista. Samalla toki menetetään koritakuu, jonka jälkeen luukkurementin tekee kukin omalla kustannuksellaan. Tämä luukkujen+täyttöaukon limi/liimasaumojen saumausongelma koskee hyvin pientä joukkoa näitä autoja, mutta niitä jota se koskettaa, ei tilanne muutu yhtään miksikään kotelosuojaamalla tai edes korjaamalla, vaan muutama vuosi ja ongelma on taas nähtävissä. Ainoa ja toimiva korjauskeino on vaihtaa koko viallinen luukku. Bemarien kuten ei muidenkaan luukkuvikaisten merkkien/mallien korikehikoissa ei näitä ongelmia ole.

    Comment

    • creative 22
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 560
      • Alavus

      #32
      Originally posted by Clavurion View Post
      Pienen kierroksen jälkeen ruostetta näytti löytyvän myös apparin etuoven alasaumasta. Tämä siis listoja irrottamatta. Hemin vakuutteluista huolimatta alkaa hieman usko horjua Gyntterin ruostesuojauksiin. Pitäisikö sittenkin jatkossa suojauttaa. Auto on kuitenkin rullannut Etelä-Saksassa 4 vuotta ja 100 tkm. Tiedä häntä minkälainen olisi ollut tilanne Suomen suolasohjossa.

      Olisiko tässä nyt kuitenkin pelimiehen liike jäädä seurantalinjalle ainakin ensi kevääseen ja laitattaa palikoita vasta sitten vaihtoon? Mistä lie vielä pukkaa horsmaa ennen 6 vuoden maagista rajapyykkiä.
      Minun autostani (e39 10/97 "suomiauto") on korjattu kaikkien ovien takimmaiset pystysaumat, lukuunottamatta vasenta takaovea, joka on vielä tehtaan kuosissa.Myös takaluukun kansi on vaihdettu tod.näk juuri ruostumisen takia.Saumojen korjauksen jälkeen auto on suojattu (tieto ed. omistajalta), ja nyt täydensin itse suojausta tänä syksynä.

      Keneltä tis löytyy koneelta, voi sitten lueskella tuosta lisää, tehtaan suosittelema jälkisuojauskalvo on aikasta ohut 30 um ja varmaan juuri siksi ettei vesireiät tukkeennu ja kynnyskotelojen tuuletus säilyy.Bmw suosittelee tottakai omaa ainettaan (varaosanr. löytyy myös sieltä), itse olen käyttänyt jo vuosia Tectyl Ml:llää, eikä se ole yhdessäkään omistamassani autossa pvc-saumoja irroitellut saatikka mitään muuta vahinkoa aiheuttanut, päin vastoin, hyvin ovat autot säilyneet.

      Aikanaan huomasin yhdestä edellisestä autostani kun tutkin oven sisäpuolia samalla kun oli jotain muuta remppaa ovessa, oven alaosaa peitti hienosti ohut vahakalvo, joten en sillä kertaa tehnyt lisäsuojausta, no sitten kului pari vuotta ja avasin ovet uudelleen tehdäkseni suojauksen, oli tuo vaaleankeltainen tehtaan kotelonsuoja-aine kadonnut lähes jäljettömiin veden ja pesuaineiden vaikutuksesta.

      Se että huomasin omasta autostani nuo saumojen korjailut ja takaluukun vaihdon, oli itse asiassa minulle hienoinen pettymys Bmw-laatuun.Eli oli syy mikä hyvänsä, kyllä se Bmw vaan ruostuu..
      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

      BMW Freude Am Fahren

      Comment

      • creative 22
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 560
        • Alavus

        #33
        Originally posted by Hemi View Post
        Tällä e39:en ja e46:en luukkujen saumaongelmalla ei ole mitään tekemistä itse korirakenteiden ruostumattomuuden kanssa (korikehikko). Näissä luukkujen saumausten pettämisessä on kyse sisäsyntyisestä ongelmasta joka ilmenee vaikka Saharaan toimitetuissa autoissa. Tähän ei jälkisuojaaminen vaikuta mitenkään, vaan useimmissa tapauksessa pänvastoin, eli nopeuttaen prosessia. Eli näyttäisi siltä että kotelosuoja-aineet vielä nopeuttavat saumakitin irtoamista. Samalla toki menetetään koritakuu, jonka jälkeen luukkurementin tekee kukin omalla kustannuksellaan. Tämä luukkujen+täyttöaukon limi/liimasaumojen saumausongelma koskee hyvin pientä joukkoa näitä autoja, mutta niitä jota se koskettaa, ei tilanne muutu yhtään miksikään kotelosuojaamalla tai edes korjaamalla, vaan muutama vuosi ja ongelma on taas nähtävissä. Ainoa ja toimiva korjauskeino on vaihtaa koko viallinen luukku. Bemarien kuten ei muidenkaan luukkuvikaisten merkkien/mallien korikehikoissa ei näitä ongelmia ole.
        Niin, selitätkö nyt sitten koritekniikan kanssa tekemisissä olevana, mistä saumakitin irtoaminen johtuu?Eikö tämä asia pitäisi olla olla hieman paremmin tätä nykyä hallinnassa?Miten kotelonsuoja-aine edistää kitin irtoamista?Miten hapen ja veden yhteisvaikutuksen eliminoiminen kiihdyttää ruostumista?

