Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E39 530D vaihteisto ongelmaa!??!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SRomsi
    BTCF Member
    • Apr 2021
    • 4
    • Lappi

    BMW E39 530D vaihteisto ongelmaa!??!

    Terve, tuossa vasta ostin bmw e39 530d automaatti 99vm. Siinä sellainen vika että kun ajaa yli 100km/h niin lyö lootan vikatilaan. Edellisen omistajan mukaan vaihettu pariin otteeseen vaihteistoöljytkin. Onko kellään käynyt moista ja jos niin miten ootte selvittäny? :think
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3516
    • Raisio

    #2
    Yllättävän pitkälle eli yli 20-vuotta toiminut. Joku vaihdepakka, kitkalevyt tms rikki tai kuluneet loppuun tai turbiini paskana ym.

    2000-3000€ remppa pahimmillaan.

    Öljymäärä kannattaa tarkistaa, hyvällä tuurilla siitä johtuvaa ja pääsee ns säikähdyksellä.

    Luultavasti öljyvaihdoilla yritetty korjata mekaanista vikaa ellei vaihdot vuosien takaa.
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • SRomsi
      BTCF Member
      • Apr 2021
      • 4
      • Lappi

      #3
      Originally posted by ritariässä View Post
      Yllättävän pitkälle eli yli 20-vuotta toiminut. Joku vaihdepakka, kitkalevyt tms rikki tai kuluneet loppuun tai turbiini paskana ym.

      2000-3000€ remppa pahimmillaan.

      Öljymäärä kannattaa tarkistaa, hyvällä tuurilla siitä johtuvaa ja pääsee ns säikähdyksellä.

      Luultavasti öljyvaihdoilla yritetty korjata mekaanista vikaa ellei vaihdot vuosien takaa.
      Kiitos vastauksesta. Unohdin sen mainita että turbiini ja ohjaus boxi on vaihdettu myös.

      Comment

      • Wildchild
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2016
        • 251
        • Päijät-Häme

        #4
        Originally posted by SRomsi View Post
        Kiitos vastauksesta. Unohdin sen mainita että turbiini ja ohjaus boxi on vaihdettu myös.
        Kannattaa tarkistaa myös latausjännite, jos ei meinaa laturi ladata niin vaihteisto menee herkästi vikatilaan. Mulla meni 80 vauhissa vikatilaan bensamoottorisella kun laturi alko antautumaan ja tarjos vauhdista p:tä päälle.

        Ja tietty että lootassa on varmasti tarpeeksi öljyä. Jos jättää läikkää niin lauhdutin voi vuotaa vaikka loota olis tiptop.
        Bmw 525iA -02

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3725
          • Finnland

          #5
          Originally posted by SRomsi View Post
          Kiitos vastauksesta. Unohdin sen mainita että turbiini ja ohjaus boxi on vaihdettu myös.
          Mitä tarkoittaa ohjausboksi tässä yhteydessä ja miksi se on vaihdettu? Onko kuin kauan pelannut sen jälkeen?
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 9995
            • KVLA

            #6
            Nämä GM:n laatikot on tunnetusti paskoja jo aikojen alusta. Näissä on ollut vaikka ja mitä. Etenkin lastutettuna tai kilsojen karttuessa.

            Onko autossa millainen rengastus? Eripari rengastus voi aiheuttaa myös häröä. Tuo mainittu öljyjen vaihto tosin viittaa jo jonkinlaiseen aiempaan vikaan laatikossa. Kuten ritariässä jo mainitsi.

            Oikeassa lämpötilassa oikein tehty öljymäärän tarkastus on hyvä tehdä ennen muita toimenpiteitä. Entä löytyisikö INPA:lla jotain koodeja,jotka voisi antaa vinkkejä?

            Comment

            • SRomsi
              BTCF Member
              • Apr 2021
              • 4
              • Lappi

              #7
              Originally posted by Wildchild View Post
              Kannattaa tarkistaa myös latausjännite, jos ei meinaa laturi ladata niin vaihteisto menee herkästi vikatilaan. Mulla meni 80 vauhissa vikatilaan bensamoottorisella kun laturi alko antautumaan ja tarjos vauhdista p:tä päälle.

