e39 penkkien yhteensopivuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • josh
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 100
    • Eura

    #31
    Originally posted by TJJ View Post
    Noista tarvitaan vain yksi piuha (p-väylä) muisteja varten. Muut ovat ratin säätökytkintä ja moottoreita varten. Sin-pun on tuo p-väylä ja se siis pitää kytkeä siihen väylään jossain kohdassa, tuo väylähän menee jo korimodulilta oveen. Minä kytkin tuon a-pilarin juuressa, siihen oven liittimelle menevälle samanväriseen piuhaan.
    Ok, kiitti tiedosta..
    Ja tämän jälkeen liikkeeseen, jossa muistit koodataan toimimaan?

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by josh View Post
      Ok, kiitti tiedosta..
      Ja tämän jälkeen liikkeeseen, jossa muistit koodataan toimimaan?
      Ei tarvitse koodata, avainmuisti taisi vaatia koodauksen mutta pelkät muistipaikat ei. Joku ongelma tuossa tuli ilman koodausta, mutta muistaakseni se oli muistipeilien kanssa, ne eivät kääntyneet kunnolla oikeaan kohtaan. Ei tuo koodaus merkkiliikkeessä taida onnistua, se vaatii ZCS:n muutoksen eikä liikkeet sitä pahemmin harrasta.
      E39 528iA

      Comment

      • _Rontti
        BTCF Member
        • Sep 2008
        • 1195
        • Raahe

        #33
        noniin, tuli laitettua vm.96 autoon vm.2001 vuoden alcantra sisusta, nyt vain pitää sompailla miten yhdistän vänkärin penkistä ne johdot, koska liittimet eivät käy toisiinsa. kuskin penkissä oli 2johtoa ja auton liittimessä 2johtoa. ja ne on liitetty jo toisiinsa. elikkä nyt ei ole tuota vänkärinpenkkiä vielä kytketty mitenkään, ja airbägin valo palaa mittaristossa.5 johtoa menee molemmissa liittimissä. mutta ei varmasti uskalla alkaa kokeilemaan johtoja summassa toisiinsa? pian tulee bägit silmille,nii sitte ei oo kovin hauskaa katson tarvittaessa nuo johtojen värit, jos se helpottais arpomista
        -Raahe connection-
        E39 LeMans BlueM5
        E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
        E39 523i Montrealblau
        E34 DiamantSchwartz 535i
        Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

        Comment

        • _Rontti
          BTCF Member
          • Sep 2008
          • 1195
          • Raahe

          #34
          tietääkö kukaan?
          -Raahe connection-
          E39 LeMans BlueM5
          E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
          E39 523i Montrealblau
          E34 DiamantSchwartz 535i
          Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

          Comment

          • kaol
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 5007
            • Ilmajoki

            #35
            Toisiinsa kierretyt johtoparit (vyönkiristin) liittyy toisiinsa siten, että ruskealla raidalla merkityt johdot kiinnittyy toisiinsa.
            Jäljelle jäävistä kolmesta johdosta (tunnistinmatto) yhdet on paksumpia, kuin kaksi muuta ja nämä paksummat kiinnittyvät toisiinsa.
            Mitkä on kahden ohkaisemman johdon värit?
            Kokeilemalla se selviää...

            Comment

            • _Rontti
              BTCF Member
              • Sep 2008
              • 1195
              • Raahe

              #36
              Originally posted by kaol View Post
              Toisiinsa kierretyt johtoparit (vyönkiristin) liittyy toisiinsa siten, että ruskealla raidalla merkityt johdot kiinnittyy toisiinsa.
              Jäljelle jäävistä kolmesta johdosta (tunnistinmatto) yhdet on paksumpia, kuin kaksi muuta ja nämä paksummat kiinnittyvät toisiinsa.
              Mitkä on kahden ohkaisemman johdon värit?
              pitääpäs käydä kattomas kun töistä pääsen! kiitos jo valmiiksi, selvensi asiaa huomattavasti
              -Raahe connection-
              E39 LeMans BlueM5
              E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
              E39 523i Montrealblau
              E34 DiamantSchwartz 535i
              Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

              Comment

              • _Rontti
                BTCF Member
                • Sep 2008
                • 1195
                • Raahe

                #37
                Originally posted by kaol View Post
                Toisiinsa kierretyt johtoparit (vyönkiristin) liittyy toisiinsa siten, että ruskealla raidalla merkityt johdot kiinnittyy toisiinsa.
                Jäljelle jäävistä kolmesta johdosta (tunnistinmatto) yhdet on paksumpia, kuin kaksi muuta ja nämä paksummat kiinnittyvät toisiinsa.
                Mitkä on kahden ohkaisemman johdon värit?
                eli vyönkiristäjälle meni penkistä pelkät mustatjohdot, jotka oli kierretty toisiinsa ja auton johtosarjasta punasininen ja punaruskea.

