E39 528i -97 vaihteet ulisee kytkinrempan jälkeen. Kusetusta kytkimenvaihdossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppasika
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 769
    • Kempele

    #16
    Öljyt tarkastin itse heti remontin jälkeen ja ulinan alettua ja täynnä oli. Vaihdettiin kuitenkin varmuuden vuoksi vuoden vanhat öljyt uusiin merkkiiliikkeestä haettuihin Castrolin Transmaxiin, jota siellä aiemminkin oli. Myöhemmin vielä siihen RVS sekaan...
    Hyvin mystinen tuo korjaantuminen todellakin on ja kuten sanoin, en ole ollenkaan vakuuttunut, että se asentajan mainitsemalla tavalla todellisuudessaa korjaantui. Käytännössähän tuo tarkoittaisi, että loota on shimmattu tehtaalla väärin, jos tuo pikari pitää jättää löysälle??

    Ulinahan oli sen luontoinen, että etenkin moottorijarrutuksessa 2600r/min alaspäin vikinä kuului ja aina samoilla kierroksilla vaihteesta riippumatta. Kun pykälsi pienempää, nousi taajuus taas ja laski moottorin kierrosten mukana... Myös vaihteiden kytkeytyminen pienemmälle kytkimen ollessa pohjassa aiheutti kumman ulahduksen jo ennen kytkimen nostoa. vaihteet myös tuntuivat takertelevan tällöin.. Aika vaikea tuota on selittää selvästi.

    Tuosta painelaakerin laahaamisesta en oikein osaa sanoa juuta enkä jaata. kytkin ottaa remontin jälkeen terävämmin ja ehkä jonkin verran ylempänä, mutta ei siitä mielestäni mikään aivan unelma tullut vieläkään. Tuohan ei muuten ole SAC- kytkin, eli itsesäätyvä vielä tuon ikäisessä autossa!

    Tarkennuksena vielä kuva, jossa punaisella pikari ja mutteri, joita asentajan mukaan löysättiin lootan pääakselilta..
    Last edited by Samppasika; 26-09-2007, 09:53.
    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
    E61 530d M-sport -08
    E39 528i Touring -97

    Yhteydenotot: [email protected] !!

    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3120
      • Välisuomi

      #17
      Käsittääkseni tuon akselin mutterin löysääminen ei kuitenkaan ollut kyseessä? Sen takana on akselin ja "pikarin" välissä luultavimmin tiivistys/lukitusaine (olisi ainakin syytä olla) koska muuten vaihteistoöljy pääsee hammastuksen välyksessä ulos.

      Se "pikari" vastaa vasteeseen, eli sitä ei voi laittaa liian kireälle. Jos ovatkin löysäilleet vaan kuminivelen pultteja.. Silti epäilen ettei niillä ole mitään vaikutusta vaihteiston toimintaan.
      ---

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Juuri näin. Eli tuon mutterin kiristäminen/löysääminen ei pitäisi vaikuttaa pääakselin välyksiin mitenkään?

        Comment

        • Samppasika
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 769
          • Kempele

          #19
          Originally posted by -Tapi
          Käsittääkseni tuon akselin mutterin löysääminen ei kuitenkaan ollut kyseessä? Sen takana on akselin ja "pikarin" välissä luultavimmin tiivistys/lukitusaine (olisi ainakin syytä olla) koska muuten vaihteistoöljy pääsee hammastuksen välyksessä ulos.

          Se "pikari" vastaa vasteeseen, eli sitä ei voi laittaa liian kireälle. Jos ovatkin löysäilleet vaan kuminivelen pultteja.. Silti epäilen ettei niillä ole mitään vaikutusta vaihteiston toimintaan.
          Kyllä se nimenomaa tuo pikarin mutteri on, mitä heppu väittää löysänneen. Eli nyt se pikari ei kait sitten vastaa siihen pääakselin laakeriin ja sitä kautta akseli pääsee hiukan sisemmäksi laatikkoon??.. pelkkää arvailua..
          Kysyin siitä lukiteaineesta tuon pikarin poorissa ja heppu väitti, ettei siellä mitään ollut. Käskin laittaa, kun sitä eka kertaa "löysättiin". En tiedä onko laittanut??
          Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
          E61 530d M-sport -08
          E39 528i Touring -97

          Yhteydenotot: [email protected] !!

          Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

          Comment

          • Samppasika
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 769
            • Kempele

            #20
            Kytkin vaihdettu uudelleen + kova vauhtipyörä!!