              Ja tietty että lootassa on varmasti tarpeeksi öljyä. Jos jättää läikkää niin lauhdutin voi vuotaa vaikka loota olis tiptop.
              Pitääpä se katsoa. Läikkää ei kyllä minun mielestä jätä minkään näköstä. Kiitos vastauksesta

              Comment

              • SRomsi
                BTCF Member
                • Apr 2021
                • 4
                • Lappi

                #8
                Originally posted by Jarger View Post
                Mitä tarkoittaa ohjausboksi tässä yhteydessä ja miksi se on vaihdettu? Onko kuin kauan pelannut sen jälkeen?
                Vanha omistaja sanoi että joku ohjausboxi vaihdettu ja ei sen tarkemmin kertonut että mikä boxi taikka miksi. Ja auto on tuotu joskus saksasta ja silloinki 5 vaihde pelleillyt.:think

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 3725
                  • Finnland

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Nämä GM:n laatikot on tunnetusti paskoja jo aikojen alusta. Näissä on ollut vaikka ja mitä. Etenkin lastutettuna tai kilsojen karttuessa.

                  Onko autossa millainen rengastus? Eripari rengastus voi aiheuttaa myös häröä. Tuo mainittu öljyjen vaihto tosin viittaa jo jonkinlaiseen aiempaan vikaan laatikossa. Kuten ritariässä jo mainitsi.

                  Oikeassa lämpötilassa oikein tehty öljymäärän tarkastus on hyvä tehdä ennen muita toimenpiteitä. Entä löytyisikö INPA:lla jotain koodeja,jotka voisi antaa vinkkejä?
                  Mulla on tuollainen auki tallissa atm.
                  Syyttäisin enemmän Bemaria siitä että laitelleet niitä myös kestonsa ääripään laitteisiin. Säästö se on pienikin säästö ja BMW:hän sen päättää mikä loota sinne laitetaan. Lisäksi lootaan on päätetty laittaa kylkeen jotta lifetime oil, no oil change needed
                  Syytä siinä sitten lootaa. Arvatkaapa mikä maine näillä olisi, jos edes 60tkm olisi laiteltu öljynvaihtoväliksi kuten vaikka Diudin multitronicissa itselläni oli.
                  Kyllä minä ensimmäisenä nyt hakisin jostain muualta syytä kuin GM:stä. Toki onhan niitä kestävämpiä ja paremmin mitoiteltuja, mutta oma näkemys kyllä osoittaa tässä kohti sen suuntaan joka mitoituksesta on päättänyt.

                  Tähän vielä lisätään sitten päälle nämä perinteiset uskomukset, että "loota menee pilalle jos vaihtaa öljyt kun paska lähtee kiertämään, varsinkin jos toimii ja on ajettu samoilla öljyillä pitkään" paskapuheet, ja venäläinen ruletti pyörii.

                  Ihan kelpo peli kuitenkin, kunhan vaihtaa öljyt vaikka 50tkm välein ja ei viritä moottoria, suditteluunkaan nuo sulakkeet ei taida olla suunniteltu


                  Edit:
                  Niin ja kurkkaa tosiaan normaalissa lämpötilassa autosta öljyt silleen että auto käy. Tuossa oheisvideo jos mietityttää https://www.youtube.com/watch?v=Ojs60zqe07E
                  Ja lisäksi ne INPAn antamat koodit, sen jälkeen voi pähkäillä lisää, eli juuri kuten Heguli neuvoi, ääni tälle.
                  Last edited by Jarger; 21-04-2021, 23:51. Reason: Lisäys
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  • Hezman
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2012
                    • 708
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Boxi voi olla se Saksan heepon muokkaama, jossa turbiinilukon toimintaa muutettu. Huomaa ajossa siittä että lukko käytössä jo nelos vaihteella n. 60 km/h jälkeen.
                    En ainakaan ole kuullut, että muutoin boxeja olisi hajonnut.

                    Aikoinaan noita tuli muutama rempattua läpikotaisin. 270/600 tehoilla ja muokatulla boxilla heikoimmaksi lenkiksi laatikossa muodostui turbiinin kaulan laakerointi vaihteiston koppaan. Se kun on lapsellinen liukulaakeri. Osassa ollut messinkinen ja osin jokin teflon pinnoitteella oleva. Suunnitteilla oli sovittaa kyseiseen paikkaan neulalaakeri mutta mielenkiinto loppui ja auto meni myyntiin. Metallin keräykseen nakkasin parin laatikon hilut.

                    Jos joku haluaa rempata niin löytyy vielä mäntien asennus tötteröt sekä isot sokka pihdit.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