        Edit:Hemi:Eihän tässä ollutkaan kyse korikehikon ruostumisesta (ennenkö sinä tulit kuvioihin), vaan nimenomaan ovien ja luukkujen saumoista.Poislukien TIETYSTI tuo tankinkorkin alunen.
        Last edited by creative 22; 28-09-2006, 23:01.
        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

        BMW Freude Am Fahren

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #34
          Originally posted by Clavurion View Post
          Pienen kierroksen jälkeen ruostetta näytti löytyvän myös apparin etuoven alasaumasta. Tämä siis listoja irrottamatta. Hemin vakuutteluista huolimatta alkaa hieman usko horjua Gyntterin ruostesuojauksiin. Pitäisikö sittenkin jatkossa suojauttaa. Auto on kuitenkin rullannut Etelä-Saksassa 4 vuotta ja 100 tkm. Tiedä häntä minkälainen olisi ollut tilanne Suomen suolasohjossa.
          Lähinnä vastasinkin Clavurion:lle jos kyse oli jostain muusta kuin luukku/saumausongelmasta.
          Tässä saumaongelmassa on kyse jonkinlaisesta elektrolyyttisestä epätasapainosta noissa liikkuviksi tarkoitetuissa puristesaumoissa, ei varsinaisesta ruostumisesta=korroosiosta. Lopputulos on toki sama, mutta kuitenkin. Ongelma ei suinkaan koske BMW:n tietyn alihankkijan laatuheilahteluja, vaan koskee käytännössä mm.kaikkia Ford Focuksia, joista jo uutena maahantuojan valtuuttamissa maalaamoissa revitään ovien ja luukkujen kaikki saumat auki jonka jälkeen saumat läpi uitetaan Fordin "salaisella" sinkkiliemellä. Ovet saumataan, pohjamaalataan ja pintakäsitellään uudelleen. Tällä ongelma saadaan parhaimmillaan siirrettyä takuuajan ulkopuolelle. Korirakenteissa ei näissäkään ole mitään ongelmia.
          Kotelosuoja-aine toimii jo avautuvassa saumakittisaumassa pehmentävänä/irroittavana liuotusaineena, mutta tämän merkitys suuntaan tai toiseen on ainakin minun näkemyksen/kokemuksen suhteen verrattain pientä.

          Comment

          • creative 22
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 560
            • Alavus

            #35
            Kyllä, olen kuullut "esson baarissa", että myös mersulla on samoja ongelmia, saumaukset eivät pysy.Tuosta tuleekin mieleen että onko ongelma lähinnä täällä meillä pohjolan perukoilla, missä lämpötilanvaihtelut ovat melko suuria?Voisiko pvc:n irtoaminen johtua tästä.?Ts.väärä ainevalinta?Luullakseni minun autoni korjaukset on tehty maahantuojan toimesta, sen verran hyvää jälkeä kuitenkin että uskon tuon tehdyn jo takuuaikana.

            Toisaalta, tämä on kuin kehitys olisi mennyt tässä asiassa taaksepäin, tallista löytyy vm.1979 Fiat, jossa ovien pystysaumat ovat vielä tehtaan kuosissa ja kiinni kuin tauti, niin kauheita kuin nämä autot muuten olivatkin ruostumaan

            Avasin tuota saumaa pari senttiä (mikä piti pohjasauman osalta korjata), niin oli siellä jotain ihmeen vaaleanvihreää pohjamaalia, aivan kun jotain happoa olisi käytetty.Itse saumaus oli tehty jollain lähes norm. silikonin tuntuisella mustalla massalla, sikaflexiä tämä ei ollut koska se on selvästi kovempaa, mutta jotain näiden kahden välistä, jos joku tietää paremmin mitä tämä on, kertokoot.
            Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

            Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

            BMW Freude Am Fahren

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17797
              • Jämsä

              #36
              nykyään kun kaikki on jotain ympäristöystavällistä kauraa tai kierrätys muoveja, niin eikai niiltä liikoja voi odottaa
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • jorke
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 206
                • Kouvola

                #37
                Mersuissa on samanlaisia ongelmia, varsinkin takaluukun lukon ympärystä menee järestään tietyistä malleista aika tuoreeltaan. Ja meidän maalaamolla käy todella paljon mersuja maalautuksessa, ruostuvat jopa ihan keskeltä peltejä, ympäri auton ... Todella vähän on uudempia Bemareita ruostekorjauksessa. Et sinänsä asiat hyvin.

