E39 ratti narisee käännettäessä KORJATTU

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vee-eit
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 709
    • Turku

    E39 ratti narisee käännettäessä KORJATTU

    Rattia käännettäessä kuuluu ikävä muovinen narina. Olen käpälöinyt ratin ympärysmuoveja ja vika ei johdu niistä.
    Aargh ! Mitä teen, ajanko vain suoraan vai vaihdanko auton ? Hmm Rinta-Joupilla olisi M5...
    Last edited by Vee-eit; 29-12-2005, 18:57.
    Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.
  • narzn
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 279
    • Helsinki

    #2
    Suosittelen ajamaan mahdollisimman paljon suoraan. Jos tämä hermoja raastava ininä ei lopu, niin suositeltavaa on tutustua terveysvaikutteisiin korvatulppiin ja nautinto on TAATTU! Autosi kuulostaa taas, kuin uudelta.

    T.Bees & Honey


    ps. Ota ratti irti ja katso mikä kohta hankaa.

    Comment

    • Koolj_bmw4life
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2002
      • 711
      • Salo,SUOMI

      #3
      raidentangon pää/t "kuivat"....

      jaska

      Comment

      • asvirkku
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 514
        • Bern

        #4
        Originally posted by Vee-eit
        Rattia käännettäessä kuuluu ikävä muovinen narina. Olen käpälöinyt ratin ympärysmuoveja ja vika ei johdu niistä.
        Aargh ! Mitä teen, ajanko vain suoraan vai vaihdanko auton ? Hmm Rinta-Joupilla olisi M5...
        Käännä kaasulla,

        AV
        e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

        Comment

        • Vee-eit
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 709
          • Turku

          #5
          Ratkaisu !

          Ajoin auton talliin, irrotin akunkengän, kävelin kioskille ja ostin Casino-arvan. Raaputin sen, unohdin haaveet M5:sta ja menin takaisin talliin. Irrotin muovit ratin ympäriltä (4 ruuvia), irrotin bägin ja nappuloiden liittimet ja ruuvasin bägin irti (2 ruuvia). Irrotin piuhat ja avasin ratin pultin, rattiin ja akseliin on merkitty oikean asennon merkit. Otin ratin pois. Ratin takapuolella on kolmella ruuvilla kiinni jääkiekon kokoinen ja näköinen osa. Se koostuu kahdesta muovipuolikkaasta, joita pitää yhdessä metalliosa. Toinen puolikas pysyy paikoillaan ja toinen liikkuu ratin mukana. Sisällä on mittanauhan näköinen sähköjohto. Metalliosa hankasi muoviin ja narisi. Poistin metalliosasta vanhan vaseliinin kuivuneet jämät, lisäsin uutta ja kokosin systeemin. Jännitys oli huipussaan kun käynnistin auton, kaikki varoitusvalot sammuivat, myös bägin. Ajoin auton ulos ja vekslailin ympäri pihaa. Naapurit varmasti luulevat minua hulluksi, mutta se ei haittaa, koska RATTI EI NARISE enää.
          Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Ja sait varmasti spiraalin koottua uudelleen OIKEIN?

            Comment

            • Vee-eit
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 709
              • Turku

              #7
              Mitenkäs se kootaan OIKEIN ?
              Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                ...palikkatesti... jos spiraali pääsee leväälleen. Täysin mahdoton asia selittää.

                Comment

                • vaviah
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 632
                  • Turku

                  #9
                  Voivoi... ajattelin, että tuosta pienestä ongelmasta pääsisi suihkauttamalla CRC:tä ratin väliin, mutta joutuukin purkamaan bägiä myöden!!! Tämä narina tulee minulla vain pakkaskeleillä kun auton sisälämpötila on aluksi n. alle 5 astetta. Pitäisiköhän ostaa sisätilalämmitin?
                  X1 18d sDrive -18
                  320i GT xDrive -13
                  i3 BEV -13
                  X1 18dA xDrive -16
                  X5 3.0iA -00
                  320d Touring -00
                  528iA Touring -97
                  325 CiA -93
                  316i -94
                  316 -88

                  Comment

                  • Vee-eit
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 709
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by Hemi
                    ...palikkatesti... jos spiraali pääsee leväälleen. Täysin mahdoton asia selittää.
                    Ei kai se täysin mahdotonta ole selittää ? Kaiketi sen insinöörikin osaisi sinne takaisin kiertää ja jättää sen verran löysää, ettei se katkea ratin kääntyessä. Luulin, että tarkoitit jotain korkeampaa matematiikkaa...



                    Vaviah: ei auta suihkaus crc:tä, voitelua kaipaava osa on tiukasti päin rattia.
                    Last edited by Vee-eit; 30-12-2005, 08:26.
                    Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Tuossa spiraalin kasauksessa (ja myös ratin asennuksessa jos tuota mustaa osaa (slip ring) on pyöritellyt) pitää vaan varmistaa, että siinä on pyörimisvaraa yhtä paljon molempiin suuntiin. Se taisi olla 3,5 kierrosta molempiin suuntiin. Niin ja tässä lienee kyseessä ennen 3/99 tehdyt autot, uudemmissahan tuo on erilainen eikä ole enää ratissa ruuveilla kiinni.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • knoro
                        Newbiemmer
                        • Oct 2010
                        • 4
                        • Helsinki

                        #12
                        Narisee se...

                        Joo, mulla on -01 525iT ja sama ongelma. Mitä teen?

                        Comment

                        • Nuuskis
                          BTCF Member
                          • Sep 2007
                          • 99
                          • Kuortane

                          #13
                          Narisee täälläki ku tarkasti kuuntelee Ei oo haitannut menoa..
                          E39 525i -01

                          Comment

                          • Vee-eit
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 709
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by knoro View Post
                            Joo, mulla on -01 525iT ja sama ongelma. Mitä teen?

                            Enkös minä sen kertonut jo tuossa aikaisemmin ?
                            Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                            Comment

                            • Risto113
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 1203
                              • GrassLake

                              #15
                              Originally posted by Vee-eit View Post
                              Enkös minä sen kertonut jo tuossa aikaisemmin ?
                              Et.

                              Kysyjän ratissa ei ole spiraalikehää kuten sulla, uudemmissa sisäänrakennettuna ohjauspylvääseen.

                              Itsekkään en osaa auttaa, mutta kai sekin jotenkin sieltä esiin tulee kun purkaa muovia ratin takaa edestä pois?

                              Comment

                              Working...
                              X