Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä on kun monitoimiratin napit ei pelaa (e39)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis2000
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 237
    • Kouvola

    Mikä on kun monitoimiratin napit ei pelaa (e39)

    Aihetta sivusin jo tuossa Hifi-osion topicissa. Mutta jatketaan täällä kun sen verran "kokonaisvaltainen" ongelma on.

    Autossa on tällähetkellä BMW Reverse RDS -soitin, myyjän kertomuksen mukaan auton myyjä Saksassa olisi halunnu autossa olevasta orggissoittimesta "liikaa" lisähintaa, että olivat laittaneet kiinni tuon perussoittimen. Ei varmaa tietoa mikä se alkuperäinen soitin olisi ollut, todennäköisesti Business RDS MID-näytöllä. (Autossa siis optiolistan mukaan "0676 HIFI AKTIV-LAUTSPRECHERSYSTEM".)

    Edelleen, myyjän puheen mukaan, soittimen takaa oli jäänyt laittamatta ajan puutteen vuoksi sellainen musta liitinpulikka, johon tulee 5 johtoa, tämän laittamalla myyjän käsityksen mukaan napit pitäisi alkaa toimia.

    Eli ko liitin on tuonnäköinen: kuva1, kuva2, kuva3. Sorry kuvien epäselvyys, liittimessä (eripuolilla) seuraavia numerosarjoja:

    AMP
    929650-2 D

    AMP
    1-963 615-1

    BMW
    8 365 900

    Laitoin liittimen johtoihin kiinni, jotka joku oli suuressa oveluudessaan katkonut, tosin liitintäpä ei ainakaan tuohon Reverse RDS -soittimeen kiinni saa, soittimen takana on vähän tuon tyylinen liitin, missä ei ollut mitään johtoa, on vaan kapeampi ettei ainakaan tuo käy siihen. Kuva. (liitin siis tuolla oikeassa alakulmassa metallikehikossa) Oliskohan kalliimmissa soittimissa tuollainen liitin? Aikaisemmin selvinneen arvailun perusteella tuo liitin voisi liittyä jotenkin MDI:iin, mutta liittyykö se mitenkään esim. Cruisen toimimattomuuteen?

    Ratin nappien toimintaan ko. liittimen laitolla ei tuntunut olevan mitään yhteyttä, ainoa mitä ratista olen tähän mennessä saanut tapahtumaan on kun cruisen aktivoi (kojelaudasta) ja painaa ratista cruisen nappia, häviää mittaristosta vihreä cruise-valo, mutta eipä sitten muuta tapahdukkaan.

    Muilla napeilla ei tunnu olevan mitään virkaa, "Multifunktionlenkradissa" siis radion säätimet, cruise, sisäilmankierto, ja orig. puhelimen nappi.

    Ja auto oli edelleen e39 / 528iA / 1996

    Joten mikä neuvoksi, kaikki varusteet ovat kivoja niin kauan kun toimivat.
    Last edited by Juhis2000; 13-11-2005, 19:38.
    BMW e60 525i terapiaprojekti
    -------------------------
    Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Originally posted by Juhis2000
    Eli ko liitin on tuonnäköinen:AMP
    929650-2 D

    AMP
    1-963 615-1

    BMW
    8 365 900

    Tuo liitin näyttäisi olevan MID:ä varten.
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • Juhis2000
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 237
      • Kouvola

      #3
      Originally posted by buksin-1
      Tuo liitin näyttäisi olevan MID:ä varten.
      Eli tuon kytkemättömyys ei pitäisi vaikutaa cruisen toimintaan? Vai menevätköhän kaikki jotenkin sen soittimen kautta? Onhan noita (soittimen säätöön liittymättömiä ratin nappeja) saatu käsittääkseni toimimaan vaikka autossa olisi joku din-kokoinen "tarvikesoitin", eikös?