                Paitsi näitä rakennettuja bemareita (varmaan kaikki täälläkin pyörivät) on ollut maalauksessa ainakin neljä ...
                BMW e61 545 -05 Touring

                Ex. BMW e39 540 -97 Touring
                Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
                Ex. BMW e34 520 -88

                Comment

                • tero_v
                  BTCF Member
                  • Sep 2006
                  • 972
                  • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                  #38
                  itsellä on kans tankinluukun pohja ruosteessa, takaluukku avauskahvan luota ruosteessa ja kuskin oven takimmainen pystysauma ruosteessa...

                  taitaa olla ensimmäinen ja viimeinen bmw minkä omistan, ku tuntuu olevan pelkkiä tyyppivikoja täynnä koko p**ka....
                  E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                  650hp/850nm 1.8bar
                  1/4m 11.48s/208km/h
                  100-150km/h 2.01s
                  100-200km/h 6.99s


                  EX jatkeet:
                  e39 528 M-Sport -99
                  e36 318is "M-sport" -92

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Huoltohommia puuhastellessa tuli samalla tutkailtua koria vähän tarkemmalla silmällä taskulampun kanssa. Hieman yllättäen konepellin etureunan saumasta löytyi alkavaa ruostumista. Mitäs raati on mieltä, kannattaisiko tuota käydä merkkihuollossa esittelemässä jo tässä vaiheessa? Onko ainut järkevä korjaus koko konepellin uusiminen?

                    Tuossa siis juuri se tyypillinen saumaongelma johon pitkäaikaista apua ei saa kuin vaihtamalla koko luukku. Mitään yleistä mätävikaa tämä ei tarkoita, mutta pahimmillaan tuo muuttuu ikävän näköiseksi.
                    Koritakuuta kun on vielä vuosia jäljellä, niin itse en tuota vielä veisi näytille, vaan seuraisin tilannetta muiden luukkujen osalta vielä vuoden.
                    Menee samaan vaihtoon jos alkaa ilmestymään johonkin muualle ko.ongelmaa.
                    Taaskaan kotelosuojauksella ei saavuteta muuta kuin mahdollinen koritakuun raukeaminen.

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      #40
                      Koritakuukorjaus, sijaisauto

                      Tänään sitten kävin omaani näyttämässä Helsingin Laakkosella, kun 6 v. syntymäpäivä alkaa lähestyä. Konepelti menee vaihtoon ja tankinluukun syvennys fiksataan.

                      Tiedustelin jo valmiiksi sijaisautoa korjauksen ajaksi. Tähän koripuolen vastaava esitti tiukasti, että BMW maksaa osat ja korjauskulut, mutta ei sijaisautoa. Kovasti esitin eriävän mielipiteen, koska kyseessä on takuunalainen korjaus. Vastapuoli ei kuitenkaan pehmennyt yhtään.
                      Mitenkäs muut koritakuuseen autonsa korjauttaneet: Oletteko saaneet veloituksetta sijaisauton; jos vastaus on kyllä, missä liikkeessä näin meneteltiin?
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • jsr85
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 1372
                        • Oulainen

                        #41
                        just tänään lueskelin netistä (ei millään tuu sivu mieleen) et nimen omaan bmw ainoastaan korvaa osat ja työn, kaikki muut kulut jää asiakkaan maksettavaksi. kuinka pitkä koritakuu näissä on? ajattelin ku omassa alkaa näkyyn konepellin sisäpuolella hieman ruostetta..
                        ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                        Comment

                        • creative 22
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 560
                          • Alavus

                          #42
                          Originally posted by jsr85 View Post
                          just tänään lueskelin netistä (ei millään tuu sivu mieleen) et nimen omaan bmw ainoastaan korvaa osat ja työn, kaikki muut kulut jää asiakkaan maksettavaksi. kuinka pitkä koritakuu näissä on? ajattelin ku omassa alkaa näkyyn konepellin sisäpuolella hieman ruostetta..
                          Ja täälläkin ruostevaivaa, tosin olen tästä kirjoittanut toiseenkin threadiin.Etuovien pystysaumat ruostuvat, aivan sama juttu oli edellisessäkin (10/97) ja ihme kyllä aika monessa muussakin mitä olen vaihtoautoriveistä tutkinut.En tiedä tuliko tämä ongelma E39:n osalta koskaan kuntoon vai mätänevätkö vielä viimeiset -03 mallisetkin?Suht vähän ajettuja -02 olen katsellut liikkeissä ja kummasti kupruilee maalit varsinkin etuovien pystysaumoista..Konepelti ja takaluukku ovat minun autossani täysin virheettömiä saumoistaan, ehkä nämä onkin jo vaihdettu..:think
                          Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                          Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                          BMW Freude Am Fahren

