Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä on kun monitoimiratin napit ei pelaa (e39)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by pt.
    Onhan siinä jotain vikaa, jos ei kerta lähde KÄYNTIIN enää toiste. Eli vihreä valo ymmärtääkseni syttyy kerran ja sammuu, jos painaa päälle (joka yleensä ymmärretään plussan painamiseksi, eli nopeuden päällelaitoksi). Mutta jos vaikka painaisi Cruisea, jolloin vihreä sammuu, niin kyllähän sen pitäisi silti lähtä päälle uudestaan, eli sen vihreän valon syttyä, kun painaa Cruisea. Tai ainakin omissa autoissani sen saa ajossa pois päältä ja takaisin päälle
    Lähinnä ajattelin jos tuossa vanhemmassa versiossa on joku "turva"ominaisuus jonka takia se ei enää mene kojelaudan napista päälle. Mutta taitaa siinä olla joku vika, alla lista mitkä ehdot pitää täyttyä jotta cruise menee oikeasti päälle:

    The cruise control (tempomat) is switched on by pressing the "accelerate" button on the steering wheel. When the button is pressed continuously, the speed is additionally increased with a comfortable acceleration progression.

    The cruise control (tempomat) is only switched on, however, when all switch-on conditions have been fulfilled.The switch-on conditions are:

    - Tempomat prepared with main switch (if installed).

    - Rest position of "accelerate" button before switching on the cruise control (tempomat).

    - Minimum speed of 30 km/h must be exceeded.

    - The brake pedal must be in rest position.

    - On vehicles with manual transmission, the clutch pedal must be in rest position.

    - On vehicles with automatic transmission, drive stage "2" to "D" must be engaged.

    - No switch-off conditions must be effective. Switch-off conditions are possible either by operating control elements (e.g. pressing the "OFF" button on the operating unit), or they can arise due to detected defect statuses (e.g. short-circuit at actuator motor).The defects are stored in the form of defect codes in the defect code memory.
    E39 528iA

    Comment

    • Juhis2000
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 237
      • Kouvola

      #17
      Originally posted by TJJ
      Tuota noin, kai sinä tajuat miten sen cruisen pitäisi toimia eli olet lukenut ohjekirjaa? Siis sehän tallentaa nopeuden ja menee päälle plus-napista silloin kun vihreä valo palaa. Kun nopeus on tallennettu Cruise-napin painaminen ratissa kytkee nopeuden säädön pois ja toinen painallus koko cruisen pois. Jos nopeutta ei ole tallennettu kytkeytyy koko cruise pois jo yhdestä cruise-napin painalluksesta. Joten onkohan siinä mitään vikaa...?
      Kyllä, käyttöidea ymmärretty, lopputulos on sama. Tuli vaan mieleen että jossain on vikaa kun ei oikein tunnu loogiselta, että jos kerran painaa vaikka vahingossa väärää cruisen nappia, niin sitä ei saa enää päälle ennen auton uudelleenkäynnistystä. Mutta eihän mulla ole BMW:tä aikasemmin ollutkaan...joten ehkä käyttölogiikan syvin olemus on vielä sisäistämättä.

      Taitanee olla se vikakodien tulkkaus seuraava askel, jos tuo toisen soittimen kokeilu ei mitenkään rajaa mitään "vian" osa-aluetta pois.
      BMW e60 525i terapiaprojekti
      -------------------------
      Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by Juhis2000
        Kyllä, käyttöidea ymmärretty, lopputulos on sama. Tuli vaan mieleen että jossain on vikaa kun ei oikein tunnu loogiselta, että jos kerran painaa vaikka vahingossa väärää cruisen nappia, niin sitä ei saa enää päälle ennen auton uudelleenkäynnistystä. Mutta eihän mulla ole BMW:tä aikasemmin ollutkaan...joten ehkä käyttölogiikan syvin olemus on vielä sisäistämättä. Taitanee olla se vikakodien tulkkaus seuraava askel, jos tuo toisen soittimen kokeilu ei mitenkään rajaa mitään "vian" osa-aluetta pois.
        Joo, ajattelin vaan varmistaa sillä minulle ei cruisen logiikka kokonaan selvinnyt kuin vasta ohjekirjaa lukemalla