      Ja kellonaika/päiväys ei myöskään toimi tuossa original-soittimessa eikä mittaristossa.
      Last edited by Juhis2000; 13-11-2005, 20:09.
      BMW e60 525i terapiaprojekti
      -------------------------
      Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

      Comment

      • buksin-1
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 4592
        • Keski-Pohjanmaa

        #4
        En tiedä miten 96-malleissa, mutta esim. 01:ssä oli hetken sekä radio/soitin ja MIDi (kaksi erillistä osaa) kokonaan pois otettu ja Cruise toimii normaalisti. Vielä tuli testattua, että pelkkä soitin-radio eli se yläosa ollessa kytkettynä ja MID taas oli otettu pois kokonaan niin ratin volume- ja muistissa olevien kanavien hakunappula toimii ja cruise tietysti myös. Cruise ei siis liity tuohon radiopuolen asioihin olenkaan..näin ainakin 01:ssä.
        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
        SISUSTAT modaukset

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          #5
          Tossa se liitin joka soittimessa kuuluu olla...eli -96 vm Business CD RDS
          Attached Files
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • Juhis2000
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 237
            • Kouvola

            #6
            Originally posted by Robi
            Tossa se liitin joka soittimessa kuuluu olla...eli -96 vm Business CD RDS
            Eli tuo vasemman alareunan liitin, tuollaiseenhan tuo voisi käydä, eli suomennettuna, kelloa ja soittimen nappeja ei ole toiveita saada toimimaan tuon Perussoittimen Reverse RDS:n kanssa. (jos ei noihin mitään soviteliittimiä ole saatavilla). No tälläpä ei niin väliä, kun ei tuohon mitään cd-soitinta saa kuitenkaan kiinni.

            Edelleen tuo cruisen toimimattomuus ihmetyttää, voisihan sitä yrittää lainata jostain Business RDS -soitinta ja katsoa mikä sitten toimi, vai toimiiko mikään.

            Ja tuo Reverse RDS on "yhtä puuta" koko soitin, ei erillistä ylä- ja alaosaa.
            BMW e60 525i terapiaprojekti
            -------------------------
            Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

            Comment

            • Sami
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1332
              • Kajaani

              #7
              syttyykö siihen mittaristoon se vihree valo kun sen cruisen laittaa päälle?

              Tai tuollahan lukikin jo siitä valosta eli eipä mitään....Mutta onko renkaat ympäriinsä suunnilleen samaa kokoluokkaa ettei tule pyörimiseroja...onko joku renkaista erityisen kulunut muihin verrattuna tai vastaavaa...
              Last edited by Sami; 13-11-2005, 21:30.

              Comment

              • Juhis2000
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 237
                • Kouvola

                #8
                Originally posted by Sami
                syttyykö siihen mittaristoon se vihree valo kun sen cruisen laittaa päälle?
                Syttyy, kun cruisen aktivoi siitä "puu"listassa olevasta napista, ja valo sammuu kun ratista koittaa laittaa cruisen päälle. Eikä nopeus vakiinnu tietysti mihinkään. Toista kertaa painamalla puulistan nappia ei enää syty valokaan kun on kerran sammunut. Siis ennen auton uudelleenkäynnistämistä.
                BMW e60 525i terapiaprojekti
                -------------------------
                Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

                Comment

                • Robi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 7606
                  • Vantaa

                  #9
                  Osta multa toi Business CD Rds soitin...siis koko roska. Molemmat osat eli itse soitin ja olikohan toi nyt nimeltään IRIS toi alempi osa jossa suurin osa napeista jne.
                  Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                  Tiedustelut priva tai 0452210069

                  Current
                  E61 530d
                  E39 530d
                  E39 520iA
                  E46 330xd
                  E28 528i

                  Comment

                  • pt.
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2004
                    • 122
                    • Kouvola

                    #10
                    Originally posted by Juhis2000
                    Edelleen tuo cruisen toimimattomuus ihmetyttää, voisihan sitä yrittää lainata jostain Business RDS -soitinta ja katsoa mikä sitten toimi, vai toimiiko mikään.
                    Eli autot vierekkäin ja osia toisiinsa, sittenhän tämän näkisi. Ja onhan sitten taas yksi vikapaikka vähemmän

                    Comment

                    • KFZ-Koenig
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2900

                      #11
                      Originally posted by pt.
                      Eli autot vierekkäin ja osia toisiinsa, sittenhän tämän näkisi. Ja onhan sitten taas yksi vikapaikka vähemmän
                      Onko varmaa, että cruisen vika liittyy noihin muihin vikoihin? Vikakoodit voisi kertoa mitä siellä oikein tapahtuu. Voisiko olla niin, että auto antaa starttauksen jälkeen kokeilla kerran tuota cruisea ja jos siellä on oikari tms., niin se ei kytke enää cruisea päälle, kunnes vasta resetoinnin eli starttauksen jälkeen. Oikarissa olevassa penkinlämmittimessä logiikka tuntuisi olevan ainakin näin, mutta tuon persgrillin saa "kokeilla laittaa päälle" myös ilman uusintastarttausta, jos painaa nappulaa paljon normaalia pidempään. Meneekö cruise uudestaan päälle, jos painat nappulaa pitkään?
                      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                      Comment

