Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: Tuontiauton suometus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zeizei
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 147
    • Oulu

    #31
    Mitäköhän litkuja ja öljyjä porukka vaihtaa notkeampiin, jos auto on huollettu Saksassa huolto-ohjelman mukaisesti? Moottoriöljyt on yhtä notkeita on ne sitten ostettu Suomesta tai Saksasta. Saksalainen jäähdytinneste oli mittarin mukaan Suomeen sopivaa. Ohjaustehostimen öljy on myös pysynyt notkeana pakkasellakin. Tietenkin jos litkujen edellisestä vaihdosta ei ole tietoa, kannattaa ne vaihtaa oli sitten ostettu Suomesta tai muualta.

    Itse laitoin autooni Suomessa
    -Eberin
    -Talvirenkaat
    -Eristetyn huohotinletkun
    BMW X3 -15
    BMW 530D -08
    BMW 320D -99
    BMW 525TDSA Touring -98
    BMW 318IS -90

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #32
      Moro,

      Ilmeisesti listaan pitää lisätä myös jarruneste, koska kaverin 530d:hen, jonka hakasin Saksasta pari päivää sitten, oli muuttanut jarrupolkimen kiveksi nyt kun tuli pakkaset tänne Ouluun.... lienee pakkaskestävyys heikolla tolalla.

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9158
        • Oulu

        #33
        Originally posted by teropa View Post
        Moro,

        Ilmeisesti listaan pitää lisätä myös jarruneste, koska kaverin 530d:hen, jonka hakasin Saksasta pari päivää sitten, oli muuttanut jarrupolkimen kiveksi nyt kun tuli pakkaset tänne Ouluun.... lienee pakkaskestävyys heikolla tolalla.

        Tero
        Jarrunesteitä tuskin saa siihen pisteeseen, että pääsisi jäätymään. Jos jarrupoljin on pakkasella kivikova mutta lämpimässä notkistuu toimivaksi, tehostajassa on todennäköisesti vettä, joka jäätyessään tekee tepposet. Samanlaisista tapauksista löytyy forumiltakin juttua.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Laxa
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1363
          • Tampere

          #34
          Ite tuli laitettua syksyn ja "talven" aikana Suomeen autolla tultua:

          - Huolto II, jäähdytinneste ja jarruneste (557,25 € yht. osat ja työt Laakkonen)
          - Talvirenkaat alla oleville vanteille (700 €) 225/55-16 HKPL5
          - Säteilylämmitin+sisähaara (230€) itse asennettuna
          - C-TEK:n akkulaturi kiinteästi autoon kiinni (850 SEK Ruotsista työmatkalta ostettuna)
          - Huohottimen lämmitin (160€) Laakkonen
          - Termostaatti, takuuseen
          Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

          E30 325i Cabrio M-Tech II -91

          EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
          EX: E61 530xdAT -07
          EX: E60 520dA Sedan -08
          EX: F30 320dA xDrive Sport -13
          EX: E39 530dAT -02
          EX: E36 320iA -91
          EX: R1150RT -03

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            #35
            Originally posted by Clavurion View Post
            Jarrunesteitä tuskin saa siihen pisteeseen, että pääsisi jäätymään. Jos jarrupoljin on pakkasella kivikova mutta lämpimässä notkistuu toimivaksi, tehostajassa on todennäköisesti vettä, joka jäätyessään tekee tepposet. Samanlaisista tapauksista löytyy forumiltakin juttua.
            Moi,

            Jos on jarrutehostajassa vettä, niin mitä pitää silloin tehdä tilanteen korjaamiseksi ?

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • TROCK
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 435
              • Tampere

              #36
              Originally posted by jape3 View Post
              No niin, neitsyys meni tälläkin palstalla
              Jatkanpa vaikka tänne "talvi/suomi paketista"
              Onko tuonti diisselin omistajat tutkinee akun, laturin, startin kokoa/tehoa?
              Onko kukaan kuullut että esim. saksan bemuissa olisi pienemmät em. osat?

              Jos joku tietää toisen ketjun aiheesta, niin saa korjata.
              Ainakin laturi oli muistaakseni isompi "kylmien maiden mallissa". Tosin ei oma 530d ole kyllä mitenkään oirehtinut vaikka laturi hieman pienempi onkin.

              Akun vaihdoin isompaan kun vanha kypsyi, mutta kylläpä sillä pienemmälläkin pärjäsi siihen asti.
              - - - - - - -
              F10 520dA
              ex E61 530dA, ex E39 530dA

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9158
                • Oulu

                #37
                Originally posted by teropa View Post
                Moi,

                Jos on jarrutehostajassa vettä, niin mitä pitää silloin tehdä tilanteen korjaamiseksi ?