            Jatkan tätä tähän vanhaan topiciin, kun tämä nyt on saman asian puintia:
            Nyt oli viimeinkin mahdollisuus irroittaa laatikko uudelleen tuon kyläsepän tekemän "onnistuneen kytkinremontin" jäljiltä. Kytkinhän ei pelannut remontin jälkeenkään kuten olisi pitänyt, eli oli jäykkä ja luisti kovissa lähdöissä.
            Nyt sitten selvisi se, mitä epäilinkin. Uuden asetelman kanssa oli laitettu vanha kytkinlevy, jossa oli BMW teksti ja osanumero. Toimitin hepulle silloin täydellisen uuden SACHS kytkinpaketin!
            Millä vitun keinolla saan tuon tyypin vastuuseen tekosistaan? Tuohan on selvä petos. Soitin tyypille ja yritin saada jotain selitystä asiaan, mutta tyyppi vaan tupisi, että harjoittelija oli tekemässä sitä ja yritti kiistää, että olisivat vanhaa levyä sinne laittaneet, vaikka uudessa levyssä oli selkeästi SACHS leimat. Pitääkö ottaa mutka mukaan ja lähteä kovistelemaan tuota heppua...
            Epäilen että heppu on laittanut aluksi uuden kytkinlevyn väärinpäin ja siinä rikkonut sen. Siihen viittaisivat nuo hankautuneet urat vauhtipyörän pulteissa?

            Muutama kuva, jossa näkee mm. helläväraisen kytkimenvaihdon jäljet lohkossa Edit: jäljet ovatkin näköjään pääasiassa öljypohjassa, eikä lohkossa, kuten aiemmin kirjoitin....










            Nyt kytkin pelaa kuten uusi, kun on vaihdettu zJarkin tekemä kova vauhtipyörä ja uusi E28 535 Sachs kytkinpaketti... Mutta se ihme kolkatus, jonka oletin tulevan rikkinäisestä kaksoismassa vauhtipyörästä, jäi edelleen? Voiko tuo johtua vuotavasta pakosarjan tiivisteestä? Tuli yhtäkkiä sellainenkin mieleen, kun ei tuo lähtenyt vauhtipyörän vaihdollakaan? Ääni on aika vaikeasti kuvailtava kolkatus/tupsutus...
            Last edited by Samppasika; 16-11-2007, 10:25.
            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
            E61 530d M-sport -08
            E39 528i Touring -97

            Yhteydenotot: [email protected] !!

            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

            Comment

            • mazz
              Bimmer Rookie
              • Apr 2006
              • 86
              • Turku

              #21
              "Ääni on aika vaikeasti kuvailtava kolkatus/tupsutus..."


              Onhan kaikki tulpat tiukassa?

              Comment

              • Harri G
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 9041
                • Iisalmi

                #22
                Originally posted by Samppasika View Post
                Jatkan tätä tähän vanhaan topiciin, kun tämä nyt on saman asian puintia:
                Nyt oli viimeinkin mahdollisuus irroittaa laatikko uudelleen tuon kyläsepän tekemän "onnistuneen kytkinremontin" jäljiltä. Kytkinhän ei pelannut remontin jälkeenkään kuten olisi pitänyt, eli oli jäykkä ja luisti kovissa lähdöissä.
                Nyt sitten selvisi se, mitä epäilinkin. Uuden asetelman kanssa oli laitettu vanha kytkinlevy, jossa oli BMW teksti ja osanumero. Toimitin hepulle silloin täydellisen uuden SACHS kytkinpaketin!
                Millä vitun keinolla saan tuon tyypin vastuuseen tekosistaan? Tuohan on selvä petos. Soitin tyypille ja yritin saada jotain selitystä asiaan, mutta tyyppi vaan tupisi, että harjoittelija oli tekemässä sitä ja yritti kiistää, että olisivat vanhaa levyä sinne laittaneet, vaikka uudessa levyssä oli selkeästi SACHS leimat. Pitääkö ottaa mutka mukaan ja lähteä kovistelemaan tuota heppua...
                Epäilen että heppu on laittanut aluksi uuden kytkinlevyn väärinpäin ja siinä rikkonut sen. Siihen viittaisivat nuo hankautuneet urat vauhtipyörän pulteissa? Että sellaista palvelua saa Kempeleen Autohuolto nimisessä yrityksessä!
                Aika uskomatonta settiä. Varmaan on käyny noin niinkuin sanoit, ja sitten ovat survasseet vanhan levyn takaisin. Voi jeesus.
                E39 ja E91

                Comment

                • Samppasika
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 769
                  • Kempele

                  #23
                  Originally posted by mazz View Post
                  "Ääni on aika vaikeasti kuvailtava kolkatus/tupsutus..."


                  Onhan kaikki tulpat tiukassa?
                  Tuo täytyy kyllä tarkastaa hetimiten! Eipä ole tullut mieleenkään moinen. Ääni on kuulunut jo pitkään ja voimistunut koko ajan. Ja sen vuoksi vaihdettu vaikka mitä... Hihnojen kiristimiä jne..
                  Last edited by Samppasika; 05-11-2007, 16:18.
                  Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                  E61 530d M-sport -08
                  E39 528i Touring -97

                  Yhteydenotot: [email protected] !!