                      • Juhis2000
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2003
                        • 237
                        • Kouvola

                        #12
                        Originally posted by KFZ-Koenig
                        Onko varmaa, että cruisen vika liittyy noihin muihin vikoihin? Vikakoodit voisi kertoa mitä siellä oikein tapahtuu. Voisiko olla niin, että auto antaa starttauksen jälkeen kokeilla kerran tuota cruisea ja jos siellä on oikari tms., niin se ei kytke enää cruisea päälle, kunnes vasta resetoinnin eli starttauksen jälkeen..... Meneekö cruise uudestaan päälle, jos painat nappulaa pitkään?
                        Niin, mikä on pitkään, ei ainakaan kun nyt normaalisti painaa, mutta eipä ole useita sekunteja tullut pideltyä painettuna.

                        Pitänee kokeilla mikä on tilanne toisella soittimella, kun tuon irtonaisen liittimen saa johonkin kiinni, jos sillä mitä vaikutusta mihinkään.

                        Sulakkeet voisi katsella joku ilta, vaikkei tuo oikein sellaseltakaan vaikuta, kun kuitenkin cruise tavallaan aktivoituu, ja saa mittaristosta cruise-valon sammuksiin. Eli joku yhteys ratista on muualle autoon, eli vika ei välttämättä löydy ratin sisältäkään.

                        ...tai sitten viedä tuonne Päivän Autoon ihmeteltäväksi setelitukon kanssa...
                        BMW e60 525i terapiaprojekti
                        -------------------------
                        Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

                        Comment

                        • Rahu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 6464
                          • Tuusula

                          #13
                          Kyllä tuo nyt kuullostaa sen verran sekavalta että ensimmäisenä luetuttaisin kyllä vikakoodit että sais edes jostain jotain tolkkua ja sitten miettis lisää..
                          BMW Service
                          P.o4oo925441
                          [email protected]
                          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by Juhis2000
                            Syttyy, kun cruisen aktivoi siitä "puu"listassa olevasta napista, ja valo sammuu kun ratista koittaa laittaa cruisen päälle. Eikä nopeus vakiinnu tietysti mihinkään. Toista kertaa painamalla puulistan nappia ei enää syty valokaan kun on kerran sammunut. Siis ennen auton uudelleenkäynnistämistä.
                            Tuota noin, kai sinä tajuat miten sen cruisen pitäisi toimia eli olet lukenut ohjekirjaa? Siis sehän tallentaa nopeuden ja menee päälle plus-napista silloin kun vihreä valo palaa. Kun nopeus on tallennettu Cruise-napin painaminen ratissa kytkee nopeuden säädön pois ja toinen painallus koko cruisen pois. Jos nopeutta ei ole tallennettu kytkeytyy koko cruise pois jo yhdestä cruise-napin painalluksesta. Joten onkohan siinä mitään vikaa...?
                            E39 528iA

                            Comment

                            • pt.
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2004
                              • 122
                              • Kouvola

                              #15
                              Originally posted by TJJ
                              Tuota noin, kai sinä tajuat miten sen cruisen pitäisi toimia eli olet lukenut ohjekirjaa? Siis sehän tallentaa nopeuden ja menee päälle plus-napista silloin kun vihreä valo palaa. Kun nopeus on tallennettu Cruise-napin painaminen ratissa kytkee nopeuden säädön pois ja toinen painallus koko cruisen pois. Jos nopeutta ei ole tallennettu kytkeytyy koko cruise pois jo yhdestä cruise-napin painalluksesta. Joten onkohan siinä mitään vikaa...?
                              Onhan siinä jotain vikaa, jos ei kerta lähde KÄYNTIIN enää toiste. Eli vihreä valo ymmärtääkseni syttyy kerran ja sammuu, jos painaa päälle (joka yleensä ymmärretään plussan painamiseksi, eli nopeuden päällelaitoksi). Mutta jos vaikka painaisi Cruisea, jolloin vihreä sammuu, niin kyllähän sen pitäisi silti lähtä päälle uudestaan, eli sen vihreän valon syttyä, kun painaa Cruisea. Tai ainakin omissa autoissani sen saa ajossa pois päältä ja takaisin päälle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