                airbagin tunnistinmaton johdot: punavalkoinen,mustaruskea ja violettivihreä.
                auton johtosarjassa juuri samat. eli tuossa nyt ei pitäis olla mitään epäselvää johtojen kytkennässä?:think

                ensin akusta napa irti,ja sitte johdot yhteen? ja sen jälkeen lähteekö bagin valo itsestään vai nollaamalla vikakoodit?
                -Raahe connection-
                E39 LeMans BlueM5
                E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
                E39 523i Montrealblau
                E34 DiamantSchwartz 535i
                Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

                Comment

                • _Rontti
                  BTCF Member
                  • Sep 2008
                  • 1195
                  • Raahe

                  #38
                  Originally posted by _Rontti View Post
                  eli vyönkiristäjälle meni penkistä pelkät mustatjohdot, jotka oli kierretty toisiinsa ja auton johtosarjasta punasininen ja punaruskea.

                  airbagin tunnistinmaton johdot: punavalkoinen,mustaruskea ja violettivihreä.
                  auton johtosarjassa juuri samat. eli tuossa nyt ei pitäis olla mitään epäselvää johtojen kytkennässä?:think

                  ensin akusta napa irti,ja sitte johdot yhteen? ja sen jälkeen lähteekö bagin valo itsestään vai nollaamalla vikakoodit?
                  tuli kytkettyä nuo johdot, ihan värien mukaan. ei ainakaan bägi paukahtanut tällä viikolla pitää käydä vikakoodit nollauttamassa,niin näkee toimiiko varmasti nuo kytkennät!
                  -Raahe connection-
                  E39 LeMans BlueM5
                  E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
                  E39 523i Montrealblau
                  E34 DiamantSchwartz 535i
                  Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

                  Comment

                  • S.P.R
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 1009
                    • Oulu area

                    #39
                    penkin vaihtoa

                    Löytyyköhän keneltäkään apua seuraavanlaiseen dilemmaan..

                    Autossa (-01) oli alunperin sähkösäätöiset penkit muisteilla. Nyt on asennuksen alla e38 facelift contour-penkit myös tietysti sähköillä ja muisteila. Ongelmaksi on muodotunut se, että penkit ovat RHD autosta. Airbagin matto on jo siirretty penkistä toiseen ja eli apparin penkistä on tehty kuskin penkki. "Kuskin" penkkiä kokeiltu paikallaan. Kaikki toimii kuten pitääkin paitsi ratin säädöt ei toimi, eikä muistit. Noihin muistitoimintoihin näyttää liittyvän yllättävän paljon tavaraa penkkien alla. Oikeassa kuskin penkissä jokaisessa moottorissa on jonkinlainen elektroniikkaboksi ja lisäksi johdotus on tietysti runsaampaa.

                    Tarkoitus olisi nyt rakentaa tuosta vanhasta vänkärin penkistä toimiva kuskin penkki. Voisikohan olla mahdollista siirtää nuo elektroniikka boksit ja tarvittava johdotus penkistä toiseen? Itse moottorit luulisi olevan samat, koska molemmissa penkeissä on samat toiminnot. Vanhasta kuskin penkistä saisi siirrettyä ainakin muistillisen "ohjauspaneelin" ja ehkä jotain tarvittaavaa varaosaa. Autossahan sinänsä on muistit jo olemassa.

                    Vähintäänkin ratin sähkösäädät pitäisi saada elvytettyä. Uudesta "kuskin" penkistä puuttui se 6 napainen liitin johtoineen ja sin-pun ilmeisesti p-väylä. Olisi suurta apua jos joku tietäisi mitä nuo 6 johtoa ovat ja minne ne menevät. Jospa ne oikeaan paikkaan liittämällä saisi ratin edes toimimaan.

                    Sorry sekavasta viestistä, mutta tässä on jo takki tyhjä kun on koko päivän nysvännyt tallissa. Eikä ole sähkömiehen vikaa sitten yhtään..

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      #40
                      Pääperiaate nyt on ainakin se, että muisti on itse (kuljettajan) penkin modulissa ja säätö ohjauspylväälle tulee kuskin penkiltä. Korimodulille on vain koodattu ko. ominaisuus, että nuo "sateliitit" osaavat kommunikoida oikein keskenään.