                Tero
                Ensin kannattaa tietysti testata, poistuuko ongelma lämpimässä. Jos koko autoa ei saa lämpimään tilaan, tehostajaa voi yrittää lämmittää puhaltimella. Kuskin puolelta raitisilmasuodatin irti, sieltä alta pitäisi hiljalleen paljastua jarrunestesäiliö ja tehostin. Ongelmasta voi jo tässä vaiheessa kieliä kotelon pohjalle kertynyt vesi. Tarkista kaukalon pohjalta, että veden tyhjennysreikä on auki.
                Ongelmasta lisää esim. tässä topikissa.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #38
                  Originally posted by TROCK View Post
                  Ainakin laturi oli muistaakseni isompi "kylmien maiden mallissa".
                  Ei ole.
                  ---

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #39
                    Moi,

                    Eli tarkoitatteko, että tuo koko raitisilmasuodattimen kotelo pitää nostaa pois, vai meinaatteko sitä raitisilmasuodattimen omaa roskareikää, joka on siis jarrutehostimen päällä ? Tuskin...

                    Eli, miten tuo raitisilmasuodattimen kotelo nousee paikaltaan?

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9158
                      • Oulu

                      #40
                      Originally posted by teropa View Post
                      Moi,

                      Eli tarkoitatteko, että tuo koko raitisilmasuodattimen kotelo pitää nostaa pois, vai meinaatteko sitä raitisilmasuodattimen omaa roskareikää, joka on siis jarrutehostimen päällä ? Tuskin...

                      Eli, miten tuo raitisilmasuodattimen kotelo nousee paikaltaan?

                      Tero
                      Koko kotelo pois, ohjeet tästä. Kun saat kotelon pois, siellä lokeron pohjalla on vesireikä.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7439
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by henri View Post
                        ... onko suomiautoissa sitten joku "talvipaketti"
                        Ainakin mun Ruotsi-autossa on:
                        842 COLD CLIMATE VERSION
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Ainakin mun Ruotsi-autossa on:
                          842 COLD CLIMATE VERSION
                          Missä tuo lukee? Onko se mainittu huoltokirjan etusivullakin vai pelkästään merkkiliikkeestä haetussa autosi varustelistassa?
                          E39 528iA

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            #43
                            Terve,

                            Kiitos ohjeista! Ei tossa tarvinnut muutako aukaista tuloletkun klipsit, irrottaa tuloletku filtteriboksista ja sitten irrottaa se sokka ja nostaa koko boksi veke.

                            Kyllähän siellä oli vesi käynyt, mutta vettä ei enää ollut. Poistoreikä (todella pieni sellainen) oli tukossa paskasta ja lehdistä, mutta vesi oli ilm. pienenä norona tullut sieltä pois. Tehostimen reuna oli märkä ja jäisen olonen. Puhaltimella jonkin aikaa sulateltiin ja sitten alkoi jarrut jo vähän ottamaan. Kun ei vaan olisi särkenyt se vesi tuota tehostajaa kokonaan :(.

                            Ja tässä tuli muuten uusi asia E39:istä katsottavaksi ennenkuin vie tuontiautoa pesuun pakkaskelillä ekaa kertaa...

                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • TROCK
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 435
                              • Tampere

                              #44
                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Ei ole.
                              Eikö?! Kun autonhakureissun jälkeen kävin metsästämssä juuri näitä eroja tuontiautojen ja suomiautojen välillä, tuli autoliikkeessä katsastettua samanlaisen suomiauton pellin alle, ja kyllä laturin kilven mukaan ampeereissa oli eroa. Enää en kyllä millään muista lukemia...
                              - - - - - - -
                              F10 520dA
                              ex E61 530dA, ex E39 530dA

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Originally posted by TROCK View Post
                                Eikö?! Kun autonhakureissun jälkeen kävin metsästämssä juuri näitä eroja tuontiautojen ja suomiautojen välillä, tuli autoliikkeessä katsastettua samanlaisen suomiauton pellin alle, ja kyllä laturin kilven mukaan ampeereissa oli eroa. Enää en kyllä millään muista lukemia...
                                Erot taitaa mennä näin: aidon Suomi-auton ainoa varuste, karvalakki, ei juuri virtaa vie joten niissä on vakiokokoinen laturi. Kun taas paremmin varustelluissa tuontiautoissa on vakiota suurempitehoisempi laturi.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