Inpalla vastedes vikakoodien luku tarvittaessa. Tuo oma tarvikekatti on pelannut nätisti, mutta lämpene se ei kyllä sen paremmin kuin orkkiskaan. Kyllä se orkkis on aina orkkis.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 523i 1996 päästöongelmaa
Collapse
X
-
Nyt saattoi löytyä päästöongelmien todellinen syy. Autolla ei ole ajettu katsastuksen jälkeen juurikaan, kun moottorin jäähdytysjärjestelmässä ei tahtonut pysyä nesteet sisällä. Tuli vaihdettua letkuja, pumppu, termostaatti, syyläri ja ilmailtua ihan riittäviin asti.
Päätin purkaa kannen irti, kun ei oikein enää muutakaan vaihtoehtoa jäänyt. Kannentiivisteestä oli päässyt liekkirengas antautumaan 3-4 sylinterin välistä ja sitä kautta taas vuotamaan vieressä olevaan jäähdytyskanavaan. Sylinterikantta pestäessä huomasin, että sylintereiden 5 ja 6 pakoventtiilit vuotavat (tai eivät ainakaan pitäneet pesuvettä pakokanavan puolella). Purin venttiilit irti ja yllätyksekseni kaikki 12 pakoventtiiliä oli mutkalla.Ilmeisesti kuitenkin sen verran suorat vielä, että olivat kuitenkin tiivistäneet vielä jotenkuten seetejä vasten, mutta ihan selvästi silminnähden vinot.
Mikähän tällaisen ilmiön voisi aiheuttaa? Vanos- vika tämä tuskin on, kun eikö tuo sinkku vanos säädä vain imunokkien ajoitusta? Ajoituskin vaikutti olevan kohdillaan purkaessa (silmämääräisesti). En kylläkään lukinnut kuin vauhtipyörän ykk kohtaan, kun nuo nokka-akselit joutui kuitenkin irrottamaan. Olisiko joskus huudatettu pidemmän aikaa rajoitinta vasten moottoria.
Comment
-
-
Vastaavanlainen juttu oli yhdessä 325 E36.
Pari venttiiliä oli reilumminkin mutkalla mut auto kävi kaikilla sylintereillä ja huudattamalla oli kai saatu päästöistä joskus läpi.
Oletan että ajoitus heittäny jossai kohtaa reilummin syystä taikka toisesta, ja kun manuaali 325 kyseessä ni toki poljettu iha kunnolla rajottimelle tai rajottimen tuntumaan
Tai jos kiekat nousee liian nopeesti esim 6000rpm, ni on sen takia voinu venttiilit ottaa osumaa.
Yhdestä koneesta sain muutaman pakoventtiilin vähä kieroks, ku polkasin joutokäynniltä +8000rpm.. kun oli vähä heikommat jousipaineet niillä venttiileillä ja venttiili-mäntävälys liian pieni.
Comment
-
Comment