                      Nyt on sitten viimeistään hyvä hetki opetella se WDS:n käyttö. Palkitsee varmasti jatkossa.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • S.P.R
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1009
                        • Oulu area

                        #41
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Pääperiaate nyt on ainakin se, että muisti on itse (kuljettajan) penkin modulissa ja säätö ohjauspylväälle tulee kuskin penkiltä. Korimodulille on vain koodattu ko. ominaisuus, että nuo "sateliitit" osaavat kommunikoida oikein keskenään.

                        Nyt on sitten viimeistään hyvä hetki opetella se WDS:n käyttö. Palkitsee varmasti jatkossa.
                        Voikohan noita penkin moduuleja vaihtaa puolelta toiselle? Tai käviskö sitten muistillinen moduuli vanhasta kuskin penkistä ja riittääkö siinä äly ohjaamaan kaikkia toimintoja?

                        Täytyy nyt seurata noita 6 johtoa josko ne menisivät vain penkin moduulille. Huonolla tuurilla risteävät matkalla niissä moottoreiden elektroniikkabokseissa.

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #42
                          Tottakai voi ja pitää, apparin penkin moduli on apparin penkin riippumatta siitä kummalla puolella autoa se apukuski istuu. Jos apparin penkissä ei ollut myös muistia, joudut siirtämään myös kaikki moottorit. Ne sisältävät potikat asentotunnistukseen, joita ei muistittomissa ole.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • S.P.R
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1009
                            • Oulu area

                            #43
                            Purin nyt tuota uutta kuskin penkkiä, joka siis ennen ollut vänkärin penkki. Se penkin moduuli, jossa kaksi säätönamiskaa ovat kiinni on ihan erilainen kuin toisella puolella. Liittimet ja johdotus ovat myös erilaiset. En kyllä ymmärrä miten tuohon voisi vaihtaa toiselta puolelta viisaamman moduulin. Alkaa vaikuttaa siltä, että jos penkkien paikat haluaa vaihtaa niin 95% sisuksista joutuu vaihtamaan ja esim. johdotuksen tekemään/vaihtamaan aivan kokonaan.

                            Pari hätäistä ideaa.

                            Mitä jos kytkisin auton lattiasta tulevan 6-pin liittimen ja p-väylän apparin penkkiin, jossa siis nyt kaikki niiden tarvitseman vastakappaleet. Alkaisikohan ratti toimimaan?

                            Entä jos ottasin ylimääräisen muistillisen moduulin ja lisäisin sen nykyiseen kuskin penkkiin. Siis siten että liittäisin siihen vain ratin tarvitseman 6-pin liittimen ja p-väylän. Tässä ongelmana se, että lisättyyn moduuliin ei näillä kytkennöillä tule virtaa ollenkaan.. mutta entä jos lisäisi virrat vielä jostakin..?

                            Idea no kolme, annetaan periksi ja kirotaan kovasti

                            t:Pellepeloton

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #44
                              Ei niissä penkeissä ole muuta samaa ku verhoilut ja rungot (poislukien tod näk kiskot jotka voi vaihtaa erikseen), kaikki muu on vaihdettava. Noi ideat voi heittää romukoppaan, ei tuu kuin sutta, sekundaa ja ongelmia. Alkuperäinen toteutus on ainoa vaihtoehto jos siitä haluaa edes jotenkin järjellisen ja kaiken toimimaan.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • S.P.R
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2003
                                • 1009
                                • Oulu area

                                #45
                                Laitoin vanhat penkit takaisin ja nyt ratti ei enää liiku syvyyssuunnassa ollenkaan Mulla oli irti kuskin penkistä se 6-pin liitin johtoineen, jossa kulkee nimenomaan nuo ratin toiminnot. Laitoin sen takaisin niin kuin se oli ollutkin ja olen nyt vielä tarkistanut kytkennät, mutta ratti liikkuu vain ylös ja alas. Kun rattia yrittää syvyyssuunnassa liikuttaa niin kuluu ohjauspylvään sisältä vain hento napsahdus. Mikähän hemmetti tuohon on voinut tulla?

                                Aikoinaan luin toiselta foorumilta, että jollekin oli käynyt vastaavasti penkkien vaihdon jälkeen, toki uudella penkillä. Viestiketjussa ei vain ollut vastausta siihen miten ongelma oli selvinnyt.

                                edit. voiko tuo olla muuta kuin kontakti ongelma..

                                *RATKAISU*

                                Ohjauspylväässä oleva viiksi osoittautui vian aiheuttajaksi. Uudella viiksellä kaikki taas toimii.
                                Last edited by S.P.R; 12-12-2011, 10:43.

                                Comment

                                Working...
                                X