Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i 1996 päästöongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarger
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 3284
    • Finnland

    #16
    Inpalla vastedes vikakoodien luku tarvittaessa. Tuo oma tarvikekatti on pelannut nätisti, mutta lämpene se ei kyllä sen paremmin kuin orkkiskaan. Kyllä se orkkis on aina orkkis.
    Negatiiviset kauppakokemukset:
    Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

    Comment

    • DOEGAE
      Newbiemmer
      • Feb 2022
      • 11
      • Kuopio

      #17
      Nyt saattoi löytyä päästöongelmien todellinen syy. Autolla ei ole ajettu katsastuksen jälkeen juurikaan, kun moottorin jäähdytysjärjestelmässä ei tahtonut pysyä nesteet sisällä. Tuli vaihdettua letkuja, pumppu, termostaatti, syyläri ja ilmailtua ihan riittäviin asti.

      Päätin purkaa kannen irti, kun ei oikein enää muutakaan vaihtoehtoa jäänyt. Kannentiivisteestä oli päässyt liekkirengas antautumaan 3-4 sylinterin välistä ja sitä kautta taas vuotamaan vieressä olevaan jäähdytyskanavaan. Sylinterikantta pestäessä huomasin, että sylintereiden 5 ja 6 pakoventtiilit vuotavat (tai eivät ainakaan pitäneet pesuvettä pakokanavan puolella). Purin venttiilit irti ja yllätyksekseni kaikki 12 pakoventtiiliä oli mutkalla.Ilmeisesti kuitenkin sen verran suorat vielä, että olivat kuitenkin tiivistäneet vielä jotenkuten seetejä vasten, mutta ihan selvästi silminnähden vinot.


      Mikähän tällaisen ilmiön voisi aiheuttaa? Vanos- vika tämä tuskin on, kun eikö tuo sinkku vanos säädä vain imunokkien ajoitusta? Ajoituskin vaikutti olevan kohdillaan purkaessa (silmämääräisesti). En kylläkään lukinnut kuin vauhtipyörän ykk kohtaan, kun nuo nokka-akselit joutui kuitenkin irrottamaan. Olisiko joskus huudatettu pidemmän aikaa rajoitinta vasten moottoria.

      Comment

      • Juho_
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2016
        • 1048
        • Suomi

        #18
        Vastaavanlainen juttu oli yhdessä 325 E36.
        Pari venttiiliä oli reilumminkin mutkalla mut auto kävi kaikilla sylintereillä ja huudattamalla oli kai saatu päästöistä joskus läpi.

        Oletan että ajoitus heittäny jossai kohtaa reilummin syystä taikka toisesta, ja kun manuaali 325 kyseessä ni toki poljettu iha kunnolla rajottimelle tai rajottimen tuntumaan

        Tai jos kiekat nousee liian nopeesti esim 6000rpm, ni on sen takia voinu venttiilit ottaa osumaa.
        Yhdestä koneesta sain muutaman pakoventtiilin vähä kieroks, ku polkasin joutokäynniltä +8000rpm.. kun oli vähä heikommat jousipaineet niillä venttiileillä ja venttiili-mäntävälys liian pieni.
        YouTube
        Instagram // Juhon Moottoripaja

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3284
          • Finnland

          #19
          Ketju venyy tai sitten kiristin menettää tehoaan? En jotenkin jaksa uskoa venttiilinjousien niin merkittävään väsymiseen että vaikuttais vakio-ohjelmilla :think

          Tuohonhan voi osasyynä olla se että öljyn laatu huononee tai sitten lämmöt vielä epätasaiset koneessa.
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1576
            • vihti

            #20
            Ne voi saada myös purkaessa vääntymään, ajossa ne ei näistä hajoa paitsi jos esim. kiihdyttää kakkosella sataseen ja sitten menee vahingossa ykkönen silmään
            E39 523i Turbo

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