                          Comment

                          • Kentsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1397
                            • Tuusula

                            #43
                            Originally posted by creative 22 View Post
                            Ja täälläkin ruostevaivaa, tosin olen tästä kirjoittanut toiseenkin threadiin.Etuovien pystysaumat ruostuvat, aivan sama juttu oli edellisessäkin (10/97) ja ihme kyllä aika monessa muussakin mitä olen vaihtoautoriveistä tutkinut.En tiedä tuliko tämä ongelma E39:n osalta koskaan kuntoon vai mätänevätkö vielä viimeiset -03 mallisetkin?Suht vähän ajettuja -02 olen katsellut liikkeissä ja kummasti kupruilee maalit varsinkin etuovien pystysaumoista..Konepelti ja takaluukku ovat minun autossani täysin virheettömiä saumoistaan, ehkä nämä onkin jo vaihdettu..:think
                            Nämä ongelmat ei kyllä koske joka yksilöä joten tuotannossa lienee ollut jotain ihmeellistä häröilyä. Itsellä 10/96 valmistettu ja ei mitään näitä ovien / luukkujen saumojen maalien kupruiluja yms. mistä monesti ollut puhetta. Juuri tuli tuossa nääs pestyä ja vahattua auto tarkemmin ja tutkittua taas näitäkin ovista sekä konepellistä. Auto on saksantuonti.
                            Kun hankin auton n. 3 v. sitten oli tätä "kupruilua" havaittavissa takaluukun lukon ympärillä (sedan) ja legendaarisessa tankkausaukon syvennyksessä, nuo hoiti maalari edullisesti kuntoon (olisi voinut aika iisisti tehdä itsekin) eikä sen koomin nuo paikat ole pahentuneet miksikään.
                            Last edited by Kentsu; 29-07-2008, 00:21. Reason: Autoni valmistusajankohta korjattu
                            Ex: 523iA '97, 520iA '89
                            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                            Comment

                            • creative 22
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 560
                              • Alavus

                              #44
                              Originally posted by Kentsu View Post
                              Nämä ongelmat ei kyllä koske joka yksilöä joten tuotannossa lienee ollut jotain ihmeellistä häröilyä. Itsellä juuri 10/97 valmistettu ja ei mitään näitä ovien / luukkujen saumojen maalien kupruiluja yms. mistä monesti ollut puhetta. Juuri tuli tuossa nääs pestyä ja vahattua auto tarkemmin ja tutkittua taas näitäkin ovista sekä konepellistä. Auto on saksantuonti.
                              Kun hankin auton n. 3 v. sitten oli tätä "kupruilua" havaittavissa takaluukun lukon ympärillä (sedan) ja legendaarisessa tankkausaukon syvennyksessä, nuo hoiti maalari edullisesti kuntoon (olisi voinut aika iisisti tehdä itsekin) eikä sen koomin nuo paikat ole pahentuneet miksikään.
                              Juu en tätä tarkoittanutkaan että nyt ihan kaikissa.Kaverilla saksantuonti (tosin eikö nämä tule kaikki sieltä) 03/97 528ia touring ja reippaasti pystysaumat etuovista kukkivat.Toisella kaverilla e38 740da -00, italian tuonti eikä merkkiäkään pystysaumojen ruostumisesta..Toki, on helppo yleistää kun itselle on osunut jo toinen kolmiysi joka ruostuu ovista ja vielä tuo kaverinkin...Täytyy nuo sitten vaan korjata jossain vaiheessa.
                              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                              BMW Freude Am Fahren

                              Comment

                              • tumppi$
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2007
                                • 457
                                • Päijät-Häme

                                #45
                                Originally posted by jsr85 View Post
                                just tänään lueskelin netistä (ei millään tuu sivu mieleen) et nimen omaan bmw ainoastaan korvaa osat ja työn, kaikki muut kulut jää asiakkaan maksettavaksi. kuinka pitkä koritakuu näissä on? ajattelin ku omassa alkaa näkyyn konepellin sisäpuolella hieman ruostetta..

                                Tuota, itse korjautin viime marraskuussa (2007) koritakuun piikkiin juuri sen legendaarisen polttoaineluukun syvennyksen... Osat ja työn maksoi bmw. Eli sijaisautoa tahi matka- ja polttoainekorvauksia ei tietenkään herunut...
                                Ja koritakuuhan on voimassa sen 6 vuotta... Sen jälkeen on oma lompakko "tulessa".

                                Ja "Clavu": Kyseessä oli juuri Herttoniemen Laakkonen.
                                Last edited by tumppi$; 29-07-2008, 03:50.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