                  Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                  Comment

                  • zJark
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 740
                    • Ylöjärvi

                    #24
                    JAhans. Hyvin näyttää palaneen vanhan kaksoismassan pinta. Miltä se nyt vaikuttaa tuntumaltaan. Fraatin tourinkiin ainakin tuli mielestäni unelma poljin käyttää. Sopivan tarkka mutta ei on/off eikä ennenkaikkea kaksinjaloin poljettava.
                    Ja ookko saanu jo luistaan perän siis.
                    MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                    +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                    Comment

                    • Battery
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2006
                      • 94

                      #25
                      Originally posted by Samppasika View Post
                      Tuo täytyy kyllä tarkastaa hetimiten! Eipä ole tullut mieleenkään moinen. Ääni on kuulunut jo pitkään ja voimistunut koko ajan. Ja sen vuoksi vaihdettu vaikka mitä... Hihnojen kiristimiä jne..

                      Yhden E39 528:n kanssa tiedän, jossa "kalkatus" paljastunut löysällä olevaksi tulpaksi, kannattaa tarkistaa.

                      Mitä tohon kytkinremontin tehneeseen pajaan tulee, niin jos omasta autosta olis kyse niin joka ikisen euron hakisin sieltä takaisin + hyvitykset noista lohkoon tehdyistä jäljistä ja selvästä huijauksesta tuon levyn kohdalla.
                      Ex: E36 325 Coupe
                      Ex: E39 530DA
                      EX: E39 525TDS

                      Comment

                      • Samppasika
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 769
                        • Kempele

                        #26
                        Originally posted by zJark View Post
                        JAhans. Hyvin näyttää palaneen vanhan kaksoismassan pinta. Miltä se nyt vaikuttaa tuntumaltaan. Fraatin tourinkiin ainakin tuli mielestäni unelma poljin käyttää. Sopivan tarkka mutta ei on/off eikä ennenkaikkea kaksinjaloin poljettava.
                        Ja ookko saanu jo luistaan perän siis.
                        Se on todella kevyt käyttää ja pelaa kuin unelma
                        Mutta sitten siihen tulppa hommaan...... 5 TULPPAA LÄHTI KÄSIN PYÖRITTELEMÄLLÄ IRTI
                        Käytin kaikki irti ja tsekkasin kunnon ja takas. Just laitoin tulille ja kehrää ku kissa ilman mitään kolinoita. Todella iso käsi tästä vihjeestä mazz:lle.. Ois parin ison kaljan paikka ihan heti
                        Miten ihmeessä nuo voi noin löysätä? Nyt kojolle....

                        edit. Hyvin hyrskytti Tuota kolinaa on kuunneltu kohta 2 vuotta ja tehty vaikka ja mitä ja nyt vaihdettiin tuo vauhtipyöräkin vielä.. Että halvaksi tuli löysät tulpat.. Näyttäis että tuo vanha kaksoismassa olisi ihan ehjä, paitsi tuo kitkapinta palanu hieman... Löysempää liikettä n. 1cm ja sitten alkaa jouset ottaa vastaan molempiin suuntiin? Tiiä sitten onko kunnossa?
                        Last edited by Samppasika; 05-11-2007, 20:15.
                        Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                        E61 530d M-sport -08
                        E39 528i Touring -97

                        Yhteydenotot: [email protected] !!

                        Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                        Comment

                        • mazz
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2006
                          • 86
                          • Turku

                          #27
                          Hyvä, että oli noinkin helposti korjattava supsutus-vika! Oleppa hyvä vain!

                          Comment

                          • Samppasika
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 769
                            • Kempele

                            #28
                            Originally posted by mazz View Post
                            Hyvä, että oli noinkin helposti korjattava supsutus-vika! Oleppa hyvä vain!
                            Kiitos ja kumarrus. Se kuulosti todella oudolta kolinalta ja useiden autoalan ihmistenkin diagnoosi oli: kaksoismassa rikki.
                            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                            E61 530d M-sport -08
                            E39 528i Touring -97

                            Yhteydenotot: [email protected] !!

                            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                            Comment

                            • Susi
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 473
                              • Kuopio, Suomi

                              #29
                              Minä pistäisin sen pajan tiukoille, ei tuollaista tupelointia voi millään tekosyyllä perustella.
                              Kannattaa vihjaista, että internetin aikakaudella sana kiirii todella nopeasti todella kauas, jos eivät mitenkään tule vastaan tuossa kytkinlevyjutussa.

                              Comment

                              • Martti
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2005
                                • 787
                                • Suomi

                                #30
                                Originally posted by Susi View Post
                                Minä pistäisin sen pajan tiukoille, ei tuollaista tupelointia voi millään tekosyyllä perustella.
                                Kannattaa vihjaista, että internetin aikakaudella sana kiirii todella nopeasti todella kauas, jos eivät mitenkään tule vastaan tuossa kytkinlevyjutussa.
                                todellakin!

                                ja mitä vittua tuolle lohkolle on tapahtunut?!? eikait tuommoista jälkeä kukaan ammattimies voi tehdä...

                                Comment

                                Working...
                                X