        Mutta joku vika siinä varmaan on ja sitten tapahtuu juuri noin kuin kfz-koenig kirjoittaa viestissä #11. Soittimen vaihto ei tuohon vaikuta. Mites nuo MID:in johdot, oliko ne sentään eristetty vai jätetty vaan katkottuna kojelaudan sisälle?? MID käyttää samaa sulaketta kuin MFL. Joten tarkista hanskalokeron takaa sulakkeet F44 (ja F24 ja F14).

        Missä se MID:in pistoke oli vai antoiko myyjä sen irrallisena? Pitäisi tuon nykyisen radionkin toimia ratin kautta vaikka tuo MID:in johto on irti ja MID puuttuu, väyläsignaali menee radiolle myös sen 17-piikkisen liittimen kautta.
        E39 528iA

        Comment

        • Juhis2000
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2003
          • 237
          • Kouvola

          #19
          Originally posted by TJJ
          Mutta joku vika siinä varmaan on ja sitten tapahtuu juuri noin kuin kfz-koenig kirjoittaa viestissä #11. Soittimen vaihto ei tuohon vaikuta. Mites nuo MID:in johdot, oliko ne sentään eristetty vai jätetty vaan katkottuna kojelaudan sisälle?? MID käyttää samaa sulaketta kuin MFL. Joten tarkista hanskalokeron takaa sulakkeet F44 (ja F24 ja F14).

          Missä se MID:in pistoke oli vai antoiko myyjä sen irrallisena? Pitäisi tuon nykyisen radionkin toimia ratin kautta vaikka tuo MID:in johto on irti ja MID puuttuu, väyläsignaali menee radiolle myös sen 17-piikkisen liittimen kautta.
          Joo, kävin luetuttamassa vikakoodeja, "ohjauspyörän elektroniikasta" ei löytynyt mitään vikakoodeja, eikä muualtakaan mitään tähän viittaavaa. Lukupaikka ei tosin ollut virallinen BMW-diileri, mutta käyvät testerit löytyivät.

          Katsastelen tänään/huomenna nuo sulakkeet, ja kokeillaan mahdollisesti toista (Business) soitinta.
          Tuo MID:n liitin tuli irrallisena, ja kytkin sen radion takana oleviin katkottuihin johtoihin. Siinä mielessä tuo sulake-ideakaan (lyönyt maihin tms.) ei ole poissuljettu, johdot kun vaan olivat leikattu poikki. Mikä vaikutti myös vähintäänkin erikoiselta, olisihan liittimen voinut vaan jättää sinne radion taakse irralleen. Mutta ihmetellään.
          BMW e60 525i terapiaprojekti
          -------------------------
          Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

          Comment

          • Juhis2000
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 237
            • Kouvola

            #20
            Jatketaanpa tarinaa....

            Alkavat ongelmat selvitä pikkuhiljaa, helpommasta kun taas olettikaan. Pari sulaketta oli näemmä palanut, olisivatkohan nuo irtojohdot ottaneet maihin roikkuessaan katkottuna radion takana. MF-ratin ja informaatioruudun sulakkeet olivat pimeinä. Ne vaihtamalla alkoivat ratin napit toimia. Olisi pitänyt arvata.

            Kello radiossa ja mittaristossa ovat edelleen "ajattomina", ja muutamat BC:n näyttämiä ei pääse muutamaan, saapumisaikaa, km/h rajaa, ja mitä siellä olikaan, joten nämä liittynevät siihen MID-liittimeen. Toisen soittimen testaus jää vielä toiseen päivään.
            BMW e60 525i terapiaprojekti
            -------------------------
            Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